اسپرتتاریخچهدسته‌بندی نشدهفوردفورد ماستنگکوپه

یادی از باس 351 سال 1971، آخرین نسخه جذاب و سریع نسل اول موستانگ

[ad_1]

زمانی که دولت و شرکت‌های بیمه علیه خودروهای عضلانی آمریکایی اعلان‌جنگ کرده بودند، فورد آخرین موستانگ باس را برای این نبرد آماده کرد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

نیم قرن از زمانی که آخرین نمونهٔ نسل اول موستانگ از خط تولید خارج شد می‌گذرد و این همچنان افسانه‌ای‌ترین نسل ماسل کار فورد محسوب می‌شود. در طول دوره‌ای که یازده سال طول کشید، نسل اول موستانگ بخش پونی کارها را ابداع کرد، رکوردهای فروش را شکست و به نماد خودروهای عضلانی تبدیل شد؛ اما درحالی‌که سال‌های ۱۹۶۹ و ۱۹۷۰ سال‌های اوج موستانگ‌های قدرتمند بود، سال ۱۹۷۱ پایان ناگهانی هیجان‌انگیزترین دههٔ تاریخ خودروسازی آمریکا را رقم زد. ظرف تنها چند ماه، افزایش نرخ بیمه، وضع قانون هوای پاک از سوی دولت و نشانه‌های بحران سوخت آینده، منجر به کاهش قابل‌توجه قدرت خودروهای آمریکایی شد.

همچنین بخوانید:

نگاهی به باس ۳۰۲، یکی از خاص‌ترین نسخه‌های نسل اول موستانگ

چرا موستانگ باس ۴۲۹ یکی از باارزش‌ترین خودروهای عضلانی تاریخ است؟

در سال ۱۹۷۱، از خانوادهٔ موستانگ مدل‌های باس ۳۰۲ و باس ۴۲۹ و همین‌طور پیشرانه‌های قدرتمند ناپدید شدند و اکثر موتورهای هشت سیلندر باقیمانده هم بخشی از قدرت خود را از دست دادند. بااین‌حال، فورد هنوز آمادهٔ خداحافظی با نسل اول موستانگ نبود و علاوه بر ادامهٔ تولید نسخهٔ مک‌وان و افزودن پیشرانهٔ ۴۲۹ کبرا جت به لیست موتورهای سفارشی، یک باس جدید را هم ارائه کرد که آخرین موستانگ اصیل نسل اول محسوب می‌شد.

آخرین و بحث‌برانگیزترین بازطراحی

نسل اول موستانگ در طول دوران تولید خود چند بار بازطراحی شد که آخرین آن در سال ۱۹۷۱ صورت گرفت. برخلاف تغییرات قبلی اما این به جنجالی‌ترین بازطراحی موستانگ نسل اول تبدیل شد زیرا موستانگ ۱۹۷۱ خصوصاً در نسخهٔ اسپرت‌روف (همان فست‌بک)، بیشتر شبیه AMC جاولین شده بود تا نسخه‌های قبلی خود. این ماشین همچنین حالا کشیده‌تر، عریض‌تر و بسیار سنگین‌تر از قبل شده و برخی از ویژگی‌های نمادین خود را از دست داده بود. علاوه بر این، شیب اندک سقف خودرو در نسخهٔ اسپرت‌روف دید عقب را بسیار ضعیف کرده بود که انتقادات شدید خریداران و نشریات را به دنبال داشت. باس ۳۵۱ که فقط به‌صورت اسپرت‌روف ارائه می‌شد هم از این مشکل رنج می‌برد اما ازآنجایی‌که به بالا ماندن پرچم خودروهای عضلانی برای یک سال دیگر کمک کرد، چشم‌پوشی کردن از این مشکلات سخت نبود.

تقریباً مشابه مک‌وان

مثل نسخه‌های قبلی باس، فورد برای باس ۳۵۱ هم یک سری ارتقاءهای ظاهری را در نظر گرفته بود تا آن را از موستانگ‌های معمولی متمایز کند. این ویژگی‌ها شامل اسپویلر جلو، جلوپنجرهٔ لانه‌زنبوری، کاپوت مشکی با دو دریچهٔ هوا، قفل‌های روی کاپوت، برچسب‌های کناری با نوشتهٔ BOSS 351 و اسپویلر عقب می‌شد. بااین‌حال، برخلاف باس‌های قبلی، این مدل شباهت زیادی به مک‌وان داشت و فقط نوشتهٔ کناری و قسمت مشکی‌رنگ بزرگ‌تر روی کاپوت به تمایز این دو کمک می‌کرد زیرا هردو نوارهای کناری، کاپوت و اسپویلر یکسانی داشتند؛ اما علیرغم این ظاهر تقریباً یکسان با مک‌وان، زیر کاپوت باس ۳۵۱ موتوری پنهان شده بود که در هیچ موستانگ ۱۹۷۱ دیگری دیده نمی‌شد.

پیشرانهٔ V8 اختصاصی

ویژگی اصلی باس ۳۵۱ زیر کاپوت آن قرار داشت. هرچند حجم موتور این خودرو با پیشرانهٔ ۵.۸ لیتری V8 کلیولند که در موستانگ‌های معمولی ارائه می‌شد یکسان بود اما موتور باس ۳۵۱ هیولای متفاوتی بود و تا جایی که هنوز از لحاظ قانونی امکان داشت از محدودیت‌های کلیولند خارج شده بود. این پیشرانه که به‌طور خاص برای باس ۳۵۱ توسعه داده شد، به شاتون‌های فورج‌کاری شده، پیستون‌های آلومینیومی، میل بادامک بزرگ‌تر، سرسیلندر ارتقاءیافته، ورودی هوای آلومینیومی و کاربراتور چهار دهنه مجهز بود. به لطف این ویژگی‌ها، پیشرانهٔ ۵.۸ لیتری باس ۳۵۱ حالا ۳۳۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد و بنابراین، از باس ۳۰۲ قبلی قوی‌تر بود. نیروی موتور هم از طریق یک گیربکس چهار سرعتهٔ دستی و دیفرانسیل لغزش محدود به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد.

یکی از سریع‌ترین موستانگ‌های نسل اول

هرچند بدنهٔ بازطراحی شدهٔ موستانگ ۱۹۷۱ سنگین‌تر از تمام نسخه‌های قبلی بود اما پیشرانهٔ قدرتمند، سیستم انتقال نیروی پرفورمنس محور و سیستم تعلیق کامپتیشن، باس ۳۵۱ را به یکی از سریع‌ترین موستانگ‌های نسل اول تبدیل کرده بود. در آزمایش‌های متعددی که توسط نشریات خودرویی مشهور انجام شد، این رئیس پایانی دوران ماسل کارها توانست شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت زیر ۶ ثانیه‌ای ثبت کند و ۴۰۰ متر را در کمتر از ۱۴ ثانیه پشت سر بگذارد. این ارقام، باس ۳۵۱ را به میزان قابل‌توجهی سریع‌تر از باس ۳۰۲ و بسیار نزدیک به باس ۴۲۹ افسانه‌ای کرده بودند. علاوه بر این، باس ۳۵۱ حتی از مک‌وان ۱۹۷۱ با پیشرانهٔ ۷ لیتری ۳۷۵ اسب بخاری هم سریع‌تر بود.

قیمت امروز موستانگ باس ۳۵۱

در سال ۱۹۷۱ به دلیل بازطراحی بحث‌برانگیز موستانگ، فروش این خودرو کاهش یافت و درحالی‌که در سال ۱۹۷۰ موستانگ بیش از ۱۹۰ هزار دستگاه فروخته بود، این رقم در سال ۱۹۷۱ به حدود ۱۵۰ هزار دستگاه رسید. باس ۳۵۱ که حدود هزار دلار (معادل ۷,۵۰۰ دلار سال ۲۰۲۴) گران‌تر از موستانگ پایه بود، تنها در ۱,۸۰۶ دستگاه ساخته شد و ازآنجایی‌که دوران خودروهای عضلانی رو به پایان بود، فقط در همان سال ۱۹۷۱ به تولید رسید. امروزه، هرچند باس ۳۵۱ به‌عنوان یکی از بهترین موستانگ‌های پرفورمنس بالای دوران طلایی ماسل کارها شناخته می‌شود اما به دلیل طراحی ظاهری ناخوشایند، جزء گران‌ترین و پرطرفدارترین نمونه‌های نسل اول موستانگ نیست. به همین دلیل، هم‌اکنون می‌توان نمونه‌های بازسازی‌شده و تمیز این خودرو را با قیمتی در حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار دلار خرید. درمجموع، هرچند بسیاری باس ۳۵۱ را جوجه اردک زشت نسل اول موستانگ می‌دانند اما نمی‌توان کتمان کرد که این یکی از اسطوره‌های دوران طلایی ماسل کارها به‌حساب می‌آید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۶ رای

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا