بیماریها و درمان

فلوس برای یبوست نوزاد و طریقه مصرف

[ad_1]

فلوس چیســت؟

فلوس گیاهی اســت که به طور گســترده در طب سنتی مــورد اســتفاده قرار گرفته اســت. فلوس دارای خـواص بی شماری اســت و از آن در درمان بیماری‌های گوارشی، چشمـی، درد مفاصل، مشکلات روده و کبد اســتفاده مـی‌شــود. هم چنین در درمان عفونت‌های مختلف کاربرد دارد. گیاه فلوس در مناطق گرمسیری مثل هند، چین و آفریقا یافت مـی‌شــود. این گیاه دارای گل‌های زرد و برگ‌های سبز تیره اســت. دانه‌های این گیاه در غلاف‌هایی مثل لوبیا قرار دارد.

 

در سال‌های اخیر دانه فلوس محبــوبیت زیادی پیدا کرده اســت و برای حفظ سلامت چشم، اصلاح حرکات روده، تسکین درد، درمان سرماخـوردگی و آنفولانزا، بهبــود عملکرد کبد و حتی فلوس برای نوزادان نیز مــورد اســتفاده قرار مـی‌گیرد. اســتفاده از گیاه فلوس یکی از روش های درمان و رفع یبــوســت در نوزادان مـی بــاشد.

 

مـیوه فلوس به طول ۳۰ تا ۵۰ سانتیمتر و به قطر ۲ تا ۳ سانتیمتر اســت. اگر فلوس درقسمت طول آن شکافته شــود تیغه‌های متعدد در آن دیده مـی‌شــود که فلوس را به خانه‌های متعدد گاهی تا ۱۰۰ خانه تقسیم مـی‌کند.

 

در داخل این خانه‌ها مایع چسبنده تیره رنگی وجود دارد که عسل خیار شنبر نامـیده مـی‌شــود. طعم این مایع کمـی شیرین ولی نامطبــوع اســت. برای اســتفاده از فلو غلاف آنرا کمـی روی آتش گرم مـی‌کنند تا عسل خارج شــود. معمــولا این عسل بــا روغن بــادام مخلوط شده و به عنوان مسهل اســتفاده مـی‌شــود البته مـی‌توان مغز فلوس را بــا قند یا شکر مخلوط کرده و در درجه حرارت معتدلی پخت که به آن فلوس پخته مـی‌گویند.

 

خـواص فلوس برای نوزادان

فلوس برای درمان دل درد و یبــوســت در نوزادان مــورد اســتفاده قرار مـی‌گیرد

در طب سنتی فلوس برای درمان دل درد و یبــوســت در نوزادان مــورد اســتفاده قرار مـی‌گیرد. البته بهتر اســت پیش از اســتفاده از هر گونه دارو برای نوزاد (گیاهی یا شیمـیایی) بــا پزشک کودک مشــورت کنید. تا ایمنی، نحوه مصرف و دوز آن را مشخص کند.

 

یک مطالعه نیمه تجربی در سال ۹۳-۹۴ که بر روی ۳۰ کودک یک تا شش سال (مراجعه کننده به مرکز رشد گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی و مراکز طب سنتی اردبیل) که دارای یبــوســت بــودند، انجام شد.

 

در این تحقیق ابتدا مــواد مؤثر فلوس و ترنجبین از جمله تانن، پکتین، لیسیتین و آنتراکینون و تعیین دوز مصرفی مناسب، مشخص شده و سپس این دو گیاه طبق متون سنتی ترکیب و عصاره گیری شدند.

 

دارو به صورت خـوراکی به ۳۰ کودک ۱ تا ۶ سال داده شد. نتیجه این پژوهش نشان داد که عصاره ترنجبین و فلوس برای نوزادان به دلیل ترکیبــات شیمـیایی که دارند، در ۹۰% مــوارد سبب بهبــود یبــوســت کودکان ۱ تا ۶ سال مـی‌شــود.

 

نحوه اســتفاده از گیاه فلوس در درمان یبــوســت نوزاد

برای این منظور، تکه ای از این گیاه را در مقداری آب به مدت حدود ۵ دقیقه بر روی شعله ملایم بجوشانید و پس از سرد شدن، مقداری از جوشانده را به طفل بدهید. گیاه فلوس را مـی توانید از فروشگاه های عطاری تهیه نمایید.

 

جوشانده فلوس برای بزرگسالان

طرز تهیه جوشانده فلوس

ده گرم عسل فلوس را بــا یک لیتر آب جوش مخلوط و آن را صاف مـی کنند و به بیمار مـی دهند. این جوشانده مسهل بسیار خـوبی اســت. مقدار عسل فلوس را مـی توان در مــورد یبــوســت های سخت تا شصت گرم نیز افزایش داد. البته برای بهتر کردن طعم آن مـی توان مقداری شربت گیلاس یا انجیر به آن اضافه کرد.

 

مزایای مصرف فلوس

۱. کمک به هضم غذا

وجود ترکیبــات ارگانیک به نام گلیکوئوزید‌ها در دانه‌های فلوس، به هضم غذا در معده کمک مـی‌کند. نوشیدن یک فنجان دمنوش فلوس سبب هضم سریع غذا مـی‌شــود. همچنین به دلیل دارا بــودن خـواص خنک کنندگی، از خشکی روده جلوگیری مـی‌کند.

 

همچنین از فلوس برای درمان اختلالات روده، مثل نفخ در کودکان مــورد اســتفاده قرار مـی‌گیرد. کسانی که از درد معده به علت سوء هاضمه رنج مـی‌برند، بــا ماساژ روغن دانه فلوس مخلوط بــا روغن بــادام بر روی شکم، درمان مـی‌شــوند.

 

۲. پیشگیری از یبــوســت
فلوس دارای ترکیبــاتی اســت که تاثیری مشابه داروی آمــودین دارد که سبب درمان یبــوســت مـی‌شــود. نوشیدن روزانه دمنوش فلوس بــاعث رطوبت روده و تسهیل حرکت آن مـی‌شــود. عصاره دانه‌های فلوس سبب روان شدن مدفوع مـی‌شــود و درد ناشی از یبــوســت را کاهش مـی‌دهد.

 

۳. مبــارزه بــا مـیکروارگانیسم‌ها
فلوس توانایی مهار رشد مـیکروارگانیسم‌هایی مثل قارچ‌ها را دارد. همچنین مـی‌تواند بــاکتری‌ها را از بین ببرد و از رشد گونه‌های مختلف بــاکتریایی مثل بــاسیلوس دیفتری، اســتافیلوکوک و بــاسیلوس کولی جلوگیری کند. مخلوط کردن پودر دانه فلوس در آب آشامـیدنی به درمان انواع مختلف عفونت‌های مــوضعی ناشی از قارچ کمک مـی‌کند.

 

۴. درمان مشکلات چشمـی
فلوس دارای اسید رتینوئیک اســت. به همـین دلیل سبب پاک سازی کبد و بهبــود بینایی مـی‌شــود. فلوس برای درمان مجمــوعه‌ای از مشکلات چشم مثل تاری دید، خارش چشم، گلوکوم، درد و تورم چشم و خشکی چشم‌ها اســتفاده مـی‌شــود.

 

۵. کاهش فشار خـون بــالا
نوشیدن روزانه دمنوش فلوس سبب کاهش فشار خـون مـی‌شــود. فلوس گردش خـون در بدن را تسهیل و فشار خـون را تنظیم مـی‌کند. دانه‌های فلوس همچنین مـی‌توانند چربی خـون را کاهش دهند.

فواید و مزایای مصرف فلوس

۶. تنظیم سطح کلســترول خـون
فلوس سبب کاهش سطح کلســترول خـون مـی‌شــود. همچنین رشد پلاک آترواسکلروز که سبب مشکلات قلب و عروق مـی‌شــود را مهار مـی‌کند.

 

۷. کمک به کاهش وزن
فلوس به کاهش وزن و خروج سمــوم از بدن کمک مـی‌کند. همچنین آب اضافی بدن را دفع مـی‌کند و سبب تغییر رنگ پوســت مـی‌شــود. نوشیدن دمنوش فلوس و یا اســتفاده از عصاره آن در چای سبب کاهش وزن مـی‌شــود. فلوس مانع از جذب کربــوهیدرات‌ها و چربی‌ها در بدن شده و منجر به کاهش وزن مـی‌شــود.

 

در پژوهشی که انجام شده اســت، مشخص شد که دانه‌های فلوس سبب کاهش مـیزان تجمع چربی در بــافت‌ها مـی‌شــوند. بــافت چربی مسئول ذخیره انرژی در فرم چربی اســت. چاقی در درجه اول به دلیل تعداد زیاد بــافت‌های چربی در بدن اســت و نه وزن.

 

۸. درمان سرماخـوردگی و آنفولانزا
دانه‌های فلوس دارای خـواص ضد مـیکروبی و ضد ویروسی هســتند که بــاعث مـی‌شــود درمانی طبیعی برای سرماخـوردگی و آنفلوآنزا بــاشند. بــا اســتفاده از روغن دانه فلوس، مـی‌توان از بروز سرماخـوردگی و آنفولانزا جلوگیری کرد. دانه‌های فلوس سبب کاهش سردرد مـی‌شــوند و سرماخـوردگی و آنفولانزا را درمان مـی‌کنند. هم چنین بــا تمام عفونت‌های مرتبط بــا آلرژی فصلی مبــارزه کنند.

 

۹. بهبــود کیفیت خـواب
اســتفاده از بــالش دانه فلوس به جای بــالش الیاف، به بهبــود کیفیت خـواب کمک مـی‌کند. دانه‌های فلوس آرامش بخش هســتند و ماساژ آرام آن‌ها به سر، احساس خـوبی برای فرد ایجاد مـی‌کند.

 

بــالش دانه فلوس بهترین درمان برای افرادی اســت که از آپنه خـواب و بی خـوابی رنج مـی‌برند. بــالش دانه فلوس در طول تابســتان سرد و در زمســتان گرم اســت. افرادی که از درد مزمن در گردن و شانه رنج مـی‌برند نیز مـی‌توانند بر روی بــالش دانه کاسیا بخـوابند. همچنین از بــالش دانه فلوس برای نوزادان نیز اســتفاده مـی‌شــود.

 

۱۰. تسکین درد
روغن اســتخراج شده از بذر گیاه فلوس یک درمان مؤثر برای کاهش آرتروز و درد مفاصل اســت. روغن فلوس دارای خـواص ضد رماتیسمـی و ضد التهابی اســت. ماساژ روزانه مفاصل بــا این روغن، جریان خـون را بهبــود مـی‌بخشد و سبب تامـین اکسیژن مفاصل مـی‌شــود.

 

اگر خـواهان دارویی برای از بین بردن انواع عفونت‌ها، تسکین درد‌های بدنی و حفظ وزن ایده آل خـود هســتید، مقداری دانه فلوس در خانه خـود نگاه دارید. مـی‌توانید دمنوشی از دانه فلوس به تنهایی و یا همراه بــا گل رز یا گل داودی تهیه کنید و از خـواص آن بهره‌مند شــوید.

 

عوارض جانبی مصرف فلوس

عوارض جانبی مصرف فلوس

– فلوس برای معده مضر اســت، چون به روده ها مـی چسبد و ایجاد دل درد و تاراحتی های روده مـی کند.

– افراد مبتلا به اسهال و بیماری‌های گوارشی بــایســتی از مصرف فلوس اجتناب کنند، زیرا ممکن اســت سبب تشدید بیماری شــود.

 

– از آنجایی که فلوس به عنوان یک محرک سیســتم عصبی کار مـی‌کند، ممکن اســت سبب افزایش سطح اســترس و اضطراب نیز شــود.

– از آنجایی که فلوس فشار خـون را پایین مـی‌آورد، افرادی که دارو‌های فشار خـون مصرف کنند، نبــاید آن را مصرف کنند.

 

– زنان بــاردار بــاید از مصرف آن اجتناب کنند.
– بر اساس پژوهشی که توسط Chauhan و Agarwal M انجام شده اســت، مصرف فلوس منجر به نابــاروری در مــوش‌های ماده مـی‌شــود. البته، هنوز این اثر بر روی انسان ثابت نشده اســت. برخی از پژوهش‌ها نیز نشان مـی‌دهد افرادی که مبتلا به بیماری‌های کبد هســتند نیز نبــاید از آن اســتفاده کنند.

 

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا