بارداریتخمک گذاریزمان تخمک گذاریسایت تفریحی جیرانسلامتعوامل تاثیر گذار بر تخمک گذاریعوامل تاثیر گذار در زمان تخمک گذارینشانه های تخمک گذاری

مفهوم و زمان دقیق تخمک گذاری – سلامت

[ad_1]

مفهوم و زمان دقیق تخمک گذاری

اگر قصد بارداری دارید و یا اینکه دوست دارید سیکل تخمک گذاریتان را بدست آورید اول با مفهوم و زمان دقیق تخمک گذاری آشنا شوید بعد اقدام به بارداری نمایید یا حتی برای جلوگیری از بارداری خیلی حائز اهمیت است البته فقط نمی شود جلوگیری را فقط به این دوره بسنده کرد. با سایت تفریحی جیران همراه باشید تا آگاهی لازم درباره تخمک گذاری بدست آورید.

مفهوم و زمان دقیق تخمک گذاری

تخمک گذاری چه چیزی است ، و از کجا می توانم بدانم که تخمک گذاری می کنم؟

تخمک های شما در کیسه هایی در تخمدان شما زندگی می کنند که فولیکول نامیده می شوند

فولیکول ها برای رشد و ترشح تخمک خود به شرایط مناسب نیاز دارند:

  • محیط ،
  • سلامتی
  • و رفتارهای شما همه نقش دارند.

دانستن زمان تخمک گذاری

برای دانستن زمان تخمک گذاری ، می توانید چرخه ، مایع دهانه رحم ، دمای پایه بدن و یا آزمایشات تخمک گذاری را پیگیری کنید.
تخمک گذاری گاهی اوقات با خونریزی تخمک گذاری یا درد تخمک گذاری همراه است.

تخمک گذاری چیست؟

تخمک گذاری عبارت است از آزاد شدن تخمک از تخمدان در لوله رحمی شما. این اتفاق معمولاً حدود 15-15 روز قبل از شروع هر دوره رخ می دهد. مانند دوره قاعدگی، زمان تخمک گذاری نیز می تواند از چرخه به چرخه دیگر متفاوت باشد و ممکن است چرخه عجیب و غریب را داشته باشید در جایی که تخمک گذاری نکنید.

درک اصول عملکرد تخمک گذاری می تواند ابزاری قدرتمند برای سلامتی شما باشد
معمولاً این است که افراد فقط پس از اینکه در باردار شدن با مشکلی روبرو می شوند با این موضوع آشنا می شوند. اما درک کافی از روند کار می تواند بینشی بیش از باروری به شما بدهد. شما در هر زمان تغییراتی را که تحت تأثیر هورمون در بدن شما ایجاد می شود ، بهتر درک خواهید کرد و یاد خواهید گرفت که

چه عواملی ممکن است بر زمان تخمک گذاری تأثیر بگذارد (مانند استرس) و چرا؟

در حال حاضر در غرب ، در طول عمر خود تقریباً 400 بار تخمک گذاری می کنیم.

  • این تعداد تحت تأثیر استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری (بسیاری از آنها تخمک گذاری را مسدود می کنند) ،
  • زمان صرف شده در بارداری و شیردهی و
  • هرگونه رفتار یا شرایط سلامتی که بر هورمون های تولید مثل تأثیر می گذارد (به عنوان مثال اختلالات خوردن ، PCOS). پیش از تاریخ، زنان کمتر از نصف تخمک گذاری داشته اند.

هر تخمک گذاری بسیار انجام می شود. و اگر شرایط مناسب نباشد ، این اتفاق نمی افتد.

تکامل و انتشار تخمک در هر چرخه در پاسخ به پیچ و خم های پیچیده هورمون های تولید مثل شما اتفاق می افتد.


موارد پیشنهادی


عوامل تاثیر گذار در تخمک گذاری

تخمک گذاری (و چرخه قاعدگی به طور کلی) تحت تأثیر عوامل انرژی زا ، تغذیه ای ، عاطفی و اقتصادی اقتصادی قرار دارد.

عوامل کوتاه مدت مانند تغییرات فصلی ، استرس و استعمال دخانیات و همچنین عواملی درازمدت مانند PCOS و اختلالات تیروئید می توانند تأثیر بگذارند.

تخمک گذاری چگونه کار می کند: اصول اولیه

تخمدان های کوچک در کیسه هایی به نام فولیکول در تخمدان شما ایجاد می شوند. فولیکول ها چندین ماه قبل از آماده شدن تخلیه تخمک خود رشد می کنند (تخمین زده می شود> 175 روز یا> بیش از 6 سیکل باشد). در هر زمان مشخص ، در چندین مرحله رشد در تخمدان شما فولیکول وجود دارد.

دانشمندان اولیه یک بار فولیکول را با خود تخمک اشتباه گرفتند.

فولیکول ها دچار تغییرات باورنکردنی منتهی به تخمک گذاری می شوند و قسمتها و لایه های زیادی ایجاد می شوند که هر کدام عملکردهای خاص خود را دارند. گرچه اکثر فولیکول ها هرگز به تخمک گذاری نخواهند رسید و در مراحل مختلف رشد یا پیش از رشد از بین می روند.

در ابتدای هر چرخه قاعدگی ، چند (10 ~) فولیکول در حال رشد کاندید تخمک گذاری آن چرخه محسوب می شوند. تقریباً در اواسط مرحله فولیکولی ، یک فولیکول غالب می شود.

درست مثل اینکه یک ورزشکار فوق ستاره از بین بسته ها انتخاب می شود ، همه منابع برای تهیه آن فولیکول منفرد صرف می شود و سایر پتانسیل ها از بین می روند.

وقتی فولیکول آماده شد ، تخمک خود را آزاد می کند. تخمک از تخمدان خارج شده و توسط لوله فالوپ گرفته می شود (این دو در واقع به هم متصل نیستند – به انتهای لوله رحمی که تخمک را از حفره شکم جمع می کند فکر کنید). بعد از ترشح ، تخمک حدود 12 تا 24 ساعت فرصت دارد تا توسط اسپرم در لوله رحمی بارور شود. اگر تخمک در این پنجره کوتاه بارور نشود ، شروع به تخریب می کند. در صورت لقاح ، طی 6-12 روز بعد به رحم می رود تا احتمالاً برای بارداری کاشته شود.

 

مفهوم و زمان دقیق تخمک گذاری

 

همه این وقایع توسط تغییرات چرخه ای در هورمون های تولید مثل شما به جلو هدایت می شوند. هورمون ها انتخاب و توسعه فولیکول های شما ، آزاد شدن هر تخمک و آماده سازی رحم را برای کاشت احتمالی کنترل می کنند.

 

مفهوم و زمان دقیق تخمک گذاری
مفهوم و زمان دقیق تخمک گذاری

 

به این قسمت اول چرخه ، فاز فولیکولار گفته می شود (اکنون می دانید نام آن از کجا گرفته شده است).

زمان داستان: مغز ، هورمون ها و تخمک گذاری شما

اتصال مغز و تخمدان که رشد فولیکول و تخمک گذاری را کنترل می کند ، محور هیپوتالاموس-هیپوفیز یا محور HPO نامیده می شود.

قبل از تخمک گذاری

مغز در طول چرخه شما انفجارهای مداوم هورمون تحریک کننده فولیکول یا FSH را تولید می کند. FSH دقیقاً همان کاری را انجام می دهد که برای آن نامگذاری شده است – فولیکول ها را تحریک به توسعه می کند. با رشد فولیکول ها ، استروژن تولید می شود.

همانطور که یک فولیکول غالب انتخاب می شود و رشد می کند (روزهای 6-9 چرخه) ، استروژن شروع به جهش می کند.

یک فولیکول با قطر حدود 10 میلی متر غالب می شود و به طور معمول در حدود دو سانتی متر قطر (و تا حدود 3.3 سانتی متر) رشد می کند (14-17). این تقریباً به اندازه یک انگور یا فندقی است که پوسته آن بسته است.


جالب است بدانید: سلامت زنان با غذاهای هورمون دار


آماده انتشار

وقتی میزان استروژن به آستانه بالایی خود رسید ، تخمک آماده آزاد شدن است. سپس مغز با افزایش هورمون جسم زرد (LH) باعث تخمک گذاری می شود. ترشح تخمک از فولیکول و تخمدان حدود 24 ساعت بعد (10-12 ساعت پس از اوج گیری LH) اتفاق می افتد . فولیکول از آنزیم ها برای تخریب دیواره خود و تشکیل یک دهانه استفاده می کند و اجازه می دهد تخم مرغ کوچک از مرکز خود آزاد شود.

در انتهای لوله فالوپ ، یک ساختار انگشت مانند با خون متورم می شود و تخمک را وارد می کند. در همین حال ، تخمک تغییرات خاص خود را برای آماده سازی برای لقاح احتمالی انجام داده است.

مکانیسم تخمک گذاری
مفهوم و زمان دقیق تخمک گذاری

فولیکول قبل از تخمک گذاری منبع اصلی استروژن در بدن است. فولیکول غالب منبع> 90٪ تولید استروژن در دوره قبل از تخمک گذاری است.

نگاهی به نمودار هورمون ها بیندازید. مشاهده خواهید کرد که استروژن به رنگ آبی کم شروع می شود و در اواسط مرحله فولیکولی شروع به جهش می کند.

بعد از تخمک گذاری

تخم مرغ ممکن است در راه باشد ، اما کار فولیکول هنوز تمام نشده است. هورمون لوتئین ساز ، فولیکول بزرگ استروژن ساز را به دستگاه تولید پروژسترون تبدیل می کند.

به این تولید کننده پروژسترون جدید (که استروژن نیز تولید می کند) جسم زرد یا به زبان لاتین “بدن زرد” گفته می شود (زیرا رنگ آن مایل به زرد است). در هر چرخه ای که تخمک گذاری اتفاق می افتد یک جسم زرد جدید ایجاد می شود. اگر تخمک گذاری اتفاق نیفتد ، به هیچ وجه با افزایش پروژسترون مواجه نخواهید شد.

اگر تخمک توسط اسپرم بارور نشود و سپس در پوشش رحم کاشته شود (پس از عبور از پایین لوله رحمی ، که چندین روز طول می کشد) ، جسم زرد شروع به تخریب می کند و سطح هورمون کاهش می یابد و پریود شما را تحریک می کند . اگر حاملگی اتفاق بیفتد ، جسم زرد پروژسترون کافی برای رشد حاملگی شما فراهم می کند ، تا زمانی که جفت بتواند جای خود را بگیرد.

درست بعد از تخمک گذاری به هورمون ها نگاه کنید. سطح استروژن اندکی کاهش می یابد و سپس پروژسترون (و استروژن) شروع به افزایش می کند. اگر هیچ سیگنال هورمونی مبنی بر شروع بارداری وجود نداشته باشد ، آنها در اواسط مرحله لوتئال شروع به ریزش مجدد می کنند و در نهایت باعث پریود می شوند.

زمان دقیق تخمک گذاری
مفهوم و زمان دقیق تخمک گذاری

 

تخمک گذاری شما یک ساعت نیست

هر عاملی که بر ضربان هورمونی مغز تأثیر بگذارد ، می تواند بر تخمک گذاری شما تأثیر بگذارد. عوامل محیطی و درونی مانند استرس ، رژیم غذایی و تغییرات ورزشی می توانند تخمک گذاری شما را کمی زودتر یا دیرتر یا اصلاً اتفاق بیاندازند. قاعدگی شما ممکن است زودتر یا دیرتر نیز انجام شود و سبک تر یا سنگین تر شود.

فاز فولیکولی شما در مقایسه با فاز لوتئال “پلاستیک” در نظر گرفته می شود.
این بدان معنی است که به طور معمول می تواند طول را تغییر دهد ، از چرخه به چرخه. اگر از طول فاز لوتئال معمولی خود می دانید (غالباً 15-15 روز) می توانید عقب باشید و از زمان تخمک گذاری ایده بگیرید. تغییرات در طول چرخه شما معمولاً در فاز فولیکول مشخص می شود – زمانی که برای رسیدن فولیکول به نقطه تخمک گذاری لازم است.

هنگام شروع قاعدگی معمولاً تخمک گذاری نمی شود. همچنین تخمک گذاری نامنظم درست پس از بارداری و شیردهی و طی سالهای نزدیک به یائسگی معمول است.

چرا مهم است

ممکن است هر چند مدتی تخمک گذاری نکرده باشد نگران کننده نیست ، اما اگر این امر معمول شود ، یا اگر تخمک گذاری را به طور کامل متوقف کنید (و از راه دیگری هورمون دریافت نمی کنید) ، در نتیجه می توان نگرانی های جدی برای سلامتی ایجاد کرد.

روند تخمک گذاری سطح مورد نیاز استروژن و پروژسترون را برای بدن فراهم می کند

– هورمون هایی که فراتر از قدرت باروری نقش دارند. آنها بر تراکم استخوان ، سلامت قلب ، متابولیسم ، کیفیت خواب ، سلامت روان و موارد دیگر تأثیر می گذارند. دریافت کافی آنها مهم است.

تخمک گذاری در سالهای باروری با پوکی استخوان ، بیماری های قلبی عروقی و برخی از سرطان ها در اواخر زندگی همراه است . به عنوان مثال ورزشکارانی که دچار اختلالات قاعدگی هستند ، به طور قابل توجهی بیشتر دچار استرس می شوند .

 

چگونه بفهمم تخمک گذاری می کنم؟

به عنوان یک بزرگسال ، اگر چرخه بدن شما معمولاً در محدوده تخمک گذاری باشد ، بیشتر اوقات تخمک گذاری می کنید (این برای بزرگسالان 24-38 روز است ، چرخه به چرخه واریانس کمتر از 7-9 و یک دوره قاعدگی 2-7 روز ) چرخه ای که به طور مداوم خارج از این محدوده ها باشد (طولانی ، کوتاه یا بسیار نامنظم هستند) – می تواند نشانه ای از عدم تخمک گذاری و دلیلی برای صحبت با ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما باشد.

برای اینکه بدانید آیا تخمک گذاری می کنید (و چه زمانی در چرخه اتفاق می افتد) ، ممکن است سعی کنید:

  • پیگیری طول چرخه و نظم شما در Clue
    با استفاده از آزمایشات تخمک گذاری ادرار ، از داروخانه خریداری شده است
  • پیگیری علائم جسمی باروری برای چند دوره ، از جمله دمای پایه بدن و مایع دهانه رحم
  • از ارائه دهنده خدمات مراقبت های بهداشتی بخواهید مشخصات هورمونی شما را بررسی کنند (با آزمایش نمونه خون از خون گرفته شده در مرحله نیمه لوتئال)

مطلب پیشنهادی: مفهوم رنگ ها در استایل


چه زمانی آزمایش تخمک گذاری انجام می دهم؟

می توانید هر زمان از روز را امتحان کنید ، اما بهتر است این کار را هر روز در یک ساعت انجام دهید.

کیت های آزمایش تخمک گذاری توصیه می کنند زمانی را انتخاب کنید که 4 ساعت قبل از آزمایش ادرار نکرده اید یا مایعات بیش از حد مصرف کرده اید. LH معمولاً صبح ، بین ساعت 4-8 صبح افزایش می یابد. اگر قبل از بالا آمدن تست بزنید ، ممکن است در آن روز نتیجه منفی بگیرید ، اما باید روز بعد نیز نتیجه مثبت بگیرید. اگر می خواهید اولین افزایش LH را تشخیص دهید یا اگر در گرفتن نتیجه مثبت مشکل دارید ، در ساعات مختلف روز آزمایش کنید و ببینید چه چیزی برای بدن شما بهتر است.

 

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا