بارداریدسته‌بندی نشدهکودک و والدین

مصرف ماری جوانا در بارداری چه عوارضی دارد؟

[ad_1]

از جمله مواد مخدری که مصرف آن برای مادران حامله مشکلات زیادی ایجاد کرده و به طور بالقوه بر روی سلامت نوزاد اثر می گذارد ماری جوانا بوده که از گیاه شاهدانه مشتق شده و یک سری تاثیرات بر روی دستگاه عصبی می گذارد که به این دلیل افراد آن را به صورت دود استعمال کرده یا به شکل خوراکی مصرف می کنند. مادرانی که در دوره حاملگی ماری جوانا استفاده می کنند جنین خود را در معرض خطرات مختلفی قرار می دهند. در همین راستا تصمیم داریم در این مطلب برای آگاهی شما عزیزان به بررسی اثرات و عوارض مصرف ماری جوانا در بارداری بپردازیم.

خطرات مصرف ماری جوانا در بارداری

مصرف ماری جوانا در بارداری

به طور کلی می توان گفت ماری جوانا مهمترین ماده مخدر شایع و غیر قانونی مصرفی در بین افراد بوده که از قسمت برگ ها، ساقه ها، گل ها و دانه های خشک شده گیاه شاهدانه بدست می آید. این نوع ماده مخدر بیشتر از ۵۰۰ ترکیب شیمیایی از جمله تتراهیدروکانابینول را شامل شده و قادر می باشد بر روی کارکرد مغز انسان اثر بگذارد و تفکر واضح را دشوار نماید. مصرف ماری جوانا در بارداری امکان دارد قبل و بعد از تولد کودک مشکلاتی را به وجود آورد.

بهتر است بدانید که این ماده به صورت دارویی و تفریحی مصرف می شود. THC و دیگر ترکیبات شیمیایی موجود در ماری جوانا امکان دارد حس بینایی، صدا و لامسه را عوض کنند. این ماده مخدر بر اساس نوع شرایط فردی می تواند باعث ایجاد شادی، آرامش و بالا رفتن ادراک حسی گردد. در اغلب کشور ها مصرف تفریحی آن غیر قانونی می باشد.

تاثیرات ماری جوانا بر روی شیر مادر

هر چیزی که یک مادر باردار بر روی پوست بگذارد، بخورد و یا دود کند بر روی جنین اثر می گذارد. ماری جوانا می تواند در دوران بارداری از راه جفت عبور کرده و به جنین برسد. ولی باید گفت که اثرات ماری جوانا در طی حاملگی به آسانی قابل شناسایی نمی باشد. به این خاطر که اغلب خانم هایی که ماری جوانا مصرف می کنند ترکیباتی همچون الکل، سیگار و دیگر مواد مخدر را نیز استفاده می کنند. از این رو دشوار بوده که تعیین کنید کدام مورد موجب ایجاد مشکل شده است. بچه هایی که تحت تاثیر ماری جوانا قرار داشته اند بعدا در مواردی همچون تمرکز، یادگیری و تصمیم گیری دچار مشکل می شوند.

تاثیرات ناشی از مصرف ماری جوانا در حاملگی

مشکلات و عوارض ماری جوانا در حاملگی

در رابطه با عوارض مصرف این نوع ماده مخدر در زمان بارداری می توان به مواردی که در ادامه شرح داده ایم اشاره نمود.

کاهش یافتن وزن کودک

استفاده از ماری جوانا می تواند باعث کم شدن وزن کودک در هنگام تولد شود. کودکانی که مادرشان در طی حاملگی ماری جوانا استفاده کرده اند امکان دارد با وزن کمتری به دنیا بیایند که این موضوع می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سلامتی آن ها گردد.

خطر زایمان زودهنگام

بعضی تحقیقات انجام شده نشان داده که استفاده از ماری جوانا می تواند احتمال زایمان زودرس را بالا ببرد. زایمان زود هنگام می تواند عوارضی همچون کمبود تنفسی و مشکلات تنفسی در کودکان را در پی داشته باشد.

تاثیرات ماری جوانا بر روی جنین

تاخیر در پروسه رشد جنین

ماری جوانا می تواند باعث تاخیر و مانع در رشد و نمو جنین گردد. این امکان دارد سبب مشکلات زیستی و عصبی در کودکان شود.

آنسفالی

این مورد یکی از شدیدترین نقص های لوله عصبی بوده که به اسم NTD شناخته می شود. NTD ها در واقع نقایص مادرزادی در لوله عصبی قسمتی از نوزاد در حال نمو بوده که به قسمت مغز و ستون فقرات تبدیل می گردد. کودکان ابتلا یافته به این بیماری قسمت های گسترده ای از مغز، جمجمه و پوست سر را از دست داده اند. اغلب آن ها زمان زیادی بعد از متولد شدن زنده نیستند. به طور معمول تنها برای چند ساعت می باشد. کودکانی که در ماه اول حاملگی در مجاورت ماری جوانا قرار گرفته در برابر خطر ابتلا به آنسفالی قرار می گیرند.

عوارض مصرف ماری جوانا در دوران حاملگی

کم خونی

این مورد زمانی اتفاق می افتد که فرزند شما گلبول های قرمز سالم مورد نیاز را برای حمل و نقل اکسیژن در تمام بدن ندارد.

تولد نوزاد مرده

مرده زایی هنگامی رخ داده که نوزاد بعد از ۲۰ هفته حاملگی درون رحم می میرد.

مشکلات روانی در کودکان

استفاده از ماده مخدر ماری جوانا در زمان حاملگی می تواند موجب ایجاد مشکلات روحی و روانی زیادی در کودکان گردد. طبق تحقیقات انجام شده مشخص شده است که نوزادانی که در زمان حاملگی ماری جوانا استفاده شده است امکان دارد با مشکلات رفتاری همچون ناراحتی ، استرس و اضطراب، کاهش تمرکز مواجه شوند. این نکته اهمیت داشته که هر شخصی و هر فرد حامله ایی امکان دارد واکنش متفاوتی به مصرف ماری جوانا نسبت به بقیه داشته باشد. مشکلات احتمالی برای هر خانم حامله ای می تواند فرق داشته باشد. از این رو پیشنهاد می شود در صورت حاملگی بهترین راه این بوده که به شکل کامل از استفاده از ماری جوانا پرهیز نمایید.

تاثیرات منفی ماری جوانا بر روی جنین

تاثیر ماری جوانا بر روی شیر مادر

استفاده از ماری جوانا در زمان شیر دادن برای کودک با مشکلاتی همراه می باشد. تتراهیدروکانابینول و دیگر ترکیبات شیمیایی موجود در ماری جوانا در شیر ترشح شده و موجب بالا رفتن مشکلات رشدی برای نوزاد خواهد شد. مطالعات اخیر نشان داده که استفاده از گل و ماری جوانا به وسیله مادر در زمان حاملگی و شیردهی تغییراتی در نورون های مغزی ایجاد می کند که مشکلات آن قابل بازگشت نمی باشد.

خطرات ماریجوانا برای مادر

استفاده از ماری جوانا در هنگام بارداری امکان دارد به عنوان فاکتوری موثر بر روی سلامتی مادر و کودک تاثیرات منفی بگذارد. این شامل بالا رفتن احتمال عفونت های دستگاه تناسلی و مشکلات ترشحات این سیستم می گردد. ضمن این که اثرات ماری جوانا بر روی دستگاه عصبی مادر امکان دارد موجب بالا رفتن درد زایمان و مشکلات بعد از زایمان گردد.

 عوارض مصرف ماری جوانا در بارداری

از این که تا پایان این مطلب با ما همراه شدید بسیار سپاس گزاریم، ضمن این که می توانید در صورت تمایل با کلیک بر روی لینک های داده شده از مطالبی همچون درمان سردرد در بارداری و نشانه های پایین آمدن جنین بازدید نموده و اطلاعات بیشتری را در این زمینه کسب نمایید.

منبع : آرگا

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا