ترکیب رنگ دکوراسیوندکوراسیون داخلیدکوراسیون منزلراهنمای دکوراسیونرنگ در دکوراسیون

رنگ آبی نفتی – همه چیز در مورد رنگ آبی نفتی و دکوراسیون آن

[ad_1]

nowrooz

رنگ ها از پیچیده ترین و تاثیرگذارترین عناصر دکوراسیون داخلی محسوب می شوند. اگر به دنبال به روز رسانی چیدمان منزل تان برای دریافت حس و حالی متفاوت هستید، توصیه می کنیم از تغییر پالت رنگ شروع کنید؛ ایده ای ساده و کم هزینه با تاثیرات بزرگ. در میان رنگ های مختلف، آبی نفتی یکی از پرطرفدارترین رنگ های برجسته است که با سبک های دکوراسیون مختلف خود را وفق می دهد و جلوه ای لوکس و پیچیده برای شما به ارمغان می آورد. اما تاریخچه این رنگ جذاب چیست؟ طیف های مختلف آن کدام اند؟ شخصیت افراد علاقه مند به این رنگ چیست؟ اگر به دنبال دریافت پاسخ این سوال ها و دیگر سوالات مرتبط با آبی نفتی هستید، در این مقاله از خوگرنیوز با عنوان همه چیز در مورد رنگ آبی نفتی همراه ما باشید.

رنگ آبی نفتی، چه رنگی است؟

کار خود را با بررسی رنگ های تشکیل دهنده این رنگ شروع می کنیم. این رنگ با کد ۶۵۸c88 از ۶۱/۳۹ % رنگ قرمز، ۹/۵۴% رنگ سبز و ۳۳/۵۳% رنگ آبی تشکیل شده است. فام ۱۷۴ درجه، درجه اشباع ۱۶% و روشنی ۴۷% از دیگر ویژگی های این رنگ به شمار می روند. اما معادل رنگ آبی نفتی به انگلیسی چیست؟ در زبان انگلیسی دو رنگ هست که می توان به عنوان معادل این رنگ در زبان فارسی در نظر گرفت اول navy blue است که بیشتر متمایل به رنگ سرمه ای است  و گزینه بعدی oil blue یا grayish blue یا همان آبی خاکستری است.

تاریخچه این رنگ

اولین استفاده از این رنگ جذاب به قرن ۱۸ میلادی و در نیروی دریایی انگلستان برمی گردد. البته تقریبا یک قرن بعد بود که این نام برای این طیف از رنگ آبی انتخاب شد و کم کم در سراسر جهان به این اسم شناخته شد.

طیف های مختلف رنگ آبی نفتی

آبی نفتی خود طیف های مختلفی دارد که هر یک جلوه ای منحصر به فرد به فضا می بخشند. سه طیف برجسته آن شامل رنگ آبی نفتی روشن، تیره، رنگ آبی نفتی متالیک و سیر است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم. رنگ آبی نفتی روشن، انتخابی مناسب برای افرادی است که هم به دنبال پیچیدگی هستند و هم به دنبال جلوه ای روشن تر از آن اند. رنگ آبی نفتی تیره اما همان چیزی است که به ایجاد فضایی باشکوه و در عین حال متعادل نیاز دارید. سیر و متالیک دو گزینه مناسب برای آن دسته از افراد اند که به دنبال حس و حالی متفاوت و منحصربه فرد در استایل و یا دکوراسیون منزل شان اند. چگونه؟ در انتهای این مقاله با راه های اضافه کردن این رنگ های جذاب به دکوراسیون داخلی آشنا خواهید شد.

مکمل های رنگ آبی نفتی کدامند؟

یکی از مهم ترین سوال های که قبل از استفاده از این رنگ در برای اهداف مختلف به دانستن پاسخ آن نیاز دارید، در مورد رنگ هایی است که مکمل رنگ آبی نفتی اند. رنگ های خنثی همچون سفید اولین پیشنهاد ما به شما است. رنگ خنثی که بستری مناسب برای دیده شدن هر چه بیشتر این رنگ است. رنگ مشکی و طلایی هم دو گزینه دیگر از رنگ های خنثی اند که ترکیبی پیچیده در کنار این رنگ ایجاد می کنند.
گزینه بعد طیفی مات و ملایم از رنگی برجسته همچون طیف ملایم از رنگ سبز است که جلوه ای متعادل و صمیمی ایجاد می کند. فراموش نکنید که رنگ سبز در چرخه رنگ در کنار رنگ آبی قرار می گیرد و به عنوان رنگ مشابه شناخته می شوند. رنگ دیگری که در چرخه رنگ در کنار آبی نفتی قرار می گیرد، بنفش است که ترکیبی لوکس و کلاسیک با آن می سازد. آخرین رنگی که نمی توان از ترکیب آن با آبی نفتی غافل شد، رنگ قرمز کم رنگ است که فضایی هیجان انگیز و شاداب ایجاد می کند. حالا که بحث چرخه رنگ شد، از رنگ نارنجی که روبه روی رنگ آبی قرار می گیرد و به اصطلاح به عنوان مکمل آن شناخته می شود، هم غافل نشوید. این رنگ تضاد جذابی با آبی نفتی ایجاد می کند.

آبی نفتی نماد چیست؟                                 

رنگ آبی در کل به عنوان رنگی آرامش بخش شناخته می شود که نماد صلح است. البته قضیه در مورد این رنگ متفاوت است. این رنگ بیشتر نماد قدرت است. رنگ آبی نفتی همچنین حس اعتماد به نفس، هوش و زکاوت، ثبات و اتحاد را منتقل می کند. این رنگ همچون رنگ مشکی، فضایی باشکوه و پیچیده خلق می کند.

شخصیت افراد علاقه مند به این رنگ

افراد علاقه مند به رنگ آبی نفتی، افرادی صادق و قابل اعتماد اند که به دنبال متفاوت بودن اند. این افراد تمایل زیادی به مورد اعتماد واقع شدن از سمت اطرافیان دارند. همچنین فروتنی و تواضع می توانند از دیگر ویژگی های افرادی باشد که این رنگ در صدر لیست رنگ های مورد علاقه شان قرار دارد.

فوت و فن های استفاده از رنگ آبی نفتی در دکوراسیون

یکی از کاربردهای رنگ آبی نفتی در طراحی پالت رنگ دکوراسیون داخلی بخش های مختلف منزل است. اینکه این رنگ برجسته را در چه ابعادی به چیدمان منزل اضافه کنید و یا از کدام طیف آن استفاده کنید، بستگی به حسی و حالی دارد که می خواهید از فضای منزل دریافت کنید. اگر به دنبال داشتن فضایی برجسته اید، می توانید از این رنگ برای ۶۰ درصد پالت رنگ دکوراسیون آن استفاده کنید، بدون اینکه نگران غالب شدن آن در پالت رنگ باشید.
اما اگر به دنبال داشتن جلوه ای مینیمال در منزل هستید، پس رنگ های خنثی گزینه های بهتری برای ۶۰ درصد پالت رنگ چیدمان منزل شما خواهند بود. البته این به معنای محروم کردن دکوراسیون منزل از این رنگ نیست. بلکه می توانید برای ۴۰ درصد باقی مانده از پالت رنگ از این رنگ هم کمک بگیرید.

برای اتاق خواب

اتاق خواب یکی از تاثیرگذارترین بخش های منزل است که دو سوم زمان ما در آنجا می گذرد؛ بنابراین داشتن جلوه ای باشکوه و جذاب انتظار منطقی ای از فضای آن است. در این راستا گزینه های زیادی پیش روی شما است، اما یکی از هیجان انگیزترین های آنها کمک گرفتن از رنگ آبی نفتی برای خلق محیطی پیچیده و لوکس است. اما چگونه آن را به پالت رنگ اتاق خواب اضافه کنیم؟ در ادامه به بررسی پاسخ این سوال می پردازیم.

رنگ غالب در پالت رنگ اتاق خواب

روش اول برای اضافه کردن رنگ آبی نفتی به دکوراسیون اتاق خواب، استفاده از آن برای تمام دیوارها و یا عناصر بزرگ دکوراسیون همچون سرویس خواب است. شاید تصور کنید که این ایده مناسبی برای یک اتاق خواب کوچک نیست، چرا که فضای آن را کوچک تر نشان می دهد. اما جالب است بدانید که رنگ های تیره با عمیق تر نشان دادن فضا، آن را بزرگ تر نشان می دهند. کاری که رنگ های روشن با انعکاس نور از سطح شان انجام می دهند.

رنگ برجسته در پالت رنگ اتاق خواب

اگر می خواهید این رنگ را تبدیل به عنصری برجسته و نقطه کانونی در دکوراسیون کنید، پس نیاز است از رنگ هایی ملایم و خنثی همچون سفید، خاکستری و طوسی برای پس زمینه دکوراسیون استفاده کنید و سپس از رنگ آبی نفتی برای یکی از دیوارها و یا یکی از عناصر دکوراسیون همچون دراور یا قالی استفاده کنید. همچنین وقتی از دیوار صحبت می کنیم، نیاز است یاداوری کنیم که سقف دیوار پنجم اتاق محسوب می شود.

سخن پایانی

از اینکه تا پایان این مقاله از خوگرنیوز همراه ما بودید، از شما متشکریم. امیدواریم با در نظر داشتن موارد بررسی شده، بتوانید استفاده هوشمندانه تری از رنگ آبی نفتی در دکوراسیون بخش های مختلف منزل تان داشته باشید. شما هم می توانید نظرات خود را در ادامه با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا