دسته‌بندی نشده

نیشکر سدّی مقابل ایجاد کانون‌های ریزگرد

[ad_1]

کشت نیشکر مانع از تبدیل بیش از 80 هزار هکتار از اراضی خوزستان به کانون‌های ریزگرد شده است.

 این را رئیس اداره بیابان‌زدایی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفته و تأکید کرده است که کشت نیشکر علاوه بر فواید اقتصادی، از منظر محیط‌زیستی و صیانت از منابع طبیعی نیز اهمیت دارد و از شکل‌گیری کانون‌های جدید گرد‌و‌غبار جلوگیری کرده است.

فرزاد امین با بیان اینکه اقدامات صنعت نیشکر در بحث کنترل ریزگردها مؤثر بوده است، افزود، ایجاد تنوّع‌زیستی، تلطیف هوا و جلوگیری از فرسایش خاک بخش دیگری از آثار مثبت کشت نیشکر است.

وی در ادامه ضمن قدردانی از ورود این شرکت به حوزه درختکاری در راستای مسئولیت‌های اجتماعی، خواستار این شد که صنعت نیشکر در کنار کاشت نهال در واحدهای نیشکری، اقدام به کاشت نهال در مسیرها و جاده‌های مجاور این واحدهای نیشکری کند.

بر اساس این گزارش، صنعت نیشکر در کنار شیرین کردن کام مردم با تولید شکر، مثل ریه‌های خوزستان عمل کرده و سالانه اکسیژن ۱۴ میلیون نفر را تأمین و دی‌اکسیدکربن ناشی از بازدمِ ۲۳ میلیون نفر را جذب می‌کند.

مزارع سرسبز نیشکر حکم یک کمربندِ سبز و یک دیواره‌ دفاعی بزرگ در مقابل ریزگردها دارد و با گستره‌ سبز در زمین‌های بایر و کانون‌های ریزگرد، نقش بسزایی در تلطیف هوای منطقه و مهار گردوغبار ایفا کرده و زیستگاهی امن برای حیات‌وحش به وجود آورده است.

در بین مزارع که حرکت می‌کنید انواع پرندگان ریزودرشت مثل دیدمک، حواصیل، گاوچرانک، دراج و شبگرد مصری را که همیشه میهمان نیشکرها هستند خواهید دید و اگر کمی خوش‌شانس باشید خرگوش، خارپشت، شغال‌ها، گرازها و گربه‌های وحشی را هم می‌توانید ببینید.

مزارع و کشتزارهای عظیم و زیبای نیشکر و آبراهه‌ها، برکه‌ها و آبگیرهایی که در مجاورت این صنعت به وجود آمده، امروز به زیستگاه طبیعی هزاران موجود زنده تبدیل شده و مناظری زیبا از چرخه طبیعت ایجاد کرده است.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا