سبک زندگی

چطور عادت های بد را با عادات خوب جایگزین کنیم

[ad_1]

چطور عادت های بد را با عادات خوب جایگزین کنیم

چطور عادت های بد را با عادات خوب جایگزین کنیم

بدون استثنا تمام انسان های روی زمین عادت های خوب و بد بسیاری را در طول زندگی خود تجربه می کنند؛ مشکل عادت های بد برای زندگی آن ها دردسرهایی را ایجاد می کند و باعث آزار و اذیت خود شخص و دیگران می شود.

بسیاری از افراد به دنبال ترک عادت های بد و جایگزین کردن آن با عادت های خوب هستند و می ‌خواهند با انجام راهکارهایی در مدت زمان کوتاه عادت بد خود را ترک کنند.

هر کسی برای ترک عادت های بد  خود بارها و بارها ممکن است تلاش کرده باشد، اما موفق به ترک آن عادت نشده باشد.

ما در این مقاله می خواهیم به سوال ” چطور عادت های بد را با عادات خوب جایگزین کنیم ” پاسخ دهیم، اگر می خواهید به پاسخ این سوال برسید به شما توصیه می‌ کنیم که تا پایان این مطلب را مطالعه کنید.

عادت های مانند کم تحرک بودن، مصرف دخانیات، جویدن ناخن ها، غیبت کردن، شایعه پراکنی و … در بسیاری از افراد دیده می شود.  

..

باید این موضوع را بدانید که اولین گام پذیرفتن سختی ترک عادت است! ترک عادت بد هر چقدر هم سخت به نظر برسد افراد باید این ایمان را در خود ایجاد کرده و توانایی عملی کردن آن را تقویت کنند.

ترک عادت ها بستگی به قدرت اراده خود فرد و حمایت دیگر نزدیکان او دارد. گام بعدی برنامه ریزی و تلاش برای جایگزین کردن عادات خوب است.

با تحقیقات دانشمندان و نتایج به دست آمده از آن حدوداً ۲ تا ۸ ماه زمان نیاز است که فرد یک عادت بد را ترک کند و عادت خوب را جایگزین آن کند، با این تعریف باید این اراده را در خود ایجاد کنید که ترک عادت بد ممکن است زمان زیادی طول بکشد.

هیچ کس نمی تواند عادت بد خود را در یک شب تغییر دهد؛ برای ایجاد کردن یک تغییر اساسی در زندگی فرایند و برنامه منظم نیاز است. برای شکستن یک رفتار بد ابتدا باید درباره ترک عادت به سوالات زیر پاسخ دهید:

” چطور عادت های بد را با عادات خوب جایگزین کنیم “

از چه زمانی باید ترک این عادت را شروع کرد؟

از چه زمانی این عادت بد ایجاد شده است؟

آیا این رفتار بد به احساسات و عواطف شما مربوط خواهد شد؟

آیا اطرافیان شما نیز این عادت را دارند و چگونه آن را ترک کردند؟

آیا اطرافیان شما در مسیر ترک این عادت به شما کمک می کنند؟

چطور عادت های بد را با عادات خوب جایگزین کنیم
برای جایگزین کردن عادات بد با خوب به سوالات بالا خوب پاسخ بدهید

• دلیل متوقف کردن عادت خود را مشخص کنید

اگر توانایی پاسخگویی به سوالات بالا را داشته باشید، مطمئناً در ترک عادات خود موفق خواهید بود؛ در ادامه با تکنیک سادگی و اقتدار ۱۰ نکته مهم برای ترک عادت های آزار دهنده و جایگزین کردن آن با عادت های خوب را بیان می کنیم:

از به تعویق انداختن کارها خودداری کنید

از 100 درصد افراد جامعه حدود ۲۰ درصد از ان ها کارهای خود را به عقب می‌ اندازند؛ ممکن است این کار را به دلیل دلایل متفاوتی انجام دهند، اما برای ترک عادت های بد باید این قضیه را کنترل کنید، اگر چنین کاری را انجام داده اید مطمئناً نمی توانید در این ترک عادت بد موفق باشید.

اگر می خواهید در یک موقعیت مناسب تر کارهای خود را انجام دهید باید بدانید که این دیدگاه کاملاً اشتباه است، با تعویق انداختن کارها از یک روز ممکن است تا یک هفته طول بکشد؛ بنابراین سعی کنید تمام بهانه های خود را به فراموشی بسپارید و کارهای خود را در همان لحظه انجام دهید.

در یک زمان تنها یک عادت را ترک کنید

“چطور عادت های بد را با عادات خوب جایگزین کنیم ” به شما توصیه می کنیم که در یک بازه زمانی تنها به ترک یک عادت بد مشغول شوید.

بهتر است از ترک عادت های کوچک شروع کنید که انگیزه کافی برای ترک عادت های بزرگ را داشته باشید. هر فردی باید یک برنامه شناخته شده از خود برای تغییر دادن اوضاع داشته باشد و در همین راستا یک شبکه مردمی نیز برای حمایت از خود را تشکیل دهد، اما این کار کمی دشوار است.

استفاده از پشتیبانی اطرافیان در کنار گذاشتن یک عادت بد بسیار حائز اهمیت است، به موضوع کوچک و بزرگ بودن مشکلات ننگرید و تنها به دنبال ترک عادت باشید.

چطور عادت های بد را با عادات خوب جایگزین کنیم
به شما توصیه می کنیم که در یک بازه زمانی تنها به ترک یک عادت بد مشغول شوید

آلارم های روزانه داشته باشید

قبل از هر چیزی باید بدانید که عادت، یک رفتار شکل گرفته ی روتین و روزانه برای افراد است که در حافظه نیمه هوشیار حک می شود.

در واقع این را می دانید که ۵۰ درصد از رفتارها و کارهای روزانه بر اساس عادت ها شکل می گیرد، گاهی این حالت ها به یک حلقه روزانه تبدیل می ‌شود که مخل آسایش است؛ بنابراین برای یادداشت کردن یادآور های روزانه باید از تلفن همراه خود استفاده کنید و مدام نکته ای را بر روی تکرار بگذارید که یادآور در مسیر ماندن شما باشد، مدام یادآوری کند که برای چه چیزی تلاش می کنید و برای ترک چه عادت بدی این آلارم را تنظیم کرده‌اید.

برای شکستن عادت عوامل تحریک خود را بشناسید

“چطور عادت های بد را با عادات خوب جایگزین کنیم ” این موضوع را می دانید که برای ترک یک عادت بد حتما باید کارهای روتین روزانه را بشکنید که بتوانید این عادت را ترک کنید.

قبل از هر چیزی باید برای رسیدن به موفقیت خود را آماده کنید، در این راستا دو کار را می توانید انجام دهید.

  1. داشتن صداقت با خود
  2. از بین بردن تمام محرک هایی که شما را به انجام آن عادت تشویق می کند.

همیشه حذف کامل محرک ها امکان پذیر نیست، برای مثال افرادی که ناخن می جوند نمی توانند ناخن های خود را از بین ببرند، اما می توانند چیزی را جایگزین آن کنند، برای مثال می توانند دستکش بپوشند یا این که به جای جویدن ناخن ها از آدامس استفاده کنند. استفاده از یک جایگزین در ترک یک عادت بسیار به افراد کمک می کند و این چرخه را متوقف خواهد کرد.

رویا پردازی کنید

برای از بین بردن عادت های بد ابتدا باید آن ها را در ذهن خود را تجسم کنید و همیشه این را در رویای خود داشته باشید که از شر آن عادت خلاص شده اید و به طور کامل این رفتار از زندگی شما حذف شده است؛ بنابراین با تصور کردن یک زندگی ایده آل می توانید به ترک عادت های بد کمک کنید.

” چطور عادت های بد را با عادات خوب جایگزین کنیم ” به شما توصیه می کنیم که به گونه ای خود را تصور کنید که هیچگاه چنین عادتی را نداشته اید!

عادت ها همیشه افراد را ناتوان جلوه می دهند، بنابراین از قید و بند هر رفتار بدی خود را راحت کنید و یک شخصیت ایده آل بسازید؛ این موضوع را بپذیرید که توان ترک عادت های بد را دارید.

رویاپردازی یکی دیگر از راه های تغییر عادات بد به خوب است

بازگشت عادت های بد را تصور کنید

حتما در یک بازه زمانی درد بازگشت عادت های بد را تجسم کنید، مطمئنا می دانید که این عادت ها مخرب هستند و نمی خواهید مجدداً آن را تکرار کنید.

اگر این موضوع را به درستی و تجسم کنید از انجام دوباره آن کار خودداری خواهید کرد؛ بنابراین عواقب آن را بسنجید؛ خطراتی که ممکن است سلامتی شما با انجام آن عادت تهدید کند را در نظر بگیرید؛ ناامیدی دوستان، آشنایان و اطرافیان خود را از انجام کار شما ما را تصور کنید این کار به شما انگیزه خواهد داد که عادت خود را ترک کنید.

تاییدیه های مثبت بگیرید

” چطور عادت های بد را با عادات خوب جایگزین کنیم ” هر کسی دوست دارد که از طرف خانواده، دوستان و نزدیکان خود تشویق شود.

باید این موضوع را بدانید که تاییدیه های مثبت روند شکستن عادت را سریع تر می کنند. ابتدا از خود شروع کنید، تغییرات لازم را بپذیرید و به خود بگویید که ارزش واقعی شما بسیار بیشتر از عادت بد است.

شخصیتی ایده آل را فوق ‌العاده تصور کنید و با دیدی باز و مثبت موضوع بنگرید؛ با این دیدگاه دیگران نیز در ترک عادت به شما کمک می کنند و تایید های بسیاری را از آن ها دریافت می کنید.

هر چقدر خود را باور داشته باشید و این تایید ها را با صدای بلند اعلام کنید تا دیگران نیز تشویق می‌ شوند که شما را تایید کنند!  نقاط قوت خود را روی کاغذ بنویسید و در جایی قرار دهید که مدام آن را ببینید، استفاده از این روش باعث می شود که اعتماد به نفس شما به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند.

به خود یک باور و ایمان قلبی داشته باشید که می توانید هر چه سریع تر عادت های بد را از زندگی خود حذف کنید. قدرت کلمات بسیار زیاد هستند، آن ها را دست کم نگیرید و به حد کافی بیان خود را تقویت کنید.

از مراقبه و یا مدیتیشن استفاده کنید

” چطور عادت های بد را با عادات خوب جایگزین کنیم ” سعی کنید بر روی افکار خود تسلط داشته باشید. برای از بین بردن یک عادت بد در ابتدا باید ذهن خود را کنترل کنید و افکار مزاحم را شناسایی کرده و فوراً آن ها را دور بریزید.

به شما توصیه می کنیم که برای از بین بردن عادت های بد از مدیتیشن و مراقبه استفاده کنید، این کار به شما کمک می ‌کند که از عمق وجود خود با خبر شوید و به یک خودشناسی برسید.

 به جرات می ‌توانیم بگوییم که هیچ راهی به جز مراقبه و مدیتیشن برای بالا بردن و تمرین اعتماد به نفس وجود ندارد؛ بنابراین اگر در ابتدای راه قرار دارید صبور باشید و کم کم از این روش استفاده کنید!

تمرکز کردن بر روی تنفس باعث می شود که یادگیری افراد بالاتر برود، همین طور از موج افکار مزاحم در امان بمانند. انجام دادن مداوم مراقبه یا مدیتیشن، ذهن به طور کاملا آرام می کند.

دسته بندی و مرتب کردن افکار در ذهن در  رسیدن  به آرامش در زندگی بسیار حائز اهمیت است؛ بنابراین مدیتیشن یک راه برقراری ارتباط با خود است. با این کار مطمئن می توانید عادت های بد را از زندگی خود دور کنید.

چطور عادت های بد را با عادات خوب جایگزین کنیم
مراقبه کردن روش دیگری برای تغییر عادات بد به عادات خوب است

برای رسیدن به هدف کمال گرا نباشید

” چطور عادت های بد را با عادات خوب جایگزین کنیم ” به شما توصیه می کنیم که در رسیدن به هدف سختگیر نباشید، تنها مراقب باشید که از هدف دور نشوید.

هر چقدر با پشتکار کارهای خود را انجام دهید انگیزه شما برای ترک عادت های بد بیشتر می شود. اگر در مسیر خود کمی لغزش داشتید، سخت نگیرید و سعی نکنید از اول شروع کنید، ادامه راه را با اراده محکم تر طی کنید و اجازه ندهید که هیچ چیزی مانع پیشرفت شما شود.

این را بدانید که هیچ کس در دنیا بی عیب و نقص نیست،  بنابراین سختگیری تنها شما را از رسیدن به هدف دور می کند.

توانایی‌های خود را دست کم نگیرید

شاید شما هم شنیده اید که انسان ها در طول زندگی خود عادت های بسیاری را کسب می کنند و از بسیاری از آن ها نیز خلاص می شوند! این موضوع تنها به توانایی های فردی بستگی دارد، هر چه توانایی های خود را ارتقا دهید در ترک عادت موفق ‌تر عمل می کنید.

باید این موضوع را بدانید که توانایی ها از درون شما نشأت می گیرد، بنابراین توانایی خود برای تغییر را بهبود ببخشید و آن ها را ارتقا دهید.

هر انسانی توانایی انجام هر کاری را دارد؛ بنابراین خود را دست کم نگیرید و به پایان مسیر نگاه کنید. نکات ساده را به دقت انجام دهید، زیرا نکات ساده است که افراد را برای رسیدن به موفقیت ترغیب می کند.

ما در این مقاله سعی کردیم به سوال ” چطور عادت های بد را با عادات خوب جایگزین کنیم ” پاسخ دهیم، اگر شما هم درباره این موضوع نظر، پیشنهاد و یا تجربه ای دارید می‌ توانید آن را با ما و سایر کاربران زیر این مطلب را به اشتراک بگذارید. در پایان از شما سپاسگزاریم که با ما همراه بودید.

اشتراک گذاری 

نوشته چطور عادت های بد را با عادات خوب جایگزین کنیم اولین بار در گلسانه. پدیدار شد.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا