تاریخچهفولکس بیتلفولکس واگن

مروری بر تاریخچه فولکس‌واگن بیتل مردمی‌ترین خودروی جهان

[ad_1]

۸۰  سال از تولید فولکس‌واگن بیتل می‌گذرد که به‌عنوان یک اسطوره و مردمی‌ترین اتومبیل شناخته می‌شود اما فولکس‌واگن در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که دیگر این خودروی دوست‌داشتنی تولید نخواهد شد.

داستان از آنجا شروع شد که:
۱۹۳۳-صدراعظم جدید آلمان آدولف هیتلر در سال ۱۹۳۳ در آن کشور به قدرت رسید و تصمیم گرفت اتومبیلی برای قشر متوسط جامعه آلمان تدارک ببیند که تکمیل‌کننده سبک جدید زندگی برای ژرمن‌ها باشد. او اتومبیلی شبیه به Tatra 77 (دو عکس پایین) می‌خواست که این مسئله را با فردیناند پورشه در میان گذاشت.

۱۹۳۵-قبل از اینکه هیتلر با فردیناند پورشه مشورت کند او خود روی ساخت اتومبیل مردمی کار کرده بود ولی در آخر توانست تنها با حمایت حکومت نازی‌ها به اهداف خود برسد و اتومبیلی به نام Type 60 تولید کند. کمی بعد با اندکی تغییرات تنها ۲۱۰ دستگاه به نام KDF wagen ساخت که این خودرو شباهت زیادی به تاترا داشت و باعث شکایت تاترا از آلمان‌ها شد که با شروع جنگ جهانی این شکایت مسکوت ماند.

۱۹۳۹-با شروع جنگ ایده خودروی مردمی جای خود را به فولکس نظامی داد و کارخانه تازه تأسیس تولید سری Type 82 یا Kübelwagen نظامی را با شاسی و موتور KDF استارت زد که این خودرو به‌صورت گسترده توسط ارتش آلمان استفاده شد.

۱۹۴۵- جنگ به اتمام رسید و کارخانه توسط انگلیسی‌ها اشغال و مذاکراتی برای فروش آن به شرکت‌های انگلیسی انجام شد ولی کسی علاقه‌ای نشان نداد چه اشتباه بزرگی… بعد از مدتی کارخانه بازسازی شد و مدل جدید خودروی خود را با نام Volkswagen type l آماده عرضه به بازار کرد و در مارس ۱۹۴۶ هزارمین آن خط تولید را ترک کرد.

۱۹۴۹- آغاز عرضه نمونه ۴ نفره کروکی توسط شرکت Karmann و مدل دو نفره توسط Hebmuller گرچه مدل کارمن سال‌ها روی خط تولید بود اما مدل هبمولر تنها با تولید ۶۹۶ دستگاه به پایان رسید.

۱۹۵۱- فولکس با موتور ۱.۳ لیتری دیزل توانست در پیست نوربرگ‌رینگ شتاب صفر تا صد ۶۰ ثانیه‌ای را ثبت کند با این حال مدیریت فولکس‌واگن دستور تولید آن را صادر نکرد.

۱۹۵۳- ورود اولین مدل بیتل به ایران.

۱۹۵۵- در این سال یک میلیونی‌ام بیتل تولید شد که با رنگ طلایی و جواهر تزئین شده بود که سریعاً به موزه منتقل شد.

۱۹۵۸- در این سال شیشه دو تکه پشت جای خود را به شیشه بزرگ مستطیلی داد.

۱۹۶۷- موتور کاملاً جدید ۱۴۹۳ سی‌سی با افزایش ۳ اسب بخاری و اولین برف‌پاک‌کن دو سرعته به کار گرفته شد.

۱۹۶۸- اولین گیربکس اتوماتیک روی بیتل قابل سفارش شد.

۱۹۷۲-‌ عرضه فولکس با موتور جدید باکسر هوا خنک ۱۶۰۰ سی‌سی و قدرت ۵۷ اسب بخار از سال ۱۹۷۰ آغاز شد و بعد توانست با رکورد ساخت ۱۵/۰۰۷/۰۳۴ دستگاه از فورد مدل T که رکورددار بود پیشی بگیرد.

۱۹۹۴- در نمایشگاه آمریکای شمالی کانسپتی با نام وان رونمایی شد که بعد از یک سال مجوز تولید آن گرفته شد و برای اولین بار نام بیتل روی آن گذاشته شد.

۲۰۰۱- عرضه مدل اسپرت RSi با موتور ۳.۲ لیتری VR6 با قدرت ۲۲۱ اسب بخار و گیربکس ۶ سرعته دستی و تعداد تولید ۲۵۰ دستگاه با رینگ‌های متفاوت ساخت OZ چهره‌ای متمایز به آن بخشیده شد.

۲۰۰۳- پس از اتمام تولید بیتل در آلمان تولید آن از سال ۱۹۷۸ در آمریکای جنوبی ادامه پیدا کرد تا آنکه در سال ۲۰۰۳ تعداد ۲۱ میلیون و ۵۲۹ هزار و ۴۶۴ بیتل تولید شد.

۲۰۱۰- عرضه سری Final edition به‌عنوان خاتمه دهنده سری بیتل  عرضه شد.

۲۰۱۱- بیتل جدید با اتاق جدید با کد A5 تولید شد که تفاوت‌های زیادی با مدل‌های قبلی داشت.

۲۰۱۶- با بالا گرفتن تب کراس‌اوور فولکس نیز تصمیم گرفت که بیتل را کمی بلندقدتر کند که نام آن Dune نام گرفت که تنها ۱.۴ سانتی‌متر بلندتر از نسخه معمولی بود.

۲۰۱۶- رسیدن به نهایت سرعت ۳۲۸ کیلومتر بر ساعت توسط بیتل LSR (Land speed record) که به‌طور قابل‌توجهی تقویت شده بود که قدرت آن به ۵۴۳ اسب بخار می‌رسید.

۲۰۱۸- کارخانه فولکس‌واگن خاتمه تولید بیتل را اعلام کرد و به تولید آن خاتمه داد.

گردآوری: محمد دهقان

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا