دسته‌بندی نشده

روش های پیشگیری مقابل کم آبی بدن در تابستان

[ad_1]

به گزارش جویاخبر، کورش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی، اظهار کرد: قسمت اعظم بدن را آب تشکیل می‌دهد و نقش حیاتی در فعالیت تمام سلول‌های اعضای مختلف بدن دارد و اگر به هر دلیلی کم آبی در بدن به وجود بیاید در عملکرد سلول‌ها و ارگان‌های بدن، اختلال ایجاد می‌شود.

صمدپور در مورد دلایلی که منجر به بروز کم آبی در بدن می‌شود، گفت: عدم مصرف مایعات به اندازه کافی، بیماری‌هایی مثل اسهال و استفراغ شدید و کنترل نشده، تب، دیابت، عدم مصرف آب کافی در ورزشکارانی که ورزش شدید می‌کنند، حضور طولانی مدت افرادی که در محیط‌هایی کار می‌کنند که مدام در معرض گرمای هوا و تابش مستقیم خورشید هستند و … از اصلی‌ترین علل کم آبی در بدن است.

او ادامه داد: کم آبی عوارض متعددی از جمله احساس سردرد و بی حالی، اثرگذاری بر ارگان‌های اصلی بدن مثل قلب، در صورت شدید شدن بی آبی، بروز نارسایی کلیوی، بر بدن دارد و به منظور جلوگیری ازین موارد باید به میزان کافی آب دریافت شود.

او افزود: ورزشکارانی که به هر صورتی ورزش شدید مثل فوتبال و دوچرخه سواری و دو انجام می‌دهند، آب زیادی از دست می‌دهند و باید حتما خود را هیدراته کنند و آب رسانی مداوم به بدنشان انجام دهند. همچنین افراد سالمند، سریع‌تر آب بدنشان را از دست می‌دهند، اما در مقابل احساس تشنگی کمتری دارند؛ بنابراین به این عزیزان توصیه می‌شود که حتی اگر تشنه نیستند، آب فراوان بنوشند.

صمدپور گفت: افرادی که دچار اسهال و استفراغ به دلیل بروز هر بیماری می‌شوند، باید به صورت مداوم آب مصرف کنند و حتی در موارد شدید، پزشک برای آن‌ها سرم تجویز کند، ولی بهتر است که بر مصرف آب تمرکز کنند.

 

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، بیان کرد: در مواردی که افراد به هر دلیلی از طریق تعریق آب بدنشان را از دست می‌دهند، علاوه بر آب، مقداری از الکترولید‌های مهم مثل سدیم و پتاسیم هم از دست می‌رود و این الکترولید‌ها نقش مهمی در سلول‌های مختلف بدن دارند و کمبودشان در بدن، منجر به تشنج و گرفتگی عضلات می‌شود.

 

او گفت: در مواردی که تعریق، شدید است باید از مایعات مختلف به میزان مناسب استفاده کرد تا این الکترولید‌های از دست رفته جبران شوند، در خانه می‌توان با ترکیب نصف قاشق چایخوری نمک و ۶ قاشق چایخوری شکر و یک لیتر آب، در مواردی که فرد تعریق شدید دارد، علاوه بر تامین آب بدن، الکترولید‌های از دست رفته بدن را هم جبران کرد.

 

صمدپور افزود: پیشگیری از کم آبی شدید در هر شرایطی ضروری است و توصیه می‌شود در همین روز‌های گرم سال، افراد یک بطری نوشیدنی خنک همراه خود داشته باشند و به صورت مداوم مصرف کنند.
او بیان کرد: مصرف نوشیدنی‌های قندی و شیرین مثل آبمیوه‌ها و نوشابه و نوشیدنی‌های کافئین دار و الکل باعث شدت ادرار می‌شود و به تبع آن بدن آب بیشتری را از دست می‌دهد.

 

کم آبی منجر به عدم تمرکز می‌شود

صمدپور در مورد نشانه‌های کم آبی در افراد گفت: کم آبی در افراد حتی می‌تواند منجر به گیجی و منگی و عدم تمرکز شود. افرادی که روزانه در هوای گرم کار می‌کنند باید در صورت بروز سردرد و عدم تمرکز و پرخاشگری، آب فراوان بنوشند.

 

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: بهتر است افراد در فصل تابستان قبل از بیرون رفتن از خانه آب کافی بنوشند و حتی آب خنک همراه خود داشته باشند و از لباس‌های خنک با رنگ روشن استفاده کنند تا میزان تعریق را کاهش دهند، در موارد بیماری مثل استفراغ و اسهال منتظر کاهش میزان و شدت بروز این عوامل نباشند و سریعا برای درمان اقدام کنند.

 

او گفت: واکنش کودکان و سالمندان نسبت به کم آبی خیلی شدید است و ممکن است شخص وارد کما یا شوک کم آبی شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا