دسته‌بندی نشدهمجله سلامت

قرص پروپرانول برای کاهش استرس موثر است؟ + بهترین زمان مصرف

[ad_1]

قرص پروپرانول برای کاهش استرس موثر است؟

قرص پروپرانول برای کاهش استرس موثر است؟

بسیاری از ما اضطراب گذرا را در مقاطع مختلف زندگی خود تجربه می کنیم. اضطراب یک پاسخ طبیعی و طبیعی انسان به تهدیدات درک شده است که می تواند از طریق انواع علائم جسمی و روحی ظاهر شود. در حالی که احساس اضطراب هنگام تجربه رویدادهای استرس‌زای زندگی و تغییرات عمده طبیعی است، برای برخی افراد اضطراب می‌تواند به وضعیتی جدی‌تر و ناتوان‌کننده‌تر تبدیل شود که تأثیر منفی بر ذهن و بدن دارد.

بیایید استفاده از پروپرانول برای انواع خاصی از اضطراب را درک کنیم، بررسی کنیم که قرص پروپرانولول برای کاهش استرس موثر است یا نه، چگونه کار می کند، چگونه می تواند به اضطراب کمک کند، عوارض جانبی که ممکن است تجربه کنید، و بهترین روش مصرف آن.

همچنین بخوانید: ایا قرص ایروکاست برای سرفه خوب است

قرص پروپرانول برای چی خوبه؟

پروپرانول از دسته داروهایی است که به عنوان مسدود کننده های بتا شناخته می شوند، و نام خود را به دلیل عملکرد اولیه خود گرفته اند: مسدود کردن گیرنده های بتا آدرنرژیک موجود در بدن. مسدود کننده های بتا در ابتدا به عنوان درمانی برای بیماری های قلبی عروقی مانند فشار خون بالا، نارسایی قلبی و آنژین ایجاد شدند.

با این حال، مسدودکننده های بتا مانند قرص پروپرانول برای کاهش استرس موثر بوده و اثر ضد اضطراب قابل توجهی ایجاد می کنند که می تواند برای انواع خاصی از اختلالات اضطرابی مفید باشد، به ویژه:

  • اضطراب عملکرد
  • اضطراب اجتماعی
  • فوبیای خاص

قرص پروپرانول برای کاهش استرس

پروپرانول کاملاً با انواع دیگر داروهای تجویز شده برای اضطراب متفاوت است، زیرا مستقیماً علائم روانی اضطراب را هدف قرار نمی دهد. سودمندی آن در درمان اضطراب ناشی از توانایی آن در کمک به علائم فیزیکی مانند تعریق، لرزش یا ضربان قلب سریع است.

به همین دلیل، اگر پروپرانول برای شما تجویز شده باشد، احتمالاً برای اضطراب کوتاه‌مدت و مبتنی بر رویداد (موقعیتی) است. موقعیت هایی مانند تجربه اضطراب هنگام صحبت در جمع ناشی از یک واکنش فیزیکی است زیرا بدن باعث افزایش تولید هورمون های استرس مانند آدرنالین و نورآدرنالین می شود.

این هورمون‌ها به گیرنده‌های بتا موجود در سراسر بدن متصل می‌شوند و علائم اضطرابی مانند لرزش دست‌ها، تعریق، ضربان قلب سریع و حتی حالت تهوع را ایجاد می‌کنند. پروپرانول با مسدود کردن گیرنده های بتا در پیشگیری از این علائم فیزیکی اضطراب مفید است.

برای مثال، اگر در حال ارائه یک سخنرانی هستید، ممکن است همچنان از نظر ذهنی عصبی باشید، اما متوجه خواهید شد که پروپرانولول به جلوگیری از اضطراب فیزیکی کمک می کند. این همچنین می تواند یک مزیت غیرمستقیم برای عصبی بودن شما داشته باشد – آرام شدن و متمرکز ماندن بدون لرزش، ضربان قلب سریع و عرق کردن بسیار آسان تر می شود.

عوارض قرص پروپرانول برای کاهش استرس

پروپرانولول به طور کلی یک داروی قابل تحمل است، اما مانند اکثر داروها، عوارض جانبی احتمالی دارد. اینها می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و اغلب به دوز و دلیل مصرف آن بستگی دارد و می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی
  • سبکی سر یا سرگیجه
  • ضربان قلب آهسته
  • فشار خون پایین
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • یبوست

گروه‌های خاصی از افراد هستند که باید هنگام مصرف پروپرانول احتیاط کنند و برخی دیگر اصلاً نباید آن را مصرف کنند. پروپرانول می تواند شرایط را بدتر کند – از جمله نارسایی قلبی، بیماری کبد، میاستنی گراویس (اختلالی که باعث ضعف عضلانی می شود)، بیماری کلیوی و بیماری های مرتبط با گردش خون، مانند بیماری عروق محیطی یا بیماری رینود باید با احتیاط مصرف شود.

سایر گروه های در معرض خطر عبارتند از افراد مبتلا به دیابت، برادی کاردی (ضربان قلب کند) و فشار خون پایین. افراد مبتلا به بیماری های ریوی مانند آسم، آمفیزم یا بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) باید از مصرف این دارو خودداری کنند.

اگر قصد مصرف قرص پروپرانول را برای کاهش استرس و اضطراب دارید، مهم است که ابتدا با پزشک عمومی خود صحبت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تصمیم بگیرید که آیا پروپرانول درمان مناسبی برای شما است یا خیر و می توانند به هر سوالی که در مورد دارو دارید پاسخ دهند.

همچنین بخوانید: طریقه مصرف قرص مترونیدازول برای عفونت واژن

بهترین زمان مصرف قرص پروپرانول

بهترین زمان مصرف قرص پروپرانول

پروپرانولول را می توان در صورت نیاز برای کاهش استرس در موقعیت‌های خاص مصرف کرد، معمولاً حدود یک ساعت قبل از موقعیت پیش بینی شده اضطراب آور. به عنوان مثال، اگر درگیر سخنرانی عمومی هستید، معمولاً پروپرانولول را تقریباً یک ساعت قبل از رویداد مصرف می کنید.

پروپرانولول معمولاً برای اضطراب کوتاه مدت و موقعیتی استفاده می شود. با این حال، در برخی موارد، پزشک ممکن است تشخیص دهد که استفاده طولانی‌مدت ضروری است. انجام معاینات و گفتگوهای منظم با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی برای ارزیابی نیاز مداوم به پروپرانولول بسیار مهم است.

آیا پروپرانول آرامبخش است؟

این قرص می‌تواند در کوتاه مدت با کاهش استرس اثرات آرامبخشی از خود نشان دهد، اما مصرف خودسرانه آن به عنوان آرام بخش برای مدت طولانی، بدون تجویز پزشک توصیه نمی‌شود. زیرا این دارو در دراز مدت عوارض منفی بر ذهن و جسم بیمار باقی می‌گذارد.

آیا قرص پروپرانول خواب آور است؟

خستگی یکی از شایع ترین عوارض جانبی پروپرانول است. ممکن است این حالت را به صورت خواب آلودگی یا خستگی تجربه کنید. برخی از مصرف کنندگان دارو نیز بی خوابی و سایر مشکلات خواب را تجربه می کنند که خستگی را تشدید می کند. اگر پس از مصرف پروپرانولول احساس خستگی یا سرگیجه می کنید، باید دراز بکشید یا بنشینید تا زمانی که احساس بهتری پیدا کنید.

همچنین بخوانید: قرص اورژانسی برای پریود شدن سریع و نحوه مصرف آن

سخن آخر

امیدواریم این مطلب از آلامتو با موضوع قرص پروپرانول برای کاهش استرس برای شما همراهان سایت موثر بوده باشد و توانسته باشید پاسخ سوالات خود را بیابید.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا