ادبیاتایرانبه‌عنوانحمیددانشگاهرئیسشدهشناختهشیرازکتاب وادبیاتکودکگفتمادرملینادگرانهشتمینهمایشهنر و فرهنگ

دانشگاه شیراز به‌عنوان مادر ادبیات کودک ایران شناخته شده است

[ad_1]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، حمید نادگران، امروز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت در آیین گشایش هشتمین همایش ملی دانشگاهی ادبیات کودک، گفت: حدود پانزده سال است که اردیبهشت‌ماه دانشگاه شیراز، با ادبیات کودک و همایش ملی آن پیوند یافته است و امروز که هشتمین همایش ملی دانشگاهی ادبیات کودک، با حضور استادان، دانشجویان، هنرمندان و صاحب‌نظران این حوزه، به‌همت مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز برگزار شده است، بسیار خرسندم و برخود می‌بالم که شیراز، نگین فارس و ایران همان‌گونه که با داشتن پشتوانه‌ای غنی و بی‌همتا، به‌عنوان شهر ادیبان و شاعران کهن پارسی همچون حافظ و سعدی شناخته می‌شود، در حوزهی ادبیات کودک نیز، جایگاه بی‌بدیلی دارد و دانشگاه شیراز به‌عنوان مادر ادبیات کودک ایران شناخته شده است.
 
وی با بیان اینکه دانشگاه ‌شیراز، با داشتن ۲۰هزار دانشجو و ۷۲۰ عضو هیأت‌علمی، در ۱۵ دانشکده و ۷۵ گرایش، از دانشگاه‌های برتر و تراز اول کشور و در جایگاه قطب علمی جنوب کشوراست که در زمینه‌های مختلف، ازجمله گسترش تحصیلات تکمیلی و ایجاد گرایش‌های جدید زبان و ادب فارسی، همچون «ادبیات کودک» پیشروو بنیان‌گذار بوده است، گفت: امروزه موضوع حرکت به‌سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم؛ یا اصطلاحا دانشگاه‌های کارآفرین و جامعه‌محور، از موضوعات اصلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران و به‌پیروی از آن در صدر اهداف دانشگاه‌های کشور، از جمله دانشگاه شیراز است.
 
به گفته نادگران، دانشگاه شیراز، دیرزمانی‌ست که این مهم را در برنامه‌ راهبردی خود قرار داده و برای هماهنگی و هم‌سویی پژوهش‌های علمی خود با نیازهای روز جامعه که از ملاک‌ها و ویژگی‌های یک جامعه‌ پیشرفته و پویاست، برنامه‌ریزی کرده است و می‌کوشد.
 
رئیس دانشگاه شیراز، ادامه داد: مطالعات رسمی ادبیات کودک، در قالب یکی از گرایش‌های ارشد زبان و ادبیات فارسی، از جمله‌ این اقدامات است که تا حدود دو دهه‌‌ گذشته، جای خالی آن در وزارت عتف کشور کاملا محسوس بود. ادبیات کودک و نوجوان، مانند دیگر مسائل، زیرِ تاثیر جامعه‌ خویش پدیدار می‌شود و بلکه تأثیر آن در جامعه دوسویه است. از یک‌سو تأثیراجتماع بر ادبیات کودک از آن جهت است که نویسندگان این ادبیات با مفاهیم موجود در جامعه سروکار دارند و خواسته یا ناخواسته این مفاهیم را وارد ادبیات کودک می‌کنند و ایده‌ها و مضمون‌های مورد انتخاب خود را در نوشتن آثارشان از درون همین اجتماع بر می­گزینند و از دیگر سو، تأثیر ادبیات کودک بر جامعه نیز از همین ادبیات و افق‌های دید و آشنایی پدید می­آید که با الگوها و ژرفاهای تمدن و زندگی برای کودک گشوده می‌شود. کودکان و نوجوانانی که درهمین اجتماع زندگی می‌کنند و سازنده‌ فرهنگ و زیرساخت­های آن خواهند بود؛ فرهنگی که بخش عمده­ای از آن را از ادبیات کودک، گرفته ‌است.
 
نادگران با بیان اینکه دانشگاه شیراز، مفتخر است که با بهره‌مندی از استادانی صاحب‌نظر و کاردان، در طراحی، تدوین و تصویب این گرایش بینارشته‌ای پیشگام بوده، افزود: با همکاری ارزشمند دو دانشکده‌ علوم انسانی و علوم تربیتی و روان‌شناسی در مرکز مطالعات ادبیات کودک، کارشناسانی زبده و پژوهشگرانی متخصص برای عرصه‌ ادبیات کودک ایران تربیت کرده است که تأثیر حضور و فعالیت‌شان به این میدان برهیچ‌کس پوشیده نیست.
 
رییس دانشگاه شیراز، بیان کرد: راه‌اندازی نخستین و تنها مجله‌ علمی-پژوهشی مطالعات ادبیات کودک،گشایش کتابخانه‌ تخصصی ادبیات کودک در دانشگاه شیراز، تألیف و ترجمه‌ کتاب‌های نظری و کاربردی در این حوزه، برگزاری همایش‌های دوسالانه‌ ادبیات کودک، انجام پژوهش­های بنیادین و جشنواره‌های و نشست­های تخصصی  گوناگون در این حوزه، نیز تنها بخشی از کارنامه‌ سبز و پرافتخار مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز است که به این عرصه‌ علمی و ادبی، رونق و طراوتی  دوچندان بخشیده است.
 
وی اضافه کرد: اینک نیز به‌ مناسبت برگزاری هشتمین همایش ملی دانشگاهی ادبیات کودک، این مرکز باری دیگر همسو با دغدغه و نیاز جامعه، موضوع «ادبیات کودک: پساانسان‌گرایی، پساکرونا و جهان در شرایط مجازی» را محور قرار داده و پژوهشگران و صاحب‌نظران این حوزه را به هم‌اندیشی و پژوهش در این زمینه فراخوانده است.
 
به گفته نادگران، ظهور بیماری منحوس و خانمان‌سوز کرونا نیز که از ماه‌های گذشته جهانیان را با تجربه‌هایی تلخ مواجه و غریب مواجه کرده، ضرورت بازبینی ژرف در سبک زندگی، باورها و تصورات، فلسفه و ایدئولوژی برای او را در پی داشته است و در پی این اتفاق، گسترش فناوری‌های دیجیتال و فضای مجازی نیز که در دوران پیش از کرونا با رشد حیرت‌انگیز خود بر پدیده‌‌هایی همچون تعلیم و تربیت، کتاب، هنر و ادبیات، سرگرمی، و ارتباطات تأثیر گذارده بود، با وقوع بیماری کرونا، رشد بیشتری داشته است و بر تمام جنبه‌های زندگی  فردی و اجتماعی انسان سایه‌ای سنگین افکنده است. این مسائل، ضرورت پرداختن به موضوع «ادبیات کودک: پساانسان‌گرایی، پساکرونا و جهان در شرایط مجازی» را در این همایش بزرگ به‌خوبی نشان می‌دهد که امیدوارم نتایج ارزشمند آن نیز به‌خوبی به جامعه منتقل شود و همگان از آن بهره‌ی کافی ببرند.
 
وی در پایان تصریح کرد: بار دیگر ضمن خیرمقدم و سپاساز همه‌ی میهمانان و شرکت‌کنندگان این گردهم‌آیی بزرگ علمی‌فرهنگی، از تمامی دست‌اندرکاران این برنامه، به‌ویژه همکاران اندیشمند و پرتلاشم در مرکز مطالعات ادبیات کودک که همه‌ی این آوازها از آن‌هاست، کمال تشکر را دارم.
 
یادآور می‌شود: در ادامه برنامه‌های هشتمین همایش ملی دانشگاهی ادبیات کودک، سه پانل تخصصی روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه جاری به صورت برخط برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه : https://sobhanepress.ir/?p=165439

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا