پرورش گلپرورش گل و گیاهدانستنی ها

پرورش گل کلماتیس و اصول نگهداری این گیاه رونده

[ad_1]

به طور کلی کلماتیس از دسته گیاهان خانواده آلاله سانان و رونده به شمار می آید که معمولا بر روی داربست، آربور و پرگولا در نزدیکی درب ورودی مجتمع رشد خواهد کرد. اگر اصولی روند کاشت و پرورش گل کلماتیس را انجام دهید ارتفاع آن تا سه متر نیز خواهد رسید و باعث چشم نوازی بیشتر محیط اطراف خواهد شد.

آشنایی با اصول پرورش گل کلماتیس

بهتر است بدانید که گیاه کلماتیس در واقع از دسته گیاهان بومی شرق آسیا می باشد که از نظر شکل، اندازه، رنگ گل، فصل گلدهی، ارتفاع و عرض تاجی متفاوت دارد. گل های تولید شده اغلب گونه های این گیاه دارای قطری بین ۱۰ تا ۲۵ سانتی متر هستند و عمدتا در مقادیر شکوفا خواهند شد. برای مثال حدود ۱۰۰ عدد در طول یک فصل بر روی گیاه مادر ظاهر می شوند و نمونه های متداول و غیر هیبریدی نیز گل هایی با قطر ۲ تا ۸ سانتی متر خواهند داشت.

اصول پرورش گل کلماتیس

این گیاه زیبا معمولا از اواسط آذر تا اواخر اسفند ماه گل هایی سفید زنگوله مانند با بویی مشابه لیمو تولید خواهد کرد. کلماتیس را می توان از دسته گیاهان بالارونده و همیشه سبز دانست که برخی از گونه های آن گل هایی خرمایی رنگ و کاملا ابلق تولید می کنند. برگ های کلماتیس نیز معمولا بر روی ساقه، متقابل یکدیگر قرار می گیرند و در هر دسته می توانید سه الی پنج برگچه را مشاهده کنید. شکل برگ های این گیاه معمولا مدور و به شکل قلب خواهند بود.

گیاه زیبای کلماتیس معمولا در مناطق معتدله رشد بسیار مطلوبی خواهد داشت و همچنین نگهداری از آن در مناطق جنوبی و منطقه هایی با آب و هوای گرم به هیچ وجه توصیه نمی شود. از آنجایی که گیاه کلماتیس بومی مناطق سردسیر شرق آسیا است شرایط سرد و مرطوب را ترجیح می دهد.

دستورالعمل کاشت کلماتیس

دستورالعمل کاشت و تکثیر کلماتیس

توجه داشته باشید که برای کاشت بذر کلماتیس در ابتدا بایستی گلدانی را که قطر دهانه آن تقریبا ۱۰ سانتی متر و همچنین از زهکشی ایده آلی برخوردار باشد انتخاب نمایید. می توانید به منظور زهکشی بهتر بستر منافذ زیرین گلدان بذر ها را با چندین تکه سنگ کوچک بپوشانید.

گلدان آماده شده را با خاکی شامل ۵۰ درصد خاک برگ و ۵۰ درصد پیت ماس و مقدار کمی شن ریزه پر کنید و به این نکته دقت داشته باشید که محیط و خاک مورد استفاده بایستی کاملا استریل باشند. برای هر گلدان بایستی ۱۰ الی ۱۲ بذر در نظر بگیرید.

بذر ها را روی خاک بپاشید و بعد روی آن ها را به اندازه نیم سانتی متر با استفاده از ترکیب آماده شده به خوبی بپوشانید. کمی سطح خاک را به داخل فشار دهید و بلافاصله برای آبیاری اقدام نمایید. پس از اتمام آبیاری می توانید روی سطح بستر را با ماسه و یا پرلیت بپوشانید.

توصیه می شود که در طول جوانه زنی گیاه رطوبت مورد نیاز را تامین نمایید. همچنین می توانید برای نگهداری رطوبت اطراف بذور گلدان را درون یک کیسه پلاستیکی شفاف قرار دهید و درب آن را ببندید. پس از مشاهده اولین جوانه ها نیز بایستی گلدان را از پلاستیک خارج کرده و به محیطی پر نور اما بدور از نور مستقیم خورشید انتقال دهید.

دشتورالعمل تکثیر گیاه

شرایط مورد نیاز برای نگهداری کلماتیس:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه سعی داریم به بیان برخی از اصول مورد نیاز برای کاشت و پرورش گل کلماتیس بپردازیم:

با وجود اینکه کلماتیس در خاک های معمولی باغ و باغچه به خوبی رشد می کند اما نباید از این نکته غفلت کنید که کلماتیس به خاک کمی قلیایی برای رشد حتمی نیاز دارد و می توانید آن را با اضافه کردن مقداری گچ قلیایی نمایید. عمدتا توصیه می شود تا در بستر گیاه از ترکیب پیت ماس، خاک برگ و مقداری شن ریزه استفاده شود و همچنین نسبت به زهکشی منسب خاک گیاهتان نیز نباید بی توجه باشید.

اگرچه در سال های اولیه کشت نیازی به تغذیه و کوددهی گیاه نیست اما امکان دارد پس از گذشت چندین سال شاهد کاهش رشد کلماتیس و به ویژه کم شدن گلدهی آن باشید زیرا در این طول این مدت گیاه تمام مواد مغذی موجود درون خاک و اطراف آن را مصرف کرده است. با این حال می توان گفت که تعداد دفعات کوددهی بستگی به وضعیت خاک دارد. برای مثال اگر خاک بستر به خوبی تهیه شده باشد و هنگام کاشت از کود های دیر تجزیه شده و یا کمپوست استفاده کرده باشید گیاهتان در اوایل فصل بهار به کوددهی نیاز پیدا نمی کند.

چگونگی نگهداری از گل کلماتیس

معمولا برای تغذیه گیاه کلماتیس می توانید از کود های مختلفی با نسبت ۲۰.۲۰.۲۰ و به میزان ۲۲۵ گرم برای هر بوته استفاده نمایید. همچنین برای افزایش سرعت گلدهی باید کلماتیس را با کود فسفر در هر دو الی سه هفته یک مرتبه تغذیه نمایید. توصیه می شود که همراه کود مصرفی یک نوک قاشق کود آهن نیز استفاده نمایید تا با سبز تر شدن برگ ها و تغذیه بهتر گیاهتان مواجه شوید.

در پرورش این گل توجه داشته باشید که معمولا دفعات و میزان آبیاری بستر کلماتیس بر ساس آب و هوای محل کشت، فصل سال، بافت خاک و میزان رطوبت مورد نیاز گیاه تعیین خواهد شد. با وجود اینکه کلماتیس ها می توانند گرمای هوا را تا حد زیادی تحمل کنند اما در برابر خشکی خاک و کم آبی طولانی مدت زیادی زنده نمی مانند.

در مقابل نیز اگر بستر گیاه بیش از حد مرطوب و خیس شود ریشه ها به تدریج دچار پوسیدگی خواهند شد. به همین خاطر توصیه می شود بذر های کلماتیس را در خاکی بکارید که از زهکشی خوب برخوردار باشد و آب دریافتی را درون خود نگه ندارد.

پرورش گل کلماتیس دقت داشته باشید که حداقل نیاز نوری این گیاه ۶ ساعت در طول روز است که البته اغلب گونه های آن آفتاب صبحگاه را ترجیح خواهند داد. در مناطق بسیار گرم نیز بهتر است گیاهتان را در محیطی سایه قرار دهید.

آفات و بیماری های رایج گیاه

  • آفات و بیماری های رایج:

به طور کلی از مشکلات رایجی که در روند پرورش گل کلماتیس رخ می دهد فعالیت قارچ ها است که در صورت مشاهده هر گونه آلودگی قارچی بایستی سریعا برای دفع آن اقدام نمایید. بهتر است بدانید که ایجاد تهویه هوای مناسب و پاکیزه نگه داشتن محیط نگهداری گلدان ها درصد خطر آلودگی گیاهان به قارچ را کاهش خواهد داد اما آن ها را از بین نمی برد و بایستی به سراغ سموم قارچ کش بروید.

معمولا توصیه می شود به منظور نتیجه گیری بهتر از دو نوع سم قارچ کش سیستماتیک استفاده نمایید و در صورت مشاهده اولین علائم فعالیت قاچ ها در ۲۴ ساعت اول فقط یکی از دو نوع سم را استفاده نمایید. یک الی دو روز صبر کنید و بعد در صورت نیاز با کود دوم گیاهتان را سمپاشی نمایید. عمدتا برای تقویت گیاه کلماتیس در طول سمپاشی توصیه می شود از کود های مایع استفاده نمایید تا قدرت رشد تازه بیابند و در صورتی که گیاهتان ضعیف بود حتما غلظت سموم را نصف نمایید.

منبع : آرگا

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا