چشم اندازهفته نامه

مروری بر قوی‌ترین پیشرانه‌های V8 تنفس طبیعی دنیا

[ad_1]

چندی پیش گزارشی منتشر شد که ادعا می‌کند کوروت C8 Z06 به قوی‌ترین پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی دنیا مجهز خواهد بود. طبق گزارشات، این موتور که همان نمونهٔ مورداستفاده در کوروت مسابقه‌ای C8.R است، از نوع ۵.۵ لیتری میل‌لنگ تخت خواهد بود و قدرتی در حدود ۶۲۰ اسب بخار تولید خواهد کرد؛ بنابراین اگر این گزارشات صحت داشته باشند، در دورانی که پیشرانه‌های تنفس طبیعی رو به انقراض هستند، کوروت C8 Z06 با اختلاف زیادی قوی‌ترین موتور تنفس طبیعی V8 دنیا را خواهد داشت؛ اما تا همین چند سال پیش، موتورهای هشت سیلندر تنفس طبیعی زیادی در بازار وجود داشتند که قدرت‌های بالایی تولید می‌کردند. حال به همین بهانه قصد داریم در این مطلب به قوی‌ترین موتورهای V8 تنفس طبیعی دنیا نگاهی داشته باشیم.

۱۰-تویوتا، پیشرانهٔ ۲UR-GSE

حجم: ۵.۰ لیتر

بیشترین قدرت: ۴۷۵ اسب بخار

خانوادهٔ پیشرانه‌های UR تویوتا برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ با لکسس LS به بازار آمدند و در سه نسخهٔ ۴.۷ لیتری، ۵.۰ لیتری و ۵.۷ لیتری تولید شدند. قوی‌ترین عضو این خانواده، نسخهٔ ۵ لیتری با نام ۲UR-GSE است که هم‌اکنون در محصولات لکسس مثل LC500 و RC F مورداستفاده قرار می‌گیرد. این موتور تنفس طبیعی که به‌تازگی در سینهٔ لکسس IS500 F Sport پرفورمنس هم قرار گرفته، در کوپهٔ اسپرت RC F بیشترین قدرت را تولید می‌کند که برابر با ۴۷۵ اسب بخار است.

۹- فورد، پیشرانهٔ کایوت

حجم: ۵.۰ لیتر

بیشترین قدرت: ۴۸۰ اسب بخار

پیشرانهٔ کایوت بر اساس سری پیشرانه‌های V8 ماژولار فورد ساخته شده و جدیدترین نسخه از خانوادهٔ ماژولار محسوب می‌شود. این نسخه به‌طور اختصاصی برای موستانگ GT و برای رقابت با پیشرانه‌های ۶.۲ لیتری جنرال موتورز در شورلت کامارو و ۶.۴ لیتری کرایسلر در دوج چلنجر توسعه یافت. البته پیشرانهٔ کایوت در F150 هم مورداستفاده قرار می‌گیرد اما بیشترین قدرت خود که ۴۸۰ اسب بخار است را در موستانگ بولیت و مک‌وان تولید می‌کند. موتور کایوت برخلاف پیشرانه‌های سنتی آمریکایی، از چهار سوپاپ در هر سیلندر برخوردار است.

۸-کرایسلر، پیشرانهٔ همی ۳۹۲ آپاچی

حجم: ۶.۴ لیتر

بیشترین قدرت: ۴۸۵ اسب بخار

در طول تاریخ، پیشرانه‌های همی کرایسلر همواره به تولید قدرت‌های بالا مشهور بوده‌اند. قوی‌ترین نسخهٔ این موتورها، نمونهٔ ۳۹۲ آپاچی است که برای اولین بار با ۶.۴ لیتر حجم در دوج چلنجر SRT8 سال ۲۰۱۱ معرفی شد. این موتور هم‌اکنون در بسیاری از محصولات پرفورمنس گروه کرایسلر شامل دوج چلنجر، چارجر و دورانگو و جیپ گرند چروکی و رانگلر مورداستفاده قرار می‌گیرد و بیشترین قدرت خود را در چلنجر و چارجر R/T اسکات پک با ۴۸۵ اسب بخار تولید می‌کند.

۷-جنرال موتورز، پیشرانهٔ LT2

حجم: ۶.۲ لیتر

بیشترین قدرت: ۴۹۵ اسب بخار

پیشرانه‌های بلوک کوچک سری LS جنرال موتورز یکی از مشهورترین و پُراستفاده‌ترین پیشرانه‌ها در بازار آمریکا هستند. این پیشرانه‌ها در انواع بسیار مختلف و با حجم‌های گوناگون از سال ۱۹۹۵ تاکنون در حال تولید هستند و در بسیاری از محصولات جنرال موتورز مورداستفاده قرار می‌گیرند. جدیدترین عضو این خانواده، موتور LT2 است که به‌طور اختصاصی برای کوروت C8 و برای ترکیب موتور وسط طراحی شده است. این موتور در کوروت حداکثر ۴۹۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

۶-جنرال موتورز، پیشرانهٔ LS7

حجم: ۷.۰ لیتر

بیشترین قدرت: ۵۰۵ اسب بخار

هرچند LT2 جدیدترین عضو خانوادهٔ موتورهای سری LS جنرال موتورز است اما عنوان قوی‌ترین و حجیم‌ترین عضو این خانواده در اختیار موتور ۷ لیتری LS7 است. این موتور از میل‌لنگ فولادی فورج‌کاری شده و شاتون‌های تیتانیومی برخوردار است اما همچنان همان طرح سنتی دو سوپاپ در هر سیلندر را حفظ کرده است. پیشرانهٔ LS7 در مرکز پرفورمنس جنرال موتورز در میشیگان به‌صورت دست‌ساز تولید می‌شد. این موتور که ۵۰۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد، فقط در کوروت C6 Z06 و کامارو Z28 نسل پنجم مورداستفاده قرار گرفت.

۵-فورد، پیشرانهٔ وودو

حجم: ۵.۲ لیتر

بیشترین قدرت: ۵۲۶ اسب بخار

دومین نمایندهٔ فورد در این لیست، پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری وودو است که بر اساس همان موتور کایوت شکل گرفته است. این موتور که به‌طور اختصاصی برای موستانگ شلبی GT350 توسعه یافته است، ۵۲۶ اسب بخار قدرت دارد و ردلاین آن به ۸۲۵۰ rpm می‌رسد. پیشرانهٔ وودو برخلاف کایوت، میل‌لنگ تخت دارد و به‌صورت دست‌ساز تولید می‌شود. این موتور در سال ۲۰۱۶ در بین ۱۰ پیشرانهٔ برتر سال قرار گرفت.

۴-سالین، پیشرانهٔ ویندسور

حجم: ۷.۰ لیتر

بیشترین قدرت: ۵۵۰ اسب بخار

شرکت آمریکایی سالین برای سوپراسپرت جنجالی خود یعنی S7 اقدام به توسعهٔ یک پیشرانهٔ ۷ لیتری منحصربه‌فرد کرد. این پیشرانهٔ تمام آلومینیومی که به‌طور اختصاصی توسط خود سالین توسعه یافته بود، در اصل بر اساس پیشرانهٔ بلوک کوچک ویندسور ۳۵۱ فورد شکل گرفته بود اما سالین به‌طور گسترده‌ای آن‌را مورد بازطراحی و اصلاح قرار داده بود و حجم آن‌را به ۷ لیتر افزایش داد. به لطف این اصلاحات و تغییرات، قدرت این موتور به ۵۵۰ اسب بخار رسید. بعداً سالین این موتور را به دو توربوشارژ هم مجهز کرد و قدرت آن‌را به ۷۵۰ اسب بخار رساند.

۳-فراری، پیشرانهٔ F136 F

حجم: ۴.۵ لیتر

بیشترین قدرت: ۶۰۵ اسب بخار

پیشرانه‌های سری F136 که حجمی بین ۴.۲ تا ۴.۷ لیتر داشتند، به‌طور مشترک توسط فراری و مازراتی توسعه یافته بودند. تولید این پیشرانه‌های در سال ۲۰۰۱ آغاز شد و در طیف گسترده‌ای از محصولات فراری و مازراتی مثل F430، کالیفرنیا، کواتروپورته، گرن‌توریسمو و همین‌طور آلفارومئو ۸C مورداستفاده قرار گرفتند. قوی‌ترین نسخهٔ این خانواده با نام F136 F در فراری ۴۵۸ اسپشیاله ارائه شد که ۶۰۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. فرایند جایگزینی این موتور با موتور V8 توئین توربوی F154 در سال ۲۰۱۳ با مازراتی کواتروپورته GTS و سپس فراری کالیفرنیا T آغاز شد.

۲-پورشه، پیشرانهٔ MR6

حجم: ۴.۶ لیتر

بیشترین قدرت: ۶۰۸ اسب بخار

پورشه در هایپرکار هیبریدی ۹۱۸ از یک پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 تنفس طبیعی استفاده کرده بود که این موتور بر اساس همان معماری پیشرانهٔ خودروی مسابقه‌ای لمانز RS اسپایدر ساخته شده بود. این پیشرانه به‌تنهایی ۶۰۸ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد اما دو موتور الکتریکی هم در کنار آن قرار گرفته بود که مجموع خروجی را به ۸۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸۰ نیوتن متر گشتاور می‌رساندند.

۱-مرسدس بنز، پیشرانهٔ M159

حجم: ۶.۲ لیتر

بیشترین قدرت: ۶۳۱ اسب بخار

پیشرانهٔ دوست‌داشتنی و جذاب M156 مرسدس بنز تا همین چند سال پیش در طیف گسترده‌ای از محصولات AMG مثل C63، E63 و S63 مورداستفاده قرار می‌گرفت. جدیدترین و قوی‌ترین نسخهٔ این موتور در سال ۲۰۱۰ در سوپراسپرت SLS AMG ارائه شد. این نسخه که M159 نام گرفته بود، بیش از ۱۲۰ تغییر را نسبت به M156 تجربه کرده بود که یکی از آن‌ها سیستم روغن‌کاری کارتل خشک بود. این موتور ۶.۲ لیتری در SLS پایه ۵۷۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما این رقم در SLS سری سیاه به رقم چشمگیر ۶۳۱ اسب بخار رسید و M159 قوی‌ترین موتور V8 تنفس طبیعی دنیا لقب گرفت. این رکورد تا به امروز حفظ شده است اما باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا پیشرانهٔ کوروت C8 Z06 می‌تواند آن‌را بشکند یا خیر.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا