روانشناسی

جلوگیری از ناخن جویدن بزرگسالان با ترفندهای موثر

[ad_1]

جلوگیری از ناخن جویدن یک امر و عادتی ناپسند است که موجب آسیب در سلامت و زیبایی شما می شود پس باید این عمل زشت را به مرور با راه حل هایی که در این مقاله گفته ایم کنار بگذاریم.

خیلی از افراد علت جویدن ناخن ها را به خاطر عوامل ناشی از استرس و اضطراب می دانند که وابسته به کودکی آن ها بوده است. راه درمان و جلوگیری از ناخن جویدن بر طبق تحقیقات و آزمایشات نشان دهنده اضطراب بوده که ریشه در کمال گرایی فرد دارد. کمال گرایی عاملی است که همه کار ها با شیوه و متد وسواسی صورت می گیرد. در این صورت افراد کمال گرا به صورت نابهنجار یاد می گیرند تا به حالت اجبار اختلال شخصیتی پیدا کنند. به گفته محقق دانشگاه جان هاپکینز که می گوید: انسان های کمال طلب با فشاری دائمی برای حرکت به سمت هدف های غیر قابل دستیابی درون خود احساسی دارند که با کارایی و دستاورد های خود افراد را به اهداف کمال گرایانه خود برساند این گونه دچار نارضایتی و بی حوصلگی خواهند شد.

راه های پیشگیری از جویده شدن ناخن

عوامل جلوگیری از ناخن جویدن

ناخن جویدن یکی از جهات بدی است که از لحاظ اجتماعی و رفتاری غیر قابل قبول می باشد. ناخن های خورده شده و دندانه و زبر ظاهر زشتی هم دارد که کار جالبی طلقی نمی شود. بعضی از اشخاص چنان ناخن ها را می جوند که هیچ ناخنی برایشان نمی ماند و یا از انگشتان شان خون جاری می شود. در این جا دیگر تنها زیبایی ناخن ها نیست و روی سلامتی شما تاثیر بدی خواهد گذاشت. هنگامی که ناخن جویده می شود میان انگشتان و دهان باکتری ها جابجا شده و با کندن و جویده شده ریشه ناخن این باکتری به زیر ناخن خواهد رفت. همچنین شما با این کار امکان دارد صدماتی جبران ناپذیری بر لثه و دندان و ناخن های تان بگذارید.

جلوگیری از ناخن جویدن بزرگسالان

دلایل اصلی جویدن ناخن ها چیست؟

اگر شما هم جزو افرادی هستید که به ناخن جویدن عادت کرده اید باید گفت حدود نیمی از بزرگسالان و نوجوانان و کودکان به این عمل مبتلا هستند که بیشتر آن ها با رسیدن به سن بالای سی سالگی این عادت عصبی را ترک خواهند کرد. این رفتار غیر آگاهانه و ناخودآگاه به خاطر وجود استرس و کلافگی و خستگی بیش از حد بوده به یک اختلال به نام آنیکوفاژی مبتلا شده اید.

جلوگیری از ناخن جویدن بزرگسالان

  1. ژنتیک: طبق نظریه دانشمندان که می گویند جویدن ناخن ژنیتیکی بوده در بچه هایی که والدین آن ها این عمل را تکرار می کردند بیشتر احتمال می رود. حتی با این تفسیر که اگر در قبل به دنیا آمدن فرزند این کار را انجام می دادند احتمال بروز آن وجود دارد.
  2. استرس: اضطراب و نگرانی یکی از دلایل و نشانه های جویدن ناخن هاست که به خاطر استرس ذهنی و عاطفی رخ خواهد داد. این به خاطر عصبی بودن و حساس بودن فرد است که برای رهایی از احساسات به این مبتلا می شوند.
  3. گرسنگی: امکان این وجود دارد که هنگامی گرسنه و خسته هستید به صورت ناخودآگاه به این عمل رو بیاورید. جویدن ناخن بدون کنترل و به صورت فاتوماتیک بوده که بدون فکر صورت می گیرد.

راه درمان و جلوگیری از جویدن ناخن

راه های جلوگیری از ناخن جویدن بزرگسالان

امکان این که ویروس و یا باکتری یک شبه به دهان وارد شود را نبینیم ولی با کمی صبر و تلاش می شود این عادت جلوگیری از ناخن جویدن را ترک داد. که این عوامل به شرح زیر است:

  • اگر ناخن هایتان بلند شده با کوتاه کردن ناخن ها از جویدن آن ها جلوگیری کنید و موجب ترک این عادت شوید. همچنین می توانید به مراتب برای مرتب شدن بهتر و تقویت ناخن از سوهان ناخن در این جهت استفاده نمایید.
  • با پوشاندن و استفاده از یک لاک تلخ و بدمزه که طعم بدی دارد می توانید قبل از جویدن به این امر کمک کنید.
  • با کمک مانیکور می توانید با خرج کردن پول و زیبا ساختن ناخن های تان از جویده شدن آن اجتناب کنید.
  • با توجه به این که چه زمانی با چه احساسی شروع به جویدن ناخن می کنید می توانید راه مقابله با این احساس و عامل محرک کننده را پیدا کنید.

جلوگیری از ناخن جویدن بزرگسالان

  • استفاده از دستکش بسیار کاربردی در این امر بوده که شاید کمی احمقانه به نظر برسد ولی دیگر به ناخن ها دسترسی ندارید و مانع شده که با استفاده از برچسب ناخن روی آن می توانید کارساز باشه و نتیجه بگیرید.
  • با مشغول کردن دست و دهان می توانید استرس را کاهش دهید که استفاده از توپ های ضد اضطراب و یا سنگ نگرانی و حتی قلم استفاده کنید و دهان خود را با جویدن آدامس به جای جویدن ناخن بکار ببرید.
  • با کمک ریلکسیشن از استرس و نگرانی دور باشید که استفاده از این متد و تکنیک ها می تواند اضطراب را کاهش دهد. با ساختن محیطی آرام و رایحه ای آرامش بخش در اتاق در واقع ریشه در مشکلات نقش مثبتی خواهد داشت.
  • اگر شما هم مثل برخی افراد با کارهای گروهی و کمک دیگران نتیجه بهتری می گیرید می توانید با استفاده از سیستم رفاقتی جلوگیری از ناخن جویدن کنید. که این روش می تواند بسیار اثربخش و خوب باشد.
  • بکارگیری از ناخن مصنوعی هم یکی دیگر از عوامل جلوگیری از جویدن ناخن است که بهتر است با تنوعی که امروزه ظاهر شده از آن استفاده کنید و آراستگی و زیبایی دو چندانی به ناخن هایتان بدهید.

جلوگیری از ناخن جویدن بزرگسالان

خطرات و پیامدهای خوردن ناخن ها

در واقع جویدن ناخن موجب آسیب آنچنانی نمی شود ولی در طی زمان نواقص و عوارض زیادی دارد که ما در این مقاله از مجله آرگا به توضیح آن می پردازیم.

  • این عمل ناخودآگاه به مرور زمان موجب مشکلات فک می شود که حتی به مرور می تواند شما را بیمار کند. چون دست ها محل ایجاد و تجمع میکروب است که زمانی ناخنرا چندین بار درون دهان قرار می دهید. خطر بروز به این بیماری بالا رفته و موجب آسیب پوستی و فکی می شود.
  • اگر بافت در اطراف ناخن آسیب ببیند رشد ناخن ها متوقف شده و یا شکل آن ها از حالت غیر طبیعی خارج می شود. این کار موجب خراب شدن لبخند شما شده و با مشکل ترک و تراشیدگی دندان ها و رشد عجیب مواجه خواهید شد.
  • التهاب و عفونت دهان از دیگر عوامل و خطرات ناخن جویدن است که اگر قطعه ای بسیار بزرگ از بین برود پوست ظریف در زیر آن مشخص است که از هزاران باکتری در دهان قرار گرفته و می تواند شما را به آسانی آلوده کند. همینطور بزاق دهانی از ترکیبات شیمیایی تشکیل شده تا چربی و غذاها را از بین ببرد. این در حال است که به هضم غذا کمک کند ولی اگر همواره ناخن های شما در دهان تان باشد پوست انگشت موجب آسیب شده و سوزش دارد.

چگونه از جویدن ناخن اجتناب کنیم؟

  • زگیل دست و مواد واگیر دار آن می توانند بر روی ناخن ها یا در زیر آن ها قرار بگیرد و دهان و صورت شما با این ناخن تماس داشته باشد که زگیل ها روی صورت و گردن قرار بگیرد. همینطور تبخال خفیف که تقریبا نیمی از بزرگسالان در دهان دارند. شما با بردن ناخن های تان درون دهان می توانید موجب تب شود که از علائم و سوزش در نوک انگشت می شود. با انجام این کار بعد از ۲ هفته زخم های حاوی مایع پرخون در طول زمان به وجود آمده و ایجاد می شود.
  • هنگامی که انگشت ها با باکتری دهانی برخورد می کنند همه میکرورگانیزم های آلوده روی انگشتان به دهان سرایت کرده و همه پاتوژن های ناخن با آن تماس خواهند داشت. این ناخن ها وثتی در دهان قرار دارند می تواند سبب بیماری های از قبیل سرماخوردگی و وجود مشکل در سیستم گوارشی و انتقال ویروس شود.

منبع : آرگا

برچسب :

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا