سایت گردشگریکاروانسرای آهوانکاروانسرای ایزد خواست فارسکاروانسرای بیستون کرمانشاهکاروانسرای چارسوق کرمانکاروانسرای خرانق یزدکاروانسرای خرگوش هاکاروانسرای دالکی بوشهرکاروانسرای دهدز خوزستانکاروانسرای دیر گچینکاروانسرای زین الدینکاروانسرای سنگکاروانسرای شاه عباسیکاروانسرای قصر بهرامکاروانسرای قوام آبادکاروانسرای کوهپا اصفهانکاروانسرای گنجعلی خان کرمانکاروانسرای گوره درق آذربایجانکاروانسرای مرنجاب اصفهانکاروانسرای مشیرالملک بوشهرکاروانسرای معین التجار خوزستانکاروانسرای مهارلو فارسکاروانسرای میانکوتال فارسکاروانسرای میبد یزدکاروانسرای نیشابور خراسانکاروانسرای وکیلگردشگری

معرفی کاروانسراهای ایران – گردشگری

[ad_1]

معرفی کاروانسراهای ایران

کاروانسراهای ایران مردم باستان ایرانی سعی می کردند جاده های سراسر کشور را برای تجارت و تحویل نامه یا خبر ایمن کنند. این تنها با ساختن نوع ویژه مسافرخانه ها برای مسافرانی به نام کاروانسرا یا کاروانسرا محقق شد. توسعه کاروانسراها به دوران هخامنشیان می رسد که بیش از 2500 سال پیش است. با سایت تفریحی جیران همراه باشید تا به معرفی کاروانسراهای ایران که ثبت ملی شده اند بپردازیم.

معرفی کاروانسراهای ایران

در جاده ها ، کاروانسراها در مسافتی ساخته می شدند که یک کاروان می توانست طی یک روز طی کند. همچنین کاروانسراها در داخل شهرها نیز برای مسافران ساخته شده است.

ویژگی اصلی

کاروانسرا یک ورودی دارد و فضای داخلی آن را دیوارها و باروها محصور کرده اند. به دلیل مسافت طولانی بین شهرها و روستاها و همچنین خشکی در بیشتر مناطق کشور ، ضرورت استراحت کاروانسراها و تهیه غذا به وجود آمد و بدون این نوع محل اقامت ، امکان سفر در سراسر جاده ها و اتصال نقاط مختلف کشور وجود نداشت.

کاروانسرای آهوان (سمنان):

دو مسافرخانه در این مکان وجود دارد ، یکی متعلق به بیش از 800 سال پیش است و دیگری کاروانسرای صفوی است. مسافرخانه قدیمی از سنگی به شکل مربع و چهار برج ساخته شده است. دارای 26 اتاق دور حیاط است. همچنین دارای چهار انبار در قسمت پشتی کاروانسرا است. مسافرخانه ها در 36 کیلومتری سمنان و در میانه راه دامغان واقع شده اند. هر روز می توانید به صورت رایگان از این مکان بازدید کنید.

 

کاروانسرای دیر گچین (قم):

واقع در مرکز پارک ملی کویر در جاده تاریخی قم به ری. این کاروانسرا به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود به عنوان مادر کاروانسرای ایران نیز شناخته می شود. این کاروانسرا گنبدی گچ بری داشت اما اکنون خراب شده است. این بنا مربوط به دوره ساسانی است اما در دوره سلجوقیان ، صفویه و قاجار بازسازی شده است. با تغییر جاده تهران به قم در عهد قاجار ، کاروانسرا در آن زمان متروکه شد و مردم محلی از آن برای نگهداری حیوانات استفاده می کردند. کاروانسرا دارای چهار ایوان و 12000 متر مربع مساحت است. همچنین دارای شش برج و همچنین 44 اتاق ، 4 انبار ، یک مسجد ، حیاط اختصاصی ، انبار ، آسیاب ، حمام و 6 چشمه است. این مسجد احتمالاً بر روی ویرانه های آتشکده ساسانی بنا شده است. همچنین دو مخزن در قسمت عقب مسافرخانه و یک اجاق آجری ، یک سد و گورستان متعلق به دوران اسلامی یافت می شود.

 

کاروانسرای بیستون یا صفوی (کرمانشاه):

بیستون به عنوان یک شهر باستانی در 2 کیلومتری شرق استان کرمانشاه واقع شده است. وضعیت استثنایی کوه بیستون (که نقش برجسته داریوش ، پادشاه هخامنشی است) باعث شده بسیاری آن را دروازه زاگرس بنامند. این شهر میزبان کاروانسرای بیستون است که به کاروانسرای شاه عباس نیز معروف است ، زیرا بنا به دستور شاه عباس اول در زمان صفویه ساخته شده است. مانند دیگر کاروانسراهای ایران ، بیستون با چهار برج در گوشه و کنار ساخته شده است. برج های ضلع غربی مدور و برج های ضلع شرقی شش ضلعی است. هم اکنون هتل بین المللی لاله در کاروانسرای بیستون به مسافران خدمات ارائه می دهد.

 

کاروانسرای چارسوق (کرمان):

مربوط به آغاز عصر قاجار و واقع در بازار بزرگ کرمان. این در دو طبقه و دو دروازه ورودی دارد که هر دو در بازار باز هستند.


موارد پیشنهادی


کاروانسرای دالکی (بوشهر):

دالکی - کاروانسراهای ایرانی

واقع در شهرستان دالکی (معروف به دشتستان) در استان بوشهر. کاروانسرای دالکی با شهر بوشهر 95 کیلومتر فاصله دارد. ساختار مربوط به اواخر دوره قاجار است. شکل معماری معمول آن زمان را می توان در این کاروانسرا مشاهده کرد: یک حیاط مرکزی با اتاق های اطراف و انبارهایی در قسمت پشتی اتاق ها. در گوشه های بیرونی ، چهار برج وجود دارد که با یک درگاه کوچک به قسمت داخلی کاروانسرا متصل می شوند. آنچه در مورد این کاروانسرا جالب توجه است این است که از سنگ های رودخانه ساخته شده است.

 

کاروانسرای دهدز (خوزستان):

این کاروانسرا دوره های تاریخی مختلفی را پشت سر گذاشته اما پایه و اساس مربوط به دوران هخامنشی است. به همین دلیل کاروانسرا در نزدیکی استان چهار محالو بختیاری است و با اتصال به اصفهان گردشگران بومگردی و گردشگران بسیار دلچسبی را به خود جذب می کند. مرمت های غیرحرفه ای ، وزش بادهای فصلی و بارندگی ها فرسایش ساختمان را بسیار تحت تأثیر قرار داده است.

 

کاروانسرای گنجعلی خان (کرمان):

معرفی کاروانسراهای ایران

در مجتمع گنجعلی خان کرمان یک مسافرخانه یا مدرسه به همین نام وجود دارد. امروزه توسط دانشگاه هنر کرمان مورد استفاده قرار می گیرد.

 

کاروانسرای گوره درق (آذربایجان شرقی):

این مسافرخانه مربوط به دوره صفویه است و یکی از مهمترین نمادهای تاریخی شهرستان اهر در آذربایجان شرقی است. کاروانسرا در 25 کیلومتری اهر و در جاده تبریز واقع شده است. معماری برای مناطق کوهستانی و زمستانهای برفی سرد سفارشی است. مساحت کاروانسرا 30 × 21 متر است و دارای 5 ردیف اتاق آجری است. متأسفانه ، کاروانسرا در زلزله سال 2012 صد در صد تخریب شده و هنوز مرمت نشده است.

کاروانسرای ایزدخواست (فارس):

معرفی کاروانسراهای ایران

مربوط به دوران صفویه و معروف به یکی از 999 کاروانسرا که به فرماندهی شاه عباس اول ساخته شده است. در شمال شرقی رودخانه ایزدخواست و در شمال شهر آباده در میانه راه آباده و اصفهان واقع شده است.

ویژگی ها: 4000 متر مربع مساحت. هر طرف دارای 35 متر طول و 20 اتاق در اطراف حیاط است.

 

کاروانسرای کالمرد (طبس):

بزرگترین بوم گردی خراسان جنوبی. 80 کیلومتری شهر طبس. هم از طریق طبس به اصفهان و هم طبس به یزد دسترسی دارد. کاروانسرای Kalmard در منطقه ای بکر و بکر واقع شده است که بسیار ساکت و بدون آلودگی صوتی و نوری است. مکان خوبی برای تماشای ستاره است. خیلی دور از تپه های شنی کاروانسرای کویر هالوان یافت نمی شود. همچنین به دلیل اکتشافات زمین شناسی شناخته شده است. قدمت این کاروانسرا به دوران صفویه و قاجار برمی گردد و دارای دو قسمت قدیمی و جدید است. قسمت قدیمی آن 200 ساله و خراب است. قسمت جدید 120 ساله است و از وضعیت خوبی برخوردار است و به عنوان بوم گردی صحرا استفاده می شود.

 

کاروانسرای کمارج (فارس):

آشنایی کاروانسراهای ایران

مربوط به دوره صفویه و در روستایی به همین نام واقع شده است. از کازرون در سمت راست جاده کازرون به بوشهر 30 کیلومتر فاصله دارد. این کاروانسرا چهار گوشه ایوان و چهار برج دارد. پلان مربع و هر ضلع آن 74 متر است. یک حیاط مرکزی وجود دارد که در اطراف آن اتاق هایی برای مسافران وجود دارد. این اتاق ها توسط یک ایوان به حیاط باز می شوند. در پشت اتاق ها انبارهای گاو یافت می شود. مواد اصلی برای ساخت مسافرخانه سنگ است. روشنایی اتاق ها از طریق پنجره های سقف و دیوار تأمین می شود.


جالب است بخوانید: کاروانسرای سنگی کوه نمک قم


کاروانسرای خانه خوره (فارس):

کاروانسراهای ملی ایران

یکی از معدود مسافرخانه های هشت ضلعی مربوط به دوره صفویه است که یکی از مشهورترین و سرزنده ترین کاروانسراهای آن زمان بوده است. حیاط مرکزی که معماری باشکوه امپراتوری ساسانی را در ذهن بازدیدکنندگان قرار می دهد. در شهرستان آباده در استان فارس (در میانه راه شیراز به اصفهان) واقع شده است. امروز کاروانسرا تقریباً فراموش شده است. پس از روزهای پررونق مسافرخانه از آن به عنوان یک ایستگاه نظامی استفاده می شد و اکنون خالی است.

 

کاروانسرای خرانق (یزد):

مربوط به دوران قاجار است و به فرماندهی شاهزاده در روستای کهارانق ، شهرستان اردکان استان یزد بنا شده است. با رانندگی از یزد تا کاروانسرا تقریباً 1.5 بار طول می کشد. این مسافرخانه 400 ساله قدمت دارد و به دلیل قرار گرفتن در جاده ابریشم در زمان خودش رونق می گرفت. این را می توان از سالن های بزرگ و تعداد ایوان ها تشخیص داد. اکنون ، این مکان به عنوان هتلی برای گردشگران بازسازی شده است ، بنابراین شما می توانید یک یا چند شب را مانند یک زائر باستانی که در قرون گذشته به مشهد مقدس می رود ، در آنجا سپری کنید. امروز علاقه مندان به نجوم و دوستداران صحرا کاروانسرای خرانق را برای لذت بردن از باران ستاره ای در آسمان مخملی کویر انتخاب می کنند.

 

کاروانسرای کوهپا (اصفهان):

کاروانسرای شاه عباسی در ورزنه که حدود 400 سال قدمت دارد ، یکی از 999 کاروانی است که به فرماندهی شاه عباس در زمان امپراتوری صفوی ساخته شده است. کاروانسرای کوهپا اکنون به طور فعال فضای سنتی ایرانی را به مهمانان ارائه می دهد. این مکان احساسی قابل تأثیر و توصیف ناپذیر از دوران باستان را به شما القا می کند ، گویی که در تاریخ سفر می کنید. مکان را می توانید در جاده خروجی شرقی ورزنه و به طور دقیق 74 کیلومتر در جاده نائین پیدا کنید. به عنوان ویژگی اصلی کاروانسرای ایرانی ، کاروانسرا دارای یک حیاط مرکزی است که توسط اتاقها و چهار ایوان احاطه شده است. انبارهایی برای اسکان حیوانات مسافران پشت اتاقهای اطراف ساختمان هستند. در نمای خارجی کاروانسرا چهار پیچ بلند در گوشه ها و سه برج در وسط دیوارها مشاهده می شود.

 

کاروانسرای مهارلو (فارس):

در مجاورت دریاچه صورتی رنگ مهارلو در جنوب شرقی شیراز ، روستایی به همین نام وجود دارد که می توان کاروانسرای دیگری را دید که از شاه عباس باقی مانده است. متأسفانه مسافرخانه امروز فراموش شده و بیشتر ویران شده است.

 

کاروانسرای مرنجاب (اصفهان):

در کویر مرنجاب در کنار دریاچه نمک آران و بیدگل قلعه و مسافرخانه ای به نام کاروانسرای مرنجاب وجود دارد که به فرماندهی شاه عباس اول در میانه راه اصفهان به مشهد مقدس برای زائران و بازرگانان ساخته شده است. همچنین در جاده ابریشم واقع شده است. 40 کیلومتری شمال شرقی شهر آران و بیدگل است.

ویژگی ها: یک قلعه 3500 متر مربعی با 6 برج و 29 اتاق دوربرگردان حیاط 60 متر مربع. در پشت اتاقها انبارهایی برای حیوانات مسافران (اسب و قاطر) ساخته شده بود.

 

کاروانسرای میبد (یزد):

همچنین به کاروانسرای شاه عباسی معروف است که یکی از 999 کاروانسرا است که شاه عباس ساخته است. در میانه راه یزد و اصفهان واقع شده است. کمتر از 1 ساعت رانندگی از یزد و حدود 4 ساعت رانندگی از اصفهان است. کاروانسرا از آجر ساخته شده بر روی بقایای یک مسافرخانه قدیمی ساخته شده است. این مکان دارای یک حیاط مرکزی و 100 ایوان و اتاق هایی در داخل مسافرخانه است. در وسط حیاط یک استخر کوچک قرار دارد که از طریق قنات تغذیه می شود. در کنار مسافرخانه یک مخزن بزرگ با یک گنبد آجری و 4 بادگیر وجود دارد. یک بازار مسقف نیز وجود دارد. در قسمت پشتی انبارهای مسافرخانه یافت می شود. در آنجا می توانید یک موزه ، رستوران و کافه گلیم پیدا کنید. بخشهایی از کاروانسرا توسط اداره میراث فرهنگی و کتابخانه شهر میبد مورد استفاده قرار می گیرد.

 

کاروانسرای میانکوتال (فارس):

مربوط به دوره صفویه است که به فرماندهی شاه عباس ساخته شده است. این تنها کاروانسرای سنگی در ایران است که در استان فارس ، شهر کازرون در منطقه ای معروف به دشت برم واقع شده است. مساحت 3500 متر مربع در یک پلان مربع با یک حیاط مرکزی است که می توان اتاق هایی را در اطراف آن مشاهده کرد. مسافرخانه در این روزها وضعیت خوبی ندارد و برای بازسازی نیاز به توجه بیشتری دارد.

 

کاروانسرای معین التجار (خوزستان):

در مجاورت رودخانه کارون در شهر اهواز یک کاروانسرا وجود دارد که مربوط به دوران قاجار است. صاحب کاروانسرا در کنار کاروانسرا حمام ، بازار ، مسجد و باغ نیز احداث کرد. این بقایای شهر قدیمی اهواز است.

 

کاروانسرای مشیرالملک (بوشهر):

قلعه برازجان به کاروانسرای مشیر المولک نیز معروف است که از دوره قاجار برمی گردد و نشان اصلی شهر برازجان است. درست مانند فرم معماری زند استادانه ساخته شده است. این بنا 148 سال پیش ساخته شد و به مدت 50 سال به عنوان کاروانسرا مورد استفاده قرار گرفت. مکانی مناسب برای بازرگانان و کاروانانی که از بوشهر می آیند و به شیراز می روند و نیاز به استراحت دارند. از این مسافرخانه در دوران پهلوی به عنوان زندان استفاده می شد.


مطلب مرتبط: آموزش کلمپه کرمان


کاروانسرای نیشابور (خراسان):

نیشابور که در استان خراسان واقع شده است ، به دلیل داشتن مهارت در ساخت جواهرات فیروزه ای ، کاملاً مشهور است. اما این تنها راه شناختن مسافران از این شهر نیست ، زیرا این شهر نه تنها شاعر مشهور عارف (عطار) بوده است بلکه زادگاه شاعر مشهور خیام است که علاقه به تصرف روز داشت. بنابراین ، پر از جاذبه هایی است که ممکن است کاروانسرای آن در نظر گرفته نشود. کاروانسرای شاه عباس در نیشابور واقع شده است ، و یکی از بزرگترین آنها در میان دیگران محسوب می شود. این ساختمان دارای یک حیاط مرکزی است و در اطراف آن چهار برج وجود دارد. اصطبلهایی در پشت اتاقها (هجره) محل نگهداری گاو و همچنین سکوهای ساخته شده برای تجهیزات بار و مسافران وجود داشته است. در گذشته یک آب انبار (آبانبار) در مقابل کاروانسرا وجود داشت که دارای دو بادگیر (بادگیر) بود اما امروز حتی اثری از این ذخیره آب وجود ندارد. کاروانسرای نیشابور شاه عباس در زمان قاجار خانه یتیمان و فقرا بود. اکنون ، آنها عملکرد این ساختمان را تغییر داده اند که آن را به موزه فرش تبدیل می کند.

 

کاروانسرای قصر بهرام (سمنان):

کاخ بهرام نیز در جنوب گرمسار در استان سمنان واقع شده است. مسافرخانه بخشی از پارک ملی کویر است و برای بازدید از مکانی که نیاز دارید پیش از این از اداره محیط زیست ایران مجوز بگیرید. برای رفتن به کاخ بهرام باید 145 کیلومتر از تهران به جنوب دور شوید و کاروانسرا را در جنوب گرمسار و شمال دریاچه نمک پیدا کنید. براساس برخی شواهد ، کاخ یا کاروانسرا به فرماندهی بهرام پادشاه ساسانی ساخته شده است که به بهرام گور (شکارچی گورخر) معروف است. در آن زمان از این مکان برای شکار پادشاه استفاده می شد و بعداً توسط شاه عباس به عنوان کاروانسرا مرمت شد.

به عنوان کاروانسراهای دیگر ، این یکی حیاط مرکزی نیز دارد که هشت ضلعی است و توسط شش برج دفاعی محافظت می شود. دو دروازه در شمال و جنوب مسافرخانه با اتاقهایی در اطراف حیاط قابل مشاهده است. همچنین ، یک استخر مربع شکل در وسط حیاط قرار دارد که با چشمه ای واقع در فاصله بیش از 5 کیلومتری کاروانسرا تغذیه می شود. امروزه ، این مکان به عنوان ایستگاه پلیس پارک ملی و همچنین یک بوم گردی برای بازدید کنندگان از صحرا استفاده می شود.

 

کاروانسرای قوام آباد (فارس):

چند مایل با میراث جهانی پاسارگاد یک مسافرخانه فراموش شده مربوط به دوران قاجار دروغ گفت. این کاروانسرای سنگی و آجری است که در شهرستان پاسارگاد ، شهر سعادت شهر واقع شده است. یک دروازه ورودی بزرگ با یک قاب سنگی و دو نیمکت سنگی قابل مشاهده است. این مسافرخانه دارای سه اتاق برای پادشاهان و دو حیاط بزرگ است.

 

کاروانسرای خرگوش ها / قلعه خرگوش اردکان (یزد):

در نزدیکی باتلاق گاوخونی یک کاروانسرای سنگی زیبا وجود دارد که از زمان صفویه باقی مانده است. یک کاروانسرای فوق العاده به نام قلعه خرگوش ، با ساختار صخره ای آن. قلعه خرگوش که به عنوان یکی از مهمترین کاروانسراها قلمداد می شود در واقع یکی از 999 کاروانسرای ساخته شده توسط شاه عباس در مسیرهای اصلی احداث شده در آن زمان است. وقتی به آنجا رسیدید ، با کمال تعجب خواهید دید که همه از گرانیت و آجر ساخته شده است. حتی کاناپه ها ، اصطبل ها و اصطبل ها نیز سنگ ساخته شده اند و این شاید مهمترین دلیل ثابت ماندن آن تاکنون باشد. از آنجا که معادن گرانیت زیادی در مناطق اطراف آن وجود دارد ، کارگران در زمان صفویه هنگام ساخت کاروانسرای خرگوش سنگ گرانیت را از کوه بیرون می آوردند. در شهر اردکان یزد و در میانه راه قدیم یزد به اصفهان 60 کیلومتری عقدا واقع شده است.

 

کاروانسرای شاه عباسی (کرج):

یک بنای آجری سنگی به دوران صفویه و به فرماندهی پادشاه سلیمان ساخته شده است. در استان البرز ، شهر کرج یافت می شود. در ضلع شرقی میدان شاه عباسی است. این مکان 3000 متر مربع مساحت و در جاده ابریشم واقع شده است. ابتدا محلی برای استراحت مسافران بود اما در دوره قاجار به قلعه نظامی و بعداً به مدرسه تبدیل شد. حیاط مرکزی دارای 21 اتاق در اطراف و مسافرخانه دارای 5 اسکله است. امروز کاروانسرا به عنوان موزه صنایع دستی و رستوران استفاده می شود.

 

کاروانسرای سنگ (زنجان):

کاروانسرای سنگی زنجان یکی دیگر از آن 999 کاروانسرای مربوط به شاه عباس صفوی است. برخلاف شباهت معماری آن با دیگر کاروانسراها ، این بنا با استفاده از سنگ ساخته شده است ، اگرچه بعضی از قسمت ها از آجر ساخته شده اند. Caravansary Stone به عنوان یک رستوران سنتی مورد استفاده مجدد قرار گرفته است. اگر به سمت ماهنشان بروید که در آن می توانید کوههای رنگین کمان را ببینید ، علاوه بر این ساختمان باستانی ، واقعاً ارزش بازدید از آن را دارد.

 

کاروانسرای وکیل (کرمان):

در داخل شهر کرمان ، نزدیک به بازار وکیل و یکی از بزرگترین کاروانسراهای ایران. 170 سال پیش ، کاروانسرای وکیل ساخته بود و دارای دو طبقه و 120 اتاق است. در طبقه اول 81 اتاق و در طبقه دوم 31 اتاق وجود دارد. این کاروانسرا دارای دو دروازه به بازار وکیل است. مجتمع گنجعلی خان تقریباً آنجاست.

 

کاروانسرای زین الدین (یزد):

یک کاروانسرای 400 ساله در شهر مهریز نزدیک یزد به کویر و 60 کیلومتری یزد ملحق شده است. این تنها ساختمان مدور در جاده ابریشم در ایران است. کاروانسرا از آجر با یک طرح مدور و پنج نقشه نیم دایره ساخته شده است. حیاط دوازده ضلع دارد که توسط ایوان احاطه شده است. در قسمت شمالی مسافرخانه اتاق هایی وجود دارد که پادشاهان در گذشته از آنها استفاده می کردند اما اکنون از آنها به عنوان رستوران استفاده می شود. در قسمت دیگری از کاروانسرا می توانید فرش های دستبافت را پیدا کنید که محلی برای استراحت کوتاه است.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا