پرورش گل و گیاهدانستنی هادسته‌بندی نشده

کود برای درخت نارگیل و نکاتی برای رشد بهتر درخت نارگیل

[ad_1]

درخت نارگیل یکی از درختان مفید و مهم در دنیا محسوب می شود و مزیت های بسیار زیادی دارد. این درخت زیبا در مناطق گرمسیری رشد می کند. توجه داشته باشید درخت نارگیل به کوددهی بسیار مطلوبی احتیاج دارد. به این صورت که حتی این درخت برای تأمین سریع مواد مغذی کمیاب نظیر بور نیز به کوددهی مناسب نیاز خواهد داشت. کمبود مواد مغذی به خصوص در خاک ضعیف به هیچ عنوان برای نارگیل مناسب نیست. شما باید بهترین کود برای درخت نارگیل که کود مایع است را انتخاب نمایید.

مواد مغذی این کود مایع شامل منیزیم، بور، فسفر و نیتروژن است. کود مایع باید هر ۴ هفته یک بار مورد استفاده قرار گیرد. چرا که مراقبت از درخت نارگیل بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر این می توانید کوددهی را با کمپوست ارگانیک یا کود دامی کهنه شده تکمیل نمایید. بر همین اساس در این مقاله قصد داریم با بهترین کود برای درخت نارگیل و تأثیر کود بر رشد و کیفیت آن بیشتر آشنا شویم. بنابراین توصیه می کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

آشنایی با درخت نارگیل و ویژگی های خاص آن

درخت نارگیل از خانواده درختان نخل است که به طور مستقیم و بدون انشعاب تا حدود ۳۰ متر ارتفاع گرفته است. این درخت دارای تنه بسیار ضخیم و تنومند است که قطر آن به یک متر می رسد. میوه های خوش طعم و شیرین این درخت به صورت خوشه ای در کنار یکدیگر رشد نموده اند و ظاهری پر بار به درخت بخشیده اند. بهترین منطقه برای پرورش درخت نارگیل مناطقی مانند مناطق استوایی است که رطوبت بیشتری دارد. کشورهای استوایی این درخت را بسیار مهم و کاربردی دانسته و از بیشتر قسمت های آن به عنوان غذای خوراکی استفاده می کنند. دانه، گل، ریشه، روغن هسته و مایع سفید رنگ درون پوسته بخش های قابل استفاده درخت نارگیل محسوب می شوند.

این درخت همیشه زیبا و سبز از انتهای تنه خود، برگ های بزرگی به طول ۴ الی ۵ متر را رشد می دهد. این برگ ها به رنگ سبز روشن هستند. نارگیل های کروی شکل به صورت خوشه ای و در اندازه های مختلف، بالای درخت رشد می کنند. این میوه ها بسیار ضخیم و پوشیده از الیاف هستند و بخش داخلی آن ها که حاوی شیره نارگیل است، به شدت صاف و سخت است.

کود مغذی برای درخت نارگیل

نگهداری درخت نارگیل نیازمند فراهم کردن چه شرایطی است؟

اگر به دنبال داشتن درخت نارگیل مرغوب و بارور هستید بهتر است شرایط زیر را برای این درخت فراهم کنید.

شرایط محیطی، دما و رطوبت مورد نیاز درخت نارگیل

این درخت سازگاری بسیار زیادی با شرایط آب و هوایی و خاکی دارد. با این حال بهتر است برای داشتن حداکثر رشد عمل کشت در مناطقی با آب و هوای گرم و مرطوب انجام شود. در نواحی دارای دمای ۲۱ تا ۲۷ درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی تقریبا ۸۰ تا ۹۰ درصد نارگیل های درشت و خوش طعم تولید می شود. ولی در مناطقی که دمای آن کمتر از ۱۵ درجه سانتی گراد است، درخت در تولید میوه کاهش فراوانی خواهد داشت.

نحوه آبیاری

مناطق گرمسیری انتظارات درخت نارگیل را از جهت رطوبت، آبیاری و دما به خوبی برآورده می کنند. البته مناطقی که دارای بارندگی بسیار مناسب بوده یا پرورش دهنده با آبیاری منظم به درخت رسیدگی می کند، در رشد آن نیز تأثیر بسیار زیادی می گذارد. زیرا این درخت برای تولید محصولات بیشتر نباید درگیر کاهش رطوبت و تشنگی بیش از حد شود. بهتر است بدانید درخت بالغ باید بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ لیتر آب در طی ۴ تا ۷ روز دریافت نماید. از سوی دیگر در طول تابستان دوره آبیاری کوتاه تر می شود و هر ۴ روز یک بار باید این درخت از آب سیراب شود. درخت نارگیل به هیچ عنوان با شوری آب مشکلی ندارد. به گونه ای که می توان حتی آن را با آب دریا نیز آبیاری کرد. در واقع آب شور موجب می شود مقدار چربی آن بیشتر شود.

خاک مناسب

اگر به طور منظم به درخت نارگیل رسیدگی کنید و این درخت خاک حاصلخیز و کوددهی مناسب داشته باشد، سن باروری آن ۳ تا ۵ سال طول می کشد. شما می توانید این درخت تنومند را در خاک های مختلف مثل خاک شنی، رسی، آبرفتی و لومی نیز پرورش دهید. به یاد داشته باشید بهترین نوع خاک برای رشد درخت نارگیل رسوبات آبرفتی رودخانه ها است که از قدرت زهکشی نسبتا بالایی برخوردار است. درخت نارگیل می تواند در خاک حاصلخیز به خوبی رشد کند.

ویژگی های کود مناسب برای درخت نارگیل

نور مناسب جهت رشد

درخت نارگیل باید در مکانی با تابش نور بالا کشت شود. این درخت در مکانی که نور آن کم باشد میوه تولید نمی کند و برگ های آن سریع زرد می شوند. یک نکته مهم که باید به خاطر داشته باشید این است که در روزهای گرم تابستان باید رطوبت هوا نیز تأمین شود تا این درخت به علت گرما درگیر خشکی نشود.

بهترین کود برای درخت نارگیل

کوددهی منظم درخت نارگیل باید از اولین سال مورد توجه افراد قرار بگیرد. همان طور که می دانید این درخت قطر بسیار بالایی دارد. به همین خاطر برای تأمین نیازهای تغذیه ای آن، یک برنامه کوددهی کامل و منظم ضروری خواهد بود. درختان نارگیل به نیتروژن بسیاری احتیاج دارند. کود دانه ای باید به نسبت یک به دو استفاده شود که حاوی نیتروژن است. این کود موجب تحریک رشد نارگیل می شود. کودهای ترکیبی را می توان در زمان پیوند نارگیل استفاده کرد.

کود کمپوست شده مرغی یک منبع کامل از مواد مغذی ماکرو و میکرو برای درخت نارگیل محسوب می شود. این کود منبع فراوانی از مواد مغذی است. علاوه بر این دارای سطوح بالایی از فسفر، پتاسیم و نیتروژن است. کود مرغی دارای کلسیم بیشتری نسبت به دیگر کمپوست های گاوی است. هم چنین این کود دارای گوگرد و منیزیم برای رشد درخت نارگیل است. کود مرغ می تواند مواد آلی را به خاک اضافه کند و ظرفیت نگهداری آب در خاک را تا حد زیادی افزایش می دهد. هم چنین زهکشی و تهویه خاک را نیز بهبود می بخشد.

بهترین کود برای درخت نارگیل کدام است؟

بهترین نمونه کود تقویتی درخت نارگیل

کودهای آلی یکی از مهم ترین گزینه های مورد نیاز درخت نارگیل محسوب می شوند. بهترین کود برای درخت نارگیل می تواند منابع غذایی را در اختیار ریشه و خاک درخت قرار دهد. علاوه بر این موجب افزایش رشد درخت نیز می شود. یکی از نمونه های کود تقویتی، کود اسید هیومیک است. هر نخل نارگیل بالغ با توجه به سن و شرایط کشت تقریبا به ۲۰ تا ۵۰ کیلوگرم کود اسید هیومیک پودری و میزان ۲۰۰ سی سی اسید هیومیک احتیاج دارد.

استفاده از کود شوک ۱۰ ایکس جهت بهبود عملکرد درخت نارگیل

خوب است بدانید استفاده از شوک ۱۰ ایکس برای رشد و عملکرد بهتر نارگیل دارای تأثیرات بسیار مثبتی است. این کود به علت داشتن عناصر اصلی غذایی مورد نیاز درختان نارگیل، موجب رشد بهتر این نوع درختان شده و بازدهی آن ها را افزایش می دهد. با این کار زمان کوددهی تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. به همین دلیل برای داشتن درختان نارگیل تنومندتر و سالم تر باید از کود شوک ۱۰ ایکس استفاده شود. این کود دارای ترکیبات مختلفی است که برای تقویت رشد و توسعه این درخت مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از کود شوک ۱۰ ایکس در مراحل گوناگون رشد درخت نارگیل، نه تنها موجب افزایش سرعت رشد و توسعه درخت می شود، بلکه می تواند به تقویت ساختارهای گیاهی، افزایش تعداد و کیفیت میوه های نارگیل نیز کمک نماید.

با استفاده از این کود، عملکرد درخت نارگیل بهبود می یابد و می تواند به علت افزایش تولید محصول و بهبود کیفیت آن، سود بیشتری برای باغداران به ارمغان بیاورد. نحوه استفاده از کود شوک ایکس ۱۰ برای بهبود کیفیت محصولات نارگیل به این شکل است که در مرحله رشد برای هر درخت، دو بار در هفته این کود مورد استفاده قرار می گیرد. این کود باید به شکل پخش شده در اطراف پایه درخت، در فاصله ۲۰ سانتی متری از پایه درخت استفاده شود.

مناسب ترین کود برای برای درخت نارگیل

در صورت استفاده درست از کود شوک ایکس ۱۰ می توان به بهبود رشد و عملکرد درخت نارگیل و بهبود کیفیت محصول آن دست پیدا کرد. از آنجایی که این درخت در صنعت باغبانی و درآمد زایی برای باغداران اهمیت زیادی دارد، استفاده از آن می تواند به بهبود تولیدات کمک کند.

سایر کودهای مهم مورد نیاز درخت زیبای نارگیل

بهتر است بدانید درخت نارگیل به تغذیه مناسبی احتیاج دارد. شما به عنوان یک پرورش دهنده می توانید این درخت را در طول فصل رشد هر ۴ تا ۶ هفته یک بار با کود میکروکمپلکس مایع که دارای عناصر ریز مغذی یا کم مصرف است، تغذیه کنید. چرا که درخت نباید با کمبود عناصر کم مصرف مواجه نشود. برای تأمین عناصر پر مصرف مورد نیاز این درخت، می توانید از کودی استفاده کنید که دارای پتاسیم و فسفر داشته باشد.  شما می توانید به جای اینکه ۴ الی ۶ هفته یک بار به این درخت کود دهید، هر ۶ تا ۸ هفته یک بار کود مورد نیاز را در اختیار درخت نارگیل قرار دهید. بهتر است به منظور تأمین کلسیم مورد نیاز درخت نارگیل، از کود نیترات به مقدار لازم استفاده کنید.

معرفی بهترین کود برای درخت نارگیل

آشنایی با نحوه تکثیر درخت نارگیل

شیوه های تکثیر درخت نارگیل به چند روش مختلف انجام می شود. برخی از روش های تکثیر درخت نارگیل به شرح زیر است:

۱. تکثیر از طریق بذر

یکی از متداول ترین شیوه های تکثیر درخت نارگیل از طریق بذر است. در این شیوه بذرهای تازه و نرمال نارگیل دریافت شده و پس از شستشو و خشک شدن، در زمین یا درون گلدان های ویژه کاشته می شوند. برای اینکه جوانه زنی بذرها انجام شود، به محیط گرم و مرطوب نیاز است. در طول پروسه رشد، بذرها به صورت تدریجی جوانه می زنند. بعد از گذشت چند ماه، بذرهایی که جوانه زده اند را می توان به مکان دائمی انتقال داد.

۲. تکثیر از طریق ریز قلمه

در این شیوه از شاخه های سالم و جوان درخت نارگیل برای تکثیر استفاده می گردد. شاخه های انتخاب شده به طول ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر بریده می شوند. سپس داخل یک رسانه رطوبتی از پیچک و خاک قرار می گیرند. برای اینکه رطوبت حفظ شود، قلمه ها با شیشه یا پلاستیک محافظت خواهند شد. بعد از چند هفته ریزقلمه ها رشد خود را آغاز می کنند و به محیط تازه منتقل می شوند.

۳. تکثیر از طریق جوانه های جانبی

درخت نارگیل جوانه های جانبی زیادی تولید می کند که می توان برای تکثیر از آن ها استفاده کرد. برای این منظور جوانه های جانبی را با دقت بسیار زیادی از ریشه اصلی جدا کنید و در زمین یا گلدان بکارید. جوانه های جانبی با مراقبت و نگهداری صحیح رشد می کنند و به درختان تنومند تبدیل می شوند.

فراموش نکنید که تکثیر درخت نارگیل ممکن است در شرایط ویژه و بسترهای متفاوتی انجام شود. به همین دلیل رطوبت، نور و دمای مناسب از اصلی ترین عوامل موفقیت در تکثیر درخت نارگیل محسوب می شوند. به همین منظور برای اینکه بهترین نتیجه را دریافت کنید به مراقبت از درخت نارگیل در تمام دوره های رشد توجه کنید.

بهترین زمان برای کوددهی نارگیل

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات کود درخت موز، کود برای درخت انبه، کود برای درخت خرمالو و کود برای درخت کاج را نیز مطالعه فرمایید.

منبع : آرگا

برچسب :

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا