دکوراسیون اداریدکوراسیون داخلیدکوراسیون منزلراهنمای دکوراسیونطراحی دکوراسیون

کاملترین راهنما برای دکوراسیون خیاطی؛ از طراحی تا تزیین و تجهیز

[ad_1]

دکوراسیون خیاطی
nowrooz

برای آنهایی که خیاطی شغل اصلی شان نیست؛ تنها یک گوشه دنج و کوچک مخصوص این کار در خانه کافی است. گوشه ای که بتوان چرخ و وسایل خیاطی را در آن قرار داد و مدام آن ها را جابجا نکرد. اگر فضایی مخصوص خیاطی داشته باشید، می توانید وسایل کارتان را در قفسه ای در کنار آن قرار دهید بدون آنکه مجبور باشید بخشی از فضای کمد لباس ها یا زیر تخت خوابتان را به این کار اختصاص دهید. اما گروهی از افراد هم خیاطی شغلشان است و به فکر راه اندازی یک استودیو یا مزون یا خیاط خانه هستند. در این مطلب به شما خواهم گفت که چگونه با روش های کم هزینه یک دفتر و استودیوی اختصاصی خیاطی یا فضای کوچک خیاطی را سازمان دهی کنید و در ادامه چند پیشنهاد کاربردی برای دکوراسیون خیاطی ارائه خواهم کرد.

الزام های دکوراسیون خیاطی

اگر خیاط تازه کار هستید، داشتن یک اتاق مجزا یعنی یک اتاق خیاطی ( اتاق خیاطی به انگلیسی Sewing Room) احتمالا برایتان بیشتر شبیه یک رویاست. اما این رویا را می توان حقیقی کرد.

سطوح کار یکی از مهمترین المان ها در اتاق خیاطی است

در شرایط کمبود جا و نداشتن اتاق مخصوص خیاطی می توانید مانند بسیاری از خیاطان در ابتدا از گوشه اتاق خواب و یا حتی روی میز نهار خوری آغاز کنید. میزهای مختلف در خانه می توانند سطوح کاری عالی برای کار در خانه باشند. سه فضای کاری مخصوص خیاطی کردن، میزمخصوص چرخ خیاطی، میز برش و میز اتو برای کار خیاطی مورد نیازند.
برای برش به یک سطح بزرگ احتیاج دارید، این سطح می تواند پیشخوان آشپزخانه یا میز نهار خوری خانه تان باشد. خوب است که میز برش نزدیک چرخ خیاطی شما قرار بگیرد. اما اگر فاصله آن بیشتر است، تنها مجبورید بیشتردرمحیط راه بروید. فضای اتو کردن یکی از فضاهای ضروری درخیاطی است. برای کار خیاطی تخته های اتوی بزرگ و اتوهای بخار مخزن دار بهتراست. در صورتی که کمبود جا دارید، یک سطح صاف در کنار چرخ خیاطی نیز می تواند نیاز شما به اتو را بر طرف کند.
یکی دیگر از پیشنهادات ما تلفیق صفحات برش، اتو و میز چرخ با یکدیگر است، شما می توانید بر روی یک سطح با اندازه متوسط تمامی این کارها را در کنارهم انجام دهید.

فضاهایی مخصوص ذخیره و قرار دادن وسایل از ضروریات دکوراسیون خیاطی

آنچه در سالهای اخیر در مورد اتاق خیاطی به نظرم بسیار مهم و حیاتی آمده است، قفسه ها هستند. ماری کوندو که روش های ذخیره سازی وسایل را آموزش می دهد، بهترین روش چیدمان وسیله ها را قرار دادن آنها به صورت عمودی معرفی کرده است. استفاده از فضاهای عمودی امری بسیار مهم است. قفسه های کتاب یکی از بهترین ایده های ذخیره سازی است. هم چنین جعبه ها، سبدها، سطل ها و کشوها  مکان هایی بسیار عالی برای قرار دادن وسایل است. سعی کنید قفسه های بیشتری برای قرار گیری وسایل و لوازمتان در نظر بگیرید. هرچه دیوارهای بیشتری در محیط قرار داشته باشد دست شما بازتر خواهد بود.

در چیدمان وسایل در دکوراسیون اتاق خیاطی بهتر است به میزان استفاده آنها دقت کرد

ابزاری را که بیشتر از همه استفاده می کنید، در مکانی با دسترسی آسان قرار دهید. محل قرار گیری قیچی ها و ابزارهای پرکاربرد دیگر باید به گونه ای باشد که دسترسی به آن آسان باشد و جعبه ها و سطل های در سایزهای مختلف می توانند بسیار کاربردی و ضروری باشند.
موارد پرکاربرد، اغلب در چیدمان به گونه ای قرار می گیرند که به آسانی قابل مشاهده باشند. وقتی استفاده از آنها تمام شد، بلافاصله باید به جای قبلی خود برگردند. تا در صورت استفاده دوباره به آسانی پیدا شوند.
تنها مواردی که کمتر استفاده می شوند باید درون جعبه های برچسب دار قرار بگیرند. و در صورتی که جای کمی در دسترستان است بهتر است دوروبرتان را خیلی شلوغ نکنید و آنها را در داخل کمدهای دیواری، انباری و جاهای دیگرخانه قرار دهید.

وسایل پرکاربرد در خیاطی موارد زیر هستند:

قیچی، غلتک برش، نخ، پارچه، خط کش، سنجاق، سوزن و بالش سوزن (جاسوزنی) همگی می توانند با دسترسی آسان ذخیره شوند.

برچسب را در دکوراسیون اتاق خیاطی فراموش نکنید

وسایل و تجهیزاتی که در معرض دید قرار دارند نیازی به برچسب ندارند، اما وسایلی را که ما درون جعبه، سطل و یا کمد قرار می دهیم را باید برچسب بزنیم. برچسب ها کمک می کنند تا براحتی بتوانیم وسایل مورد نظرمان را پیدا کنیم. شما حتی می توانید لیستی از وسایل داخل کمد تهیه کنید تا مکان وسایل مختلف را بتوانید به آسانی پیدا کنید.

برنامه ای برای مرتب کردن و نگهداری وسایل در نظر بگیرید

فضایی منظم و خوب برای نگهداری وسایل خیاطی یک امر ضروری در اتاق خیاطی است، اما نکته مهم تمیز نگهداشتن این فضاست. برای این مورد کافیست، یک برنامه مدون برای تمیز کردن، پاکسازی، مرتب کردن و اهدای وسایلی که استفاده نمی شوند بریزید. اگر در تصمیم گیری در این مورد به مشکل برمی خورید، از یکی از دوستانتان برای تصمیم گیری در این مورد کمک بخواهید.

در چیدمان وسایلتان کمی خلاقیت به خرج دهید

اگر کمی خارج از چارچوب فکر کنید، می توانید از فضاهای در دسترستان بهترین استفاده را داشته باشید. برای مثال می توانید روبان ها را به دور مقواهای مخصوصی پیچیده و با گیره آویزان کنید و برای قیچی ها می توانید یک میله آهنربایی به دیوار وصل کنید.

از تجهیزات تاشو، یا پارتیشن ها برای تمیز نگهداشتن محیط استفاده کنید

اگر فضای خیاطی در اتاق نشیمن و یا بخشی از اتاق های خواب یا نهارخوری قرار دارد، می توانید با استفاده از کمدهای تاشو و یا پارتیشن ها، آن را از فضاهای اطرافش جدا کنید. پرده ها نیز می توانن بهم ریختگی های فضای کوچک مخصوص خیاطی را بپوشانند.

فوت و فن دکوراسیون کارگاه خیاطی

  • می توانید پارچه هایتان را در سطل های پلاستیکی شفاف قرار دهید. پارچه ها را به گونه ای تا کنید که بتوانید به آسانی آنها را بردارید. پارچه ها را با توجه به بافت، کاربرد و اندازه و رنگشان می توانید دسته بندی کنید. سطل های دردار و شفاف کمک می کنند تا علاوه بر اینکه بتوانید پارچه ها را به آسانی ببینید، گرد و غبار نگیرند.
  • برای قرار دادن و نظم دادن به سطل های پلاستیکی بهتر است شلفی بر روی یک دیوار نصب کنید. شلف ها کمک می کنند تا شما به سطل ها به صورت جداگانه دسترسی داشته باشید. در صورتی که سطل ها را بدون شلف روی هم قرار دهید، ممکن است برای برداشتن آنها دچار مشکل شوید.
  • کشوهای پلاستیکی شفاف برای قرار دادن الگوها و کاغذها مناسب اند. دید داشتن نسبت به محتویات کشوها کمک می کند کارهایتان سریعتر جلو برود و اغلب سریعتر از کشوهای برچسب دار کارتان پیش می رود.
  • کشوهای دراور نیز می توانند برای قرار دادن وسایل مکانی مناسب و ایده آل فراهم کنند. و خودشان پایه ای مناسب برای قرار دادن کشوهای شفاف باشند.
  • قرار دادن یک شلف باز برای دسترسی آسان به محتویات روی آنها می تواند به دسترسی آسان وسریعتر انجام دادن کارها کمک کند.
  • برای داخل کشوها می توانید از سبدهایی که فضا را تقسیم می کنند استفاده کنید. این سبدها کمک می کنند تا بتوانید تجهیزات کوچکی مانند زیپ، کش، نوار و … را به خوبی سازمان دهی کنید.
  • جعبه های مقوایی کوچک و یا قوطی هایی که برای بسته بندی مواد خوراکی مورد استفاده قرار می گیرند را می توانید برای ذخیره وسایل مورد استفاده قرار دهید. لبه های اضافی کارتون ها را بچینید، لبه های نیز قوطی ها را نوار بچسبانید و آنها رابرای قرار دادن وسایل مورد استفاده قرار دهید. شیشه های مرباها و ترشی ها نیز می توانند برای سنجاق ها ویراق آلات مختلف خیاطی مورد استفاده قرار گیرند.
  • می توانید الگوها را در پاکت های زیپ دار بازیافتی قرار بدهید، پاکت های کاغذی ممکن است به راحتی پاره شوند، اما پاکت های زیپ دار پلاستیکی می توانند تا مدتها از الگوهای شما محافظت کنند و نظم خوبی به آنها بدهند.
  • کشوهای متصل به هم و کوچک که درهایی شفاف دارند را می توانید در ابزار فروشی ها پیدا کنید. این کشوها برای قرار دادن پیچ و مهره، دکمه و قرقره های کوچک فضایی مناسب در اختیارتان قرار می دهند. 
  • چوب لباسی های پشت دری یکی دیگر از وسایل مورد نیاز اتاق خیاطی است، شما می توانید پارچه های اتوشده و یا پروژه های نیمه کاره را به آن آویزان کنید.
  • آویز مخصوص خشک کردن لباس ها می توانند برای قرار دادن پارچه ها مورد استفاده قرار بگیرند.
  • تابلو اعلانات یکی از ضروریات اتاق خیاطی است. نوشتن برنامه کاری، دستورالعمل کارها، نکات مهم بر روی آن می تواند همیشه در دسترس باشد و مانند کاغذهای یادداشت به راحتی گم نمی شود.

صندلی خیاطی

زمانی که خیاطی به حرفه شما تبدیل می شود، و شما زمان زیادی در روز را پشت چرخ خیاطی سپری می کنید بهتر است که تجهیزات مناسب و ارگونومیکی برای خیاطی کردن تهیه کنید. بعد از تهیه میز و چرخ خیاطی و تجهیزات دیگر، می توان صندلی را مهم ترین ابزار کار خیاطان معرفی کرد. زمانی که خیاط ساعاتی طولانی را پشت میز چرخ می نشیند، برای اینکه بتواند بر روی کارش متمرکز باشد، باید یک صندلی مناسب انتخاب کند.

صندلی مناسب خیاطی حتما نباید صندلی گران قیمتی باشد، اگر یک صندلی بتواند راحتی شما را تضمین کند، قطعا صندلی مناسبی برایتان خواهد بود.

ویژگی های یک صندلی خوب برای خیاطی

صندلی مناسب برای خیاطی اغلب رویه ای نرم و منعطف دارد که در اثر نشستن طولانی مدت راحتی را برای سرنشین آن فراهم کند، برخی رویه های پارچه ای که قابلیت شستشو دارند و جدا می شوند را ترجیح می دهند، اما برخی برای داشتن اتاق خیاطی شیک، رویه های چرمی را برای صندلی هایشان انتخاب می کنند. صندلی های چرخ دار بدون دسته صندلی های مناسبی برای خیاطی هستند. چرخ دار بودن صندلی می تواند کمک کند به آسانی به نقاط مهم کاری مختلف مانند میز اتو، کشوها و … دسترسی پیدا کنید، و نداشتن دسته آزادی بیشتری برای حرکت دستانتان فراهم می کند.
پشتی راحت و نرم که کمر را پوشش دهد می تواند به خوبی از کمر پشتیبانی کند و در طولانی مدت از کمر درد خیاط جوگیری کند. ارتفاع نشیمن با قابلیت تنظیم کمک می کند در صورت کار و جابجایی بین ایستگاههای کاری بتوانید آن را تنظیم کنید. جاپایی به استراحت پاها کمک می کند و پشتی های مش دار فلزی و پلاستیکی امکان عبورهوا را ایجاد کرده و از تعرق سرنشین آن جلوگیری می کند.

نمونه های صندلی های مناسب خیاطی در فروشگاه اینترنتی خوگر

۹

صندلی اپراتوری مدل D205 انرژی

این صندلی بدون دسته صندلی مناسبی برای خیاطی است، با فوم سرد پوشانده شده است و در کالیته موجود در سایت رویه آن را می توانید در رنگ های مختلف، هم پارچه ای انتخاب کنید و هم چرمی. پایه های این صندلی چرخ دار است و پوشش خوبی برای سرتاسر کمر ایجاد می کند. 

۱۰

صندلی اپراتوری مدل D106 انرژی

این صندلی چرخ دارکه ارتفاع نشیمن آن قابل تنظیم است، کمر را از قسمت میانی پوشش می دهد و پایه های پنج تایی کرومی دارد. داخل این صندلی با فوم سرد پوشانده شده است و به دلیل پوشانندگی کمتر ، چابکی بیشتری برای کاربر فراهم می کند.

۱۱

نحوه طراحی اتاق خیاطی

برای طراحی اتاق خیاطی باید ابتدا سلیقه خیاط را مدنظر قرار دهیم، برای مثال خیاطهای مرد دکوراسیون های متفاوتی را نسبت به خانم ها و دختران می پسندند. پسند دختران اغلب اتاق های خیاطی فانتزی و رنگارنگ است، اما دکوراسیون خیاطی مردانه کمی مدرن تر و با رنگ های متفاوت تر است. دکوراسیون خیاطی زنانه یا مزون های خیاطی، معمولا به نوع لباس و یا محصولی که تولید می کنند مربوط است، مثلا مزون خیاطی لباس عروس، اغلب لاکچری و با رنگ های براق و سبک های کلاسیک طراحی می شود، در حالی که دکوراسیون مغازه های خیاطی اغلب فضایی رسمی تر و کلاسیک تر دارند.

طراحی دکوراسیون کارگاه های خیاطی وضعیت متفاوتی دارند، در آنها چندین خیاط، چرخ کار، برش کار و اتوکاردر کنار هم کار می کنند و برای تمامی آنها باید فضاهای مخصوص و مناسبی را در نظر گرفت.

برای طراحی دکوراسیون یک اتاق خیاطی ساده باید به چیدمان فضا بسیار اهمیت داد، چرا که اگر اتاق خیاطی فضاهایی مخصوص ذخیره وسایل و لوازم خیاطی در نظر گرفته شود، اتاق خیاطی مرتب می ماند و پروژه ها یکی پس از دیگری با نظم و ترتیب جلو می روند.

اگر فرصتی پیش آمده باشد که بتوانید در اتاقی مخصوص خودتان به صورت حرفه ای خیاطی کنید، قطعا احتیاج است که متناسب با کاری که انجام می دهید، فضا را آماده کنید. مثلا خیاطی که لحاف می دوزد نسبت به خیاط لباس چیدمان متفاوتی را برای اتاق خیاطی احتیاج دارد. پس در ابتدای امر به کاربرد اتاق فکر کنید سپس شروع به طراحی فضا کنید. حتی اگر فضای اتاق خیاطی کوچک باشد، با یک طراحی دکوراسیون درست و ایده آل می توان تمامی نیازهای یک خیاط را پوشش داد.

۱۲

ایده هایی برای تزیین دکوراسیون خیاطی

  • اولین کاری که در چیدمان اتاق خیاطی لازم است انجام دهید این است که لیستی از وسایل و لوازمی که به جایی مخصوص احتیاج دارند، تهیه کنید. 
  • برای پارچه ها یک دراور می تواند گزینه ای عالی باشد. می توانید پارچه ها را با توجه به رنگ و سایز و کاربردشان دسته بندی کنید و در کشوها به گونه ای بچینید که همگی دیده شوند.
  • شیشه های دردار گزینه های بسیار خوبی برای وسایل و تجهیزات خیاطی هستند که می توانید در داخل آنها دکمه، ربان، کش و یا نخ ها را قرار دهید. که دسترسی و پیدا کردن آنها را آسان می کنند.
  • پگ بورد ها یا تخته های سوراخ دار گزینه هایی عالی برای ساماندهی به ابزار آلات و آویز وسایل هستند. شما می توانید با استفاده از آنها به وسایلتان نظم داده و در عین حال همیشه آنها را در دسترس داشته باشید.
  • برای کتاب ها، جزوه ها و مجلات خیاطی مکانی را در نظر بگیرید و حتما چندوقت یک بار آنها را تمیز و مرتب کرده و اضافه ها را دور بریزید.

۱۳

  • اتاق کار خیاطی به جز ایجاد محیطی آرام و راحت برای کار باید اتاقی الهام بخش و زیبا باشد. برای دیوارها رنگ های شاد و پررنگ را انتخاب کنید. رنگ های آبی و سبز که رنگ هایی سرد هستند و برای فضاهای کوچکتر مناسب ترند، می توانند به شما آرامش بدهند و رنگ های قرمز و نارنجی و زرد به فضاهای بزرگتر، گرما می بخشند.
  • پارچه های رنگارنگی که با آنها خیاطی می کنید، می توانند تزئینات اتاق خیاطی شما باشند. به جای اینکه آنها را داخل کشوها و کمدها قرار دهید می توانید آنها را در قفسه ها بچینید و از رنگ های آنها لذت ببرید.
  • روکش های صندلی، والان پنجره ها، بالش های روی نیمکت ها را با ایده های خلاقانه و هنر خیاطیتان بدوزید. مانکن یکی از تزئینات مناسب برای اتاق خیاطی است.
  • فرش ها می توانند باعث نرمی و راحتی اتاق خیاطی باشند، اما یادتان باشد که پارچه ها به آسانی جارو کنید.
  • در ابتدا مکان چرخ خیاطی را در اتاق خیاطی مشخص کنید. تعداد چرخ ها را در چیدمان مدنظر قرار دهید. شکل ایده آل چیدمان میزها و و سایل به شکل U است. اما اگر اتاق شما باریک و طولانی است بهتر است وسایلتان را در یک خط مستقیم و یا به شکل L بچینید.
  • اندازه و ابعاد میز برش باید حداقل به اندازه عرض پارچه ای که می دوزید باشد. در صورتی که کمبود جا دارید، برای ایستگاه اتوکاری، از یک میز اتوی با ابعاد عادی استفاده کنید.
  • در طراحی اتاق خیاطی حتما نور مناسب را مدنظر قرار دهید. نور طبیعی برای کار خیاطی عالی است. همچنین بهتر است برای فضاهای کاری مختلف نور مخصوص بالای سرکاربران در نظر بگیرید.
  • ایمنی کودکان را در محیط اتاق خیاطی در نظر بگیرید و وسایل تیز مانند قیچی و سوزن را از دسترس آنها دور نگهدارید.
  • دقت کنید پارچه هایتان درمعرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرند تا دچار رنگ پریدگی نشوند.
  • میزهای تاشو گزینه های خوبی برای ارتعاشات و تکان های چرخ خیاطی نیستند.
  • برای برش می توان از میزهای ایستاده استفاده کرد.

در این مطلب سعی شد تا نکات ریزی که برای چیدمان و دکوراسیون یک  اتاق خیاطی مورد نیاز بود، مورد توجه قرار بگیرد. امیدواریم که بتوانید در اتاق های خیاطی تان رویاهایتان را به هم سنجاق کرده و به واقعیت تبدیل کنید.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا