دسته‌بندی نشده

روانشناسی کار چیست؟ + نکات کلیدی

[ad_1]

به گزارش جویاخبر، در تعریف روانشناسی کار می‌ توان گفت،‌ رشته‌ ای از روانشناسی است که در آن رفتار آدمی در رابطه با کار مورد مطالعه قرار می‌گیرد. هدف اصلی روانشناس کار نیز مطالعه و کاربرد آن دسته از اصول و یافته‌ های علم روانشناسی است که در رابطه بین انسان و کار او اثر می‌ گذارد.

 

بنابراین، می‌توانیم قلمرو روانشناسی کار را به عنوان مطالعه رفتار آدمی در آن جنبه از حیات بدانیم که با «کار» پیوندی تنگاتنگ دارد و رفتار آدمی را در رابطه با آن تحت مطالعه و بررسی قرار می‌ دهد.

 

برای به حداقل رسانیدن این مشکلات انسانی در کار، از قوانین و یافته‌های روانشناسی استفاده می‌کند.

 

در روانشناسی کار کوشش اصلی روانشناس آن است که:

 

ـ هر سازمان تولیدی یا خدماتی به تولید آن دسته از کالاها و خدمات بپردازد که اولاً، نیازهای «معقول» آدمی را تأمین کند و ثانیاً، در این راه، رفاه جسمی و ارزش‌های شخصی و انسانی مردم نیز مورد توجه قرار گیرد.

 

ـ کارایی و خاصه اثربخشی فعالیت کارکنان سازمان‌ ها در تولید و توزیع کالاها و خدمات، افزایش یابد.

 

ـ شرایطی فراهم شود تا کارکنان سازمان‌ ها، با اعتقاد و علاقه به فعالیت بپردازند.

 

ـ ارزش‌ های شخصی و انسانی کارکنان سازمان‌ها هم چنان محفوظ باقی بماند و موجباتی فراهم گردد که ایمنی کارکنان در زمینه سلامت جسمی و روانی، تأمین شود.

 

ـ بهداشت روانی کارکنان سازمان‌ها با تمام ابعاد آن تأمین شود و رشد و بالندگی شخصیت آنان همراه با افزایش کارایی و اثربخشی فعالیتشان، مورد‌نظر قرار گیرد.

 

ـ مسائل انسانی در محیط کار حل شود و اگر بخواهیم واقع بینانه‌ تر بیان کنیم، «مسائل و مشکلات انسانی در محیط کار، به حداقل برسد.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا