پرورش گلپرورش گل و گیاهتکثیر گیاهاندانستنی ها

آموزش کاشت گل لاله در منزل و پروش این گل زیبا

[ad_1]

در این مقاله قصد داریم مطالبی جالب و مفید درباره کاشتن گل لاله در منزل ارائه دهیم. شاید برای شما نیز عجیب باشد که چگونه می توان گل لاله را در منزل کاشت، لازم است بدانید این کار به سادگی انجام می گیرد و شما نیز با کمی دقت در نکات مطرح شده می توانید اقدام به کاشتن گل لاله نمایید.

کاشت انواع گل در منزل هنری زیبا و خلاقانه است که به شما برای داشتن گل هایی زیبا  کمک می کند. شما می توانید کاشت گل های مختلف را در منزل تجربه نمایید. قبلا با نحوه قلمه زدن بامبو و گل حسن یوسف و نحوه کاشت و تکثیر شفلرا و گل محمدی آشنا شدید، حال به معرفی روش های کاشت گل لاله می پردازیم که امیدواریم این موارد نیز برای شما عزیزان مفید باشند.

طریقه کاشتن لاله در گلدان

نحوه کاشت گل لاله

گل لاله را به دو طریق کاشته می شود: در گلدان و توده ای و همانطور که می دانید گل لاله تنوع زیادی دارد. آنچه که می دانیم این است که ۱۵۰ نوع مختلف با رنگ های متنوع در نواحی مختلف زمین کاشته می شود. رنگ های غالب این گل قرمز، سفید، زرد و صورتی می باشد.

کاشت گل لاله

 جهت کاشتن پیاز گل لاله باید سایز گلدان بیشتر از ۱۰ سانتی متر باشد.( اندازه گلدان طبق طول قطر دهانه گلدان محاسبه می شود). به یاد داشته باشید هر چقدر اندازه گلدان بزرگ باشد رشد گل لاله بهتر و موفق تر صورت می گیرد. خاک مناسب جهت کاشته لاله باید دارای PH خنثی باشد.

کاشت جالب گل لاله در منزل

خاک باغچه ۶۰٪ ، بادی ۲۵٪، برگ پوسیده ۱۵٪ برای تهیه خاک مناسب کاشتن لاله خوب است. بهترین زمان برای کاشتن گل لاله از اوایل آبان تا اواسط دی ماه است.

ابتدا ۳۰ درصد از فضای داخل گلدان را پر از خاک می کنیم و بعد پیاز های لاله را طوری قرار می دهیم که نوک پیاز به طرف بالا باشد و بعد لبالب گلدان خاک را روی آن می ریزیم. دمای مناسب برای رشد لاله ۲ الی ۴ درجه سانتی گراد است. اسفندماه که از راه برسد، لاله جوانه می کند. در اسفندماه ماسه داخل گلدان را خالی کرده و دما را به ۷ الی ۲۰ درجه تغییر می دهیم.

گل لاله در منزل
زیباترین عکس گل لاله

شرایط لازم برای کاشتن و پرورش گل لاله:

  • خاک: مناسبترین خاک جهت کاشتن گل لاله مخلوطی از کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت یا ترکیب یاز کود و خاک برگ و ماسه و خاک باغچه است.
  • آبیاری: لاله اگر در محیط باز کاشته شود تا بهار حتی یک بار هم لازم نیست به آن آب برسد. اما اگر در گلدان باشد آبیاری متوسط خوب است. محیط نباید رطوبت داشته باشد و آبیاری بیش از حد نیاز نباشد.
  • دما: لاله مقابل سرما مقاومت دارد. بعد از جوانه زدن گل ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتی گراد مناسب ترین دما جهت رشد این گل است.
  • کود: رساند کود به لاله جهت تغذیه لازم است.
  • نور: گل لاله از آن دست گل هایی است که برای رویش بهتر بخصوص بعد از شروع جوانه زنی نیاز به نور زیادی دارد. شما می توانید گلدان را کنار پنجره بگذارید تا نور بیشتری به آن برسد.

عکس زیبای گل لاله

نکات مهم برای پرورش و کاشتن پیاز گل لاله در گلدان

در روز های آغازین اسفند ماه، گلدان را از زیر ماسه بیرون آورده و بعد آن را هفته ای دو بار آبیاری کنید. این آبیاری می تواند به شکل دستی و یا از طریق نزولات جوی تامین شود.

در اواسط ماه اسفند، گلدان را به محیط داخل خانه آورده، همچنان به آبیاری دو بار در هفته ادامه دهید. البته لازم است گلدان را در محیطی خنک و به دور از نور آفتاب نگهداری کنید تا طول عمر آن افزایش یابد.

بعد از اینکه گیاه به گلدهی رسید، آبیاری گیاه را به هفته ای یک مرتبه کاهش دهید به طوری که ساقه و برگ گل به طور کامل خشک و زرد شود (این اتفاق معمولا در اواخر تیر ماه رخ می دهد.)

کاشتن گل لاله

زمانی که مشاهده کردید؛ از گل لاله چیزی جز گیاهی کاملا خشک و زرد باقی نمانده، می توایند آن را از گلدان بیرون آورید و اگر پیاز مادر تولید مثل کرده باشد، لازم است این پیاز جدید را از پیاز مادر جدا کرده و با آب سرد بشویید.

سپس پیاز شسته شده را در فضای باز و محیطی به دور از نور مستقیم خورشید، قرار دهید تا به طور کامل خشک شود، این فرآیند ممکن است، ۲ تا ۳ روز به طول بیانجامد.

در مرحله بعدی، پیازهای خشک شده را درون جعبه های چوبی بگذارید، توجه داشته باشید که وزن هر جعبه نباید بیشتر از یک کیلو شود.

اکنون جعبه ها را در محیط خشک، تاریک، خنک و بدون رطوبت گذاشته و تا زمان کاشت مواظبت کنید.

در روش کاشت گلدانی احتمال ضعیف شدن پیاز مادر وجود دارد و این مساله با کوچک تر شدن سایز پیاز مادر قابل تشخیص است، از این رو این نوع پیاز نباید در گلدان کاشته شود و به منظور گلدهی، لازم است حتما در بستر زمین کاشته شود.

پرورش گل لاله

ضمن اینکه امیدواریم از آموزش کاشت گل لاله که در این مطلب ارائه دادیم نهایت استفاده را برده باشید، از شما عزیزان دعوت می نماییم در بخش پرورش گل و گیاه از دیگر آموزش های مفید و کاربردی در این زمینه نیز دیدن نمایید.

منبع : آرگا

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا