جاذبه های گردشگری ایران

توسکا چشمه کجاست | فاصله تا گلوگاه

[ad_1]

توسکـا چـشمه

گاهی وقت ها گـرمای تـابسـتـان بـه قدری طاقت فرساسـت و انسان را کلافه می کند کـه فقط دنبـال آنیم کـه مکـانی خنک پیدا کنیم و لحظاتی را در آن سپری کنیم. معمولا در گـرمای تـابسـتـان ییلاقات از آب و هوای مناسبی بـه نسبت بقیه  ی نقاط برخـوردار می بـاشند. معمولا این ییلاقات را می توان در ارتفاعات پیدا کرد. کشور ما ایران نیز پر از ییلاقات کوچک و بزرگ می بـاشـد. کـه گاها بعضی از آنها معروف هسـتند و بعضی نیز کمتر معروف اند و بعضی نیز بـه صورت کـاملا ناشناخته می بـاشند. یکی از ییلاقات بسیار زیبـا و خـوش آب و هوا، ولی در عین حال کمتر شناخته شـده کشورمان ایران توسکـا چـشمه می بـاشـد. توسکـا چـشمه بـا قدمتی زیاد، در منطقه بـالادسـت شهرسـتـان گلوگاه قرار دارد. بـا داشتن آب زلال و گوار و وجود درختـان زیبـای توسکـا، این منطقه در فصول بـهار و تـابسـتـان ماهانه پذیرای ۱۵ هزار مسافر از داخل و خارج اسـتـان می‌شود.از دیگـر دلایل اهمیت این منطقه گـردشگـری، وجود یخچال‌های طبیعی و خنک بودن هوا در ماه‌های گـرم سال اسـت. بیشترین گـردشگـران توسکـا چـشمه را مسافرانی از اسـتـان‌های گلسـتـان، خراسان‌ شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی تشکیل می‌دهند.

توسکـا چـشمه، دهسـتـانی اسـت از توابع بخش مرکزی گلوگاه کـه ازجاذبـه‌های گـردشگـری مازندران در مسیر گلوگاه بـه دامغان و در میان اراضی جنگلی و کوهسـتـانی قرار دارد. این منطقه ی پرجاذبـه بـه دلیل آب فراوان، آب و هوای معتدل تـابسـتـانی و اراضی زیبـای جنگلی همواره مورد اسـتفاده گـردشگـران بی‌شماری اسـت کـه در گـرم ‌ترین ماه سال خنک ‌ترین منطقه مازندران اسـت. این منطقه توریسـتی و دیدنی همه ساله بـه ویژه در ایام تـابسـتـان بـه صورت شبـانه‌روزی میزبـان گـردشگـران و مسافران اسـت. توسکـاچـشمه کـه بـه دلیل قدمت چـشمه، وجود یخچال‌های طبیعی و خنک بودن منطقه و داشتن دمای صفر درجه سانتیگـراد در ماه‌های گـرم سال توجه گـردشگـران زیادی را از اسـتـان‌های گلسـتـان و خراسان‌های شمالی، رضوی و جنوبی بـه خـود جلب کرده اسـت امکـانات موجود در پارک جنگلی توسکـا چـشمه شامل پارکینگ، سرویس بـهداشتى، نمازخانه، آب آشامیدنی و اسـت.

 

جاذبه های اطراف توسکا چشمه

پارک جنگلی: پارک جنگلی توسکـا چـشمه در ۵۰ کیلومترى جنوب گلوگاه واقع شـده و در آنجا طبیعت بـا همه وجود خـودنمایى می‌کند. این جنگل زیبـا بـا داشتن آب زلال و گوارا و وجود درختـان زیبـای توسکـا بـه توسکـا چـشمه نامگذاری شـد. در طول ایام بـهار و تـابسـتـان ماهانه پذیرای بیش از ۱۵ هزار مسافر از داخل و خارج اسـتـان اسـت.

روسـتـای نیالا: در توابع بخش مرکزی شهرسـتـان گلوگاه، در دل دهسـتـان توسکـا چـشمه، روسـتـای نیلا قرار دارد کـه بـه دلیل قبرسـتـانی در آن وجود دارد، این روسـتـا اهمیت تـاریخی و بـاسـتـانی دارد. قدمت گورسـتـان نیالا بـه سده‌ی ۱۰ و ۱۱ ه.ق برمی‌گـردد و حال‌وهوای غریبی بـه روسـتـا داده اسـت. این روسـتـای کوهسـتـانی آب‌وهوای مطلوبی دارد و در چندین کیلومتری رودخانه نکـا قرار گـرفته و بـه همین دلیل آب این منطقه از این رودخانه تأمین می‌شود. اهالی روسـتـا بـا کشاورزی، گله داری و کربـاس بـافی روزگار می‌گذارنند و برنج، غلات و لبنیات این روسـتـا محبوب اسـت.

روسـتـای آغوز دره: روسـتـای آغوز دره یکی از بکرترین و دلنشین از جاهای دیدنی گلوگاه اسـت کـه در این شهرسـتـان، جایی در حدود ۴۵ کیلومتری شهر گلوگاه واقع شـده اسـت. یکی از زیبـایی‌های جذاب این روسـتـا، وفور درختـان گـردویی اسـت کـه در اطراف دره‌‎ای رو بـه این روسـتـا جا خـوش کرده‌اند و منظره‌ی فوق‌العاده‌ای بـه آن بخشیده‌اند. این زیبـایی حاصل از درخت‌های گـردو را نام روسـتـا هم بـه ارث برده و بـه همین دلیل بـه آن آغوز دره می‌گویند. مردم بـا صفای آغوز دره بـا دامداری، کشاورزی، بـاغداری و قالی بـافی روزگار می‌گذرانند و سپری کردن تعطیلات در کنار این اهالی دلنشین خـواهد بود. این روسـتـا از امکـانات اولیه‌ای همجون آب، برق، مدرسه، مخابرات، خانه بـهداشت و جاده‌ی معقول برخـوردار اسـت کـه این مهم خـود از ویژگی‌های این روسـتـا محسوب می‌شود.

ساحل و دریا: در نزدیکی های گلوگاه، بـا فاصله‌ی تقریبی ۵ کیلومتر از آن، ساحل دریای آرام بـه‌عنوان یک جاذبـه‌ی تفریحی خـودنمایی می‌کند. اسم دریای آرام از حضور آب‌های بدون امواج دریای خزر در شهرسـتـان گلوگاه الهام گـرفته شـده اسـت و نشان از آن دارد کـه دریای خزر در گلوگاه، این شرقی‌ترین نقطه‌ی مازندران، آرام‌ترین رفتـار ممکن را دارد و چندان خبری از موج‌های بزرگ نیسـت. ناگفته نماند کـه متـاسفانه در سال‌های اخیر آب دریای آرام کم شـده و ساحل آن تـا حدود ۴۰۰ متر عقب نشینی کرده اسـت.

مناسب ترین زمان برای مسافرت

بـهترین زمان  برای رفتن بـه توسکـا چـشمه و جاذبـه های گـردشگـری اطرافش، ماه های گـرم سال می بـاشـد. اواخر بـهار و فصل تـابسـتـان بـهترین زمان برای سفر بـه این ییلاقات می بـاشـد. البته این منطقه پرجاذبـه پاییز زیبـایی نیز دارد، ولی در این فصل هوای این منطقه کمی سرد می شود. و بـهتر اسـت لبـاس گـرم و تجهیزات لازم را همراه داشته بـاشید.

مسیر توسکـا چـشمه

برای رفتن بـه توسکـا چـشمه، ابتدا بـاید بـه مازندران بروید. سپس وارد شهر گلوگاه شوید. پس از آن خیابـان امام خمینی شهر را دنبـال کنید تـا بـه کمربندی غربی شهر گلوگاه برسید. پس از رسیدن بـه کمربندی غربی، تقریبـا در رو بـه روی خـود یک جاده می بینید کـه بـه سمت توسکـا چـشمه می رود. بـا دنبـال کردن آن می توانید خـود را بـه توسکـا چـشمه برسانید. بـهتر اسـت برای بـهتر پیدا کردن مسیر حتما از محلی ها کمک بگیرید.

 

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا