اخبار علمیاخبار کوتاهدسته‌بندی نشدهعلمی

پاک کننده ها و شوینده های خانگی باعث بروز بیماری های عصبی می‌شوند

[ad_1]

بر اساس گزارشاتی که اخیرا در مجله “Nature Neuroscience” منتشر شده، شوینده های خانگی ممکن است دارای مواد شیمیایی باشند که بیماری‌هایی نظیر مولتیپل اسکلروزیس یا ام‌اس و اوتیسم را بوجود می‌آورند.

مطالعات جدید مشخص کرد، این مواد شیمیایی بر روی الیگودندروسیت‌ها که نوعی سلول مغزی و عایق محافظ اطراف سلول‌های عصبی را تولید می‌کنند،تاثیر می‌گذارند.

بیشتر بخوانید: خوابیدن زیر نور آفتاب میل جنسی را افزایش می‌دهد

تحقیقات انجام شده در دانشگاه کیس وسترن شهر کلیولند نشان داده که بیش از ۱۸۰۰ ماده شیمیایی بر این سلول‌های مغزی تأثیر می‌گذارند. در این مطاعات دو دسته از مواد شیمیایی که به الیگودندروسیت‌ها آسیب می‌رسانند، شناسایی شده‌اند. اولین گروه، بازدارنده‌های شعله ارگانوفسفره که در وسایل الکترونیکی و مبلمان وجود دارند و بعدی ترکیبات آمونیوم چهارتایی که در محصولات مراقبت شخصی و ضدعفونی‌کننده‌ها یافت می‌شوند.

محققان متوجه شدند که الیگودندروسیت‌ها به طور چشمگیری در برابر این مواد شیمیایی آسیب‌پذیر هستند و بررسی نحوه قرار گرفتن انسان در معرض این مواد می‌تواند به درک بهتری از بروز بیماری‌های عصبی کمک کند.

ضدعفونی‌کننده‌های حاوی ترکیبات آمونیوم چهارتایی محصولاتی هستند که در دوران همه‌گیری ویروس کرونا بیشتر مورد استفاده قرار گرفته‌اند، همین موضوع باعث شده نتایج این آزمایشات اهمیت بیشتری پیدا کنند. بر ایسن اساس محققان در ادامه بر اهمیت انجام تحقیقات بیشتر برای ایجاد یک رابطه علت و معلولی محکم بین مواد شیمیایی و بیماری‌های تخریبی مغز در انسان تأکید کردند.

محققان امیدوارند که این تحقیقات بتواند به تصمیم‌گیری‌های آگاهانه‌تر در مورد مداخلات برای کاهش قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و حفاظت از سلامت انسان کمک کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص پاک کننده ها و شوینده های خانگی چیست؟ لطفاً نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا