درمان خانگی و طب سنتیدسته‌بندی نشدهسلامت

درمان کیپ شدن گوش با روش های خانگی و دارویی

[ad_1]

گوش یکی از اعضای بسیار مهم بدن است که نقشی مهم در ارتباط ما با محیط اطرافمان دارد. با این حال مشکلات مختلفی می تواند به گرفتگی یا کیپ شدن گوش و ایجاد مشکل در حس شنوایی منجر شود. گرفتگی گوش به خاطر آلودگی، تجمع مواد چربی و حتی برخی عوامل خارجی ناخواسته ایجاد می شود. این وضعیت می تواند به ایجاد عوارض ناخوشایندی مانند سرگیجه، سردرد، عفونت گوش و کاهش شنوایی منجر شود. درمان کیپ شدن گوش برای بسیاری از افراد موضوعی نگران کننده و آزاردهنده است که باید توسط پزشک درمان شود. در بسیاری موارد گرفتگی گوش می تواند از راه های خانگی و اقدامات ساده انجام شود. این روش ها نه تنها از ایجاد مشکلات بیشتر جلوگیری می کنند، بلکه می توانند به بهبود وضعیت گوش این افراد کمک کنند. در ادامه مطلب به مهم ترین روش های درمان کیپ شدن گوش اشاره خواهیم کرد.

منظور از کیپ شدن گوش چیست؟

اغلب افراد تجربه کیپ شدن گوش و گرفتگی آن را دارند. در این شرایط گوش فرد سنگین می شود و فرد به طور ناخودآگاه به گوش خود ضربه می زند تا راه آن باز شده و گرفتگی برطرف شود. این حالت بسیار ناگهانی اتفاق می افتد و ممکن است چند ثانیه یا چند دقیقه طول بکشد و سپس کاملا از بین برود. در نهایت اگر این عارضه درمان نشود، می توانید به سراغ روش های درمان گرفتگی و کیپ شدن گوش بروید.

راه های درمان کیپ شدن گوش کدامند؟

کیپ شدن گوش نشانه چیست؟

گرفتگی و کیپ شدن گوش به خاطر فشار هوای گوش میانی و کشیدن پرده صماخ به داخل گوش اتفاق می افتد. این عارضه معمولا به دلیل بیماری های گوش و پرواز در ارتفاع اتفاق می افتد.

دلایل گرفتگی و کیپ شدن گوش

همان طور که در بسیاری موارد دچار گرفتگی بینی می شوید، گوش شما نیز می تواند دچار گرفتگی و کیپ شدن شود. برخی از مهم ترین دلایل کیپ شدن گوش عبارتند از:

۱. عوامل خارجی

برخی عوامل خارجی نظیر ذرات کوچک، آلودگی هوا، گرد و غبار، اجسام خارجی، ورود آب به داخل گوش (به خصوص در حمام و شنا) و حتی حشرات می توانند به گرفتگی و کیپ شدن گوش منجر شوند.

۲. جرم گوش

جرم ها راهی برای محافظت کردن از گوش هستند. چسبندگی این جرم ها آلاینده ها را جذب کرده و به صورت طبیعی و به راحتی از مجرای گوش خارج می شوند. همین مسئله می تواند یکی از دلایل گرفتگی گوش سمت راست یا چپ باشد.

۳. استفاده نادرست از گوش پاک کن

استفاده غلط از برخی ابزارهای تمیزکننده گوش مانند گوش پاک کن به جای تمیز کردن گوش می توانند مواد را به داخل گوش فرو برده و باعث گرفتگی آن شوند.

درمان کیپ شدن گوش و پیشگیری از آن

۴. التهابات و آلرژی ها

آلرژی های مرتبط با گوش و التهابات داخلی آن می توانند به ترشحات اضافی منجر شوند که این عوامل احتمال گرفتگی گوش را افزایش خواهند داد.

۵. اختلالات تعادل و بیماری منیر

افراد مبتلا به بیماری های گوش داخلی مانند بیماری منیر، ممکن است به خاطر عدم تعادل مایعات در گوش داخلی، گرفتگی و کیپ شدن گوش را تجربه کنند. در صورتی که این مشکل با وزوز گوش، سرگیجه و کاهش شنوایی همراه باشد، باید به دنبال کمک های پزشکی باشید.

۶. عفونت گوش میانی

کودکان و بزرگسالانی که درگیر عفونت گوش میانی هستند، احتمال دارد به خاطر تجمع مایعات در پشت پرده گوش، احساس گرفتگی گوش را تجربه کنند. علی رغم این که این عارضه به سادگی و به خودی خود رفع می شود، اما معمولا دردناک است. در صورتی که درد شدیدی داشتید و ترشح مایعات شدت یافته و علائم بیشتر از یک روز طول بکشد، فورا به پزشک مراجعه کنید.

۷. عفونت گوش خارجی

اولین نشانه در عفونت گوش خارجی، بروز گرفتگی در گوش است. در بسیاری موارد احتمال وجود ترشح نیز وجود دارد.

۸. تجمع مواد چرب

گوش انسان دارای قسمت هایی است که به تولید چربی مشغول هستند. این چربی می تواند به عنوان یک مکانیسم طبیعی برای حفاظت از گوش در برابر عفونت ها و گرد و غبار عمل کند. با این وجود احتمال دارد که مواد چربی زیادی در گوش تجمع کنند و داخل گوش گرفتگی ایجاد شود.

کیپ شدن گوش چگونه درمان می شود؟

۹. فشار سینوس ها

فشار سینوس ها موجب گرفتگی و کیپ شدن گوش و کاهش شنوایی موقت آن می شود. حفره های سینوسی فضاهای توخالی در استخوان های نزدیک بینی و بین چشم ها هستند که در کانال گوش قرار دارند. زمانی که حفره های سینوسی دچار التهاب شوند، این موضوع می تواند به تورم شیپور استاش منجر شود. زمانی که این اتفاق می افتد، اتصال میان گوش میانی و گلو بسته شده و فشار زیادی به پرده گوش وارد می شود. همین مسئله می تواند به کیپ شدن گوش منجر شود.

۱۰. ضربه مغزی

وارد شدن ضربات به سر می توانند دلیل اصلی گرفتگی گوش سمت راست و یا چپ باشند که اغلب با کم شنوایی همراه هستند.

درمان کیپ شدن گوش

کیپ شدن گوش می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد. مشورت با پزشک و یا متخصص گوش بهترین راه تشخیص و درمان این مشکل است. در بسیاری موارد استفاده از روش های خانگی می تواند به بهبود وضعیت فرد کمک کند. بنابراین در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید تا داروهای لازم جهت مقابله با عفونت و آلرژی را برای شما تجویز نماید.

درمان های دارویی

  • کورتیکواستروئیدهای بینی: بسیاری از استروئیدهای بینی OTC وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید. استروئیدهای بینی می توانند با کاهش میزان التهاب در مجاری بینی به باز کردن انسداد گوش ها کمک کنند. این درمان می تواند به حرکت آزادتر هوا در هر دو شیپور استاش کمک کرده و فشار در گوش ها را به تعادل برساند.
  • ضد احتقان بینی: باز کردن گرفتگی مجاری بینی به باز کردن گرفتگی گوش کمک خواهد کرد. در صورتی که از ضد احتقان بینی OTC  استفاده می کنید، این درمان نباید بیشتر از ۳ روز متوالی طول بکشد.
  • شستشوی گوش: اگر دلیل کیپ شدن گوش به جرم گوش مربوط باشد، می توان از طریق شستشوی گوش در مراکز درمانی و یا حتی منزل، مشکل به وجود آمده را رفع کرد.
  • قطره گوش: انواع قطره های گوش می توانند به درمان گرفتگی و کیپ شدن گوش کمک کنند. بهترین قطره برای درمان کیپ شدن گوش، قطره گلیسیرین فنیکه است. البته امکان دارد پزشک با توجه به دلیل گرفتگی گوش قطره های دیگری نظیر جنتامایسین، بتامتازون، سیپروفلوکساسین و … را تجویز نماید. بهتر است پیش از استفاده از هر قطره ای حتما با پزشک مشورت کنید.

آشنایی با روش های درمان کیپ شدن گوش

درمان خانگی کیپ شدن گوش

در ادامه به راه های درمان خانگی گرفتگی گوش اشاره خواهیم کرد:

  • استفاده از کمپرس گرم می تواند به عنوان یکی از مؤثرترین روش های درمان گرفتگی گوش در نظر گرفته شود. این درمان به تخلیه سریع مواد و نرم کردن آن ها کمک می کند. هم چنین باعث کاهش درد گوش خواهد شد.
  • سوراخ های بینی خود را با انگشتان خود فشار دهید. بهتر است گونه های خود را به صورت خنثی یا کشیده نگه دارید. در مرحله بعد، هوا را به آهستگی از سوراخ های بینی خود عبور دهید. این تولید فشار در پشت بینی، به باز کردن شیپور استاش کمک خواهد کرد.
  • خمیازه کشیدن باعث باز شدن شیپور استاش می شود. اگر نمی توانید به خوبی خمیازه بکشید، حتما یک خمیازه ساختگی داشته باشید. مثلا هنگام دم و بازدم دهان خود را به طور کامل باز کنید.
  • چند قطره روغن زیتون را داخل گوش دچار گرفتگی ریخته و سر خود را به آرامی حرکت دهید تا روغن و مواد چربی جمع شده در گوش را نرم کند. با کمک مقداری پنبه نرم، مواد چربی و روغن داخل گوش را تمیز کنید.
  • مکیدن آب نبات و یا جویدن آدامس نیز می توانند ترشح بزاق را زیاد کرده و باعث فرو خوردن مرتب آب دهان شما شوند. در واقع زمانی که شما آب دهان خود را  قورت می دهید، ماهیچه های شما به صورت خودکار به باز کردن شیپور استاش مشغول می شوند. این لوله گوش میانی را به پشت بینی شما متصل خواهد کرد. باز کردن شیپور استاش فشار در گوش میانی را به تعادل رسانده و احساس گرفتگی یا کیپ شدن گوش را کاهش می دهد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در حالت کلی کیپ شدن گوش در عرض چند دقیقه از بین می رود، اما اگر نشانه های عفونت را دارید، بهتر است هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. بزرگسالان و کودکان به دلایل مختلفی دچار عفونت گوش می شوند. بنابراین اگر هر کدام از علائم زیر را تجربه کردید، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:

مهم ترین راه های درمان کیپ شدن گوش

  • سرگیجه
  • وزوز و صدای زنگ
  • از دست دادن شنوایی
  • خروج چرک و عفونت در گوش
  • گوش درد شدید
  • بی حسی و فلج شدن شدید

منبع : آرگا

برچسب :

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا