آئودیآئودی A8 - S8بررسی فنی و تخصصیتجربه و آزمایشسدانلوکس

تجربهٔ رانندگی با فیس‌لیفت آئودی A8، همچنان زیر سایهٔ S کلاس

[ad_1]

شاید یک سدان بزرگ ۵.۲ متری با پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو در سال ۲۰۲۲ مثل یک دایناسور در حال انقراض به نظر برسد اما وقتی رقبا یعنی مرسدس بنز S کلاس و ب‌ام‌و سری ۷ و حتی خودروهای لوکس دیگری مثل رنجروور هنوز هم پیشرانه‌های V8 قدرتمندی را ارائه می‌کنند، چرا آئودی این کار را نکند؟ البته فیس‌لیفت آئودی A8 با پیشرانه‌های دیگری مثل ۳ لیتری V6 بنزینی یا دیزلی به ترتیب در مدل‌های ۵۵ TFSI و ۵۰ TDI و همین‌طور نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی ۶۰ TFSI e هم عرضه می‌شود. این نسخهٔ هیبریدی به باطری‌های ۱۴.۴ کیلووات ساعتی مجهز است و می‌تواند تا حدود ۵۰ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کند. قوی‌ترین عضو خانوادهٔ این سدان پرچم‌دار هم همچنان مدل S8 با ۵۷۰ اسب بخار قدرت است.

ازجملهٔ ویژگی‌های برجستهٔ نسخهٔ فیس‌لیفت A8 می‌توان به چهره‌ای بروز شده با جلوپنجرهٔ عریض‌تر، چراغ‌های OLED جدید عقب و چراغ‌های جلوی LED ماتریکسی در تیپ‌های بالایی اشاره کرد. این چراغ‌ها به ۱.۳ میلیون میکرو آینه مجهز هستند و می‌توانند ۵ هزار بار در ثانیه تنظیم شوند. به لطف این ویژگی، چراغ‌ها تشخیص می‌دهند که خودرو در بزرگراه در حال حرکت است یا در یک جادهٔ روستایی و نور را به‌طور خودکار برای جلوگیری از اذیت شدن چشم رانندگان مقابل تنظیم می‌کند.

خودروی آزمایشی ما به نسخه‌ای تضعیف‌شده از همان پیشرانهٔ V8 مدل قدرتمند S8 مجهز است که در بریتانیا عرضه نمی‌شود. بااین‌حال، تمام مدل‌های A8 به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک و تعلیق بادی تطبیقی مجهز هستند درحالی‌که این نمونهٔ آزمایشی از سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب و سیستم تعلیق پیش‌بینی کننده متعلق به S8 هم برخوردار است.

آئودی A8 حتی با نسخهٔ کم‌توان‌تر ۴۶۰ اسب بخاری پیشرانهٔ V8 هم بسیار قدرتمند احساس می‌شود. این پیشرانه از گسترهٔ گشتاور وسیعی برخوردار است و گیربکس هشت سرعتهٔ نرم و روان خودرو هم موتور را در بهترین محدودهٔ rpm حفظ می‌کند. تعویض دنده‌ها در این A8 به‌سختی قابل احساس است مگر اینکه پیشرانه با حداکثر توان خود کار کند. البته نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی هم عملکردی مشابه این V8 را ارائه می‌کند و احتمالاً برای خریداران بریتانیایی گزینهٔ بهتری خواهد بود.

سیستم تعلیق بادی پیش‌بینی کننده بسیار خوب کار می‌کند و راحتی سواری فوق‌العاده‌ای را به ارمغان می‌آورد. به همین دلیل، بسیار ناامیدکننده است که این سیستم در نسخه‌های ضعیف‌تر حتی به‌صورت سفارشی هم ارائه نمی‌شود. این سیستم با استفاده از یک دوربین، مسیر پیش رو را اسکن کرده و سیستم تعلیق را برای ارائهٔ حداکثر راحتی تنظیم می‌کند درحالی‌که در پیچ‌های پرسرعت نیز از بادی‌رول زیاد جلوگیری به عمل می‌آورد. این سیستم حتی به جلوگیری از شیرجه رفتن خودرو در هنگام ترمز گیری‌های شدید و همین‌طور پایین رفتن انتهای خودرو در زمان شتاب گیری‌های سریع هم کمک می‌کند و هنگامی‌که قفل درهای خودرو باز می‌شود نیز ارتفاع را ۵۰ میلی‌متر افزایش می‌دهد تا سوار شدن راحت‌تر صورت گیرد.

چه در بزرگراه باشید چه در شهر، A8 هنگام رانندگی به شما اعتمادبه‌نفس خواهد بخشید. در این خودرو آب در دلتان تکان نخواهد خورد و این دقیقاً همان چیزی است که از یک لیموزین لوکس انتظار می‌رود. البته مطمئناً مرسدس بنز S کلاس فرمان پذیری روان‌تری دارد و جایگزین‌های شاسی‌بلند مثل رنجروور و بنتلی بنتایگا از صندوق بار کاربردی‌تری برخوردار هستند اما آئودی هم برای هر سلیقه و انتظاراتی فوق‌العاده خواهد بود. طبیعتاً در عقب این خودرو هم فضای زیادی برای افراد قدبلند وجود دارد خصوصاً در نسخهٔ کشیده که می‌توان آن را با تجهیزات مختلفی مثل زیر پایی، ماساژور و سیستم‌های سرگرمی و اتصالی سفارش دارد.

داشبورد A8 همچنان تحت سلطهٔ نمایشگرهای لمسی دوقلو است که هرچند به‌اندازهٔ نمایشگر تکی بزرگ S کلاس مدرن به نظر نمی‌رسد اما استفاده از آن‌ها آسان‌تر است. این نمایشگرها از منوهای ساده و گرافیک جذابی برخوردار هستند و در تمام نسخه‌ها ناوبری ماهواره‌ای، اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم را ارائه می‌کنند. البته نمایشگر دوم که برای کنترل سیستم تهویه در نظر گرفته شده چندان پاسخگویی خوبی ندارد اما هنوز هم استفاده از آن در هنگام رانندگی آسان است. به‌طورکلی، بدون شک مرسدس بنز S کلاس حس پیشرفته‌تری دارد اما در این کلاس هرگز نمی‌توان آئودی را نادیده گرفت خصوصاً اینکه هزینهٔ اجارهٔ آن از رقیب اشتوتگارتی کمتر است.

جمع‌بندی

این به‌روزرسانی خفیف، A8 را از زیر سایهٔ مرسدس بنز S کلاس بیرون نیاورده است ولی بااین‌حال، بزرگ‌ترین سدان آئودی، چه در صندلی راننده باشید چه در عقب، هنوز هم همان لیموزین پیشرفته‌ای است که انتظارش را دارید. آئودی A8 فیس‌لیفت یک حرفه‌ای تمام‌عیار است و فقط ای‌کاش سیستم تعلیق بادی پیش‌بینی کنندهٔ S8 برای تمام نسخه‌های آن ارائه شود.

مشخصات فنی آئودی A8 فیس‌لیفت

Audi A8 L 60 TFSI
پیشرانه ۴ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۴۶۰ اسب بخار
گشتاور ۶۶۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۴.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۱۰.۸ لیتر ترکیبی
تولید آلایندگی ۲۴۶ گرم/کیلومتر
قیمت پایه ۱۰۰ هزار دلار

 

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا