دسته‌بندی نشدهرپورتاژ

علائم HPV در زنان – بیوگرافی‌ها‌دات‌کام

[ad_1]

آیا اطلاعاتی در مورد ویروس HPV دارید؟ بد نیست بدانید که بیش از ۳۰ گونه ویروس HPV شناخته شده که می‌توانند بر روی اندام‌های تناسلی تاثیر بگذارند. البته باید دقت کنید که تمامی این گونه‌ها خطرناک نیستند و تنها برخی از آن‌ها عوارض ناخوشایند و مضری به همراه دارند. در واقع آن‌هایی که می‌توانند منجر به بروز سرطان شوند خطرناک به حساب می‌آیند. یکی از عوارضی که این ویروس برای زنان به همراه دارد سرطان دهانه رحم است. ویروس HPV از طریق رابطه جنسی از فردی آلوده به فرد دیگر منتقل می‌شود. به همین خاطر پزشکان تاکید بسیار زیادی بر روی رعایت بهداشت و اطمینان از سلامت شریک جنسی در حین رابطه دارند. ما در ادامه این مطلب قصد داریم بیشتر در مورد علائم HPV در زنان صحبت کنیم. با ما باشید.

ویروس پاپیلومای انسانی چیست؟

آیا می‌دانید HPV چیست؟ ویروس پاپیلومای انسانی که معادل انگلیسی آن Human papillomavirus است و با نام اختصاری HPV شناخته می‌شود دارای بیش از ۱۰۰ گونه بوده که تنها ۳۰ نوع آن بر روی اندام‌های تناسلی تاثیر می‌گذارند. از فرج و واژن گرفته تا دهانه رحم، آلت تناسلی، کیسه بیضه و حتی راست روده.

این ویروس در واقع یک عفونت مقاربتی بوده که از طریق تماس پوست به پوست به راحتی منتقل می‌شود. با اینکه تمامی انواع ویروس HPV خطرناک نیستند اما بیشتر مردم به محض شنیدن نام آن واهمه می‌گیرند. دلیل این امر هم عوارض خطرناک این ویروس مانند سرطان دهانه رحم است. البته با تشخیص به موقع و دنبال کردن راه‌کارهای درمانی می‌توان خطر را به حداقل رساند.

در بین تمامی انواع ویروس HPV دو نوع ۱۸ و ۱۶ هستند که منجر به بروز تغییراتی در سلول‌های دهانه رحم می‌شوند. این دو ویروس بهانه‌ای به منظور به وجود آمدن وضعیتی به اسم دیسپلازی دهانه رحم هستند. همان‌طور که می‌دانید دهانه رحم حفره‌ای بین واژن و رحم است. در صورتی که دیسپلازی رحم درمان نشود می‌تواند در نهایت باعث بروز سرطان دهانه رحم شود. به همین خاطر است که تشخیص به موقع حائز اهمیت است. در زنانی که بالای ۳۰ سال سن دارند انجام آزمایش‌هایی از جمله آزمایش پاپ اسمیر به منظور بررسی وضعیت دهانه رحم امری ضروری و حیاتی است.

علت و دلایل بروز HPV کدام‌اند؟

علت اصلی این ویروس تماس پوست به پوست و مستقیم با فرد آلوده و مبتلا به HPV است. بیشتر افراد از طریق تماس جنسی از جمله رابطه واژینال، مقعدی و دهانی به عفونت HPV مبتلا می‌شوند.

متاسفانه بسیاری از افراد آلوده به HPV هستند و خودشان هیچ اطلاعی از این موضوع ندارند، به این دلیل که در بیشتر مواقع این ویروس هیچ گونه علائم و نشانه قابل توجه‌ای از خود نشان نمی‌دهد.

در موارد بسیار نادر مادری که مبتلا به HPV باشد می‌تواند در حین زایمان این عفونت را به نوزاد منتقل کند. در چنین شرایطی کودک درگیر وضعیتی به اسم پاپیلوماتوز تنفسی می‌شود که در این بیماری زگیل‌های مربوط به HPV در داخل گلو و راه تنفسی نوزاد ظاهر می‌شوند. پس از علل اصلی بروز این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زایمان
  • رابطه دهانی
  • رابطه مقعدی
  • رابطه از طریق واژن
  • تماس پوستی با پوست آلت تناسلی آلوده به HPV

علاوه بر این‌ها فاکتورهای زیر هم در انتقال ویروس موثر هستند:

  • استفاده از تیغ‌های آلوده
  • داشتن شرکای جنسی متعدد
  • استفاده از سرنگ مشترک در بین معتادان
  • استفاده از دستگاه‌های آلوده مرتبط با پوست مانند لیزر
  • و…

علائم و نشانه‌های HPV در زنان

همان‌طور که بالاتر هم اشاره کردیم این ویروس اغلب اوقات هیچ گونه علائم قابل توجه و مشکل سلامتی به همراه ندارد. به علاوه اینکه در ۹۰٪ مواقع یعنی از هر ۱۰ مورد ۹ مورد بعد از گذشت مدتی ویروس ناپدید می‌شود. با این حال در این بازه زمانی که عموما ۲ سال زمان می‌برد تا ویروس از بین برود فرد می‌تواند همچنان آلوده باشد و به راحتی HPV را منتقل کند.

اما همیشه هم HPV به طور خود به خودی از بین نمی‌رود که در این صورت می‌تواند عوارض و مشکلات بسیار زیادی به همراه داشته باشد. یکی از شایع‌ترین علائم این ویروس ظاهر شدن زگیل در قسمت‌های مختلف دستگاه تناسلی است. این زگیل‌ها ظاهری شبیه به گل کلم دارند که بر روی پوست ایجاد می‌شوند. به علاوه اینکه ممکن است بعد از هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها بعد از ابتلای فرد به ویروس HPV ظاهر شوند. همچنین زگیل‌ها ظاهری متفاوت دارند. برخی از آن‌ها صاف، برخی دیگر برجسته و برخی هم به صورت تکی و خوشه‌ای هستند. یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های علائم این ویروس در زنان و مردان ناحیه‌ای بوده که زگیل‌ها در آن قسمت رویت می‌شوند.

ویروس HPV در زنان به شکل برجستگی‌های ریز و بسیار کوچکی در دهانه واژن ظاهر می‌شود. البته که علاوه بر واژن این زگیل‌ها ممکن است در بخش‌های دیگری مانند مقعد، فرج، دهانه رحم، دهان، گلو و مجاری ادراری هم رویت شوند. به علاوه اینکه یکی دیگر از نشانه‌های آلوده بودن به HPV در زنان خونریزی در حین رابطه جنسی و همچنین تجربه ترشحات غیر عادی از واژن است. متاسفانه در صورتی که این ویروس درمان نشود یا اینکه به موقع تشخیص داده نشود می‌تواند منجر به بروز سرطان دهانه رحم شده که یکی از خطرناک‌ترین سرطان‌ها بین زنان است.

همچنین در صورتی که زنان شرایط زیر را داشته باشند بیشتر شانس ابتلا به این عفونت را دارند:

  • ضعف سیستم ایمنی
  • مصرف سیگار و دخانیات
  • عفونت‌های زمینه‌ای مانند HIV
  • عدم آگاهی از بهداشت جنسی
  • داشتن رابطه جنسی از سنین کم
  • تماس مستقیم با زگیل تناسلی
  • برخی بیماری‌های زمینه‌ای مانند سوزاک

تشخیص ویروس HPV و درمان آن

اغلب اوقات این عفونت با معاینه بالینی توسط دکتر زنان یا اورولوژیست قابل تشخیص است. در جلسه معاینه پزشک در صورتی که با چشم نتواند زگیل‌ها را شناسایی کند به سراغ برخی آزمایش‌ها رفته که به تشخیص دقیق‌تر کمک می‌کنند. از روش‌های تشخیصی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تست پاپ اسمیر
  • آزمایش اسید استیک
  • کولپوسکوپی

همان‌طور که گفتیم مهم‌ترین نشانه این بیماری ظاهر شدن زگیل‌ در بخش‌های مختلف بدن است. به همین خاطر راه‌کارهای درمانی ابتدا تمرکز خود را بر روی از بین بردن زگیل‌ها و متوقف کردن گسترش آن‌ها می‌گذارند. از بهترین روش‌های درمانی این عفونت می‌توانیم به دارو درمانی، کرایوتراپی، جراحی و لیزر درمانی اشاره کنیم. هر کدام از این روش‌ها ممکن است با توجه به شرایط بیمار و شدت بیماری مورد استفاده قرار بگیرند.

 

سخن پایانی

همان‌طور که دیدید ویروس HPV یک ویروس مقاربتی بوده که از طریق تماس پوست به پوست با فرد آلوده منتقل می‌شود. این ویروس ممکن است مدت‌ها بدون هیچ علائمی در بدن فرد زنده بماند. البته که در این مدت زمان بدن سعی دارد ویروس را از بین ببرد و با آن مبارزه می‌کند. اما زمانی که ویروس قوی باشد بدن توان مقابله با آن را ندارد و به راحتی در بدن تکثیر می‌شود. اگر در این زمینه به اطلاعات بیشتری نیاز دارید همین حالا سری به سایت درمانکده بزنید. درمانکده علاوه بر داشتن یک مجله پزشکی بروز دارای لیست کاملی از متخصصین معتبر بوده که راه ارتباطی با آن‌ها را در اختیارتان می‌گذارد. از متخصص روماتولوژی گرفته تا اورولوژیست و دکتر زنان

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا