انتقال کودک به اتاق خواب شخصیبغلی شدن کودکجدا خوابیدن کودکخانوادهخواب کودکخواب نیمروزی کودکخوابیدن کودک در شبسایت تفریحی جیرانسن مناسب جدا خوابیدن کودکفرزندمراسم و آداب خواب کودکمشکلات خواب کودکمشکلات خواب کودکان + آداب خوابنوزاد

مشکلات خواب کودکان + آداب خواب – خانواده

[ad_1]

اواسط شب است. کودک از خواب بیدار می شود و گریه می کند. آیا به طرف اتاقش می دوید یا می گذارید گریه کند؟ چه چیزی باعث شده که کودک از خواب بیدار شود؟ آیا اگر هر بار که گریه می کند به سراغش بروید، لوس می شود؟ از کجا معلوم که گوش درد نداشته باشد و یا مریض نباشد و یا واقعا به شما نیاز نداشته باشد؟ چطور می فهمید که علت واقعی گریه او چیست؟ با بخش خانواده سایت تفریحی جیران همراه باشید تا به بررسی مشکلات خواب کودکان + آداب خواب بپردازیم . با ما همراه باشید.

مشکلات خواب کودکان + آداب خواب
مشکلات خواب کودکان + آداب خواب

اگر این اولین باری است که هنگام شب گریه می کند و کودکی است که اغلب هنگام شبها می خوابد، بنابراین بهتر است بروید و ببینید که در چه حال است. شاید لازم است کهنه اش را عوض کنید و یا از چیزی ناراحت است. شاید دارد دندان در می آورد و یا حتی کمی تب دارد. بسیاری از چیزها به سن و شرایط کودک بستگی دارند. سر زدن شما به او به هیچ وجه باعث لوس شدن او نمی شود، مگر این که بیدار شدنش به صورت عادت در آید و او پیوسته و در تمام طول شب، توجه شما را بخواهد و نگذارد کسی بخوابد. مشکلات خواب حتی در دو سال اول زندگی هم دائما تغییر می کنند. هر چند ممکن است این مشکلات به نوعی عمومیت داشته باشند، هر کودکی وضعیت منحصر به فرد و نیازهای خاص خود را دارد. به طورکلی، الگوی خواب یک کودک بستگی به سطح فعالیت او در هنگام بیداری، میزان رضایت خاطر او از شیر خوردن و شیوه پاسخ دادن پدر و مادرش به نیازهای او در هنگام بیداری دارد.


موارد پیشنهادی

چگونه عادت روی شکم خوابیدن را ترک کنیم

برنامه غذایی کودک شش ماهه


نوزادان

یک نوزاد غیر از نوزادی که شیر می خورد، دائما خواب است. در ماههای اول تولد، اغلب بچه ها در ۷۰ درصد موارد، خواب هستند. نوزادان غیر از مواردی که برای شیر خوردن بیدار می شوند، اغلب اوقات خواب هستند. تا زمانی که کودک در هنگام بیداری هوشیار است و با اشتیاق شیر می خورد، نگرانی در مورد خوابیدن او ضرورت ندارد. در سن یک و نیم ماهگی، میزان طبیعی خواب کودک، سه تا یازده ساعت است که همین تفاوت زیاد نشان می دهد که تفاوتهای کودکان سالم با یکدیگر چقدر است.

بسیاری از والدین درباره سندرم مرگ ناگهانی نوزادی (SIDS) از من سؤال می کنند و می خواهند بدانند که آیا بهتر است کودک را روی شکم یا به پشت بخوابانند. علت این سندرم، ناشناخته است و غالبا در شش ماهه اول زندگی کودک پیش می آید. چندان از زمانی که اغلب بچه ها روی شکم می خوابیدند و یک تا دو درصدشان از این عارضه می مردند، نگذشته است، یعنی در واقع از هر هزار کودک، ۹۹۸ نفر دچار این عارضه نمی شدند و نمی مردند.

در سال ۱۹۹۲، آکادمی پزشکان کودکان آمریکا توصیه کرد که کودکان را باید به پشت خواباند. این توصیه براساس مطالعاتی بود که نشان می دادند سندرم مرگ ناگهانی نوزادی (SIDS) در کودکانی که به پشت می خوابند، پنجاه درصد کمتر از کودکانی که به شکم می خوابند، پیش می آید.

اوایل پزشکان و پدر و مادرها نگران بودند که اگر چه به پشت بخوابد، ممکن است در صورت بالا آوردن شیر، خفه شود، ولی در واقع موضوع این نیست. نوزادان سالم می توانند هر نوع برگشت شیری را به شکل مناسبی پاسخ بدهند.

من در مورد بچه های تا یک سال، “به پشت خواباندن”را توصیه می کنم. برای جلوگیری از سندرم مرگ ناگهانی نوزادی، این نوع خوابیدان، حتی از خوابیدن روی پهلو هم بهتر است. یک رختخواب سفت (نه یک تشک آبی یا بیش از حد نرم)، تغذیه با شیر مادر و اجتناب از سیگار کشیدن، خطر ابتلا به این سندرم را کاهش می دهد.

در چند ماه اول زندگی، می توانید کودک را در اتاقش تنها بگذارید و یا او را در اتاق خودتان قرار دهید، زیرا در این دوره به مراقبت بیشتری نیاز دارد. اگر بتوانید راحت صدای او را بشنوید، اتاق جداگانه، بهتر است. بعد از دو سه ماه، ممکن است بخواهید او را از اتاق خودتان به اتاقی خودش متقل کنید. اگر در طول شب می خوابد و به مراقبت کمتری نیاز دارد، می توان در دو یا سه ماهگی او را به آسانی متفل کرد. پس از شش ماهگی، کودکی را که به خواندن در اتاق پدر و مادرش عادت کرده است، مشکل بتوان به اتاق خودش منتقل کرد.

شش تا شانزده ماهگی: بغلی شدن

بعضی از بچه ها نمی خوابند مگر آن که آنها را راه ببرید. آنها ممکن است در سه ماهه اول زندگی دچار عارضه دل درد سه ماه بوده باشند، ولی بتدریج بر آن غلبه کنند، اما به این که در آغوش مادر باشند و مادر تا دیر وقت شب، آنها را راه ببرد، عادت کرده باشد. در چنین وضعیتی، اگر کودک را زمین بگذارید، بلافاصله بیدار می شود و گریه می کند و از شما می خواهد که او را راه ببرید.

پدر و مادری که احساس گناه می کنند، تسلیم می شوند و به راه بردن او ادامه می دهند و از این نگرانند که نکند باز هم دل درد داشته باشد. بهتر است برده فرزند خود نشوید و به درخواست او برای این که راهش ببرید تا بخوابد، ترتیب اثر ندهید. باید او را در تختش بگذارید، مطمئن شوید که جایش راحت است، چراغ را خاموش و اتاق را ترک کنید. شب اول، او برای سی دقیقه ای جیغ می کشد. شب دوم این مدت به ده دوازده دقیقه می رسد و در شب سوم او به موضوع عادت می کند و بدون گریه به خواب می رود. انجام این کار برای پدر و مادرها سخت است، ولی اگر جدی باشند، غالبا نتیجه می دهد.

 

چرت های وسط روز: شش ماهگی تا دو سالگی

مشکلات خواب کودکان + آداب خواب  – اغلب بچه ها در فاصله بین صبح و ظهر و بعضی ها بعداز ظهر ها چرتی می زنند. بچه ها در این مورد هم با یکدیگر فرق دارند. آنها موقعی که چرت زدن صبح را قطع می کنند، بعدازظهر ها به مدت طولانی تری می خوابند. این مسأله موقعی پیش می آید که بچه ها نه ماهه هستند، ولی برای بعضی از بچه ها، خوابیدن بسیار مهم است و در نتیجه تا دو سالگی هم صبح ها و هم بعدازظهرها می خوابند. اگر کودک خسته باشد، می توانید او را در تختش بخوابانید و ببینید که به خواب می رود یا نه. اگر یکی از وعده های خواب را قطع کرد، شاید دوست داشته باشد که زودتر از موعد به او شیر بدهید و هنگام شب، او را زودتر در تخت بگذارید تا جبران وعده خوابی را که حذف کرده است، بکند.

 

در کنار پدر و مادر خوابیدن

من سالها توصیه کرده ام که پدر و مادرها، بچه ها را در بستر خود نخوابانند. حالا می دانم که بیش از ۵۰ درصد خانواده های امریکایی و بسیاری از کشورهای دنیا، این شیوه را ترجیح می دهند. در این شیوه، مزایا و زیان هایی وجود دارد. من فکر می کنم اگر کودکان شاهد رابطه جنسی پدر و مادرشان باشند، بشدت آشفته می شوند. روان شناسان کودک و پزشکان اطفال هم قبول دارند که مشاهده کردن چنین منظره ای حتی بچه های خیلی کوچک را هم دچار اضطراب و سوء تفاهم عمیق می کند. پدر و مادرهایی که تصمیم می گیرند کودکان را در بستر خود بخوابانند، به من می گویند که در چنین اوقاتی، بچه ها را در اتاق جداگانه ای می خوابانند و مشکلی هم پیش نمی آید. یکی دیگر از مشکلاتی که در این مورد پیش می آید این است که شاید نشود کودکی را که به خوابیدن نزد پدر و مادرش عادت کرده است، هنگامی که بزرگتر می شود به اتاق جداگانه ای منتقل کرد.

در هر حال، هنگامی که بچه خیلی کوچک است، نگهداشتن او در نزدیکی خودتان این فایده را دارد که برای شیر دادن به او ناچار نیستید از جا بلند شوید و به اتاق دیگر بروید. بسیاری از پزشکان و پدر و مادرها در کمال تعجب متوجه شده اند که کودکانی که در بستر پدر و مادر می خوابند، نیمه های شب، کمتر از خواب بیدار می شوند. مادرها هم معتقدند که به این ترتیب، خواب شبانه بهتری دارند و دائما مجبور نیستند از جا بلند شوند و به اتاق دیگر بروند و به بچه شیر بدهند. بدیهی است که در این شیوه، تعداد دفعات و میزان شیر دادن مادر به بچه هم افزایش پیدا می کند. والدینی که ترجیح می دهند در کنار بچه هایشان بخوابند می گویند که صدا و حرکات بدنی آنها و فرزندشان در فاصله بیدار شدن های کوتاه و مخصوصا پریدن از خواب، پیوند عمیق تری را بین آنها و فرزندشان بر قرار می کند.

در خانواده هایی که ترجیح می دهند در کنار هم بخوابند، بسیار مهم است که پدر و مادر (هیچ وقت) سیگار نکشند و از داروی خواب آور، مواد مخدر و الکل استفاده نکنند. تشک باید سفت باشد و بین سر کودک و تخت، متکا قرار دهید که سر او در هنگام غلت زدن به تخت نخورد. از لحاف های پرحجم و ضخیم و سنگین و متکاهای نرم استفاده نکنید.

مراسم و آداب خواب

من مشاهده کرده ام که اگر در هنگام خواب و زمانی که کودک را می خوابانید، مراسم خاصی اجرا شود، مفید خواهد بود. شما باید در مورد ساعت خواب، برای کودک برنامه منظمی را در نظر بگیرید و شبها زودتر او را بخوابانید تا بتوانید این مراسم را اجرا کنید. ابتدا می توانید او را حمام کنید، لباس بپوشانید و برایش کتاب بخوانید. بعضی از پدر و مادرها، هنگام خواب همراه با کودک، دعا می خوانند و دیگران در حدود چهارسالگی با او مدیتیشن انجام می دهند. مهمترین نکته این است که این زمان را تا جایی که می شود آرام و ساکت برقرار کنید. صدای تلویزیون یا زنگ تلفن را کم کنید که بچه از خواب نپرد. روش شما هم مهم است. کودک ممکن است از تاریکی یا جدایی بترسد و صدای آرام شما به او اطمینان و قوت قلب بدهد که سالم است و می تواند بدون ترس، بخوابد.

 

شیشه شیر در تخت: شش ماهگی تا دو سالگی

به دلایل مختلف نباید کودک را با شیشه شیر در تخت بگذارید. اول این که شیری که در دهان کودک باقی می ماند، ممکن است موجب پوسیدگی دندانهای او شود. همچنین، شیر ممکن است از مجرای گلو وارد گوش داخلی شود و محیط را برای رشد باکتری ها آماده سازد و عفونت گوش ایجاد شود.

سومین دلیلی که نباید در هنگام خواب به کودک با شیشه شیر داد این است که کودک به آن عادت می کند و بعد ها نمی تواند آن را رها کن و از خوابیدن بدون شیشه شیر امتناع می ورزد. بهتر است هنگامی که به او شیر می دهید، او را در آغوش خود نگه دارید و سپس او را در تخت بگذارید تا این گونه مسائل پیش نیایند.


بیشتر بخوانید: ارتباط ۱۵ دقیقه دیر خوابیدن با چاقی


اضطراب جدایی: شش ماهگی تا دو سالگی

مشکلات خواب کودکان + آداب خواب – به اعتقاد من در اینجا باید اشاره ای با اضطراب جاهایی در ارتباط با خواب بکنم. اگر کودکی از جدایی می ترسد و یا دچار نگرانی های دیگری چون حسادت به نوزاد جدید، بیماری یا مرگ یکی از اعضای خانواده، اسباب کشی یا طلاق پدر و مادر است، تردید نداشته باشید گه همه اینها خواب او را مختل می سازد.

او ممکن است به دفعات بیشتری از خواب بیدار شود، شب ادراری هایش را پس از مدتی که قطع شده، شروع شوند و یا دچار کابوس های شبانه شود. اگر این مسائل او را آزار می دهند، با پزشک یا روانپزشک کودک که تخصص او در زمینه اختلالات رفتاری است، صحبت کنید تا وضعیت کودک را بهتر بفهمید و بتوانید به او کمک کنید که این دوره را از سر بگذراند.

 

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا