آفرودبررسی فنی و تخصصیتجربه و آزمایشسایر خودروهای اروپاییشاسی بلندمونتاژ داخلیوآز

تجربهٔ رانندگی با یوآز پاتریوت، مهمان 900 میلیونی بازار خودروی ایران

[ad_1]

برای اولین بار در سال ۱۳۹۶ که یوآز پاتریوت در نمایشگاه خودروی تهران به نمایش درآمد، زمزمه‌های عرضهٔ آن در کشورمان مطرح شد؛ اما در آن زمان برنامه‌ها عملی نشد و این شاسی‌بلند روسی در رسیدن به بازار ایران ناکام ماند. پس از حدود چهار سال اما حالا شرکت سروش دیزل سرانجام توانست پای پاتریوت را به کشورمان باز کند. این شرکت سال گذشته مونتاژ پاتریوت را آغاز کرد و اوایل امسال نخستین سری آن‌را به خریداران تحویل داد. پاتریوت توسط یوآز در دو نسخهٔ شاسی‌بلند و پیکاپ تولید می‌شود که شرکت سروش دیزل هردو را در کشورمان عرضه کرده است. حال برای آشنایی بیشتر با این جان‌سخت روسی، در ادامه پشت فرمان نسخهٔ شاسی‌بلند آن می‌نشینیم.

پاتریوت برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ به‌عنوان یک شاسی‌بلند آفرودی با شاسی مستقل معرفی شد که این یعنی هم‌اکنون ۱۶ سال است که در کارخانهٔ یوآز در شهر اولیانوفسک (حدود ۹۰۰ کیلومتری شرق مسکو) تولید می‌شود. بااین‌وجود، یوآز این خودرو را سال‌به‌سال بروز کرده، به انتقادات توجه کرده و کیفیت را بهبود داده است. مثل جیپ آمریکایی، پاتریوت هم در روسیه در خدمت گروه وفاداری از خریداران هم در آفرود و هم در آنرود است تا طبیعت را تسخیر کرده و به دورترین نقطهٔ بیابان‌های وسیع روسیه سفر کند.

به‌غیراز فیس‌لیفت و بهبودهای فنی در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶، طراحی پاتریوت از زمان معرفی در سال ۲۰۰۵ تا حد زیادی بدون تغییر باقیمانده است. البته در فیس‌لیفت سال ۲۰۱۴، دماغهٔ خودرو با چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر جدید، نمای مدرن‌تری به خود گرفت. به‌روزرسانی بعدی در سال ۲۰۱۶ اما سبک‌تر بود و صرفاً یک رنگ بیرونی جدید متالیک، طراحی تازهٔ رینگ‌های ۱۸ اینچی و بازطراحی شبکهٔ داخلی جلوپنجره را برای پاتریوت به همراه داشت. برای این خودرو پکیجی بنام اکسپیدشن هم ارائه می‌شود که یک وینچ، باربند، نردبان عقب و لاستیک‌های آفرودی گودریچ را شامل می‌شود.

در به‌روزرسانی سال ۲۰۱۶ در داخل پاتریوت تغییرات بزرگ‌تری انجام گرفت و داشبورد، کنسول میانی، رو دری‌ها و غربیلک فرمان همگی از نو طراحی شدند. روی ستون‌های A و B خودرو دستگیره‌هایی تعبیه شده که به ورود و خروج سرنشینان کمک می‌کنند اما به دلیل عدم وجود عایق‌های کافی در قسمت دیوار آتش و گلگیرها، صدای پیشرانه و جاده تا حدی وارد کابین می‌شود.

زیر کاپوت پاتریوت یک پیشرانهٔ ۲.۷ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی قرار گرفته که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نسخهٔ بروز شده‌ای از پیشرانهٔ قبل از فیس‌لیفت است که به لطف پیستون‌ها و سر سیلندر جدید، سوپاپ‌های مقاوم در برابر حرارت، تغییراتی در زمان‌بندی موتور و تغییر ضریب تراکم، ۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۸ نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به قبل تولید می‌کند. البته شاید روی کاغذ این تغییرات کوچک به‌خوبی نتوانند بهبود انقلابی که زیر کاپوت پاتریوت صورت گرفته را نشان دهند.

در این پیشرانهٔ جدید، حداکثر گشتاور بجای ۳,۹۰۰ rpm قبل حالا از دور تنها ۲,۶۵۰ rpm ارائه می‌شود و به همین دلیل، پاتریوت در دورهای میانی موتور به‌خوبی و با اطمینان حرکت می‌کند و در دندهٔ دو و یا حتی سه، به‌راحتی با سرعت‌های خیلی پایین مسیرهای خشن آفرودی را پشت سر می‌گذارد. خودرو حتی در حالت محرک عقب هم می‌تواند بسیاری از موانع جدی مسیر را مغلوب کند.

با این موتور جدید، دینامیک پاتریوت روی جاده هم تغییر کرده و حالا سبقت گرفتن با آن آسان‌تر است زیرا با پیشرانهٔ قبلی، حدود ۲۰ ثانیه طول می‌کشید تا خودرو از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد اما حالا این کار در زمان بسیار معقول‌تر ۱۲.۷ ثانیه انجام می‌شود که با توجه به وزن بیش از ۲.۱ تنی خودرو، پیشرفت بسیار چشمگیری است. البته ضریب تراکم بالاتر موجب شده که موتور به بنزین باکیفیتی نیاز داشته باشد هرچند که با بنزین اکتان ۹۲ هم به‌خوبی کار می‌کند.

در کنار پیشرانهٔ جدید، یوآز کلاچ پاتریوت را هم ارتقاء داده تا قابلیت اطمینان بیشتری داشته باشد. این کلاچ جدید همچنین سبک‌تر و راحت‌تر شده درحالی‌که گیربکس پنج سرعتهٔ دستی هم با تغییراتی حالا مدرن‌تر شده است. هرچند فقدان گیربکس شش سرعته خصوصاً در جاده‌های آسفالت احساس می‌شود اما به نظر می‌رسد یوآز از همین گیربکس پنج سرعته هم راضی است. به گفتهٔ این شرکت، گیربکس‌های قبلی پاتریوت ضرایب بسیار بلند و ارتعاش زیادی در دسته‌دنده داشتند و برای برطرف کردن این مشکلات، دسته‌دندهٔ قبلی با یک نمونهٔ چندتکهٔ جدید جایگزین شده که برای کاهش ارتعاش از یک دامپر یکپارچه برخوردار است.

تغییر بزرگ دیگری که پاتریوت تجربه کرده، تجهیز به سیستم فرمان و اکسل جلوی است که به‌منظور بهبود عملکرد در هنگام مواجهه با دست‌اندازها، به کمک‌فنرهای قوی‌تری هم مجهز شده است. این بهبود ارزشمندی است زیرا حالا رانندگی خودرو راحت‌تر و قابل‌کنترل‌تر شده است. یوآز همچنین در سیستم تعلیق پاتریوت هم تغییراتی انجام داده است به‌گونه‌ای که حالا فنرهای شمش عقب شش درصد نرم‌تر شده و میل موج‌گیر عقب ۲۱ میلی‌متری قبلی حالا با یک نمونهٔ نازک‌تر ۱۸ میلی‌متری جایگزین شده است.

هدف از این تغییرات، ارائهٔ سواری نرم‌تر و راحت‌تر بوده که پاتریوت این کار را بدون افزایش عمدهٔ بادی‌رول (حرکات گهواره‌ای بدنه) انجام داده است. البته این بدان معنا نیست که پاتریوت کاملاً بی‌نقص خواهد بود زیرا خودرو هنوز هم از تکان‌های اتاق در دست‌اندازهای کوچک رنج می‌برد و به سمت بیش‌فرمانی تمایل دارد. پاتریوت همچنین روی مسیرهای لغزنده بسیار ناپایدار است و در هنگام شتاب گیری‌های سخت، کمی غیرقابل کنترل می‌شود

به‌طورکلی، پاتریوت جدید بیشتر با آن چیزی که خریداران از یک اس‌یووی انتظار دارند مطابقت دارد. این خودرو قوی‌تر شده، گشتاور بیشتری دارد و سواری و هندلینگ آن‌هم بهتر است. پاتریوت همچنین به لطف لولاهای گالوانیزهٔ درها و همین‌طور استفاده از فولاد مستحکم‌تر در ساختار آن که در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم است، بادوام‌تر هم شده است. البته این به معنای برطرف شدن مشکلات کیفی جدی خودرو نیست زیرا هماهنگی قطعات داخلی هنوز هم ناامیدکننده بوده و کیفیت پلاستیک‌های کابین ضعیف است. علاوه بر این، آب‌بندی درب صندوق هم ضعیف بوده و در هنگام رانندگی، آب و گردوخاک به داخل صندوق وارد می‌شود.

بااین‌حال، پیشرفت‌هایی که پاتریوت طی سال‌های اخیر تجربه کرده، بسیاری از کاستی‌های آن‌را بهبود بخشیده و درعین‌حال تأثیر کمی روی قیمت آن گذاشته است. این خودرو در روسیه در چهار تیپ مختلف بنام‌های کلاسیک، اپتیموم، پرستیژ و ماکسیمم با قیمتی از ۷۶۶ هزار روبل معادل ۱۲ هزار دلار تا ۱ میلیون روبل معادل ۱۶ هزار دلار عرضه می‌شود. این یعنی قیمت پاتریوت نسبت به قبل تنها حدود ۵۰۰ دلار افزایش پیدا کرده که رقم بسیار کوچکی است.

بااین‌حال، در کشورمان اوضاع کاملاً متفاوت است زیرا در اینجا ارزان‌ترین خودروهای دنیا هم به خودروهای لوکس چند صد میلیون تومانی تبدیل می‌شود و پاتریوت هم از این قاعده مستثنی نیست. شرکت سروش دیزل به‌تازگی هم‌زمان با آغاز فروش فروی پاتریوت در کشورمان، قیمت قطعی آن‌را هم اعلام کرده که برای نسخهٔ شاسی‌بلند ۸۸۰ میلیون تومان و برای نسخهٔ پیکاپ ۸۵۰ میلیون تومان است. این یعنی در ایران عملاً دست بخش عمده‌ای از مردم حتی از این خودروی ارزان‌قیمت روسی هم کوتاه خواهد بود.

بااین‌همه، آیا باید یوآز پاتریوت خرید؟ اگر عاشق طبیعت‌گردی، شکار، ماهیگیری و یا فرار از تمدن مدرن هستید بله. پاتریوت با تجربهٔ به‌روزرسانی‌های چند سال اخیر، از همیشه بهتر شده و بسیاری از مشکلات خود را برطرف کرده است. البته بعید است که بسیاری از خریداران، از کراس‌اوورهای کره‌ای یا چینی دست کشیده و به این شاسی‌بلند روسی روی بیاورند اما بااین‌وجود، یوآز آن‌را در بازارهای صادراتی مثل لبنان، مکزیک قزاقستان و حتی ایتالیا هم عرضه کرده است؛ بنابراین، ازآنجایی‌که اس‌یووی‌های روسی مدت‌ها است که به جان‌سختی شهرت دارند و به خاطر توانایی‌های خود تحسین شده‌اند، احتمالاً پاتریوت هم به لطف قیمت رقابتی خود (در خارج از ایران)، می‌تواند مثل لادا نیوا به قلب خریداران خارج از روسیه راه پیدا کند.

مشخصات فنی

UAZ Patriot

پیشرانه ۲.۷ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۱۵۰ اسب بخار
گشتاور ۲۳۵ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک چهارچرخ
وزن ۲۱۲۵ کیلوگرم
شتاب صفرتاصد ۱۲.۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۵۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۱۱.۵ لیتر ترکیبی
حجم صندوق بار ۶۳۰ لیتر
قیمت پایه ۱۲ هزار دلار

قیمت در ایران: ۸۸۰ میلیون تومان

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا