سلامت جنسی

زنان سیگاری، یائسگی را زودتر تجربه می‌کنند


657024 296 - زنان سیگاری، یائسگی را زودتر تجربه می‌کنند

به گزارش شفاآنلاین:نشست تخصصی دانشگاه بدون دخانیات امروز (شنبه، ۸ خرداد) به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات با حضور عبدالرحمن رستمیان معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران و جمعی دیگر از مسئولان دانشگاهی در دانشگاه تهران به صورت مجازی برگزار شد.

عبدالرحمن رستمیان ، معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این نشست اظهار کرد: مصرف دخانیات طی پایش‌های انجام شده ۱۳ تا ۱۴ درصد است و آمار‌های بالاتری برای افرادی که در معرض دود دست دوم مصرف دخانیات هستند در اختیارمان قرار دارد.

رستمیان افزود: هدف ما تا سال ۱۴۰۴ این بوده که ۳۰ درصد از مصرف دخانیات در جامعه کاهش یابد. دنیا به صورت سالیانه توانسته یک درصد از حجم مصرفی دخانیات، عرضه و تقاضا را کاهش دهد.

او گفت: طی دو دهه گذشته مصرف قلیان به شدت افزایش یافته است. طبق بررسی ها مصرف یک وعده قلیان برابر با نیکوتین ۱۰۰ نخ سیگار است.

معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: برای مقابله با مصرف دخانیان به صورت فرهنگی فعالیت نکرده ایم.

رستمیان ادامه داد: کاهش تقاضا و کاهش عرضه دو استراتژی برای منع مصرف دخانیات است، باید برنامه ریزی‌هایی را در خصوص آگاهی افراد نسبت به این معضل انجام دهیم و سپس افراد را برای کاهش مصرف این دخانیات تشویق کنیم.

او گفت: تقریبا بیشتر افرادی که سیگار می‌کشند کمتر از ۲۶ سال هستند بنابراین باید جلوی شروع را از همان ابتدا بگیریم و به کسانی که قصد ترک سیگار را دارند، کمک کنیم. بیشتر مصرف کنندگان دخانیات، قصد ترک کردن را دارند بنابراین باید بستر مناسب را در این زمینه ایجاد کنیم.

معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: باید دسترسی جامعه به امکانات را در نظر بگیریم تا بتوانیم مصرف دخانیات را کاهش دهیم، همچنین باید اطلاعات لازم را در اختیار معلمان و دبیرانی قرار دهیم تا آگاهی شان از مصرف دخانیات افزایش یابد.

رستمیان تاکید کرد: برنامه خود مراقبتی را طی سال‌های اخیر پیگیری کرده ایم و این موضوع یکی از تاکیدات ماست.

معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره عوارض مصرف دخانیات گفت: ۹۰ درصد از سرطان‌های ریه و حتی بیشتر سرطان‌های جهان، بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌ها قلبی_ عروقی، بیماری‌های ریوی و … ناشی از مصرف سیگار است که باید برای مقابله با آن پیشگیری کرد.

رستمیان ادامه داد: مطالعه اخیر در سال ۲۰۲۱ انجام شده که نشان می‌دهد خیلی از مردم می‌دانند سرطان عارضه مصرف سیگار است اما با مضرات جدید آن آشنا نیستند. بانوان سیگاری دو سال زودتر مونوپز (یائسگی) می‌شوند و در نهایت دچار پوکی استخوان خواهند شد.

او گفت: فعالان خانه مشارکت و پیام گزاران سلامت دانشگاه علوم پزشکی بهترین انتقال دهندگان برای آگاهی سازی مردم در خصوص منع مصرف دخانیات هستند. مطابق آمار بررسی شده ۱۸۰۰ نفر از مادران جنوب شهر تهران با اینکه دسترسی کمتری به امکانات دارند و سطح سواد و منابع اقتصادی شان پایین است اما در این زمینه آگاهی شان بیشتر از مردم شمال شهر است.YJC


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا