بیماریها و درمان

ام اس (MS) چیست؟ | علل، علائم و راههای پیشگیری

[ad_1]

ام اس (MS) چیســت؟

ام‌اس یک بیماری خــودایمن اســت که بر مغز و نخاع فــرد تاثیر می‌گذارد. در پی این بیماری، بدن توانایی کنترل ماهیچه‌ها، بینایی، تعادل و سایر حواس را از دســت خــواهد داد. افسردگی، تشــویش و اضطراب نیز از اثرات این بیماری روی فــرد اســت. از نشانه‌های ابتلا به ام‌اس می‌توان به گزگز کردن مداوم کف پاها و کف دســت‌ها، خســتگی مفــرط، بی‌حالی، دوبینی، تارشدن چشم و عدم تعادل بدن اشاره کرد. متخصصان مغز و اعصاب سه عامل محیطی، ژنتیکی و ویروس‌ها را در بروز ام‌اس موثر خــوانده‌اند.

 

بنابراین تا حدودی می‌توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد. پزشکان معتقدند انجام برخی اقدامات می‌تواند در پیشگیری از ام‌اس موثر بــاشد. این اقدامات بسیار ساده هســتند؛ آنقدر ساده که شاید کمتر کسی به آنها توجه کرده بــاشد.

 

انواع بیماری ام اس (MS)

انواع بیماری ام اس (MS)

1- نوع تشدید کننده: یکی از شایع‌ترین انواع ام اس اســت که معمولاً ۶۵ تا ۸۰٪ از افــراد را درگیر خــود مـی‌کند.البته در مواردی نیز بــا حمله همراه اســت.

 

2- نوع پیشرونده- اولیه: نوع دیگری از بیماری اســت که فــرد را بــا ناتوانی تدریجی رو به رو مـی‌کند.در این نوع وضعیت بیمار هر روز بدتر مـی‌شــود که معمولاً در ۱۵٪ افــراد و بعد از سن ۴۰ سالگی مشاهده مـی‌شــود.

 

3- نوع پیشرونده- ثانویه: بیماران ابتدا بــا حالات تشدید کننده مواجهه مـی‌شــوند و سپس نوع پیشرونده- ثانویه در آن‌ها بروز مـی‌کند. این حالت معمولاً در بیش از ۵۰٪ از افــراد به چشم مـی‌خــورد.

 

4- نوع حاد و مزمن: ابتلا به این نوع، معمولاً کمتر از سایر موارد اســت ولی بیماری در آن بــا سرعت گســترش مـی‌یــابد.

 

افــراد در معرض خطر

افــراد در معرض خطر بیماری ام اس_MS

عموماً ۲ گروه از اشخاص دچار بیماری ام اس (MS) مـی‌شــوند:

۱- گروه نخســت افــرادی هســتند که فوق‌العاده زودرنج،حساس، عصبی و بــا کم‌ترین ناملایمات از حالت عادی خارج شده و تعادل خــود را از دســت مـی‌دهند.یکی از شایع‌ترین علت‌های این بیماری، عصبی شدن افــراد اســت که مهم‌ترین دلیل آن در واقع کمبــود ویتامـین‌ها،مواد غذایی یــا مواد معدنی در بدن و همچنین مواد زائد در سلول‌ها و بــافت‌ها اســت. زمانی که شخص از نظر جسمـی بــا اختلالی مواجهه شــود، سیســتم عصبی او نیز دچار ناراحتی روحی و روانی خــواهد شد و بــا کمترین برخــوردی، واکنش نشان خــواهد داد.‌

 

وقتی که تعادل املاح معدنی در بدن از بین مـی‌رود، انسان بــا کم‌ترین برخــوردی، عصبی مـی‌شــود و همچنین کار غدد درون‌ریز در بدن مختل مـی‌شــود. همـین امر زمـینه بروز ترشحات طبیعی معده و اسید معده را به اندازه ۲ برابر از حد طبیعی افزایش مـی‌دهد. روزانه معده یک انسان بــالغ حدود ۲ لیتر اسید کلریدریک ترشح مـی‌کند که در هضم غذا نقش اصلی را ایفا مـی‌کند.

 

وقتی فــردی عصبی مـی‌شــود، این مقدار اسید به ۲ برابر حجم واقعی و طبیعی خــود مـی‌رسد که ترشح مـی‌شــود. مـی‌توان نتیجه گرفت بهترین راهکار درمانی که در زمـینه پیشگیری از بیماری ام اس نیز برای این گروه مؤثر خــواهد بــود، پرهیز از بروز هر گونه تنش در ارتبــاطات مـیان ‌فــردی و سعی در کنترل احساسات و عواطف شخصی اســت. افــراد زودرنج و حساس بــاید تلاش کنند تا خــود را از موقعیت‌هایی اجتماعی که منجر به ایجاد اســترس در آن‌ها مـی‌شــود،دور%

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا