اقتصاددانش و فناوریکسب و کارمدیریت

نکات مهم اقتصاد گیگ – 30 نکته کلیدی درباره اقتصاد گیگ این خزنده پرسرعت

[ad_1]

نکات مهم اقتصاد گیگ
nowrooz

دنیا به سرعت در حال تغییر است و دیگر روزهای کار روزی ۸ ساعت و ۶ روز در هفته گذشته است. این روزها کارمندان خودشان کاری که باید انجام دهند و ساعت آن را تعیین می ‌کنند. سبک کار کارمندان شرکت هایی مثل اوبر، لیفت و فیور نشان می دهد که ما از کار سنتی و تمام وقت گذر کرده ایم و به کار فریلنس (آزاد یا مستقل)، نیمه وقت و قراردادهای مستقل روی آورده ایم. به این سبک کار اقتصاد گیگ (Gig economy) می گویند. در تعریف اقتصاد گیگ می توان گفت این مدل، بازاری آزاد است که شرکت ها در آن به جای استخدام نیروی تمام وقت از قراردادهای مستقل و کار پاره وقت استفاده می کنند. به دلیل گسترش این مدل کار در اقتصاد به این مدل، گیگ گفته می شود. در ادامه نکات مهم اقتصاد گیگ را بخوانید تا تصویر شفاف تری از این اقتصاد داشته باشید:

  1. ۳۶% کارکنان آمریکایی درگیر اقتصاد گیگ شده اند. (Gallup): بزرگی اقتصاد گیگ به درستی قابل تشخیص نیست. مخصوصا که عده ای در کنار کار اصلی، کار فریلنس هم انجام می دهند. اما تخمین ها نشان می دهد ۵۵ میلیون نفر از آمریکایی ها در سال ۲۰۱۷ درگیر اقتصاد گیگ بودند. مطالعات تازه موسسه گالوپ هم نشان می دهد بیش از یک سوم آمریکایی ها یعنی ۵۷ میلیون به عنوان نیروی کار مستقل فعالیت می کنند.
  2. ۴۰% از کارکنان آمریکایی بخش اعظم درآمدشان را از طریق اقتصاد گیگ به دست می آورند (PYMNTS): داده ها نشان می دهد ۴۰% از کارمنان آمریکایی حدود ۴۰% درآمدشان را با کار به عنوان نیروی کار مستقل به دست می آورند. این نشان می دهد تا چه حد مردم از نظر مالی به شرکت های حاضر در اقتصاد گیگ متکی هستند. بسیاری از افراد در کنار شغل ثابت در شرکت های اقتصاد گیگ مانند اوبر هم کار می کنند تا از پس مخارج بربیایند.
  3. افزایش سالانه کارکنان فریلنس شیب تندتری پیدا کرده است (Wonolo): وونولو گزارش داده است نرخ رشد اقتصاد گیگ امسال بالاتر رفته است. تعداد فریلنسرهای آمریکا در سال ۲۰۱۷ ۴.۲% بود و این عدد در سال ۲۰۱۵ ۱.۳% بوده است.
  4. در سال ۲۰۱۸ کارکنان مستقل آمریکایی هفته ای یک میلیارد ساعت کار فریلنسری انجام داده‌اند (Upwork): طبق گزارشی که آپ وورک و اتحادیه فریلنسرها از صنعت فریلنسری تهیه کرده اند، این افراد در مجموع هفته ای یک میلیارد ساعت کار فریلنسری انجام می دهند. در سال ۲۰۱۵ این عدد ۷۲ میلیون ساعت بوده است که افزایش چشم گیری را نشان می دهد.
  5. اقتصاد گیگ سه برابر بیشتر از سایر مشاغل آمریکایی توسعه پیدا کرده است (Forbes): داده ها نشان می دهند نیروی کار مستقل سه برابر سریع تر از جمعیت نیروی کار آمریکا رشد می کند که می توان آینده روشن تری برای اقتصاد گیگ متصور شد.
  6. فریلنسرهای آمریکایی در سال ۲۰۱۸ ۱.۲۸ تریلیون دلار به اقتصاد آمریکا وارد کردند (MBO Partners): مطالعات نشان می دهد کارکنان مستقل تمام وقت آمریکا ۱.۲۸ تریلیون دلار به اقتصاد آمریکا تزریق کرده اند. این عدد تقریبا به اندازه تولید ناخالص داخلی اسپانیا است.
  7. در ۲۰۱۳ کسب و کارهای کوچک که به فریلنسرها تعلق داشتند ۲.۴ تریلیون دلار ایجاد کردند (AEO): در تحقیقی که به درآمد کسب و کارهای فریلنس محور می پرداخت مشخص شد در سال ۲۰۱۳ کسب و کارهای کوچک فریلنسی ۲.۴ تریلیون دلار تولید کرده اند که ۱۷% تولید ناخالص داخلی آمریکا در آن زمان را تشکیل می داد.
  8. اگر اقتصاد گیگ با همین سرعت رشد کند، تا سال ۲۰۲۷ ۵۰% نیروی کار آمریکا فریلنس می شوند (Wonolo): اگر سرعت رشد اقتصاد گیگ به همین منوال باشد، بیشتر از نصف نیروی کار آمریکا فریلنس خواهند شد.
  9. بیشتر از ۵۰% کارکنان تمام وقت مستقل نسبت به کسب و کارها سنتی احساس امنیت مالی بیشتری دارند (MBO Partners): گزارش MBO که سال ۲۰۱۹ تهیه شد نشان می دهد کارکنان مستقل از نظر مالی احساس امنیت بیشتری نسبت به شغل های سنتی دارند. اگرچه امنیت مالی یکی از مهم ترین فاکتورهای تصمیم گیری در این مورد است، امنیت شغلی و بیمه پزشکی دو نگرانی بزرگ فریلنسرها هستند.
  10. ۵۱% فریلنسرها با هر دستمزدی دیگر حاضر نیستند به شغل های سنتی برگردند (Upwork): تحقیق موسسه آپ ورک با عنوان «فریلنس بودن در آمریکا» نشان می دهد نیمی از فریلنسرها دوست ندارند به شغل های سنتی بازگردند و میزان دستمزد هم تحت تاثیر قرارشان نمی دهد.
  11. ۲۶% از نسل جدید فکر می کنند اقتصاد گیگ امنیت بیشتری نسبت به شغل های سنتی دارد. (T. Rowe Price Group): 26% از نسل جدید آمریکایی ها معتقدند مشاغل فریلنس امنیت مالی بیشتری نسبت به شغل های تمام وقت دارد. این عدد در نسل های قبلی کمتر است.
  12. ۸۴% فریلنسرها با سبک زندگی موردعلاقه شان زندگی می کنند و این عدد در کارکنان شغل های سنتی ۵۴% است (Upwork): یکی دیگر از نکات مهم اقتصاد گیگ رابطه آن با سبک زندگی است. به نظر می رسد در حال حاضر سبک زندگی نسبت به درآمد اولویت بالاتری دارد. در کار فریلنس نسبت به کار تمام وقت تعادل بیشتری بین کار و دیگر جنبه های زندگی برقرار است.
  13. ۷۸% از کارکنان گیگ می گویند نسبت به زمانی که کارمندی سنتی بودند خوشحال تر هستند و ۶۸% معتقدند سالم تر هستند (McKinsey): تحقیق مک کینزی به روشنی نشان می دهد فریلنسرها نسبت به کارمندان تمام وقت شادتر و سالم تر هستند.
  14. از هر شش کارمند سنتی یک نفر تمایل دارد مستقل شوند (McKinsey): مک کینزی در مطالعات مشاغل مستقلی که انجام داده متوجه شده است از هر شش کارمند سنتی یک نفر تمایل دارد مستقل شود. طبق این داده ها توقع می رود جمعیت فریلنسرها افزایش پیدا کند.
  15. کسانی که انتخابشان کار در اقتصاد فریلنس بوده راضی ترین گروه در نیروی کار هستند (McKinsey): مک کینزی در نظرسنجی که انجام داد رضایت گروه های مختلف نیروی کار را بررسی کرد. یکی از مهم ترین پارامترها مستقل یا سنتی بودن نیروی کار و اینکه انتخاب یا اجبار بوده، است. در این نظرسنجی فریلنسرهایی که به انتخاب خودشان کار فریلنس انجام می دهند راضی ترین گروه بودند.
  16. ۶۴% از کارکنان مستقل قصد دارند مستقل بمانند (Small Biz Labs): داده های فریلنس نشان می دهد بیشتر کارکنان مستقل قصد دارند همین روند را ادامه دهند. حدود ۱۲% قصد دارند کسب و کار بزرگ تری داشته باشند و فقط ۱۱% دوست دارند به کسب و کار سنتی برگردند.
  17. ۶۱% از کارمندان مستقل به انتخاب خودشان فریلنس هستند (Upwork): آپ ورک گزارش داده کارکنان اقتصاد گیگ که به انتخاب خودشان فریلنس شده اند هر سال اضافه می شود. در سال ۲۰۱۸ ۶۱% از تمام کارکنان مستقل آمریکا گفتند خودشان این نوع شغل را انتخاب کرده اند که در سال ۲۰۱۴ این عدد ۵۳% بود.
  18. متوسط درآمد ساعتی فریلنسرها در سراسر جهان از ۱۱ تا ۲۸ دلار است (Payoneer): طبق تحقیق پایونیر درآمد فریلنسرها ساعتی از ۱۱ تا ۲۸ دلار بسته به صنعت متفاوت است و میانگین درآمد ۱۹ دلار است. این میانگین عدد نسبتا بالایی محسوب می شود که علاقه افراد برای ورود به این حوزه را توجیه می کند.
  19. ۸۱% از فریلنسرهای تمام وقت مستقل کار می کنند که رئیس خودشان باشند (Statista): گزارش استتیستا برخی دلایل فریلنسی را مشخص کرده که شامل توانایی دورکاری، زمان بندی منعطف، درآمد بیشتر و استقلال است. اما رئیس خود بودن معمول ترین جواب فریلنسرها بود. این جواب درمورد ۸۱% از کارمندان تمام وقت فریلنس و ۶۱% از کارمندان پاره وقت فریلنس صدق می کند.
  20. بیشتر از ۷۰% فریلنسرها شغل ها را از بازار آنلاین و سایت های اقتصاد گیگ پیدا می کنند (Payoneer): اینترنت نقش مهمی در کار فریلنسی و و رشد صنعت گیگ بازی کرده است. گزارش درآمد فریلنسرها که پایونیر تهیه کرده نشان می دهد ۷۰% فریلنسرها پروژه ها را از وب سایت های گیگ پیدا می کنند.
  21. بیش از سه چهارم فریلنسرها می گویند تکنولوژی پیدا کردن کار را راحت کرده است (Upwork): بیشتر فریلنسرها معتقدند تکنولوژی باعث می شود کار پیدا کردن راحت تر شود.
  22. ۵۳% از بزرگسالان آمریکایی از گوشی هوشمند برای پیدا کردن کار استفاده می کنند (Federal Reserve Bank St. Louis): تحقیقات بانک فدرال سنت لوئیس نشان می دهد افراد ۱۸ تا ۲۹ ساله ۵۳% بیشتر از سایرین از گوشی هوشمند برای پیدا کردن شغل استفاده می کنند.
  23. ۵۴% فریلنسرها از فیسبوک برای معرفی خود استفاده می کنند (Payoneer): بیشتر از نصف فریلنسرها در آمریکا از فیسبوک برای معرفی کارشان استفاده می کنند که سال ۲۰۱۵ این عدد ۳۸% بوده است. به نظر می رسد فریلنسرها نه تنها رئیس خودشان هستند بلکه مسئول روابط عمومی خودشان هم هستند.
  24. ۲۰-۳۰% از نیروی کار در آمریکا و اتحادیه اروپا درگیر اقتصاد گیگ هستند (McKinsey): ۱۶۲ میلیون نیروی کار در آمریکا و ۱۵ کشور اتحادیه اروپا درگیر کارهای غیرسنتی و اقتصاد گیگ هستند.
  25. ابعاد اقتصاد گیگ در انگلیس از سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۱۹ دوبرابر شده و حالا ۴.۷ میلیون کارمند دارد (The Guardian): به نظر می رسد انگلیس هم در رشد اقتصاد گیگ دنباله روی آمریکا است. در سه سال گذشته نیروی فریلنس انگلیس دوبرابر شده است. حالا از هر ده کارمند یک نفر فریلنس است و ۴.۷ میلیون نفر در اقتصاد گیگ فعال هستند.
  26. تعداد فریلنس ها از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ ۲۴% افزایش پیدا کرده است (IPSE): تعداد کارکنان مستقل اتحادیه اروپا بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ ۲۴% افزایش پیدا کرده و از ۷.۷ میلیون به ۹.۶ میلیون رسیده است.
  27. ۹۰% از فریلنسرها فکر می کنند این صنعت آینده روشن تری پیش رو دارد (Upwork): طبق تحقیق آپ ورک ۹۰% از کارمندان مستقل بر این باور هستند که اقتصاد گیگ با گذشت زمان به پیشرفت خود ادامه می دهد.
  28. ۴۲% از جوانان فریلنس هستند (Upwork): تحقیقات آپ ورک از ترندهای اقتصاد گیگ نشان می دهد افراد ۱۸-۳۴ ساله بیشترین افراد درگیر اقتصاد گیگ هستند و ۴۲% این جمعیت را تشکیل می دهد.
  29. نسل جدید ۷۵% نیروی کار جهانی را تا سال ۲۰۲۵ تشکیل می دهند (Forbes): فوربز گزارش داده تا سال ۲۰۲۵ نسل جدید بیشتر نیروی کار یعنی به طور دقیق ۷۵% آن را تشکیل می دهد. وقتی درنظر بگیریم نسل جوان بیش از هر نسل دیگری فریلنس هستند، این عدد نوید آینده روشنی را برای اقتصاد گیگ می دهد.
  30. ۸۰% شرکت های بزرگ برنامه دارند به برنامه زمانی منعطف تغییر برنامه دهند (Intuit): طبق گزارش اینتویت در سال ۲۰۲۰ درمورد آینده اقتصاد گیگ، بیش از ۸۰% شرکت های بزرگ آمریکایی برنامه دارند کارکنان غیرسنتی را در سال های پیش رو افزایش دهند.

چرا اقتصاد گیگ در حال رشد است؟

نکات مهم اقتصاد گیگ و رشد آن که در بالا ذکر شد نشان می دهد دلایل متعددی برای رشد اقتصاد گیگ وجود دارد. به نظر می رسد از یک طرف کارکنان، به ویژه جوان ترها، کار فریلنس را به دلیل انعطاف و استقلالی که دراختیارشان می گذارد به کار تمام وقت سنتی ترجیح می دهند. کار غیرسنتی، به خصوص سایت‌های اقتصاد گیگ به کارکنان اجازه می دهد اینکه کجا، کی و برای کی کار کنند را خودشان انتخاب کنند. از طرف دیگر شرکت ها هم از داشتن نیروی کار انعطاف پذیر سود می برند و هزینه کمتر برای آموزش خرج می کنند، معمولا لازم نیست هزینه هایی نظیر بیمه و مالیات بپردازند و می توانند به راحتی نیروها را جایگزین کنند.

آیا اقتصاد گیگ خوب است؟

از دیگر نکات مهم اقتصاد گیگ ویژگی های نیروی کار است. به نظر می رسد نیروهای کار، جوان و پیر مزایای استقلال را ترجیح می دهند. آن ها می توانند ساعات کاری، شغل و مشتریان خود را انتخاب کنند. شرکت ها هم از این بازارکار رقابتی لذت می برند.

سخن آخر
نتایج تحقیقات نشان می دهد کار فریلنس در حال افزایش است. با توجه به مزایای این سبک کار برای کارمندان و کارفرماها و نکات مهم اقتصاد گیگ که ذکر آن رفت به نظر می رسد این مدل کار کردن افزایش پیدا کند و در آینده آمریکا و دیگر کشورهای دنیا به این نوع از کار روی بیاورند.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا