ارزهای دیجیتالدسته‌بندی نشده

فرق دای و میکر در شبکه اتریوم چیست؟

[ad_1]

دای (DAI) یک ارز دیجیتال بر بستر بلاکچین اتریوم است که قیمت آن برابر با ۱ دلار آمریکاست، اما برای حفظ ثبات خود روشی منحصربه‌فرد را نسبت به دیگر استیبل کوین‌های بازار در پیش گرفته است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با تفاوت بین ارز دیجیتال DAI و Maker آشنا شویم. ضمنا برای خرید اتریوم (https://tabdeal.org/buy-eth) میتوانید با مراجعه به این آدرس به راحتی اقدام کنید.

رمزارز دای (DAI) چیست؟

ارز دای با نماد اختصاری “DAI” یک استیبل کوین است که توسط  سازمان غیرمتمرکز مستقل MakerDAO مدیریت می شود.

این ارز در نوامبر 2019 راه اندازی شد. پروتکل ارز دای منبع باز بوده و روی شبکه اتریوم ساخته می شود. قیمت ارز DAI به دلار آمریکا وابسته است و ارزش بازار آن حدود ۹.۳۶ میلیارد دلار می باشد. کوین Dai رتبه بیست و چهارم بازار را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر فعال ترین صرافی که در آن توکن دای معامله می‌شود، صرافی سوشی سواپ می باشد.

ارز دای (DAI) را می‌توان مانند سایر رمز ارزهای استاندارد ERC20 معامله کرد و هر کسی که کیف پول اتریوم (Ethereum Wallet) داشته باشد می‌تواند آن را بدون واسطه خرید و فروش و نگهداری کند.

دای به عنوان ارز دریافتی در سیستم وام‌گیری و وام‌دهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که وام از طریق    MakerDAO ایجاد می‌شود، ارز دیجیتال دای هم در همان حین تولید می‌شود و سپس کاربر می‌تواند از آن به هر منظوری استفاده کند. مثل خرید محصول، پرداخت برای مسکن و بیمه، تبدیل به ارزهای دیجیتال دیگر یا می‌توان آن را به انواع کیف پول‌های اتریومی منتقل کرد.

کاربردهای دای (DAI)

مهمترین استفاده از توکن دای جلوگیری از ضرر تریدرها در هنگام نواسانات بازار است. علاوه بر این دای به عنوان یک وسیله مبادله با قیمت ثابت، می‌تواند برای بازپرداخت وام‌ها، معاملات برون مرزی و پرداخت کالاها و خدمات نیز استفاده شود.

علاوه بر این از استیبل کوین دای به علت ماهیت غیرمتمرکزش، در بیشتر پروژه‌های دیفای و استخرهای نقدینگی غیرمتمرکز استفاده می‌شود.

با توجه به اینکه نرخ توکن دای در پلتفرم میکر ثابت و مساوی ۱ دلار است، از این توکن برای آربیتراژ در صرافی‌ها هنگام نوسان قیمت آن استفاده می‌شود.

مزایا و معایب DAI

مزایا و معایب DAI

بزرگترین مزیت دای این است که به صورت 100 درصد شفاف است که چه میزان دارایی پشتیبان آن هستند. با استفاده از MakerScan می‌توان دریافت که چه میزان اتریوم یا سایر رمز ارزها به عنوان وثیقه برای دای در نظر گرفته شده‌اند.

ارز دیجیتال دای  را می توان به طور کامل در صرافی های متمرکز ارز دیجیتال یا DEX خریداری کرد. با استفاده از پروتکل Maker، می ‌توانید با سپرده‌ گذاری دارایی ‌های مبتنی بر اتریوم به عنوان وثیقه برای پذیره ‌نویسی مقدار DAI وام گرفته شده، دای را قرض کنید. ارز دیجیتال دای برای اطمینان از نقدینگی شبکه، به یک سپرده وثیقه بزرگتر از مقدار DAI وام گرفته شده نیاز دارد. اگر ارزش وثیقه رمزنگاری شما کمتر از ارزش توکن های DAI صادر شده باشد، وثیقه می تواند ضبط شود. با این حال، اگر ارزش وثیقه شما افزایش یابد، سقف استقراض DAI شما به نسبت افزایش می یابد. پروتکل Maker مانند یک حساب امانی عمل می کند که وثیقه را تا زمانی که DAI وام گرفته شده و هزینه های پردازش برگردانده شود، نگه می دارد.

البته توکن دای معایبی نیز دارد. در حالی که DAI از یک افت گسترده در ارزش اتریوم جان سالم به در برد و همچنان با دلار یکسان بود، اما همیشه نگرانی از سقوط ناگهانی (flash crash) وجود دارد. در صورت سقوط ناگهانی​​، ممکن است هزاران یا ده‌ها هزار CDP فوراً قبل از بازگشت قیمت به حالت عادی ، لیکویید شوند.

علاوه بر این، کل پروژه بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است که هنوز هم در معرض اشکالات است. در حقیقت هک مربوط به DAI دلیل ایجاد هارد فورک اتریوم کلاسیک بود.

بیشتر بخوانید: برای سرمایه گذاری تتر بخرم یا دوج کوین؟

پروتکل میکر چیست؟

پروتکل میکر چیست؟

Makerdao  در اصل یک پروژه متن باز و بر بستر شبکه اتریوم به شمار می‌آید که عملکرد آن بر اساس سیستم سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) است. یک سازمان مستقل غیرمتمرکز یا DAO به عنوان سازمانی محسوب می‌شود که بر اساس قوانین کاملا شفاف و کدنویسی‌شده تعریف می‌شود، کنترل این سازمان در دست اعضای آن است.

خدمت اصلی میکر، سیستم وام‌دهی و پس‌انداز است. کاربران با وثیقه کردن اتر، می‌توانند استیبل کوین DAI را وام بگیرند. هر زمان خواستند اتر وثیقه‌گذاشته شده را آزاد کنند، باید میزان وام دریافتی به اضافه کارمزد وام را پرداخت کنند. در حال حاضر سیستم استیبل کوین دای تمام توکن‌های ERC-20  که توسط دارندگان توکن MKR تایید شده‌اند را به عنوان وثیقه می‌پذیرد. قبل از آنکه هرکدام از توکن‌های ERC-20 به میکر پروتکل وارد شوند، دارندگان توکن MKR باید در خصوص سطح ریسک آنها رای‌گیری انجام داده و آنها را تایید کنند.

ارتباط بین میکر و دای

میکر پروتکل (Maker Protocol) از مدل دو توکنی بهره می‌برد، به طوری که توکن اول استیبل کوین با پشتوانه وثیقه و توکن دوم توکن حاکمیتی این پروتکل به اسم MKR است. بنیاد میکر (Maker Foundation) به همراه جامعه MakerDAO معتقد هستند که کسب‌وکارهای مبتنی بر بلاک چین برای آنکه بتوانند از مزایای ارائه‌شده توسط سرمایه دیجیتالی بهره ببرند، به یک استیبل کوین غیرمتمرکز نیاز دارند.

توکن نظارتی میکر یا همان MKR توسط پروتکل MakerDAO  به منظور پشتیبانی از ثبات استیبل کوین دای و امکان‌پذیر ساختن نظارت بر سیستم اعتباری دای ایجاد شده است. توکن MKR مبتنی بر استاندارد ERC-20 بر بستر بلاک چین اتریوم است و بر اساس آنکه ارزش استیبل کوین دای تا چه حد به دلار نزدیک است، می‌توان به صدور یا سوزاندن توکن MKR پرداخت.

دارندگان MKR در خصوص پروپوزال‌ها و تصمیمات نظارتی نظیر تعیین مقدار کارمزد و اینکه کدام یک از انواع دارایی‌ها را می‌توان به عنوان وثیقه پذیرفت، می‌توانند به رای‌گیری بپردازند. در اکوسیستم MakerDAO، یک توکن MKR برابر است با یک حق رای. بنابراین سازمان‌ها و نهادهایی که مقدار قابل توجهی توکن MKR در اختیار دارند، می‌توانند بر نتایج رای‌گیری تاثیر زیادی داشته باشند.

استیبل کوین دای (DAI) پس از توک MKR، دومین مولفه پولی در سیستم دو توکنی MakerDAO است. استیبل کوین‌ها به عنوان واسطه‌ای بین بازار مالی سنتی و بازار رمزارزها به وجود آمده‌اند. دای یک رمزارز غیرمتمرکز، بی‌طرف و دارای وثیقه است که دلار تا حدی پشتوانه آن به شمار می‌آید. در پروتکل MakerDAO، کاربران با واریز و سپرده‌گذاری رمزارزهای ERC-20 در صندوق‌های میکر (Maker Vault) می‌توانند استیبل کوین دای را ایجاد کنند.

جمع بندی

میکردائو پروژه بزرگی است که بر بستر اتریوم ایجاد شده و یکی از پیشتازان دیفای محسوب میشود. این پروژه همواره سهم زیادی از سرمایه‌ قفل شده یا TVL را داشته و کاربرد اصلی آن، وام‌دهی و پس‌انداز است. پروتکل میکر دارای دو رمزارز است، استیبل‌کوین دای (DAI) و توکن میک .(MKR) در این مقاله پی بردیم که دای رمزارزی با ارزش ثابت ۱ دلار است که با وثیقه‌گذاشتن در میکر ایجاد می‌شود؛ دای دراصل وامی است که کاربران دریافت می‌کنند و کاربردهای زیاد و مهمی دارد. همچنین فهمیدیم MKR نیز توکن حاکمیتی این پروتکل است و دارندگان آن، در تصمیم‌گیری‌ها و اتفاقات میکر نقش دارند.

بیشتر بخوانید: رمزارز چیست و چگونه کار می کند؟

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا