اکبر گلپایگانیاکبر گلپایگانی کیست و اهل کجاستبیوگرافی هنرمنداندسته‌بندی نشدهعکس جوانی اکبر گلپاعکس جوانی اکبر گلپایگانیفرزندان اکبر گلپاهمسر اکبر گلپا کیست

بیوگرافی اکبر گلپا (گلپایگانی) خواننده کیست و همسر و فرزندان +آثار و عکس درگذشت

[ad_1]

بیوگرافی اکبر گلپا (گلپایگانی) خواننده کیست و همسر و فرزندان +آثار و عکس درگذشت

اکبر گلپا با نام کامل اکبر گلپایگانی خواننده قدیمی ایرانی قبل از انقلاب می باشد که سال ها به دلیل ممنوع الکاری از صحنه موسیقی دور بود. او متولد ۱۰ بهمن ماه سال ۱۳۱۲ در تهران بود. که شامگاه روز شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ در سن ۸۹ سالگی درگذشت. اکبر گلپایگانی با نام اکبر گلپا در بین مردم شناخته میشد و یکی از بزرگان و برجسته‌ترین خوانندگان موسیقی ایرانی بود. که از دانشکده افسری انصراف داد تا وارد حرفه موسیقی شود. ادامه بیوگرافی اکبر گلپایگانی کیست و اهل کجاست، عکس ها و زندگی شخصی اکبر گلپا و همسرش و فرزندان، زندگی شخصی و هنری اکبر گلپایگانی از کودکی تا شهرت همراه با آثار و افتخاراتش از مجله حرف تازه مشاهده نمایید. با ما در حرف تازه همراه باشید.

اکبر گلپایگانی دارای ۴ برادر می باشد. عباس، حسن، محمد و محمود برادران اکبر گلپا هستند که هر کدام در حرفه های مختلفی فعالیت دارند. حسن گلپا مدرس آواز و استاد دانشگاه و محمد گلپا خواننده مشهور به نام گلریز و دیگر برادرش به نام محمود مهندس و مدرس آواز می باشد. آنها یک خواهر به نام مریم دارند. او دو دختر به نام های ساقی و ساغر دارد و گلرخ گرایلی همسرش می باشد.

بیوگرافی اکبر گلپا (گلپایگانی) خواننده کیست و همسر و فرزندان +آثار و عکس درگذشت

بیوگرافی اکبر گلپایگانی

اکبر گلپایگانی با نام مستعار گُلپا در دهم بهمن ماه ۱۳۱۲ در خانواده ای کاملا هنرمند و اهل موسیقی در محله تکیه زرگرهای تهران چشم به جهان گشود. اکبر گلپا از مفاخر موسیقی ایران و یکی از خوانندگان پیشکسوت کشورمان می باشد که سالها به دلیل ممنوع الکاری از عرصه موسیقی و خوانندگی دور بود و در نهایت ۱۳ آبان دارفانی را وداع گفت. ادامه بیوگرافی و زندگینامه اکبر گلپا را می خوانید

خانواده و زندگینامه اکبر گلپایگانی

اکبر گلپایگانی را مردم با نام مستعار گلپا می شناسند، او یکی از خوانندگان برجسته موسیقی اصیل ایرانی است که بیش از ۵ دهه در عرصه هنر موسیقی ایرانی فعالیت حرفه ای داشت. پدر و پدربزرگش نیز از خوانندگان برجسته و معروف در آن زمان بودند.

او در پنج سالگی، مادرش را از دست داد و می گوید: در آن زمان برای سلامتی مادرش اذان خوانده و تا یک ماه هر روز مناجات می‌خواند.

اکبر گلپایگانی در سبک موسیقی اصیل ایرانی خوانندگی می کرد. او یک برادر کوچکتر با نام محمد گلریز دارد که او نیز خواننده سنتی در ایران بوده‌است.

پس از این فعالیت‌ها، وی با آشنایی با تعزیه خوان محله شان و کار کردن زیر نظر او اصول اولیه آوازخوانی را آموخت.

بیوگرافی اکبر گلپا  خواننده کیست و اهل کجاست همسر و فرزندان +آثار و عکس درگذشت

تحصیلات

اکبر گلپا دانش آموخته رشته نقشه برداری است. او مدتی در دانشکده افسری تحصیل کرد اما به گفته خودش با روحیاتم سازگار نبود و از آن خارج شدم.

سپس در دانشکده نقشه‌برداری پذیرفته شد. به مدتی به عنوان کارشناس رهنی در بانک مسکن مشغول به کار بو

سوابق هنری

شروع فعالیت مرحوم گلپا به سال ۱۳۲۸ برمی گردد. جایی که از دانشکده افسری انصراف داد تا وارد حیطه موسیقی شود. او بعدها در کنار خوانندگی به استخدام بانک درامد و به عنوان کارمند بانک ملی مشغول به کار شد. او در دوران دبستان قاری قرآن بود و به عنوان قاری برتر انتخاب شد.

استاد گلپا، موسیقی را زیر نظر اسایتد برجسته ایرانی نظیر: ابوالحسن صبا، حسن یکرنگی از شاگردان اقبال آذر، نور علی برومند، اسماعیل قهرمانی، یوسف فروتن، محمد ایرانی مجرد، عبدالله دوامی، ادیب خوانساری، حسین طاهرزاده ، سلیمان امیر قاسمی اموخت.

گلپا تحصیلاتش را در کنار موسیقی ادامه می‌داد،تا این‌ که در پانزده سالگی با ایرج خواجه‌امیری در مدرسه نظام همکلاس شد تا سرنوشت دو چهره فراموش‌نشدنی موسیقی ایرانی به یکدیگر گره بخورد.

اکبر گلپایگانی پله‌های شهرت و محبوبیت را چند تا یکی بالا رفت و به یکی از ستاره‌های درخشان موسیقی ایران تبدیل شد.

اولین آواز رسمی اکبر گلپایگانی، آوازی در مایه ابوعطا در سال ۱۳۲۸ در یک محفل خصوصی و در منزل استاد مرتضی خان محجوبی و با همکاری استادان بزرگی همچون مرتضی خان محجوبی، بانو قمرالملوک وزیری، سعادتمند قمی، علی تجویدی و حسین تهرانی بود.

همسر اکبر گلپا + فرزندان اکبر گلپایگانی

همسر اکبر گلپا + فرزندان اکبر گلپایگانی

اکبر گلپایگانی (گلپا) در سال ۱۳۴۶ و در سن ۳۴ سالگی با خانم گلرخ گلرایلی زدواج کرد. همسرش در آن زمان تنها ۱۷ سال داشت. حاصل ازدواج این زوج دو دختر به نام های ساغر و ساقی می باشد. هر دو دختر استاد گلپا در خارج از ایران زندگی می کنند.
آشنایی آنها در مهمانی خانوادگی بود و به صورت سنتی ازدواج کردند.

فرزندانش ساقی و ساغر هستند. ساقی متاهل و هم اکنون فوق‌تخصص قلب لوده و در آمریکا زندگی می‌کند.
ساغر دارای دکترای ریاضیات است و در بورس فرانسه فعالیت دارد

بیوگرافی اکبر گلپا (گلپایگانی) خواننده کیست و همسر و فرزندان +آثار و عکس درگذشت

ماجرای آشنایی و ازدواج

بین همکارانمان یک آقای مهندس کلهر داشتیم که مرد بسیار شریفی بود. بهش گفتم می ‎خواهم کاری برایم بکنی. گفت چی؟! گفتم برای این‎که بروی خواستگاری برای من! گفت دیوانه شده‎ ای؟ تو که اسم زن نمی ‎آوردی! گفتم تصمیم گرفته بودم زن نگیرم، حالا دوست دارم زن بگیرم.

دوست دارم در این ماشینم دختر یا پسرهای آینده‎ ام را به گردش ببرم.

خلاصه ایشان رفت و صحبت کرد و من هم همان شب رفتم خانه خانمم که روبه‎ روی سینما مهتاب بود. مادر خانمم به من گفت: ما اهل پول و این‏ ها نیستیم اما دختر من اگر به خانه شما بیاید راحت خواهد بود؟ چون زندگی با هنرمندان خیلی سخت است. گفتم من هنرمند کوچک، گلپا، می ‎خواهم در مکتبی که دارم شریکی داشته باشم

این چنین بود که من به یک خانم خوب که پایه زندگی است رسیدم. خدا دو دختر خوب به نام‎ های ساقی و ساغر هم به من داد که اکنون در بالاترین درجه‎ های تحصیلی و موفقیت هستند.

عکس جوانی اکبر گلپایگانی

بیوگرافی و عکس های جوانی اکبر گلپایگانی خواننده قدیمی و همسر و فرزندان +آثار و عکس درگذشت

شروع موسیقی

وی در سال ۱۳۲۰ به‌طور جدی موسیقی و دستگاه‌ها را نزد پدر آموخت. در سال ۱۳۲۶ نخستین تجربهٔ حضور در یک ارکستر و گروه کر را کسب کرد و در سال ۱۳۲۷ در انجمن موسیقی مدرسه نظام عضو شد. او از سال ۱۳۲۸ به بعد با هنرمندان سرشناسِ موسیقی آشنا شد و آموزش را زیر نظر آنان آغاز کرد.

تجربه بازیگری در سینما و تئاتر

در سال ۱۳۲۶ اولین تجربه شرکت در یک گروه ارکستر کر به رهبری ایرج گلسرخی رقم خورد . او در کنار موسیقی تجربه بازی در تئاتر را نیز در کارنامه خود دارد. او
اولین تجربه بازی در نمایش «سالن شیر و خورشید» به پیشنهاد شاپور قریب کارگردان سینما در سال ۱۳۲۶ رقم زد و در نقش یک پسر شعر خوان بازی کرد. او همچنین در سال ۴۸ در فیلم سینمایی مرد حنجره طلایی به عنوان هنرپیشه نقش اول به کارگردانی مهدی میثاقی بازی کرده است.

بیوگرافی اکبر گلپا

سال های طلایی زندگی اکبر گلپا به دهه ۲۰ و ۳۰ برمی گردد. او در سال ۲۳ و ۳۰ با دو تن از بزرگان موسیقی به نام حسن یکرنگی از شاگردان اقبال السلطان و و نورعلی برومند به کمک علی تجویدی آشنا شد و مسیر زندگیش به کل تغییر کرد.

اکبر گلپایگانی در سال ۱۳۳۲ وارد دانشکده افسری شد. اما می گوید: با ایرج در یک دانشکده افسری بودیم و به دلیل اینکه نظام با روحیات ما سازگار نبود بیرون زدیم و وارد دانشکده نقشه‌برداری شدیم.

در سال ۱۳۳۵ سازمان یونسکو از اکبر گلپایگانی، نورعلی برومند و علی‌اصغر بهاری برای اجرای آواز و موسیقی ایرانی دعوت به عمل آورد. در سال ۱۳۳۷ وی از سوی داود پیرنیا (مبتکر برنامه گل‌ها) به رادیو دعوت شد.

بیوگرافی و درگذشت اکبر گلپایگانی خواننده

فعالیت در فوتبال

اکبر گلپایگانی دوران دبیرستان را در مدرسه بدر در سرچشمه سپری کرد و سپس وارد عزص فوتبال شد. او با تلاش زیاد در سال ۱۳۲۴ به عضویت تیم فوتبال باشگاه تهران جوان در رده سنی نوجوانان به مربیگری حسین فکری درامد و موفق به کسب عنوان قهرمانی تهران با تیم فوتبال نوجوانان باشگاه تهران جوان در سال ۱۳۲۵ شد.
اما فوتبال را به دلیل مشغله هنری و شغلی رها کرد و به طور جدی به موسیقی پرداخت.

ورود اکبر گلپا به رادیو

در سال ۱۳۳۷ به دعوت داوود پیرنیا، سرپرست و مبتکر برنامه گل‌ها وارد رادیو و تلویزیون شد. و به استخدام سازمان برنامه درامد.

او در ۱ فروردین ۱۳۳۸ گلپا در این آواز به عنوان خواننده ناشناس و جوان معرفی شد. او چندین کنسرت در ایران و آمریکا و کشورهای اروپایی برگزار کرد.

اکبر گلپایگانی سابقه تدریس موسیقی ایرانی در دانشگاه USLE، به همراه فرهنگ شریف به مدت سه ماه در سال ۱۳۴۰ را در کارنامه خود دارد.

بیوگرافی اکبر گلپا (گلپایگانی) خواننده کیست و همسر و فرزندان +آثار و عکس درگذشت

درگذشت اکبر گلپایگانی

اکبر گلپا آبانماه ۱۴۰۲ بعد از مدت ها بیماری در سن ۹۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

آلبوم‌های اکبر گلپایگانی

لیست آلبوم های مرحوم گلپا عبارتنداز:

موی سپید
مست عشق
عقیق
دل ای دل
بزم عاشقان (مشترک با ایرج)
روی برگی بنویس عشق
چرا عاشق نباشم
قدر محبت

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا