تویوتاتویوتا سوپراطراحیویدئو کلیپ

تویوتا پیشنهادهای طراحی و اسکچ های اولیه GR سوپرا نسل پنجم را منتشر کرد

تویوتا کلکسیونی از اسکچ های اولیه و مدل‌های گلی GR سوپرا جدید را منتشر کرد. در این تصاویر می‌توانیم فرایند طراحی محصول اسپورت ژاپنی‌ها را ببینیم. این خودروساز مشهور همچنین هنر و مهارت خود در تولید مدل‌های گلی را برجسته ساخته است. مدل‌های گلی بخش بسیار مهمی از طراحی هستند هرچند در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی در این عرصه صورت گرفته است و تکنولوژی‌هایی همچون پرینترهای سه‌بعدی و هوش مصنوعی وارد میدان شده‌اند.

Toyota GR Supra Early Sketches 767x542 - تویوتا پیشنهادهای طراحی و اسکچ های اولیه GR سوپرا نسل پنجم را منتشر کرد

شاید باورش سخت باشد اما تویوتا GR سوپرا دقیقاً سه سال پیش در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۹ رونمایی شد. به این ترتیب اسکچ هایی که مشاهده می‌کنیم حداقل ۵ سال پیش خلق شده‌اند. البته تویوتا داستان کامل این پیشنهادهای طراحی را که منجر به خلق سوپرای نهایی شده است بازگو نکرده است.

Toyota GR Supra Early Sketches 23 767x380 - تویوتا پیشنهادهای طراحی و اسکچ های اولیه GR سوپرا نسل پنجم را منتشر کرد

همه نمونه‌هایی که مشاهده می‌کنید دارای فاصله بین محوری یکسانی هستند و از طراحی پیشرانه جلو، دیفرانسیل عقب سود می‌برند. دلیل این کار هم تصمیم تویوتا به استفاده از زیرساخت بی ام و Z4 مربوط می‌شود. خطوط بدنه و پانل‌های یک اسکچ تفاوت‌های زیادی با نمونه دیگری دارد هرچند اگر نگاهی دقیق‌تر داشته باشید متوجه برخی عناصر خواهید شد که راه خود را به مدل نهایی باز کرده است.

برای مثال برخی اسکچ های اولیه دارای گرین هاوس یکپارچه هستند درحالی‌که برخی از گلگیرهای عقب پهن و انحنادار استفاده کرده‌اند و در کل پروفایل جانبی پیچیده‌ای دارند. ما همچنین می‌توانیم برخی ایده‌های جالب را ببینیم که در سوپرای نهایی بکار نرفته‌اند. از جمله این موارد می‌توان شیشه عقب دوبل، چراغ‌ترمز نصب شده در ارتفاع بالا و نمای جلوی پیچیده را نام برد.

Toyota GR Supra Early Sketches 21 767x601 - تویوتا پیشنهادهای طراحی و اسکچ های اولیه GR سوپرا نسل پنجم را منتشر کرد

اگرچه برخی جنبه‌های GR سوپرا به شدت دوقطبی هستند و طرفداران ویژگی‌های مشهور نسل‌های پیشین این خودرو را می‌خواهند اما طی کردن فرایندهای توسعه یاد شده باعث تولید محصولی مطلوب شده است. در همان زمان دسترسی به پیشنهادهای گوناگون باعث ایجاد نوآوری و خلاقیت شده است. از آنجایی ‌که طراحی خودرو امری مشارکتی است بنابراین مدل نهایی شاید تفاوت‌های بسیار زیادی با تصمیمات اولیه مدیران داشته باشد.

Toyota GR Supra Early Sketches main 767x415 - تویوتا پیشنهادهای طراحی و اسکچ های اولیه GR سوپرا نسل پنجم را منتشر کرد

پس از یافتن ایده‌های اصلی از بین اسکچ ها، قدم بعدی در فرایند طراحی ترجمه پیشنهادهای انتخابی به تصاویر سه‌بعدی دقیق‌تر است. دیجیتالی سازی یک ابزار شگفت‌انگیز برای طراحان و مهندسان است و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا سریع‌تر و کاراتر طرح‌های خود را بررسی کنند.

Toyota GR Supra Early Sketches 22 767x575 - تویوتا پیشنهادهای طراحی و اسکچ های اولیه GR سوپرا نسل پنجم را منتشر کرد

البته آن‌گونه که کازوشی اتو متخصص مدل‌های گلی می‌گوید، مدل فیزیکی جزو بخش‌های اصلی بررسی طراحی است زیرا همه‌چیز در دنیای واقعی ظاهر و حس متفاوتی دارد. نقش او کاهش فاصله بین اسکچ دوبعدی و کانسپت سه‌بعدی یا مدل تولیدی است و این کار را با تبدیل ایده‌های طراحان به مجسمه‌ای واقعی انجام می‌دهد. مدل گلی نهایی رنگ‌آمیزی می‌شود و برای ایجاد ظاهری کاملاً واقعی، چراغ‌های جلو و عقب، رینگ‌ها و نشان‌ها هم نصب می‌شوند.

Toyota GR Supra Early Sketches 13 767x336 - تویوتا پیشنهادهای طراحی و اسکچ های اولیه GR سوپرا نسل پنجم را منتشر کرد

این متخصص مدل‌های گلی هنر خود را به نمایش گذاشته است. در ویدئو اول او سریعاً یک مدل گلی برای GR سوپرا را با تمرکز روی سطوح اصلی می‌سازد. کازوشی اتو همچنین از چاقو برای ایجاد خطوط و دینامیک بیشتر استفاده می‌کند. در ویدئوی بعدی او با دقت خطوط روی گلگیر عقب را بر اساس نسخه واقعی طراحی می‌کند.

https://www.youtube.com/watch?v=lGUFAVKrHCo

اگرچه طراحی و پیاده کردن مدل گلی امر ساده‌ای به نظر می‌رسد اما هر حرکت نیازمند دقت زیاد است.

https://www.youtube.com/watch?v=n-irzR67-ws


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا