سلامت جنسی

بهترین زمان استفاده از قرص‌های اورژانسی


672378 406 - بهترین زمان استفاده از قرص‌های اورژانسی

به گزارش شفاآنلاین:گلشید قربانیان، داروساز اظهار کرد: برای هر خانم در سنین باروری، ضروری است که یک سری اطلاعات راجع به قرص‌های اورژانسی ضد بارداری داشته باشد.

او گفت: ممکن است اسم قرص اورژانسی (لونژیل، لوونورژسترل یا مورنینگ افتر پیل، پلن بی) را شنیده باشید. اگر راه‌های ضدبارداری موفقیت آمیز نباشد، فرد مجبور خواهد شد از این قرص‌ها استفاده کند.

قربانیان افزود: انتخاب اول برای پیشگیری از بارداری نیست و نباید به صورت روتین استفاده شود. لوونورژسترول جزو داروهایی است که بدون نسخه در داروخانه به فروش می‌رسد اما داروی یولی پریستال استات نیاز به نسخه پزشک دارد.

قربانیان بیان کرد: لوونورژسترل یک هورمون پروژستینی است که از تخمک‌گذاری پیشگیری کرده، مانع باروری تخمک می‌شود و یا از اتصال تخمک بارور شده به دیواره رحم پیشگیری می‌کند تا بارداری صورت نگیرد. این قرص در ایران به ۲ شکل وجود دارد (لونژیل ۱/۵ میلی‌گرم به صورت تک قرص و ۰/۷۵ میلی‌گرم). بهتر است این دو قرص را یکی در اسرع وقت و دومی را با فاصله ۱۲ ساعت از دوز اول مصرف کرد.

او گفت: قرص اورژانسی ضدبارداری باعث پایان دادن به یک بارداری ناخواسته نمی شود، به عبارتی جایگاهی در سقط جنین ندارد؛ یعنی مشابه میزوپرستول و میفپریستون عمل نمی‌کند بلکه فقط جنبه پیشگیری از بارداری را دارد. پس اگر جواب تست بارداری مثبت شد، نمی‌توان از این قرص استفاده کرد.

قربانیان تصریح کرد: برای بیشترین میزان اثرگذاری بهتر است در اولین فرصت بعد از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده این قرص ها مصرف شوند. این مهلت زیر ۷۲ ساعت برای لونژیل و زیر ۱۲۰ ساعت برای لوونورژسترل بوده که و هرچه سریع‌تر استفاده شود احتمال شکست آن کمتر خواهد شد. اگر زیر ۲ ساعت بعد از استفاده از قرص حالت تهوع به شما دست داد، با مشورت پزشک یا داروساز نیاز است که یک قرص دیگر را دریافت کنید.

قرص‌های ضدبارداری عملکرد صددرصدی ندارند

او بیان کرد: هیچ کدام از قرص‌های ضدبارداری عملکرد صددرصدی ندارند، با این حال این قرص ها باید به موقع مصرف شوند. از هر ۸ خانم که به درستی قرص را استفاده کرده‌اند، حدود ۷ نفر از آنها باردار نشدند.

این داروساز ادامه داد: ممکن است دارو در نظم عادت‌های ماهانه اختلال ایجاد کند و زمان عادت ماهانه بعدی را به تاخیر بیندازد. اگر همیشه عادت ماهانه منظمی داشتید اما تا یک هفته به تاخیر افتاد، از قرص های اورژانسی استفاده کرده و حتما تست بارداری بدهید.

او با بیان اینکه بعضی از دارو‌ها میزان اثربخشی قرص اورژانسی را کاهش می دهند، گفت: مانند قرص های باربیتورات‌ (داروی ضد تشنج یا آرام بخش) نیاز نیست بعد از استفاده از قرص اورژانسی به پزشکتان اطلاع دهید اما اگر دچار لکه بینی یا خونریزی شدید که بیش از یک هفته طول کشید و یا سه الی ۵ هفته بعد از استفاده از قرص در قسمت پایینی شکمتان درد شدید داشتید با پزشکتان مشورت کنید.

این داروساز یادآوری کرد: برای نظم عادت ماهانه باید از قرص ال دی استفاده کرد. البته ممکن است این قرص به تنهایی اثرگذاری مطلوب را نداشته باشد؛ اگر باردار بوده و یا شک به بارداری دارید، نباید این قرص را مصرف کنید.

او تصریح کرد: توجه داشته باشید که دو برابر کردن دوز قرص (یعنی اگر به جای یکی دو تا بخورید) تاثیری در بیشتر کردن اثر دارو یا پایین آوردن احتمال بارداری ندارد، بلکه فقط عوارض آن را بیشتر می‌کند. مصرف این قرص روی قدرت باروری تاثیری نخواهد داشت. اینکه گفته می‌شود مصرف قرص ضدبارداری باعث نازایی می شود، کاملا نادرست است .


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا