پرورش گلپرورش گل و گیاهدانستنی ها

راز پرورش گل چمچه ای و دستور المعل لازم برای کاشت آن

بهتر است بدانید که گل چمچه ای در واقع یکی از بهترین گل هایی است که در یک آپارتمان رشد می کند و به طرز شگفت انگیزی با سطوح پایین نور جان سالم به در خواهد برد. گل زیبای چمچه ای به دلیل اصول کاشت و پرورش راحتی که دارد مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با نحوه پرورش گل چمچه ای

به طور کلی گل چمچه ای که با نام دیگری مانند اسپاتی فیلوم یا نیلوفر صلح هم شناخته می شود گونه ای گرمسیری است که اغلب به عنوان یک گیاه خانگی گلدار محبوب مورد استفاده قرار می گیرد و زمانی که به صورت دسته ای کنار هم قرار می گیرند ظاهر شگفت انگیزی خواهند داشت. همچنین گل چمچه ای در فصل بهار با گل های ماندگار شکوفا می شود که بر روی ساقه خود بالاتر از برگ ها قرار می گیرد. اغلب اوقات ممکن است گیاهی که به خوبی رشد کرده دو مرتبه در طول سال گل بدهد و در نتیجه چندین ماه گل داشته باشد. این گیاه زیبا دارای برگ های بیضی شکل براقی است که مستقیما از خاک بیرون می آیند.

توجه داشته باشید که اسپاتی فیلوم از دسته گلهای آپارتمانی محسوب می شود که انواع کوچک آن روی میز بسیار جذاب خواهند بود و انواع بزرگ تر نیز می توانند یک مکان را روی زمین اشغال کنند. گیاهان چمچه ای اغلب بیشتر از سایر گیاهان آلاینده داخلی را فیلتر می کنند و به همین خاطر برای فضای اتاق خواب یا سایر اتاق ها ایده آل خواهند بود. همچنین در داخل منافذ گیاه گازهای سمی مانند مونوکسید کربن و فرمالدئید نیز تجزیه و خنثی می شوند.

گل چمچه ای اگر در فضایی خارج از منزل کشت شود و پرورش یابد این گیاه می تواند به اندازه ۱۸۰ سانتی متر ارتفاع داشته باشد. با وجود اینکه این گیاه را نیلوفر می خوانند اما عضو خانواده نیلوفر ها نیست و تنها جزء خانواده فیلودندرون، آلوکازی و آنتوریوم ها محسوب می شود که به عنوان گیاهی خانگی بسیار محبوب هستند.

Cultivation of Spathiphyllum flowers 7 - راز پرورش گل چمچه ای و دستور المعل لازم برای کاشت آن

دستورالعمل کاشت و تکثیر:

بهتر است بدانید که معمولا برای کاشت و تکثیر گیاه چمچه ای دو روش وجود دارد که روش اول قلمه زنی گیاه و روش دوم کاشت بذر خواهد بود و در ادامه به بیان مراحل آن ها به صورت کامل پرداخته ایم:

قلمه زنی:

برای قلمه بایستی پس از اتمام فصل رشد از گیاه مادر ساقه ای را جدا کرده و تمامی برگ های آن را برش دهید. سپس قلمه حاصل را در بازه دمایی ۲۵ الی ۳۰ درجه سانتی گراد و همچنین رطوبت بالا نگهداری نمایید تا زمانی که جوانه زنی مشاهده شود و پس از آن می توانید قلمه هایتان را درون ترکیب غنی و حاصلخیز کشت نمایید. البته توصیه می شود که این کار را در زمان گلدهی انجام ندهید زیرا در این زمان نگهداری از جوانه ها کمی سخت می شود و باید در همان اندازه که در گلدان قبلی بود در گلدان جدید نیز کشت شود.

کاشت بذر:

روش دوم کاشت بذر است که اگر این زیبا به درستی نگهداری شود بذرهایی تولید می کند و شما قادر خواهید از بذوری که به رنگ قهوه ای درآمده اند برای کاشت مجدد استفاده نمایید. توصیه می شود که بذر های چمچه ای را در خاک مرطوب کشت نمایید و در بازه دمایی ۲۰ الی ۳۰ درجه سانتی گراد قرار دهید. همچنین رطوبت محیط کشت باید به خوبی حفظ شود و به منظور از بین نرفتن بذرها از قرار دان بستر در مقابل نور مستقیم خورشید پرهیز نمایید.

Cultivation of Spathiphyllum flowers 8 - راز پرورش گل چمچه ای و دستور المعل لازم برای کاشت آن

شرایط مورد نیاز برای رشد گل چمچه ای:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که در ادامه سعی داریم به بیان برخی از آن ها بپردازیم:

نور و دما:

اغلب گل های چمچه ای در زیستگاه بومی خود عاشق سایه هستند اما زمانی که در خانه رشد کنند به مقدار زیادی از نور فیلتر شده نیاز خواهند داشت. برخی از گونه های آن می توانند نور بیشترین نسبت به سایرین تحمل کنند و اغلب اوقات ایجاد برگ های کم رنگ و باریک نشان دهنده نور بیش از حد محیط و برگ های سوخته نشانه آفتاب مستقیم خواهد بود که در هر دو حالت بایستی گیاهتان را به مکان سایه دار انتقال دهید. توصیه می شود که در مورد دمای لازم برای گیاه از دماهای سرد و دمای زیر ۱۰ درجه سانتی گراد خودداری نمایید زیرا این گیاه با قرارگیری در دمای پایین از بین خواهد رفت. بازه دمایی ایده آل برای پرورش گل چمچه ای بین ۲۰ الی ۲۵ درجه سانتی گراد خواهد بود.

خاک:

گل چمچه ای خاک گلدان غنی و نرم حاوی مقدار زیادی مواد آلی را دوست دارند. این گیاهان معمولا عادت به شرایط سایبان گرمسیری دارند که در آن خاک غنی از مواد مغذی گیاهان خواهد بود. رشد این گیاه در فضای بیرون خانه نیاز به خاکی دارد که از این ترکیب پیروی می کند.

Cultivation of Spathiphyllum flowers 3 - راز پرورش گل چمچه ای و دستور المعل لازم برای کاشت آن

آبیاری:

در پرورش گل چمچه ای باید در فصل تابستان به دلیل نیاز بیشتر به رطوبت غبارپاشی و آبیاری بیشتری انجام دهید مانند آنچه در جنگل های بارانی یافت می شود. توصیه می شود که در فصل زمستان آبیاری را کاهش ندهید اما نباید اجازه ندهید خاک بستر خشک شود. اگر آب لوله کشی از میزان زیادی کلر برخوردار است بهتر است از آب جوشیده یا تصفیه شده برای آبیاری گیاه استفاده نمایید و یا آب را در ظرف مخصوص آبیاری بریزید و به مدت ۱ ساعت به آن زمان دهید تا کلر موجود در آب تهیه شده از بین برود و سپس اقدام به آبیاری نمایید.

خاک و کود دهی:

بهتر است بدانید یکی دیگر از عواملی که باعث رنگ پریدگی و عدم رشد مناسب برگ ها و گل این گیاه می شود، خاک نامرغوب می باشد. یکی از ترکیبات خاک مناسب برای آن ترکیب خاک برگ، پرلیت و پیت ماس است که می تواند در روند رشد گیاهتان مفید عمل کند.

گل چمچه ای از آن دسته گیاهانی که برای رشد و پرورش نیاز به خاک غنی دارد و می توانید از کود های دارای منیزیم و آهن در فصول رشد آن یعنی فصل بهار و تابستان استفاده نمایید. چنانچه آهن و منیزیم به اندازه کافی به این گیاه نرسد برگ های آن زرد شده و رشد آن متوقف می شود. می توانید برای اینکه مقدار گلدهی گیاه را افزایش دهید باید از کود کریستالون قرمز استفاده نمایید.

Cultivation of Spathiphyllum flowers 2 - راز پرورش گل چمچه ای و دستور المعل لازم برای کاشت آن

آفات و بیماری های رایج:

آبیاری بیش از حد گیاه باعث قهوه ای شدن رنگ برگ های چمچه ای می شود و رطوبت ناکافی نیز از دیگر عوامل قهوه ای شدن نوک برگ های آن است. اگر آب اضافی از گلدان گل چمچه ای خارج نشود و آبیاری زیاد صورت گیرد، شاهد زرد شدن برگ های زیبای آن خواهید بود.

اگر گل چمچه ای شما گل نمی دهد به این خاطر است که نور کافی و مواد مغذی لازم برای گلدهی بدان نرسیده است. برای تقویت بیشتر گیاهتان می توانید پس از فراهم کردن نور کافی و کوددهی مناسب، دسته های بلغ را از آن جدا نمایید تا گلدهی آن متوقف نشود.

توجه داشته باشید عمدتا آبیاری بیش از اندازه و دمای بسیار پایین باعث بروز نوعی قارچ شده که در نهایت موجب سیاه شدن برگ های آن خواهد شد. چنانچه برگ های چمچه ای در حال چروکیده شدن بودند لازم است تا رطوبت محیط نگهداری را افزایش دهید.

منبع : آرگا


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا