پرورش گل و گیاهتکثیر گیاهاندانستنی هادسته‌بندی نشده

قلمه زدن محبوبه شب و شرایط مورد نیاز رشد این گیاه

[ad_1]

گل محبوبه شب یکی از گیاهان همیشه سبز است که به راحتی می توان آن را در آپارتمان پرورش داد. یکی از روش های تکثیر این گیاه قلمه زدن است. در این مطلب با روش قلمه زدن محبوبه شب آشنا می شوید.

روش قلمه زدن محبوبه شب خوش عطر

گل محبوبه شب بومی امریکای جنوبی و مرکزی و جزایر آنتیل می باشد و جزو گیاهان همیشه سبز معطر است. البته برخی عقیده دارند خاستگاه این گیاه متعلق به غرب هند می باشد. این گیاه دارای ۲۰۰ گونه درختچه سازگار با محیط باز و فضای آپارتمانی است.

در ایران به محبوبه شب، یاس شب و گل شب بو نیز اطلاق می شود. اگر محیط نگهداری این گل گرم و همراه با نور کافی باشد به خوبی رشد خواهد کرد. در صورتی که محبوبه شب را درون گلدان نگهداری می کنید، خبر خوب این است که در بیشتر ماه های سال شاهد گل های زیبا و خوش عطر آن خواهید بود.

با غروب خورشید و آغاز شب، رایحه دلنشین گل محبوبه شب به مشام می رسد. البته دقت کنید که این گیاه با همه زیبایی که دارد باید از دسترس کودکان دور نگه داشته شود، زیرا سمی است. برگ های محبوبه شب طولی حدود ۱۲ و عرض تا ۴ سانتی متر پیدا می کنند و ارتفاع درختچه نیز ممکن است به سه متر هم برسد. گل های محبوبه شب به رنگ سبز و زرد هستند.

رشد گیاه نامنظم بوده شاخه ها به طور ناهماهنگی می رویند. برای منظم کردن درختچه لازم است هر سال بعد از اتمام گلدهی ساقه های قدیمی هرس شود. در مناطقی که هوا خیلی سرد نیست، می توان گل محبوبه شب را در فضای آزاد یا در محلی آفتابگیر کشت نمود. اما در مناطق با هوای سرد بهتر است آن را به داخل گلخانه منتقل کرده یا در کنار دیوار آفتابگیر مورد کشت قرار داد. ضمنا آبیاری منظم گیاه در تابستان الزامی است.

گل محبوبه شب برای رشد به چه شرایطی نیاز دارد؟

گل محبوبه شب یا شب بو، مشابه دیگر گل ها برای رشد به شرایط مطلوب نیاز دارد. از جمله:

۱. نور فراوان و غیر مستقیم

نخستین مورد قابل اهمیت نور گیاه است. این گل برای داشتن رشد خوب، نیاز دارد تا در محیطی با نور فراوان قرار بگیرد. البته نور فراوان و غیر مستقیم مدنظر است.

نور مستقیم سبب سوختن برگ ها می شود. در صورتی که می خواهید این گل را پرورش دهید بهتر است مکان قرار گیری گلدان نور کافی دریافت کند. باید اشاره کرد کم یا زیاد شدن نور سبب زرد شدن برگ گل محبوبه شب می شود. البته آبیاری بیش از اندازه نیز در این مورد بی تاثیر نخواهد بود.

۲. گرما

گل محبوبه شب به سرما حساس است از این رو به جایی نیاز دارد که دمای هوا سرد نباشد. این گل در فصل سرد مثل پاییز و زمستان دچار سوختگی می شود. بهتر است برای این که گل در این فصول دچار سوختگی نشود آن را به داخل اتاق منتقل نمایید.

۳. کود دهی

یک عنصر مهم در رشد گیاهان، کوددهی می باشد. اگر کوددهی به صورت منظم و دقیق انجام شود. بدون شک رشد مطلوبی را شاهد خواهید بود. گل محبوبه شب برای انتشار عطرهای خود نیاز دارد تا املاح را از خاک دریافت کنید. گاه این املاح برای عطر افشانی کافی نبوده و خاک به کود نیاز دارد. بهترین روش کوددهی گل شب بو کوددهی مایع می باشد چرا که زودتر جذب گیاه می شود.

۴. آبیاری به موقع

آبیاری در گل محبوبه شب مشابه سایر گل ها می باشد. برای این که بدانید زمان آبیاری گل شب بو چه زمانی است بهتر است با انگشت کمی از عمق خاک را تست نموده و اگر عمق ۲-۳ سانتی متری خاک خشک بود، باید دوباره آن را آبیاری نمایید. دقت کنید گیاه به آبیاری زیادی نیاز ندارد و رطوبت متوسط برای محبوبه شب کافی است. البته می توانید از روش های غبار پاشی برای حفظ رطوبت گلدان نیز بهره بگیرید.

همچنین به این نکته دقت کنید که در فصل گرم تبخیر آب سطح گلدان بیشتر می باشد، از این رو باید مراقب بوده که سطح خاک گلدان خشک نگردد. در ضمن آبیاری بیش از حد صورت نگیرد زیرا سبب شده ریشه گل دچار پوسیدگی شود که این یعنی مرگ حتمی گل .

۵. تعویض گلدان

قابل ذکر است یک گلدان مناسب می تواند رشد مناسب و دقیق گل را به همراه آورد. اگر گل شب بو را در گلدان می کارید باید بدانید که گلدان آن باید سایز مناسبی داشته و دارای سوراخ هایی برای زهکش آب اضافی باشد. تا مانع از تجمع آب اطراف ریشه گردد.

همچنین تعویض گلدان نیز بعد از یک الی دو سال اهمیت پیدا می کند. اگر ریشه گل از گلدان بیرون زده باشد باید یک گلدان بزرگتر تهیه و آن را تعویض نمایید. ریشه وقتی فضای کافی برای رشد داشته باشد، هرگز از زیر گلدان بیرون نمی زند.

قلمه زنی گل محبوبه شب به چه صورت است؟

همانطور که پیشتر اشاره شد تکثیر گل محبوبه شب به دو روش قلمه زدن و بذرپاشی صورت می گیرد. بهترین فصل برای قلمه زنی و تکثیر این گل در فصل تابستان می باشد. در این فصل قلمه ها و بذور امکان ریشه زایی و جوانه زنی بهتری نسبت به سایر فصول دارند. ضمنا در تابستان، رطوبت مورد نیاز قلمه ها هم به خوبی برطرف می شود و خاک بیش از اندازه مرطوب نمی ماند.

در صورتی که می خواهید به نگهداری گیاهان آپارتمانی اقدام کنید، بهتر است از روش دقیق و علمی قلمه زدن گیاه را نیز اطلاع داشته باشید. در همه گیاهانی که با قلمه زدن تکثیر می یابند، دانستن چند نکته مهم است. فصل مناسب، روش صحیح قلمه زنی و استفاده از ابزار مناسب برای این کار اهمیت دارد.

حال برای قلمه زدن گل محبوبه شب ابتدا باید قلمه هایی به طول ۲۰ سانتی متر از گیاه مادر یا گیاه پایه جدا نمایید. دقت کنید که ساقه قلمه به شکل اریب یا مورب بریده شود و برگ های پایین آن را بچینید. در ادامه قلمه را باید به هورمون ریشه زایی آغشته کنید که یک مرحله رایج در انواع قلمه زنی می باشد.

پس از این که قلمه جدا شده را به هورمون ریشه زایی آغشته کرده آن را در گلدان مناسبی قرار داده که دارای زهکش خوبی باشد و بعد اطراف آن را با خاک برگ و ماسه پر کنید. در ادامه به روش اسپری روی خاک و قلمه محبوبه شب آب بپاشید. سپس گلدان قلمه را با پلاستیک پوشانده و انتهای گلدان را گره بزنید.

البته در این مرحله دقت کنید که چند سوراخ روی پلاستیک ایجاد کرده تا تبادل هوا به راحتی صورت گیرد. اکنون وقت آن است که گلدان قلمه را در مکانی با نور مناسب بگذارید. تقریبا دو هفته ای زمان می برد که قلمه های محبوبه شب شروع به جوانه زنی کنند.

در طی این مدت به رطوبت گلدان دقت کنید و روزانه کمی آب روی گلدان اسپری نموده تا با رطوبت مناسب و نور کافی روند رشد و جوانه زنی قلمه ها سریعتر طی گردد. پس از این مدت و ریشه زدن قلمه های محبوبه شب، می توانید آن ها را جداگانه در گلدان کاشته و با مراقبت و رسیدگی شاهد رشد گل محبوبه شب خود باشید و شب هنگام از عطر دل انگیز آن لذت ببرید. همچنین برای اطلاع از نحوه قلمه زدن گل رز و قلمه زدن گل سینگونیوم روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا