آموزش

معرفی و آموزش بازی حکم

 

hokm 1 - معرفی و آموزش بازی حکم

معرفی و آموزش بازی حکم

یکی از محبوب ترین بازی های کارتی که در بین ایرانیان بسیار رایج است، بازی جذاب و سرگرم کننده‌ی حکم است. این بازی در مجموعه بازی هایی پیش بینی و کازینویی نیز محبوبیت بسیار بالایی دارد و کاربران علاقه‌ی شدیدی نسبت به آن نشان می دهند در این مقاله ما قصد داریم به معرفی و آموزش این بازی مهیج بپردازیم، فقط کافی است که تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

تاریخچه‌ی بازی حکم :

تاریخچه بازی با ورق مربوط به قرن یازدهم است که مبدا آن از کشور چین بوده است. شاید جالب باشد که بدانید ورق های امروزی در ابتدا پول کشور چین بوده است که پس از استفاده زیاد در بازی ها، پول آن ها تبدیل به ورق بازی شده است. این ورق ها در دو دسته از چهار شکل مختلف تشکیل شده اند.این ورق ها در کشور ایران از هشت دسته دوازده تایی به وجود آمده اند. با استفاده از این ورق ها می توان بازی ها، سرگرمی ها و همچنین شعبده بازی های بسیاری انجام داد. از بازی های ورق می توان به: بازی حکم، پاسور یازده، پوکر، جوکر، بلک جک، قهوه … اشاره کرد که در این مقاله ما در خصوص بازی حکم صحبت می کنیم.

آشنایی با بازی حکم :

یکی از پر مخاطب ترین و شاید بتوان گفت همه گیر ترین بازی هایی که با ورق انجام می شود، بازی حکم است که با 52 ورق پاسور بازی شروع می شود.در بازی حکم معروف ترین روشی که انجام می شود حکم چهار نفره آن است اگرچه نوع دونفره، سه نفره، پنج نفره و شش نفره آن نیز بازی می شود. اگر قرار باشد بازی به صورت چهار نفره انجام شود بازیکنان دو به دو تیم می شوند اما در بازی های دو، سه و پنج نفره بازیکنان تکی و بر علیه دیگر بازیکنان بازی می کنند.

 

برای تعیین حاکم معمولا یک نفر شروع به پخش کارت می‌کند و جلوی هر نفر یک کارت می‌گذارد. اولین کسی که برگ آس (از هر خالی باشد مهم نیست) به او بیفتد، به عنوان حاکم بازی انتخاب می‌شود.سپس فردی که دست چپ حاکم نشسته باید کارت‌ها را برداشته و بر بزند، و سپس شروع به پخش کردن آن‌ها بین بازیکنان کند که در اصطلاح به انجام این کار دست دادن می گویند.در مرحله‌ی بعد شخصی که مسئول بر زدن کارت‌ها شده است باید از حاکم شروع کرده و به هر بازیکن 5 کارت بدهد، بعد از این که کارت ها بین افراد تقسیم شد حاکم باید حکم را تعیین کند.بعد از تعیین حکم، به هر بازیکن 4 کارت دیگر داده‌ می‌شود تا کارت‌ها تمام شوند. اگر این کار درست انجام شود، در نهایت هر بازیکن 13 کارت خواهد داشت.

hokm 3 - معرفی و آموزش بازی حکم

 

ترتیب ارزش کارت ها در بازی حکم به چه صورت است؟

ارزش‌بندی کارت‌ها در واقع به عنوان اساس و پایه بازی حکم است. در بازی حکم ترتیب کارت‌ها بر این اساس است: ارزش هر ورق معادل عدد نوشته شده بر روی آن است و هرچه  اعداد بالاتر بروند، ارزش هر ورق بیشتر می‌شود. ارزش تصویرها نیز بیشتر از اعداد است که به ترتیب، آس، شاه، بی بی و سرباز، بالاترین امتیازها را دارند. و در رتبه ی بعدی اعداد زیر قرار دارند:

10، 9، 8، 7، 6، 5، 4، 3، 2.

 

نکته : در بازی هایی که انجام می شود بر اساس این که حاکم، چه چیزی را به عنوان حکم تعیین کرده است ارزش برگی که خال حکم را داشته باشد، از همه کارت‌های خال‌های دیگر بیشتر است. یعنی مثلا اگر حکم دل باشد، 2 دل ارزش بیشتری نسبت به آس پیک دارد.

روش انجام بازی حکم :

حالا که حاکم مشخص شده است و کارت ها هم بین افراد تقسیم شده، وقت آن است که بازی شروع شود. حاکم شروع کننده ی بازی خواهد بود و بایستی یک کارت را روی زمین بیاندازد که اصولا به اولین کارتی که توسط حاکم گذاشته می شود خال زمینه می گویند. سپس از سمت راست حاکم، دور می‌چرخد و هرکس باید یک برگ از همان خالی که حاکم بازی کرده بود روی زمین بیاندازد.وقتی هر چهار بازیکن کارت خود را روی زمین انداختند وقت آن است که ببینند کدام کارت از بقیه با ارزش‌تر است و آن کارت متعلق به هر بازیکنی بود، امتیاز آن دست به گروه آن بازیکن می رسد در این حالت گفته می‌شود که آن گروه یک دست می‌گیرد. بعد از آن کسی که اولین دست را برنده شده است باید بازی را شروع کند و به دلخواه یک کارت را روی زمین می اندازد و بازی به همان روشی که در بالا گفته شد بازی ادامه پیدا می کند.

 

نکته مهم در بازی حکم اینجاست که اگر کسی در بین کارت های دستش ورقی از خال زمینه داشته باشد، باید آن را استفاده کند و نمی تواند کارت دیگری بر روی زمین بیندازد اما در مقابل اگر بازیکنی در دستش ورقی از خال زمینه را نداشته باشد و همچنین خال زمینه از خال حکم هم نباشد هر ورق از خال حکم ارزشش بیشتر از خال زمینه استنکته ی دیگر این که اگر در یک دور بازی تیم حاکم برنده شود حاکم برای دور بعد همچنان حاکم باقی می ماند، اما اگر برنده ی بازی نباشد  نقش حاکم به شخص ورق دهنده انتقال می یابد.

۴ قانون الزامی در بازی حکم :

  • ۱.همیشه بازی باید از سمت راست شروع شود.
  • ۲.همه ی بازیکنان موظفند در نوبت خود بازی کنند و هیچکس حق ندارد خارج از نوبت حرکتی انجام دهد.
  • ۳.در صورتی که دو بازیکن درخواست دهند که پخش کارها مجددا صورت گیرد، باید طبق در خواست آن ها عمل ش.د.
  • ۴. اگر در دست اول توزیع کارت در بین کارت های حاکم تصاویری از جمله (شاه، بی بی، سرباز) نباشد یا اعداد دست حاکم زیر 10 باشد حاکم می تواند درخواست جمع کردن کارت ها و توزیع دوباره کارت ها را بدهد.

hokm 2 - معرفی و آموزش بازی حکم

اصطلاحات رایج در بازی حکم :

کوت : چنانچه تیم حاکم بتواند در حالتی 7 دست بگیرد و بازی را برنده شود در صورتی که تیم حریف هنوز امتیاز هیچ دستی را به دست نیاورده است اصطلاحا می‌گوییم تیم بازنده کوت شده. در این حالت امتیاز تیم برنده دوبرابر محاسبه می‌شود و تیم حاکم به‌جای 1 امتیاز، 2 امتیاز می‌گیرد.

 

پرکوت کردن در بازی حکم: اگر تیمی که حاکم در آن نبوده بتواند 7-0 یک راند را ببرد و تیم حاکم امتیاز هیچ دستی را نگرفته باشد، میگوییم تیم حاکم پرکوت شده. امتیاز تیم برنده در این حالت سه‌برابر حالت عادی محاسبه می‌شود و به‌جای 1 امتیاز، 3 امتیاز به تیم برنده داده می‌شود.

 

بام: اگر یک تیم 7 دست را بگیرد و برنده شود اما بخواهد بازی را ادامه دهد و بتواند همه 13 دست ممکن در یک راند را بگیرد، بام رخ داده. وقتی بام اتفاق بیفتد کل بازی تمام می‌شود و تیم برنده، برنده کل بازی خواهد بود.

 

حاکم بام: اگر حاکم بتواند به امتیاز بام برسد به اصطلاح «بام حاکم» می گویند.

برنده شدن در بازی حکم :

همانطور که قبلا گفته در هر دست از بازی، هر تیمی که بتواند زودتر به عدد هفت برسد برنده‌ی یک دور از بازی است. عموما بازی حکم در هفت دور برگذار شده و تیمی که زودتر بتواند هفت دور بازی را ببرد، برنده‌ی کل بازی است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا