سلامت جنسی

تاثیر وزن بر ابتلا به نارسایی زودرس تخمدان







عواملی همچون ژنتیک، اختلالات کروموزومی، اختلالات متابولیک، رادیو تراپی ، شیمی درمانی و یا جراحی های انجام شده





660313 322 - تاثیر وزن بر ابتلا به نارسایی زودرس تخمدان
شفاآنلاین>سلامت جنسی>نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد کاهش وزن بیش از حد طبیعی و افزایش وزن هر دو از عواملی هستند که می تواند بر ابتلا به نارسایی زودرس تخمدان اثرگذار باشد.
به گزارش شفاآنلاین: نارسایی زودرس تخمدان یکی از اختلالاتی است که می تواند زنان زیر سنین چهل سال را با مشکلات فرزندآوری مواجه سازد. زنان مبتلا به نارسایی زودرس تخمدان قبل از چهل سالگی با عدم کارایی کافی در تخمدان ها روبرو هستند.

قاعدگی در زنانی که مبتلا به نارسایی زودرس تخمدان هستند متوقف شده و آن‌ها با علایمی مشابه با یائسگی روبرو می شوند با این تفاوت که یائسگی معمولا بعد از 50 سالگی اتفاق می‌افتد. ذخایر فولیکولی در این زنان کاهش یافته و متعاقبا با کاهش استروژن روبرو می شوند. گاهی زنان از سنین 20 سالگی مبتلا به این اختلال می‌شوند و با افزایش سن میزان ابتلا نیز افزایش می یابد.

بنا بر آن چه در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده است، بر اساس مطالعه‌ای در ایران شیوع این اختلال در زنان ایرانی 3.5 در صد جمعیت عمومی گزارش شده است.

این میزان در جهان بین 1 درصد در کشورهای توسعه یافته و تا 5 درصد در کشورهای در حال توسعه اعلام شده است. عواملی همچون ژنتیک، اختلالات کروموزومی، اختلالات متابولیک، رادیو تراپی ، شیمی درمانی و یا جراحی های انجام شده بر روی تخمدان و برخی عوامل سمی محیطی مثل دود سیگار دربروز این اختلال نقش دارند. با این حال علت 75 درصد موارد این بیماری ناشناخته است.

در مطالعه‌ای که دکتر فهیمه رمضانی تهرانی، رییس مرکز تحقیقات اندوکرینولوژی باروری پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، و همکارانش در ایرام انجام داده‌اند، کاهش وزن بیش از حد طبیعی و افزایش وزن هر دو از عواملی هستند که می تواند بر روی بروز این بیماری اثر داشته باشد. از آنجایی که مبتلایان به این اختلال در معرض خطر بیشتری از ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی، پوکی استخوان، و افسردگی قرار دارند، به زنان ایرانی توصیه می‌شود که ضمن رعایت رژیم مناسب و حفظ تعادل در وزن، فرزندآوری را به تعویق نیندازند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا