افتخارات الناز رکابیالناز رکابی در مسابقات قهرمانی آسیا 2022الناز رکابی قهرمان سنگنوردیبیوگرافیبیوگرافی الناز رکابیبیوگرافی و زندگینامه الناز رکابیدسته‌بندی نشدهکشف حجاب الناز رکابیورزشکاران زن ایرانی

بیوگرافی الناز رکابی قهرمان سنگنوردی

[ad_1]

بیوگرافی الناز رکابی قهرمان سنگ نوردی

بیوگرافی الناز رکابی ورزشکار و قهرمان رشته سنگ نوردی که تاکنون موفق به کسب بیش از 40  مدال کشوری و مدال های رنگارنگ در آسیا و جهان شده است را میخوانید.

بیوگرافی الناز رکابی قهرمان سنگ نوردی و ناگفته های زتدگی شخصی
بیوگرافی الناز رکابی قهرمان سنگ نوردی
  • نام کامل : الناز رکابی
  • تاریخ تولد : 29 تیر 1368(20 اوت 1989)
  • محل تولد : زنجان – ایران
  • حرفه : ورزشکار
  • رشته ورزشی : سنگ نوردی
  • سال های فعالیت : 1380 تاکنون
  • اینستاگرام الناز رکابی

اصالت و خانواده

الناز رکابی 29 تیر ماه 1368 در زنجان و در یک خانواده اهل ورزش به دنیا آمد، وی در یک خانواده 7 نفره بزرگ شده و سه خواهر و یک برادر دارد.

تحصیلات

الناز رکابی تحصیل کرده مقطع لیسانس رشته «زمین شناسی» دانشگاه زنجان بوده و فارغ التحصیل فوق لیسانس رشته «فیزیولوژی تغذیه» می باشد.

اصالت و تحصیلات الناز رکابی قهرمان رشته سنگ نوردیعلاقه به سنگ نوردی

جالب است بدانید برادر الناز رکابی(داوود) نیز در زمینه سنگ نوردی فعال بوده و علاقه او به این رشته نیز به واسطه برادرش شکل گرفت، با دیدن تمرینات برادرش مجذوب این رشته شد.

زندگینامه و بیوگرافی الناز رکابی و همسرشورود به دنیای ورزش

در سال 1380 علاقه اش به سنگ نوردی را با خانواده اش در میان گذاشت و آنها نیز مانع نشدند و بدین ترتیب در سن 12 سالگی وارد این رشته شد.

به گفته خودش حضور برادرش «داوود رکابی» در این رشته تاثیر بسزایی در رشد و پیشرفت او داشته :”اولا تماشای صعود او برایم بسیار الهام بخش بود و انگیزه ام را برای تمرین چند برابر میکرد. دوما برای مدتی شرایط فراهم بود که جلساتی را باهم تمرین کنیم و این تمرینات در رشد و پیشرفت و یافتن نقطه ضعف هایم بسیار مفید بود، البته ایجاد حس رقابت نیز بی تاثیر نبود! اما متاسفانه الان دیگر این امکان وجود ندارد و آرزو داشتم که همیشه با هم تمرین کنیم، به سنگ نوردان خارجی که می توانند به آقایان تمرین کنند و فضا برایشان مهیا است که از تجربیات همدیگر استفاده کنند غبطه میخورم ”

بیوگرافی الناز رکابی + ماجرای کشف حجاب او در مسابقات قهرمانی آسیااز کسب اولین مقام تا عضویت در تیم ملی

در سال 1381 دقیقا یک سال بعد از ورود به رشته سنگ نوردی، موفق به کسب مقام دوم کشوری شد، وی همیشه در مسابقات کشوری خوش درخشیده و جایگاه نخست را از آن خود نموده است.

در سال 1385 هنگامی که 17 سال داشت در تیم ملی سنگ نوردی بانوان عضو شد.

الناز رکابی در تیم ملی سنگنوردیبدون امکانات

الناز رکابی با اشاره به عدم وجود شرایط و امکانات تمرینی کافی گفت:”یکی از راه های تمرین باهم اردوهای تیم ملی بود که متاسفانه سال هاست هیچ اردویی برایمان برگزار نمی شود تا بتوانیم در این شرایط تمرینات بهتر و قوی تری داشته باشیم!”

الناز رکابی بانوی سنگ نورد کیست؟ بیوگرافی و ناگفته هاتمرین بدون مربی تا کسب مقام

از آنجایی که در ایران مربی سنگ نوردی نیست، الناز رکابی بدون داشتن مربی و یا کمترین امکانات موفق شد در رشته سنگ نوردی مدال های گوناگون کشوری و بین المللی کسب نماید.

به گفته خودش تمریناتش را با الگو گرفتن از روش های تمرینات مردان شروع کرده و تاکنون دو مدال برنز و یک نفره در مسابقات آسیایی و دو مقام اولی در مسابقات مستر کاپ کسب نموده است.

مدال ها و افتخارات الناز رکابیافتتخارات الناز رکابی

الناز رکابی بین سال های 1381 تا 1398 قهرمان سنگ نوردی مسابقات کشوری بوده است، در سال 2017 برنده مدال طلای ماده بولدرینگ کاپ آسیا شده است.

پیش تر در سال 2013 مدال نقره مسابقات آسیا را در ماده «بولدرینگ» کسب کرده بود و در سال 2014 موفق به کسب مدال برنز ماده لید(Lead) مسابقات قهرمانی آسیا شد سپس در سال 2016  مدال برنز ماده «رله سرعتی» را از آن خود نمود.

در مسابقات قهرمانی جهان نیز موفق به کسب مدال برنز در ماده ترکیبی(بولدرینگ، لید و رله سرعتی) شد.

افتخارات ورزشی الناز رکابیبانوی اخلاق در ورزش

جالب است بدانید که در همایش «بانوی اخلاق در ورزش» که در بهمن ماه 1400 در محل آکادمی ملی المپیک در تهران برگزار شد از الناز رکابی به عنوان قهرمان سنگ نوردی تجلیل و قدردانی شد.

در سال های اولیه فعالیتش در رشته «سرطناب» و «سرعت» نیز مقام اول را داشت، سپس با فعال شدن رشته «بولدرینگ»(سنگ نوردی) فعالیت ورزشی اش را در این رشته ادامه داد.

پارکور و تاثیر آن در سنگنوردی

از سال 1395 نیز وارد ورزش پارکور شد و حرکات ورزشی این رشته را کار میکرد که به گفته خودش انجام این حرکات تاثیر بسزایی در رشد و پیشرفت او در رشته سنگنوردی داشته است.

مربیگری

نکته جالب در مورد بیوگرافی الناز رکابی این است که وی در کنار تمرینات شخصی خود در زمینه مربیگری ورزشی نیز فعال است و در زنجان و تهران شاگرد دارد که یکی از شاگردانش مدال برنز آسیایی را کسب نموده است.

عدم حمایت مسئولین 

به گفته الناز رکابی رشته سنگ نوردی توسط مسئولین حمایت نمی شود و هنوز از فدراسیون و نهاد های مختلف کمیته المپیک و وزارت ورزش برنامه ای برای سنگ نوردان ارائه نگردیده است.

وی همچنین اظهار داشت که بعد از 20 سال فعالیت در این حوزه هنوز بیمه ندارد.

با این حال او گفته است که می خواهد به سعی و تلاش خود ادامه دهد در مسابقات جهانی و المپیک مدال کسب کند.

کشف حجاب الناز رکابی در مسابقات قهرمانی آسیاهزینه های اعزام

الناز رکابی با انتقاد از فدراسیون گفت :”فدراسیون هزینه اعزام ورزشکاران را تقبل نمی کند و من اگر در این مسابقات حضور دارم صرفا بخاطر هزینه های شخصی ام بوده یا توسط اسپانسر ها پرداخت شده است!”

ازدواج و وضعیت تاهل

الناز رکابی مجبرد بوده و تاکنون خبری مبنی بر ازدواج ایشان منتشر نشده است.

بیوگرافی الناز رکابی و عکس های کمتر دیده شدهدوران کودکی

الناز رکابی در مورد کودکی اش می گوید:”در کودکی با برادرم شیطنت می کردیم و یکی از تفریحاتمان بالا رفتن از دیوار های آجری خانه بود!

خودمان مسیر هایی رو دیوار باز می کردیم تا راحتتر به پشت بام برسیم و تاسبتان ها تمام وقتمان را روی پشت بام میگذراندیم.”

اگر به گذشته برگردید؟

الناز رکابی گفت :”اگر به گذشته برگردم باز هم وارد رشته سنگ نوردی می شوم چرا که سنگ نوردی رشته کاملی است که تمام ابعاد زندگی چه در هنر و چه در ورزش را فرا گرفته است!”

الناز رکابی در حال تمرینبدون حجاب در مسابقات قهرمانی آسیا

الناز رکابی همزمان با اعتراضات سراسری مردم به مرگ مهسا امینی، در فینال مسابقات قهرمانی سنگ نوردی آسیا 2022 که در کره جنوبی برگزار شد، بدون حجاب اجباری حضور یافت.

حضور او در این مسابقات بدون داشتن حجاب واکنش هایی را در شبکه های اجتماعی به دنبال داشت و تیتر اول خبری رسانه های جهان را به خود اختصاص داد.

وی در این مسابقات به مقام چهارم آسیا دست یافت و تصاویر رقابت او در شبکه های اجتماعی به یکی از تصاویر داغ این روزها تبدیل شد.

حضور الناز رکابی بدون حجاب اجباری در مسابقات قهرمانی آسیاپس از اینکه الناز رکابی در این مسابقات کشف حجاب کرد، اطلاعاتی از وضعیت او در دست نبود و تلفن همراه و پاسپورت از او گرفته شده بود تا اینکه با انتشار یک استوری در صفحه اینستاگرامی اش توضیح داد که حجابش در مسابقه سهوا دچار مشکل شده و چون ناگهان او را برای مسابقه فراخواندند فرصت نکرده حجابش را تکمیل کند!

اگرچه بسیاری این استوری را اعتراف اجباری دانستند که باعث ایجاد نگرانی هایی در مورد امنیت او شد، برخی رسانه ها نیز در مورد بازداشت برادرش «داوود رکابی» به دست سپاه پاسداران اخباری منتشر کردند که برادرش را دستگیر کردند که الناز رکابی را برای بازگشت به ایران تحت فشار بگذارند.

فدراسیون بین المللی سنگ نوردی، در روز سه شنبه 18 اکتبر با انتشار بیانیه ای حمایت خود از حقوق ورزشکاران و آزدی بیان آنها را اعلام کرد و اظهار داشت که «امنیت» الناز رکابی برای این فدراسیون بسیار حائر اهمیت است و وضعیت او در ایران را به دقت زیر نظر دارند.

واکنش ها به کشف حجاب الناز رکابی در مسابقات قهرمانی سنگنوردی در سئولاستقبال بینظیر مردم در فرودگاه

حدود ساعت 3 بامداد 27 مهر ماه الناز رکابی در میان جمعیت انبوهی که برای حمایت از او و نگرانی در مورد بازداشت او پس ورود به کشور به فرودگاه امام خمینی آمده بودند به ایران بازگشت، حضور الناز رکابی بدون حجاب اجباری در این مسابقات مورد استقبال بی نظیر مردم قرار گرفت و بسیاری او را قهرمان نامیدند.

استقبال بی نظیر مردم در فرودگاه از الناز رکابیچالش های حجاب در حین کوه نوردی

الناز رکابی پیش تر در مصاحبه با یورونیوز در فرانسه اظهار داشت که داشتن حجاب حین سنگ نوردی می تواند چالش های فیزیکی زیادی به همراه داشته باشد.

دیدار با وزیر ورزش

پس از بازگشت الناز رکابی به ایران، او را به ملاقات سید حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان برده و باهم عکس دست جمعی گرفتند.

حمید سجادی پس از ملاقات با الناز رکابی گفت :”ورزشکار کشورمان در مسابقات دچار حاشیه هایی شد اما خطای سهوی خود را پذیرفت، وی اعلام کرد که بخاطر استرس فراموش کرده حجابش را کامل کند و حتی از مردم ایران خجالت می کشد.”

وی همچنین اظهار داشت که الناز رکابی خودش درخواست این ملاقات را داده و به همراه خانواده اش به وزارت ورزش آمده است.

تصاویر منتشر شده از الناز رکابی در کنار وزیر ورزش و جوانان به شدت مورد انتقاد «احمد علم الهدی» امام جمعه مشهد قرار گرفت چرا که در این دیدار الناز رکابی با همان پوششی که در فرودگاه داشت بدون مانتو حضور داشت در حالی که موهای خود را با کلاه پوشانده بود.

عکس دست جمعی الناز رکابی با وزیر ورزش
عکس دست جمعی الناز رکابی با وزیر ورزش

بیوگرافی الناز رکابی | بیوگرافی ها دات کام



[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا