سایت گردشگریگردشگری

جاذبه های گردشگری چابهار – گردشگری

[ad_1]

جاذبه های گردشگری چابهار

چابهار تنها بندر اقیانوسی در ایران است و آب و هوای آن اغلب بهاری است. یکی از جالب ترین جاذبه های گردشگری چابهار لباس محلی و موسیقی محلی اقوام بلوچ است. جاده چابهار به گوادر یکی از مسیرهایی است که می توان از مکان های دیدنی بازدید کرد: دهکده رامین و اسکله آن، تالاب لیپار یا تالاب صورتی، کوه های مریخی (مریخ) یا کوه های مینیاتوری و ساحل و اسکله بریس. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با جاذبه های گردشگری چابهار با بخش گردشگری سایت تفریحی جیران همراه باشید.

برخی دیگر از جاذبه های تاریخی چابهار عبارتند از:
دهکده باهو کلات یا گاندو ، شهر کنارک در نزدیکی شهر چابهار و اسکله کنارک، بازار محلی (بازار لاته) و چشمه گلفشان بندر تنگ و دهکده باستانی تیس.

علاوه بر این ، چابهار چندین جاذبه طبیعی از جمله:
غارهای وان مسیتی، قلعه باستانی تیس (یا قلعه پرتغالی) ، مسجد جمعه تیس ، باغ گیاه شناسی تیس ، اسکله و ساحل تیس ، موزه محلی چابهار ، ساختمان دفتر تلگراف ، کلبه غواصی چابهار ، حرم امامزاده سید غلام رسول ، زیارتگاه خضر پیامبر ، و استراحتگاه های ساحلی دریا کوچک و دریا بزرگ

جغرافیای چابهار

چابهار منطقه آزاد تجاری و یکی از شهرهای جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان در ایران است. همچنین این بندر تنها بندر اقیانوسی ایران است که در سواحل دریای مکران (دریای عمان) و اقیانوس هند واقع شده است. لنگرگاه آن توانایی پهلوگیری کشتی های اقیانوس پیما را دارد.

بندر چابهار نزدیکترین راه برای دسترسی به آبهای بین المللی برای کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان ، ترکمنستان ، ازبکستان ، تاجیکستان ، قرقیزستان و قزاقستان) است. شهرستان چابهار از شمال به استانهای ایرانشهر و نیکشهر در استان سیستان و بلوچستان ، از جنوب به دریای عمان ، از شرق به پاکستان و استانهای کرمان و هرمزگان و غرب می رسد.

ارتفاع چابهار از سطح دریا 7 متر است. میانگین دمای سالانه 24 درجه سانتی گراد و میانگین بارندگی سالانه 10 میلی متر است. دارای آب و هوای معتدل و گرمسیری با رطوبت نسبی است.

گزینه های مختلفی برای سفر به چابهار وجود دارد:

با ماشین

فاصله چابهار تا تهران از طریق جاده ایرانشهر – کرمان 1 هزار و 961 کیلومتر است. فاصله زاهدان تا چابهار 738 کیلومتر است. این شهر حدود 300 کیلومتر مرز دریایی در خلیج عمان دارد.

با اتوبوس

اتوبوس های مسافربری روزانه از زاهدان ، تهران ، شیراز ، یزد ، بندرعباس ، ایرانشهر و … به چابهار در دسترس هستند.

با قطار

راه آهن مستقیمی از تهران به چابهار وجود ندارد. بنابراین باید به بندرعباس سفر کنید و سپس با اتوبوس به چابهار بروید. قبل از سوار شدن به قطار ، مطمئن شوید که برای سفر از بندرعباس به چابهار اتوبوس خود را رزرو کرده اید.

با هواپیما

فاصله پرواز بین چابهار و تهران یک هزار و 456 کیلومتر است و حدود 2 ساعت طول می کشد. از فرودگاه بین المللی چابهار پروازهایی به مقصد دبی ، مسقط ، مشهد ، تهران ، شیراز ، بندرعباس و زاهدان انجام می شود.

از آنجا که جاذبه های گردشگری چابهار در حوزه های مختلف وجود دارد ، بسیاری دوست دارند از این شهر بازدید کنند ، اما این شهر برای بسیاری تا حدودی ناشناخته مانده است.

جمعیت و اقتصاد شهر چابهار

بر اساس سرشماری نفوس و مسکن ایران در سال 2016 ، جمعیت چابهار 106 هزار و 739 نفر بوده است. شغل اصلی مردم محلی مشاغل مربوط به دریا است زیرا چابهار یک منطقه آزاد اقتصادی است و دارای یک بندر فعال است. طبق اعلام سازمان ملل، چابهار یکی از راههای اصلی راهرو بین شرق و غرب است و در جنوبی ترین قسمت دالان است.

بخش دیگری از اقتصاد چابهار منطقه آزاد صنعتی شامل سوله های صنعتی ، انبارها و کارگاه ها است. شهرک های صنعتی پتروشیمی و فولاد و پروژه های بزرگ ملی مانند شهرک انرژی پاک، خودرو، غذا، شیلات و سایر صنایع در این شهر فعال هستند.

بخش گردشگری در این قسمت از ایران در حال شکوفایی است. از آنجا که چابهار ظرفیت های زیادی دارد، می تواند جاذبه های گردشگری زیادی را به بازدیدکنندگان خود ارائه دهد.


موارد پیشنهادی


تاریخچه چابهار

تاریخچه چابهار به سال 1854 ، در دوره قاجار برمی گردد. تا سال 1872 ، اعراب مسقط بر این شهر تسلط داشتند و آنها در تلاش بودند این بندر حساس را تصرف کنند. ارتش انگلیس داور مرزی بین ایران و منطقه کلات بود که تحت سلطه آن بودند و از ادعاهای اعراب مسقط برای تصرف چابهار پشتیبانی می کرد. برای جلوگیری از چنین تهدیدهایی ، دولت ایران بندر چابهار را در سال 1251 تصرف کرد تا قدرت خود را گسترش دهد.

در سال 1925 ، دولت قاجار حاکمیت خود را بر چابهار برقرار کرد. در ژانویه 1929 ، دولت قدرت دولت مرکزی را در چابهار کاملاً تلفیق کرد. در سال 1973 ، طرح جامع راه اندازی بندر چابهار آغاز شد. از آن زمان تاکنون ایرانیان پروژه های این بندر را به اتمام رسانده اند. مرحله اول این پروژه در سال 1989 آغاز شد.

از فوریه 2019 ، با وجود تحریم های آمریکا علیه ایران ، دولت ایران راه تجارت افغانستان و هند را از چابهار راه اندازی کرد.

 

جاذبه های تاریخی در داخل شهر

یک سری مکان های جالب برای بازدید در داخل چابهار وجود دارد مانند:

دفتر تلگراف

ساختمان اداره تلگراف از زمانی که ارتش انگلیس در ایران بود باقی مانده است. شرکت هند شرقی انگلیس این ساختمان را در اوایل دوران قاجار احداث کرد. این ساختمان دو طبقه قدیمی ترین ساختمان تلگرافخانه ایران است و در نزدیکی اداره پست چابهار واقع شده است.

قدمگاه خضر

مسلمانان به خضر پیامبر احترام می گذارند و معتقدند که وی هنوز زنده است. مردم محلی چابهار نیز معتقدند که خضر پیامبر از کشتی های لنج ، قایق ها و دریا آنها مراقبت می کند. بنابراین ، مردم محلی از مکانی که اعتقاد بر این است رد پای او است احترام می گذارند. بنابراین ، آنها در آنجا دعا می کنند تا نذر کنند که غذای نذری را برای نیازمندان توزیع کنند.

موزه چابهار

جاذبه های گردشگری چابهار

این موزه در انتهای بلوار امام خمینی (ره) واقع شده است. آثار موجود در شهر چابهار و استان سیستان و بلوچستان در سه بخش ماقبل تاریخ ، تاریخ و معاصر به نمایش گذاشته شده است. طبقه دوم موزه به آثار مردم شناسی چابهار اختصاص یافته است.

از دیگر جاذبه های تاریخی شهر چابهار می توان به ساختمان آداب و رسوم باستانی ، حسینیه آل الرسول ، دهکده کوتج ، قلعه انوشیروان ، قلعه باتل ، چاه باستان بلان اشاره کرد.

 

جاذبه های تاریخی خارج از شهر

همچنین مکان های شگفت انگیزی برای بازدید در خارج از چابهار وجود دارد مانند:

مزار سید قول رسول

جاذبه های گردشگری چابهار

از 564 کیلومتری شمال غربی چابهار واقع شده است و قدمت آن به سال 1064 میلادی برمی گردد. ویژگی اصلی این مقبره دیوارهای سفید با سبک معماری هندی است.

سایت کوه دام باستان

این محوطه باستانی در 90 کیلومتری شمال شرقی چابهار در منطقه باهو کلات واقع شده است و قدمت آن به 4500 تا 5000 سال پیش باز می گردد. در این سایت، باستان شناسان گورهایی را به صورت اتاقک هایی به ابعاد 1 × 1 ، 2 × 1.5 و 2 × 2 متر پیدا کرده اند.

دهکده تیس

این یک روستای تاریخی از جنوب ایران است و در 11 کیلومتری چابهار واقع شده است. قدمت این روستا به 2500 سال پیش برمی گردد.

جاذبه های گردشگری چابهار
از مهمترین میراث تاریخی روستای تیس می توان به ویرانه های تیس ، شیرک سونت ، قلعه تیس یا قلعه پرتغالی ، قلعه پیروزگات ، قلعه بلوچ گات ، قبرستان جنانی گچ (گورستان جن ها) ، چاه تیس کوبان باستان ، سدهای تیس ، کوه های تاریخی شهباز بند و مسجد جمعه تیس.

باغ گیاه شناسی چابهار

مساحت این باغ که در حوالی روستای تیس واقع شده حدود 6 هکتار است. این مکان گونه های مختلف گیاهی بومی ، غیر بومی و در معرض خطر انقراض است.

گورستان باستانی دشتیاری

قدمت آن به دوران قبل از تاریخ و عصر آهن برمی گردد. باستان شناسان اشیای قابل توجهی را از این قبرستان کشف کرده اند.

جاذبه های طبیعی بندر چابهار

در اینجا لیستی از مکانهای زیبا در طبیعت نزدیک به این شهر بندری آورده شده است:

خلیج چابهار

جاذبه های گردشگری چابهار

این خلیج یکی از زیباترین خلیج های طبیعی ایران است. در سرتاسر خلیج ، تعداد زیادی لنج و قایق ماهیگیری وجود دارد. ساحل آن برای گشت و گذار بسیار مناسب است. منطقه آزاد چابهار در شرق این خلیج واقع شده است.

خلیج گوادر

جاذبه های گردشگری چابهار

خلیج گوادر در جنوب شرقی ایران واقع شده است و دارای طبیعت و چشم انداز بی نظیری است که باعث جو و منظره مریخ می شود. این خلیج همچنین یکی از مراکز عمده صید میگو در چابهار است.

سواحل شنی خلیج عمان

سواحل شنی و صخره ای خلیج عمان یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی چابهار است. سواحل در ساحل جنوبی شهر امتداد یافته و مکان مناسبی برای تفریح ​​و گشت و گذار است.

اسکله های ماهیگیری بریس ، تیس و رامین

جاذبه های گردشگری چابهار

چندین اسکله ماهیگیری در چابهار وجود دارد. با این وجود اسکله های ماهیگیری بریس ، تیس و رامین از دیگر مکان ها، زیبایی بیشتری دارند و بسیاری از گردشگران برای عکاسی و تماشای ماهیگیران و قایق های رنگارنگ روی آب به آنجا می روند.

پدیده غوطه وری موج

جاذبه های گردشگری چابهار

در بعضی از مناطق ساحل چابهار، یک پدیده طبیعی به نام “موج فشن” وجود دارد که در فارسی به معنای واقعی موج غوطه وری آب است. در این پدیده ، امواج دریا ، گاهی اوقات بیش از 20 متر ارتفاع ، به ساحل برخورد می کنند و با قدرت از سوراخ ها خارج می شوند. این پدیده در هنگام باران های موسمی در چابهار (اغلب در تابستان) و بیشتر در ساحل دریا بزرگ (ساحل دریا بزرگ) و جاده ساحلی چابهار به بریس رخ می دهد.


جالب است بخوانید: ساحل سرخ – جزیره هرمز


پدیده غوطه وری گل و لای

جاذبه های گردشگری چابهار

در این پدیده، گل از زیر زمین بیرون می رود و به شکل تپه در می آید. گل آتشفشانی تنگ کنارک ، واقع در 110 کیلومتری چابهار ، معروف ترین و فعال ترین نقطه فرو رفتن گل آتشفشان در ایران است.

منطقه حفاظت شده گاندو و رودخانه باهو کلات

جاذبه های گردشگری چابهار
این منطقه در قسمت شرقی چابهار و قسمت جنوبی شهرستان سرباز واقع شده است. اصل نام این منطقه نام تمساح ماگگر است که در این منطقه زندگی می کند.

منطقه گاندو شامل سرباز و باهو کلات ، منطقه زندگی تمساح ماگگر و اراضی ساحلی خلیج عمان است.

حیات وحش چابهار

با توجه به گونه های گیاهی و جانوری جذاب مانند شتر بلوچی ، عقاب دم سفید ، تمساح ماگگر ، دلفین های دندانه دار ، لاک پشت های دریایی ، درخت گوزن و درختان تیره ، درختان کاریرا و غیره ، این قسمت از طبیعت بازدید کنندگان بسیاری را به خود جلب کرده است.

تالاب صورتی لیپار

جاذبه های گردشگری چابهار
این منطقه در امتداد جاده ساحلی چابهار به گوادر واقع شده است. رنگ آب این دریاچه بیشتر اوقات صورتی است و گهگاهی به نارنجی یا قرمز تغییر می کند. یکی از اصلی ترین جاذبه هایی که در هنگام بازدید از دریاچه نباید از دست بدهید تماشای پرندگان مختلفی از جمله چاله ها ، فلامینگو ، گربس ، حواصیل و مرغ های باتلاقی غربی ،

کوههای مریخی

جاذبه های گردشگری چابهار

این کوه ها نتیجه یک پدیده طبیعی است که منظره ای دیدنی و منحصر به فرد ایجاد می کند. این کوه ها در منطقه ای از روستای کاچو تا گوادر در کنار دریا گسترش یافته اند.

درخت انجیر مقدس

جاذبه های گردشگری چابهار

این درخت ظاهری عجیب دارد و در خط ساحلی چابهار رشد می کند. به نماد این منطقه تبدیل شده است. انجیر مقدس به دلیل تاج بزرگ مشهور است و اغلب بیش از صد سال عمر می کند.

جزیره شیطان

این شرقی ترین جزیره ایران است و از سنگ ساخته شده است. این جزیره در جریان جزر و مد روزانه به زیر آب می رود. مردم محلی معتقدند که به دلیل غرق شدن اسرارآمیز قایق ها در شب ، این جزیره را جزیره شیطان می نامند.

جنگل های حرا

جنگل های حرا شامل درختانی است که ریشه در آب شور دارند و در آن غوطه ور هستند.


بیشتر بخوانید: مکانهای زیبا از بندر مقام تا استخرگاه


شیرکوه (یا ابوالهول)

این کوه چشم انداز بی نظیری از جاده خط ساحلی بریس و در ابتدای منطقه کوه های مریخی است. باران ، باد و فرسایش خاک باعث شده است که این کوه شباهت زیادی به اسفنکس در مصر داشته باشد و از آن به عنوان اسفنکس یاد می شود.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا