ایراندسته‌بندی نشدهسلبریتی هافرهنگ و هنرفیلم و سریال

همه چیز درباره بازیگران و داستان سریال سنجرخان

[ad_1]

سریال تاریخی سنجرخان به نویسندگی زنده‌یاد ضیاءالدین دری و کارگردانی محمدحسین لطیفی آماده پخش شده است. این سریال تلویزیونی که تولید آن نزدیک به یک دهه به طول انجامیده، بعد از سال‌ها توقف‌های پی‌ در پی و مشکلات فراوان کرونایی و بودجه‌ای روی آنتن خواهد رفت.

درباره سریال سنجرخان

سریال سنجرخان

ایده و طرح اولیه این سریال در سال ۱۳۹۲ به وجود آمد و پس از کش و قوس‌های فراوان، پیش‌تولید آن در سال ۱۳۹۹ شروع شد و در مجموع تولید آن نزدیک به یک دهه طول کشید.

سریال سنجرخان که درباره یکی از قهرمانان کرد است، پیش‌تر ضیاء‌الدین دری کارگردان و نویسنده سریال‌های «کلاه پهلوی» و «کیف انگلیسی»، متن آن رادر ۲۶ قسمت نوشته بود. پس از درگذشت این کارگردان، تهیه‌کننده سریال را به کارگردان دیگری واگذار کرد و این سریال به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه‌کنندگی سعید جلالی تولید شد؛ سریالی تاریخی که در معاونت امور استان‌ها تولید شده و چند باری هم به دلیل مشکلات تامین هزینه در تولیدش وقفه‌ای صورت گرفت.

سریال سنجرخان در ۲۶ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای برای پخش از شبکه یک سیما ساخته شده و به روایت مبارزات کردها و معرفی قهرمانان ملی این دیار می‌پردازد.

داستان سریال سنجرخان

سریال سنجرخان

سریال سنجرخان به تعبیری زندگی‌نامه هم‌دوره‌ای میرزا کوچک‌خان جنگلی است که قصه آن تقریباً در سال ۱۲۹۶ می‌گذرد، مردی که به شهادت تاریخ، در برابر استبداد و استعمار قد علم کرد. او مستقلاً در مقابل تجاوز روس‌ها و انگلیسی‌ها در مناطق مختلف ایران از جبهه کردستان وارد عمل شد تا جلوی رفتارهای تجاوزگرانه‌ آن‌ها را بگیرد.

در جنگ جهانی اول که روس‌ها از شمال به ایران حمله کردند هرج و مرج، کردستان را فراگرفت و قتل و غارت‌های شبانه وحشت زیادی را در جامعه ایجاد کرد که سنجرخان وزیری نرانی، مشهور به سردار اکرم، در مقابل روسیه ایستادگی کرد.

سریال سنجرخان

سریال سنجرخان

سریال سنجرخان

او حتی با لشکر رضاخان جنگید و آنها را شکست داد و این پیروزی باعث شهرت بیشتر سنجرخان شد و نام او را بیشتر از قبل بر سر زبان ها انداخت.

بعد از این جنگ لشکر روس نیز به سرکردگی کلنل مامانوف به سنندج رسید و سردار محی رشتی، حاکم سنندج فراری شد اما سنجر خان مقابل آنها قرار گرفت و لشکر روس را شکست داد.

روس‌ها که تمامی شکست‌های خود را از چشم سنجرخان می دیدند به محاصره روستای میاوروران و قلعه سنجرخان روی آوردند.

سنجرخان از دارالحکومه تقاضای کمک کرد ولی قبل از رسیدن ۳۰ سوار برای کمک، سنجرخان محاصره را شکست و روس‌ها را وادار به عقب نشینی کرد.

سریال سنجرخان

سریال سنجرخان

شریف الدوله بنی آدم، حاکم سنندج اقدام به حمله به برخی از قبایل کرده بود که سنجرخان با او مخالفت کرد، امری که موجب دشمنی شریف الدوله با سنجرخان شد و سرانجام در محرم سال ۱۳۳۷ هجری قمری (برخی سال‌های ۱۳۳۸ و ۱۳۳۹ را هم عنوان می‌کنند) شریف الدوله بنی آدم، حاکم سنندج از طریق خلیل خان، برادر سنجر خان طی یک توطئه او را به عمارت خود دعوت کرد و به قتل رساند.

این سریال البته جنگی نیست و قرار است در آن به وجوه انسانی، خصوصیات اخلاقی و سبک زندگی سنجرخان پرداخته شود.

بازیگران سریال سنجرخان

سریال سنجرخان

فرشید گویلی که از بازیگران شناخته شده استان کردستان است، نقش سنجرخان را بازی می‌کند. او هنرمندی از تبار سنندج و متولد ۱۳۵۴ است و سال ها در صحنه تئاتر، سینما و تلویزیون فعالیت داشته است.

محمود پاک‌نیت، احمد نجفی، جلیل فرجاد و پیام دهکردی از دیگر بازیگران این سریال تاریخی هستند.

در این سریال محمود پاک‌نیت نقش حاکم سنندج (شریف‌الدوله)، احمد نجفی نقش فرمانده قوای روس، جلیل فرجاد نقش آیت‌الله شریعتمدار (یکی از روحانیون سنی منطقه)، پیام دهکردی نقش خلیل‌خان برادر سنجرخان، علی اوسیوند نقش پیشکار حاکم سنندج (آصف دیوان)، فاطمه شکری نقش ندیمه زن سنجرخان، حمیدرضا نعیمی نقش رضا خان و قطب‌الدین صادقی نقش سردار رشید را ایفا کرده اند.

همچنین حسن ترقی (فیض‌الله خان)، شیما ملایی (زن سنجرخان)، لیلی سعیدی (زن خلیل‌خان)، سودا قنبری (زن برادر سنجرخان)، زاهد زندی (برادر دیگر سنجرخان) و تارا قبادی (زن دوم سنجرخان) از بازیگران محلی این سریال تلویزیونی هستند.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا