آرایش و زیباییاشتباهات رایج در مراقبت از مودسته‌بندی نشدهراه های مراقبت از موسلامت مومراقبت موموی رنگ شده

راه های مراقبت از مو |روش هایی برای تقویت و نگهداری مو

1 1024x683 - راه های مراقبت از مو |روش هایی برای تقویت و نگهداری مو

همه ما دوست داریم موهایی زیبا و سالم داشته باشیم، اما گاهی اشتباهاتی انجام می‌دهیم که منجر به آسیب دیدن بیش تر آن‌ها می‌شود.کارشناسان پوست و مو و زیبایی توصیه‌های زیادی برای مراقبت از مو دارند که شما هم احتمالا آن‌ها را رعایت می‌کنید و از اشتباه در مراقبت از مو اجتناب می‌کنید، مثلا شما سشوار کشیدن را محدود کرده‌اید، از ابزارهای حرارتی به ندرت استفاده می‌کنید، نرم کننده و ماسک مو را مرتب استفاده می‌کنید و همه نکاتی را که برای داشتن موهای زیبا و سالم توصیه می‌شود رعایت می‌کنید اما موهای شما با موهای ایده‌آلی که آرزویش را داری تفاوت زیادی دارد. علت چیست؟ کدام اشتباه در مراقبت از مو مانع از داشتن موهای سالم و بی‌نقص می‌شود؟ 

3 2 696x443 1 - راه های مراقبت از مو |روش هایی برای تقویت و نگهداری مو

1-مراقبت از موهای نازک و کم حجم

شستشوی موهای نازک: از آن‌جایی که موهای نازک قطر کمتری دارند در نتیجه تعداد موها در واحد سطح بیشتر است و با دانستن این که هر ساقه مو یک غده چربی مخصوص خود دارد می‌توان فهمید که چرا موهای نازک بیشتر و سریع‌تر چرب می‌شوند. موهای نازک را باید سه تا چهار بار در هفته با شامپوهایی که ترکیب حجم دهنده داشته باشد بشویید. شامپوی مورد استفاده شما باید سبک باشد تا باعث افزایش وزن موها نشوند و ریشه موها بتوانند به سمت بالا حالت بگیرند.

مدل مناسب برای کوتاه کردن موهای نازک: اگر موهای نازک و کم حجمی دارید بهتر است هر هشت تا ده هفته یک بار یکی دو سانتی‌متر از نوک آن‌ها را کوتاه کنید چون موهای نازک ضعیف‌تر و شکننده‌تر بوده و نسبت به ایجاد موخوره مستعد هستند. اگر به دنبال مدلی هستید که موهای شما را حجیم‌تر نشان دهد بهتر است به جای مدل‌های یکدست سراغ مدل‌های چند لایه بروید. موهای چند لایه راحت‌تر روی هم حرکت می‌کنند و حالت بهتری می‌گیرند در نتیجه موهای شما حجیم‌تر به نظر می‌رسد و نیاز به رسیدگی زیادی هم ندارد.

7 - راه های مراقبت از مو |روش هایی برای تقویت و نگهداری مو

رنگ کردن موهای نازک: اگر موهای سفید دارید هر شش هفته یک بار باید رنگ مو را ترمیم کنید و این ترمیم را با رنگی که نزدیک به رنگ طبیعی موهای شما است انجام دهید. اما برای ایجاد حجم در موها بهتر است از رنگی استفاده کنید که روشن و جذاب باشد تا موهای شما را پرتر و زنده‌تر نشان دهد. موهای نازک زود رنگ را به خود جذب می‌کنند و نتیجه کار معمولا از چیزی که انتظار دارید تیره‌تر خواهد شد، پس حتما این نکته را در نظر داشته باشید اما سعی کنید رنگی را انتخاب کنید که نیاز به دکلره کردن مو نداشته باشد چون دکلره موها را ضعیف کرده و باعث کاهش حجم مو می‌شود.

استایل و آرایش مناسب برای موهای نازک: دردسر اصلی در استایل و آرایش موهای نازک، ایجاد حجم در موها است که برای این کار بهتر است از اسپری‌های حجم دهنده و بافت دهنده مثل اسپری نمک استفاده کنید. اگر قصد سشوار کشیدن موها را دارید بهتر است از برس‌هایی که سر گرد دارند و جنس موهای آن‌ها ترکیبی از الیاف طبیعی و نایلونی است برای حالت دادن و حجم دادن موها استفاده کنید. موها را طوری حالت دهید که ریشه آن‌ها به سمت بالا قرار بگیرد و موها به کف سر نچسبند، به این ترتیب موها حجیم‌تر به نظر می‌رسند و مدل موهای شما ماندگارتر و زیباتر خواهد شد.

یک نکته کلیدی: موهای نازک مستعد چرب شدن هم هستند اما شستشوی مکرر و شامپو زدن آن‌ها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. شامپوی خشک در این شرایط راه نجات شما است اما استفاده از این شامپو هم دردسرهای خاص خود را دارد، کارشناسان توصیه می‌کنند شامپوی خشک را شب‌ها روی مو بزنید تا این ماده فرصت کافی برای جذب چربی روی مو داشته باشد و حالت پودری آن تا صبح از بین برود. با این کار هم موها تمیزتر به نظر می‌رسند و هم حالت و بافت مناسبی به خود می‌گیرند. بهتر است از شامپوهایی که حاوی پودر تالک یا سیلیکا هستند استفاده نکنید چون این پودرها روزنه‌های پوست را می‌بندند و باعث ایجاد جوش در کف سر و ریزش مو می‌شوند.

4 1 - راه های مراقبت از مو |روش هایی برای تقویت و نگهداری مو

2-مراقبت از موهای رنگ و دکلره شده

زود به زود موهایتان را دکلره یا رنگ نکنید: اگر جزو آن دسته از خانم هایی هستید که مدام تمایل به تغییر رنگ موهایتان دارید باید بدانید این کار آسیب جدی به ریشه موها رسانده و گاهی باعث بیماری هایی برای مو و حتی ریزش آن میشود. رنگ های مو اغلب ترکیبات شیمایی خیلی قوی دارند که روی ریشه موها تاثیر گذاشته و رشد آنها را کاهش داده و آنها را سست می کند.

البته گاهی باعث کاهش ضخامت موها هم میشوند و باعث میشوند موها کم پشت به نظر برسند. برای اینکه هر چند وقت یکبار موهایی با رنگ متفاوت داشته باشید بهتر است از رنگ موهای موقت یا اسپری رنگ موی موقت استفاده کنید. برخی از این رنگ موها با یکبار شستن از بین رفته و برخی دیگر با چند بار شستن با شامپو محو می شوند این بستگی به تمایل و خواست شما در انتخاب رنگ موهای موقت دارد.

تقویت موهای آسیب دیده مراقبت های بعد از دکلره کردن مو: یک راه دیگر هم برای تنوع دادن به رنگ موهایتان وجود دارد اینکه فقط قسمت کوچکی از موهایتان را رنگ کنید یا در اصطلاح هایلایت نمایید این روش آسیب کمتری به موها خواهد زد و ریشه ها را درگیر مواد شیمیایی نکرده و این فرصت را به شما می دهد هر چند وقت یکبار موهایی با رنگ متفاوت داشته باشید.

استفاده زیاد از اکسیدان موها را نابود می کند: اکسیدان ها خاصیت بی رنگ کنندگی داشته و از ترکیبات بسیار قوی ساخته شده اند استفاده مداوم از آنها باعث میشود ساختمان و ریشه های مو شکننده شده و ضعیف گردند. برای همین بهتر است ریشه مو با آن درگیر نشود و اگر تمایل دارید از رنگ های دایمی به طور مرتب استفاده کنید فقط موهای سطحی را اکسیدان بزنید و ریشه ها به طور مداوم با اکسیدان بی رنگ نکنید .

زمانی که موهایتان رنگ دارد از شامپو مناسب استفاده کنید: رنگ موها گاهی باعث خشک شدن مو و زبر شدن آنها میشوند. خوشبختانه در دنیای امروز شامپو هایی وارد بازار شده اند که کاملا مخصوص موهای رنگ کرده بوده و علاوه بر ترکیبات نرم کننده گاهی در آنها از ویتامین ها و تقویت کننده های مو سر هم استفاده میشود. شستن موها با این شامپو ها می تواند ریشه های آسیب دیده را کمی ترمیم کرده و جان تازه ای به موها بدهد. چرا که اگر موها خشک و زبر و شکننده به نظر برسند زیبایی رنگ مو هم روی آنها جلوه نخواهد کرد .

بهترین شامپو برای موهای دکلره شده: اگر موهایتان را در خانه رنگ یا دکلره کرده اید تا ۲ روز هیچ شامپویی به موهایتان نزنید. بلافاصله بعد از دکلره یا رنگ کردن، موها رو با آب و در انتها با نرم کننده بشویید پس از گذشت دو روز از رنگ کردن مو هایتان آن ها را با شامپو بچه به مدت یک هفته بشویید و از هفته دوم از شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید.

موهای رنگ یا دکلره شده را با آب داغ نشویید: به طور کلی آب خیلی گرم باعث ریزش مو و خشک شدن آن میشود. موهای شما چه رنگ شده باشد و چه نباشد نباید با آب خیلی داغ انها را بشویید بهترین دما برای موها آب ولرم است. حتما سعی کنید در پایان حمام موهایتان را با آب ولرم آبکشی کنید و برای مدت طولانی زیر آب گرم قرار نگیرید چون علاوه بر خسته و بی حال کردن موها باعث شکنندگی و خشکی پوست هم میشود.

موهای دکلره شده را مقابل نور مستقیم افتاب قرار ندهید: نور آفتاب برای پوست و مو بسیار مفید است. نور باعث ساخته شدن ویتامین D در بدن شده که علاوه بر محکم کردن استخوان ها ساختمان مو و پوست را هم بهبود می بخشد ولی ماندن به مدت طولانی زیر نور افتاب به خصوص در فصل تابستان آسیب جدی به موها زده و آنها را خشک و ضعیف می کند به خصوص اگر موهایتان رنگ کرده هم باشد. اگر به آفتاب گرفتن علاقه زیادی دارید قبل از آن حتما به پوست خود ضد آفتاب و به موهیتان روغن زیتون طبیعی بزنید و بعد آفتاب بگیرید تا نور مستقیم آفتاب به پوست و موهایتان آسیب نزند.

6 - راه های مراقبت از مو |روش هایی برای تقویت و نگهداری مو

اگر موهای دکلره یا رنگ شده دارید در انتخاب استخر دقت کنید: موهای رنگ شده حساسیت بیشتری به کلر موجود در آب دارند اگر علاقه زیادی به استخر رفتن دارید و در عین حال موهایتان را هم رنگ کرده اید به استخر هایی بروید که از کلر خیلی زیاد استفاده نمی کنند و یا اگر می توانید از خیس شدن موها جلوگیری کنید این کار را می توانید با کلاههای مخصوص انجام دهید. ضمن آنکه معمولا استخر هایی که مدام از کلر در آب استفاده می کنند بسیار آلوده بوده و آب مخازن خود را دیر به دیر تجدید می نمایند. آلودگی آب این استخر ها علاوه بر صدمه به موها و پوست می تواند عفونت های قارچی در بدن ایجاد کرده و مشکلاتی را برای استفاده کنندگان بوجود آوردند.

موهایتان را با مرطوب کننده آب رسانی کنید: موهای رنگ شده اغلب دچار خشکی مفرط و زبری هستند که نیازمند اب رسانی بوده و باید مرطوب شوند برای مرطوب کردن موهایتان از کرم های مخصوص این کار استفاده کنید و موها را از ریشه مرطوب نمایید و بعد به آرامی ساقه ها و تارهای مو را هم کرم بزنید تا نرم و مرطوب شوند بهتر است این کار را بعد از هر حمام انجام دهید و برای چند دقیقه سرتان و موها را با یک کلاه مناسب بپوشانید تا مرطوب کننده خود به خورد موها و ریشه های آن برود .

تقویت موهای آسیب دیده با ماسک مو: موهای رنگ شده نیاز به تقویت و ویتامینه شدن دارند برای این کار می توانید ماسک خانگی درست کنید. موادی مثل تخم مرغ، روغن های گیاهی مثل روغن زیتون، عصاره لیمو و آب پیاز برای ماسک درست کردن بسیار مناسب هستند. مثلا می توانید تخم مرغ و روغن زیتون را با کمی عصاره لیمو مخلوط کرده و به موهای خود بمالید و بگذارید برای چند دقیقه بماند بعد با آب ولرم آن را شسته و آبکشی کنید. البته توجه داشته باشید خشک کردن موها با دمای سشوار باعث خشکی بیشتر آنها میشود. همیشه بگذارید مقداری رطوبت روی موهایتان بماند و موها را کاملا خشک و آبگیری نکنید .

موهای دکلره شده را حتی الامکان صاف یا فر نکنید: موهای رنگ شده به دلیل ترکیبات رنگ خود به خود خشک و شکننده میشوند. مواد شیمیایی موجود در فر کننده ها و صاف کننده ها باعث شکنندگی بیشتر و خشکی مفرط آنها میشود و ممکن است ریشه های مو را بسوزاند اگر واقعا به فر کردن یا صاف کردن موهایتان علاقه دارید باید مراقبت از آنها را شدیدتر کرده و مرتب از ماسک های تقویت کننده و شامپو های مخصوص استفاده کنید در غیر این صورت ممکن است بخش زیادی از موهای خود را از دست داده و یا لطافت و زیبایی موها به طور کامل از بین برود .

رنگ موی مناسب موهایتان را پیدا کنید: برخی خانم ها یا حتی آقایان موهایشان هر رنگی را نمی پذیرد و برای بی رنگ کردن مو باید چندین بار با اکسیدان موها شسته شود این کار می تواند آسیب جدی به ریشه های مو زده و آنها را از بین ببرد. قبل از هر کاری اول جنس موهای خود را بشناسید و رنگ موی مناسب آن را پیدا کنید موها محل آزمون و خطا نیستند و شما باید حداکثر با یکی دو بار رنگ کردن موهای خود را شناخته باشید .

قبل از رنگ کردن مجدد موها آن را نشویید: برای اینکه موهایتان زودتر رنگ جدید را بپذیرد بهتر است چرب و کثیف باشد حمام کردن و شستن موها قبل از رنگ کاری مناسبی نبوده و ضمن آنکه فرایند تغییر رنگ را طولانی می کند ممکن است رنگ دلخواهتان هم ایجاد نشود. برای همین قبل از رنگ کردن موها به هیچ وجه آنها را با شامپو و پاک کننده ها نشویید و بگذارید چرب باشد.

بعد از حمام موهای خیس را شانه نکنید: شانه کردن موها وقتی خیس هستند باعث ریزش بیش از حد آنها میشود. موهای رنگ شده چون پایه و ریشه ضعیف تری دارند اگر بعد از حمام یا داخل حمام وقتی که خیس هستند شانه شوند بیشتر آسیب می بینند شانه کردن موها را برای وقتی بگذارید که موها کمی رطوبت خود را از  دست داده و خشک شده اند البته نباید در حالتی که موها کاملا خشک هستند هم این کار را انجام دهید در دو حالت باعث آسیب به موها میشود بهترین زمان برای شانه کردن موها چه موهای بدون رنگ و چه موهای رنگ شده وقتی است که رطوبت اندکی دارند.

شنا کردن زیاد در آب دریا باعث آسیب به موها میشود: آب دریا مقدار زیادی نمک محلول دارد که این میزان نمک در آن باعث آسیب جدی به موها و ریشه های آن میشود. اگر موهایتان را به تازگی رنگ کرده اید برای مدتی از شنا کردن در آب دریا پرهیز نمایید و سعی کنید در هنگام شنا هم موهایتان را با نرم کننده ها و روغن های طبیعی چرب نگه دارید. نمک به طور کلی باعث خشکی پوست و مو میشود و این اتفاق در موهای رنگ شده بیشتر و زودتر اتفاق می افتد . بعد از شنا هم حتما با اب سرد موهایتان را آبکشی کرده و از یک مرطوب کننده مناسب برای آن استفاده کنید .

قبل از رنگ یا دکلره کردن مجدد موهای اسیب دیده را ترمیم کنید: گاهی رنگ کردن مکرر موها باعث میشود انتهای آنها شاخی شده یا اصطلاحا دچار مو خوره شود قبل از اینکه مجددا رنگ تازه ای به موهایتان بزنید انتهای مو را کوتاه کرده و شکل مناسبی به ان بدهید چون بعد از رنگ کردن دوباره انتهای موها کمی خشک و شاخی میشود و اگر ترمیم نشده باشد این اسیب به قسمتهای بالاتر مو هم سرایت می کند بنابریان کوتاه کردن انتهای موها قبل از هر بار رنگ کردن از آسیب شدید به آنها جلوگیری می کند.

قبل از رنگ کردن کامل موها تست مو انجام دهید: قبل از اینکه همه موهای خود را دکلره یا رنگ بگذارید چند روز قبل ان را روی بخش کوچکی از موهایتان که بهتر است قسمت انتهایی موها باشد امتحان کنید و ببیند این رنگ مو اصلا روی موهایتان می نشیند یا خیر چون برخی موها نسبت به رنگ موهای خاص مقاوم بوده و خیلی دیر تغییر می کنند که می تواند به موها آسیب برساند برای همین تست مو قبل از رنگ کردن بهترین راهکار است.

5 - راه های مراقبت از مو |روش هایی برای تقویت و نگهداری مو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا