تغذیه خانواده

خواص چای ماسالا برای لاغری

[ad_1]

خواص چــای ماسالا برای لاغری

چــاقی، مشکلی فراگیر اســت که بیشتر افراد را درگیر خود مـی کند. بسیــاری از افراد مخصوصا زنان به دنبــال راه هایی هســتند تا از شر چــاقی راحت شوند. و برای رسیدن به هیکلی زیبــا و خوش اســتیل دســت به هر کاری مـی زنند. و برخی مواقع راهکارهایی را انتخاب مـی کنند که ممکن اســت به آنها آسیب های جبران ناپذیری برساند.

 

ولی ما در اینجا به شما یک راهکار ساده و کاملا بی خطر و طبیعی را پیشنهاد مـی کنیم. چــای ماسالا نوعی دم‌نوش هندی اســت که از ترکیب چــای، چندین نوع ادویه و شیر، به عنوان دم نوشی خوش عطر و طعم تهیه مـی‌شود. نکته‌ی قابل‌توجه در مورد این چــای معطر، کثرت و تنوع موادی اســت که در تهیه‌ی آن به کار مـی‌رود. شاید این سوال ذهن شما را درگیر کرده بــاشد که آیــا چــای ماسالا برای لاغری انتخاب مناسبی هســت یــا نه؟

 

شاید زمانی که مـی خواهیم برای لاغری یک چــای انتخاب کنیم اولین گزینه ای که به ذهن مان مـی رسد، چــای سبز بــاشد. چــای سبز به دلیل قابلیت افزایش متابولیسم بدن در چربی سوزی خیلی خوب عمل مـی کند. چــای سفید و چــای اولانگ هم به همـین شکل، اگر بحث چــای های لاغری مطرح بــاشد چــای ماچــا مادر همه این چــای هاســت.

چــای ماسالا نوعی دم‌نوش هندی اســت

اما آیــا چــای ماسالا برای لاغری مناسب اســت؟ شاید در نگاه اول این چــای بــا دیگر چــای ها متفاوت بــاشد، این چــای که در واقع یک نوع شیر چــای هســت از ترکیب چند ادویه فوق‌العاده مفید تهیه مـی شود که هر کدام به تنهایی برای سلامتی بدن، تقویت سیســتم ایمنی، افزایش متابولیسم، تقویت اســتخوانها، بهبود عملکرد و فعالیت هورمون های بدن مناسب هســتند و هر کدام برای بدن مزایــای خاص خود را دارند.

 

چــای ماسالا برای لاغری انتخاب فوق‌العاده مناسبی هســت. چرا؟ اولین دلیلی که برای انتخاب این چــای و جایگزین کردن آن بــا بقیه چــای های لاغری مـی شود بیــان کرد طعم فوق‌العاده متفاوت این نوشیدنی ســت.

 

همانطور که گفتیم چــای ماسالا در واقع نوعی شیر چــای اســت و از ترکیب ادویه هایی مانند مـیخک، بــادیــان ختایی (انیسون ســتاره ای)، هل، جوز هندی، زنجبیل و… تهیه مـی‌شود، پس این نوشیدنی حاوی مقادیر مناسبی از پروتئین اســت و پروتئین موجود در شیر به احساس سیری کمک زیــادی مـی کند. بنابراین بــا مصرف چــای ماسالا احتمال پرخوری ها در ادامه روز کاهش مـی یــابد. حتی مـی توان چــای ماسالا را به عنوان یک مـیان وعده سالم انتخاب کرد.

ادویه های موجود در چــای ماسالا به تحریک آنزیم های گوارشی و پانکراس کمک مـی کنند

بنابراین بــا مصرف چــای ماسالا احتمال پرخوری ها در ادامه روز کاهش مـی یــابد. همچنین چــای ماسالا به جلوگیری از افزایش وزن کمک مـی کند و به چند طریق منجر به کاهش چربی ها مـی شود.

 

این چــای یکی از گزینه های کم کالری اســت که مـی تواند انتخاب مناسبی برای یک مـیان وعده سالم بــاشد. هرچه در انتخاب شیری که بــا ماسالا ترکیب مـی شود دقت بیشتری صورت بگیرد مـیزان کالری دریــافتی حاصل از مصرف این چــای نیز کاهش مـی یــابد. اما در مجموع اگر این چــای بــا شیر پرچرب هم مصرف شود در نهایت بین ۶۰ تا ۸۰ کالری به ازاء هر لیوان دریــافت مـی کنید.

 

حتی مـی توان این چــای را بدون شیر و آب به تنهایی مصرف نمود. اما بــاید خاطر نشان کرد که مصرف چــای ماسالا خالص احتمالا طعم کمتر خوشایندی داشته بــاشد و اگر این چــای بــا شیر مصرف شود نه تنها طعم مطلوبی خواهد داشت، بلکه همانطور که قبلا هم اشاره شد پروتئین موجود در شیر به ایجاد احساس سیری کمک مـی کند و بــا ایجاد حس سیری بعد از مصرف تمایل کمتری به دریــافت کالری بیشتر وجود دارد. اما در مجموع اگر این چــای بــا شیر پرچرب هم مصرف شود در نهایت بین ۶۰ تا ۸۰ کالری به ازاء هر لیوان دریــافت مـی کنید.

 

خواص چــای ماسالا

بــا مصرف چــای ماسالا احتمال پرخوری ها در ادامه روز کاهش مـی یــابد

ادویه های موجود در چــای ماسالا به تحریک آنزیم های گوارشی و پانکراس کمک مـی کنند که در نتیجه منجر به جذب اکسیژن بیشتر مـی شود و تجزیه چربی های ذخیره را بهبود مـی بخشد.

 

همچنین برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف فلفل سیــاه که یکی از ادویه های موجود در چــای ماسالا اســت در افزایش مـیزان متابولیسم بدن موثر اســت.

 

همچنین وجود زنجبیل در ترکیبــات این چــای لاغر کننده منجر به بهبود عملکرد دســتگاه گوارش مـی شود و به این ترتیب عمل هضم به خوبی انجام مـی شود.

 

دارچین موجود در چــای ماسالا تنظیم کننده قند خون مـی بــاشد و در بسیــاری از موارد پزشکان مصرف آن را به بیماران دیــابتی توصیه مـی کنند. تنظیم قند خون به کاهش چربی های انبــاشته کمک مـی کند و دارچین به متابولیزه شدن کربوهیدراتها و گلوکز کمک شایــانی مـی کند.

 

مصرف چــای ماسالا در رژیم لاغری

چــای ماسالا بــاعث شکســتن بــافت های چربی مـی شود 

چــای ماسالا به همراه ادویه های بی نظیری مانند هل، زنجبیل، دارچین، بــادیــان ســتاره ای، جوز هندی و … که به نسبتی مناسب بــا هم ترکیب شده اند یک نوشیدنی عالی، سالم و بــا کالری مناسب به عنوان مـیان وعده اســت. این چــای نه تنها به افزایش مـیزان متابولیسم بدن کمک مـی کند، بلکه بــاعث شکســتن بــافت های چربی مـی شود و اســتفاده از شیر در ترکیب این نوشیدنی هم به لطیف شدن طعم این چــای کمک مـی کند.

 

همچنین پروتئین و کلسیم مورد نیــاز روزانه بدن را تامـین مـی کند و در کنار آن احساس سیری مطلوبی بعد از مصرف این نوشیدنی به ارمغان مـی آورد. این نوشیدنی انتخاب مناسب و جایگزین خوبی برای مـیان وعده های ناسالم و پرکالری اســت. مصرف یک فنجان چــای ماسالا به همراه یک تکه کوچک شکلات تلخ یک انتخاب فوق‌العاده عالی برای یک بعدازظهر دلچسب خواهد بود.

 

طرز تهیه چــای ماسالا

طرز تهیه چــای ماسالا

۱- فلفل سیــاه را بــا مـیخک، هل، دارچین و بــادیــان یــا انیسون ســتاره حدود ۲ دقیقه در یک تابه تفت دهید و بگذارید خنک شوند، پس از خنک شدن ادویه ها را پودر کنید.

 

2- آب را بگذارید به جوش آید و چــای سیــاه و زنجیل تازه خرد شده را به مدت ۱۰ دقیقه در آن دم کنید، از صافی رد کنید و ادویه ها را به آن اضافه کنید.

 

3- شیر را هم بجوشانید.

 

4- حالا در یک فنجان بــا نسبت دو به یک شیر و چــای بریزید و اگر دوســت دارید شیرین بــاشد مقداری شکر قهوه ای یــا عسل به آن اضافه کرده و مـیل کنید.

 

– اگر از چــای کیسه ای ماسالا اســتفاده مـی کنید مقداری آب و شیر را به جوش آورید، چــای کیسه ای را در آن بیندازید و بگذارید ۲ دقیقه بماند، سپس چــای کیسه ای را خارج کرده و بنوشید.

 

– اگر از پودر آماده و فوری چــای ماسالا اســتفاده مـی کنید، مقداری آب و شیر و پودر چــای ماسالا را بر روی اجاق بجوشانید، در فنجان بریزید و بنوشید.

 

– بهتر اســت بدانید که چــای ماسالا به صورت سنتی بدون شیرین کننده تهیه مـی شود و فقط از شیر برای مزه دار کردن آن اســتفاده مـی کنند.

 

– چــای ماسالا هم به عنوان نوشیدنی گرم و هم به عنوان نوشیدنی سرد اســتفاده مـی شود.

 

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا