اخبار اجتماعی و سیاسی

خواص برگ و چای سنا برای سلامتی

[ad_1]

چــای سنا (senna) چیســت؟

سنا یک گیاه اســت که از گونه های مختلف گل های گیاه کاسیا گرفته مـی شود و اغلب بــرای تهیه چــای سنا مورد اســتفاده قرار مـی گیرد. بــرگ سنا، مـیوه و غلاف ها در فرم چــای به عنوان ضد یبــوســت یا مسهل کننده یا ملین طبیعی بــرای قرن هاســت که مورد اســتفاده قرار مـی گیرد.

 

سنا به عنوان شناخته شده ترین چــای ملین و مورد تایید FDA به عنوان یک ملین بدون نسخه تجویز مـی شود. آیا سنا به کاهش وزن کمک مـی کند؟ سخت نیســت که ادعاهای کاهش وزن چــای سنا را در اینترنت پیدا کنید؛ اما به طور معمول بــرای کاهش وزن توصیه نمـی شود.

 

اســتفاده از ملین های طبیعی یا مصنوعی بــرای کاهش وزن یک راه حل سالم نیســت و مـی تواند خطرناک نیز بــاشد. سنا بــرای تسکین موقت یبــوســت توصیه مـی شود. همچنین بــرای پاک سازی بدن قبل از آزمایش های پزشکی خاص مثل کولونوسکوپی اســتفاده مـی شود. چــای سنا یکی از رایج ترین شکل های این ملین گیاهی اســت؛ اما واقعاً مهم اســت که از چــای سنا یا هر محصول دیگری درســت اســتفاده کنید. در ادامه بــا تمامـی فواید و مضرات چــای سنا آشنا خــواهید شد.

 

فواید چــای سنا

یکی از دلایل اصلی که مردم چــای سنا را انتخاب مـی کنند، تسکین یبــوســت اســت

۱ . تسکین یبــوســت

یبــوســت یک مورد بسیار رایج در بحث سلامت اســت. قطعا یکی از دلایل اصلی که مردم این گیاه درمانی را انتخاب مـی کنند، تسکین یبــوســت اســت. چــای سنا توسط FDA به عنوان یک ملین بدون نسخه تایید شده اســت. سنا چگونه به تسکین یبــوســت کمک مـی کند؟ در آزمایش های کنترل شده نشان داده شده اســت تا مدفوع را ملایم مـی کند و همچنین تکرر مدفوع و وزن آن را بیشتر مـی کند.

 

چه مدت طول مـی کشد تا سنا تاثیرگذاری خــود را به ثمر بــرساند؟ به طور متوسط، حدود هشت ساعت طول مـی کشد، اما اغلب مـی تواند بین ۶ تا ۱۲ ساعت نیز طول بکشد. یک توصیه رایج این اســت که چــای سنا را قبل از خــواب بخــورید تا بــرای صبح روز بعد تسکین یبــوســت داشته بــاشید. به عنوان یک درمان طبیعی یبــوســت، مـی توان از آن به عنوان یک تسکین دهنده موقت اســتفاده کرد اما نبــاید یک راه حل بلندمدت بــاشد.

 

مطالب مرتبط:

درمان یبــوســت | چگونه به طور طبیعی یبــوســت را درمان کنیم

۲ . درمان هموروئید (بــواسیر)
هموروئید، تورم و التهاب در رگ های مقعد و راســت روده اســت. این تورم و التهاب اغلب به علت یبــوســت و ازدیاد فشار شکمـی اســت. هموروئید مـی تواند کاملا ناراحت کننده و ناخــوشایند بــاشد و بسیاری افراد به دنبــال راه های طبیعی بــرای رفع هموروئید هســتند.

 

از آنجا که چــای سنا بــرای درمان یبــوســت مورد اســتفاده قرار مـی گیرد؛ بــا عقل جور در مـی آید که چرا مردم از آن بــرای پیشگیری و بهبــود هموروئید اســتفاده مـی کنند.

 

3 . کمک به سندرم روده تحریک پذیر ( IBS )
بعضی از رایج ترین علائم IBS عبــارتند از تغییرات در حرکات روده، همثل اسهال یا یبــوســت. سنا زمانی توسط دکتر تجویز مـی شود که لاکتولوز، یبــوســت را از بین نمـی بــرد.

 

4 . آماده سازی بــرای کولونوسکوپی

چــای سنا گاهی اوقات بــرای پاک سازی و تمـیز کردن روده قبل از انجام کولونوسکوپی تجویز مـی شود. کولونوسکوپی چیســت؟ این یک روش پزشکی اســت که از طریق آن داخل کولون را نگاه مـی کنند؛ کولون به عنوان روده بزرگ نیز شناخته مـی شود که آخرین قسمت دســتگاه گوارش اســت.

 

قبل از انجام این روش، کولون بــاید از ضایعات انبــاشته شده کاملاً پاک شود. تحقیقات نشان داده اســت که مصرف سنا بــرای آماده سازی روده قبل از کولونوسکوپی موثر اســت.

 

چــای سنا در مقابل مکمل سنا + دوز مصرفی

قدرت چــای سنا مـی تواند تحت تاثیر زمان دم کردن آن قرار بگیرد

چقدر طول مـی کشد تا چــای سنا کار کند؟ اغلبً بعد از ۶ تا ۱۲ ساعت پس از نوشیدن چــای سنا و یا مکمل سنا، شروع به کار خــواهد کرد. این زمان مـی تواند بــر اساس محصول متفاوت بــاشد. چــای بــرگ سنا و سایر مکمل های سنا اغلب قبل از خــواب بــرای تشویق حرکات روده در صبح روز بعد، مصرف مـی شوند.

 

قدرت چــای سنا مـی تواند تحت تاثیر زمان دم کردن آن قرار بگیرد؛ بنابــراین یکی از چــالش ها بــا چــای سنا، کنترل دوز آن در مقایسه بــا مکمل اســت. خــواندن اطلاعات محصول سنا قبل از انتخاب آن، مـی تواند مفید بــاشد تا بهترین محصول را بــرای نیاز خــود پیدا کنید.

 

دوز مصرفی که در تحقیقات علمـی مورد مطالعه قرار گرفته اســت :

– بــرای یبــوســت در بزرگسالان و کودکان ۱۲ سال و بــالاتر : دوز معمولی ۱۷.۲ مـیلی گرم روزانه اســت و نبــاید بیش از ۳۴.۴ مـیلیگرم در روز بــاشد.

– بــرای یبــوســت در کودکان بــالای دو سال، اما کمتر از ۱۲ سال : ۸.۵ مـیلی گرم روزانه فقط به اندازه کافی بــرای ایجاد یک حرکت روده در روز.

– بــرای یبــوســت در سالمندان : ۱۷ مـیلی گرم در روز.

– بــرای یبــوســت بعد از بــارداری : ۲۸ مـیلی گرم در دو دوز مجزا ( تقسیم شده )

 

دوز چــای سنا : به طور معمول فقط یک فنجان چــای سنا در هر روز بــرای کاهش یبــوســت توصیه مـی شود، اما نبــاید مصرف آن بیش از یک هفته طول بکشد، مگر اینکه توسط پزشک تعیین شود.

 

عوارض جانبی و اختلالات درمانی احتمالی چــای سنا (senna)

سنا، اغلبً بــرای اغلب بزرگسالان و کودکان بــالای دو سال، در صورت مصرف کوتاه مدت، خطری ندارد

سنا یک داروی بدون نسخه مورد تایید FDA اســت. اغلب بــرای اکثر بزرگسالان و کودکان بــالای دو سال، در صورت مصرف کوتاه مدت، خطری ندارد. عوارض جانبی عمومـی سنا ممکن اســت شامل ناراحتی معده، گرفتگی عضلات یا اسهال بــاشد. سنا بــرای مصارف بــا دوز بــالا و یا مصرف طولانی مدت، احتمالا خطرناک اســت. مصرف سنا بیش از یک تا دو هفته متوالی توصیه نمـی شود. هنگام اســتفاده طولانی مدت، خطرات سنا شامل عملکرد غیر طبیعی روده و وابســتگی ملین اســت.

 

اســتفاده طولانی مدت از چــای سنا همچنین ممکن اســت، تعادل الکترولیتی را نیز تغییر دهد که مـی تواند منجر به ضعف عضلانی، اختلال عملکرد قلب، آسیب کبدی و سایر عوارض جانبی جدی و ناخــواســته شود. اگر اسهال یا مدفوع آبکی داشتید، اســتفاده از محصولات سنا را متوقف کنید.

 

آیا اســتفاده از چــای سنا در دوران بــارداری و شیردهی بی خطر اســت؟ در ابتدا بــا پزشک خــود مشورت کنید؛ اما اغلب هنگامـی که گیاه از طریق دهان و به صورت کوتاه مدت مصرف شود، ایمن اســت.

 

مهم اســت که توجه داشته بــاشیم که چــای سنا وقتی که به درســتی اســتفاده نشود، مـی تواند بــاعث ایجاد وابســتگی ملین و آسیب کبدی شود. اســتفاده نامناسب شامل چــای سنا یا هر محصول دیگری که در دوزهای بــالا، مدت زمان طولانی یا بطور مکرر اســتفاده شود.

 

بسیاری از نوشیدنی ها و چــای های سم زدا در بــازار امروز شامل سنا در فرمولاسیون خــود هســتند. اما مهم اســت که مصرف سنا را بــا مصرف بیش از حد این نوشیدنی ها و چــای ها، بــالا نبــرید.

سنا نبــاید مورد اســتفاده اشخاصی بــاشد که حتی یکی از موارد زیر را تجربه کرده اند :

– اختلالات الکترولیتی مثل کمبــود پتاسیم

– کم آبی یا اسهال یا مدفوع شل و آبکی

 

نکته: اگر مشکل قلبی و یا مشکلی در دســتگاه گوارش خــود، مثل درد شکمـی ( تشخیص داده شده یا تشخیص داده نشده)، انسداد روده، بیماری کرون، کولیت اولسراتیو، سندرم روده تحریک پذیر، آپاندیسیت، التهاب معده، پرولاپس رکتوم یا هموروئید دارید، قبل از مصرف سنا بــا پزشک خــود مشورت کنید.

 

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا