اخبار فضااخبار کوتاهاخبار نجومتلسکوپ فضایی جیمز وبدسته‌بندی نشدهسیاهچالهعلمینجوم

شناسایی دورترین ابرسیاهچاله فعال کیهان توسط تلسکوپ جیمز وب

[ad_1]

تلسکوپ فضایی جیمز وب اخیرا موفق به شناسایی دورترین ابرسیاهچاله فعال کیهان شده است.

اخیراً دانشمندان توانسته‌اند که طی یک پروژه با تلسکوپ فضایی جیمز وب به نام انتشار اولیه علم تکامل کیهان (CEERS) عملیات شناسایی دورترین ابرسیاهچاله فعال کیهان را به انجام برسانند. لازم به ذکر است که ابرکهکشان باستانی 9 میلیون جرم خورشیدی یا 9 میلیون برابر خورشید جرم دارد.

درواقع این سیاهچاله فعال در مرکز کهکشان کهن CEERS 1019 جای گرفته که تنها 570 میلیون سال بعد از بیگ بنگ وجود داشته است. ابرسیاهچاله مرکز کهکشان CEERS 1019 صرفاٌ به دلیل سن و فاصله خود نامعمول شناخته نمی‌شود. بلکه جرم آن هم دانشمندان را متعجب کرده است.

معمولاً سیاهچاله‌های متولدشده در کیهان اولیه بیش از 1 میلیارد جرم خورشیدی جرم دارند و همواره شناسایی آن‌ها به‌صورت ساده‌تری انجام می‌پذیرد. بااین‌حال جرم نسبتاً کم سیاهچاله مرکز CEERS 1019 موضوع عجیبی است. در حقیقت دانشمندان توانایی درک علت تولد این سیاهچاله در چنان زمان اندکی پس از بیگ بنگ را به سادگی ندارند.

به‌هرحال دانشمندان با داده‌های اولیه پروژه CEERS متحیر شده‌اند. تلسکوپ جیمز وب طی این رصدها 11 کهکشان کشف کرده که به‌نظر در بازه زمانی 470 تا 675 میلیون سال بعد از بیگ‌بنگ تشکیل شده‌اند. داده‌های این پروژه قابلیت این را دارد که فهم ما را از نحوه ایجاد ستاره‌ها و کهکشان‌ها در کیهان و تکامل آن‌ها تغییر دهد.

بیشتر بخوانید: تماشا کنید: جیمز وب تصویری از زحل با حلقه‌های درخشان را ثبت کرد

شناسایی دورترین ابرسیاهچاله فعال کیهان با تلسکوپ جیمز وب

دانشمندان همراه با ابرسیاهچاله کهکشان CEERS 1019، دو کهکشان قدیمی دیگر با ابرسیاهچاله‌هایی مشابه در پروژه CEERS کشف کرده‌اند. در مرکز دو سیاهچاله CEERS 2782 و CEERS 746، دو ابرسیاهچاله دیده شده که به ترتیب در 1.1 و 1 میلیارد سال بعد از بیگ‌بنگ شکل گرفته‌اند و هرکدام چیزی بالغ بر 10 میلیون جرم خورشیدی جرم دارند.

شناسایی دورترین ابرسیاهچاله فعال کیهان

البته مدت‌هاست که دانشمندان از لحاظ نظری بر امکان وجود ابرسیاهچاله‌های سبک‌تر در کیهان اولیه اعتقاد داشتند. بااین‌حال این نخستین بار بوده که سیاهچاله‌هایی با چنین مشخصاتی با این دقت رصد شده‌اند. هم‌اکنون آنها انتظار دارند که با بهره‌گیری از توانایی‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب کماکان عملیات شناسایی دورترین ابرسیاهچاله فعال کیهان را ادامه دهند.

شایان ذکر است که کهکشان‌هایی با جرم بیش از یک میلیارد برابر خورشید، قابل قیاس با ابرسیاهچاله غول‌پیکر کهکشان M87 با 6.5 میلیارد جرم خورشیدی، کهکشان‌های متداول کیهان اولیه خواهند بود. به همین جهت کشف سیاهچاله‌هایی سبک‌تر در نوع خود بسیار ویژه است. به‌هرحال بین ابرسیاهچاله‌های مدرن، آن‌هایی که از وزن نسبتاً کمتری برخوردارند، پدیده‌ای نامعمول نیستند. به عنوان نمونه، ابرسیاهچاله کمان ای* (*Sagittarius A) در مرکز کهکشان راه شیری از این نوع سیاهچاله‌ها است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص شناسایی دورترین ابرسیاهچاله فعال کیهان با تلسکوپ فضایی جیمز وب چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا