تازه های سلامت و پزشکی

بارداری کاذب چیست و چه علائمی دارد؟

[ad_1]

بــارداری پــوچ(کاذب) چیست؟

 

بــارداری پــوچ یا پسودوسیز بیماری است که عـلائــم فیزیکی مشترک زیادی با بــارداری معمولی دارد اما هیچ نوزادی وجود ندارد. پزشکان معتقدند با وجود بروز عـلائــم فیزیکی مشخص مانند برآمدگی شکم و … این بیماری بیشتر جنبه روانی دارد.

حالت تهوع، خستگی، سینه های متورم و … معمولا به عنوان عـلائــم معمول بــارداری دیده می شوند اما در نمونه هایی نادر عـلائــم به این شکل نیست. بــارداری پــوچ که به نام بــارداری پــوچ یا در اصطلاح پزشکی پسودوسیز هم شناخته می شود شرایط غیر معمولی است که باعث می شود زن باور کند بــاردار است. حتی ممکن است خیلی از عـلائــم شناخته شده بــارداری را داشته باشد.

در زنان مبتلا به «حاملگی پــوچ» برخی از عـلائــم بــارداری بروز می‌کند. شروع خونریزی قاعدگی و مدت آن نظم طبیعی خود را از دست داده و کاهش می‌یابد. حتی، بندرت ممکن است با خونریزی قاعدگی آمنوره روبه‌رو شوند. یکی از جالبترین مسائلی که گاهی برخی از زنان در سنین باروری و حتی نزدیک به دوران یائسگی با آن روبهرو میشوند، «حاملگی پــوچ» است.

در بــارداری پــوچ نطفه و جنینی وجود ندارد. با این وجود، عـلائــم آن می تواند آنقدر طولانی شود که زن و اطرافیان او باور کنند او چشم انتظار نوزاد خود است. حتی بعضی از مردان پدیده ای به نام کواد (زائو نمایی پدر) یا بــارداری دلسوز را تجربه می کنند. آنها هم عـلائــمی مشابه زن بــاردار مانند افـزایــش وزن، حالت تهوع و کمر درد را تجربه می کنند.

 

انواع حاملگی پــوچ

 

حاملگی پــوچ دو نوع کامل و جزئی دارد.

 

  • حاملگی پــوچ کامل: در این نوع حاملگی پــوچ، جنین یا جفت طبیعی وجود ندارد.

 

  • حاملگی پــوچ جزئی: در این نوع حاملگی پــوچ، جنین غیرطبیعی، و جفت تا حدی طبیعی است، جنین شروع به رشد می کند، اما ناقص و بدشکل است و زنده نمی ماند.

 

حاملگی پــوچ عوارض خطرناکی را به دنبال دارد، مثلا باعث یک نوع نادر از سرطان خواهد شد و نیاز فوری به درمــان دارد.

 

علت بــارداری پــوچ
با اینکه هنوز علت دقیق بیماری پسودوسیز شناخته نشده پزشکان به این مشکوک هستند که ممکن است عوامل روان شناسانه بدن را طوری فریب دهند که فرد فکر کند بــاردار است. برای بیماری بــارداری پــوچ سه نظریه اصلی وجود دارد.

بعضی از متخصصان سلامت ذهن بر این باورند این پدیده به یک تمایل درونی یا ترس از حاملگی مربوط می شود و ممکن است سیستم غده ای بدن را تحت تاثیر قرار دهند که به نوبه خود باعث بروز عـلائــم بــارداری می شود.

نظریه دیگر به آرزو و خواست انجام کار مربوط می شود. بعضی از روان شناسان و روان پزشکان معتقدند وقتی زنی احتمالا بعد از تجربه چند سقط جنین، ناباروری، نزدیک بودن به سن یائسگی یا چون می خواهد ازدواج کند از ته دل آرزو می کند بــاردار باشد و ممکن است از بعضی تغییرات در بدنش مانند شکم متورم، سینه های بزرگ شده یا حتی احساس حرکات جنین به عنوان نشانه های حاملگی برداشت اشتباه داشته باشد.

در واقع مغز زن این نشانه ها را اشتباه می گیرد و موجب تحریک و آزاد شدن هـورمــون هایی مانند استروژن و پرولاکتین (هـورمــون شیرآور) و منجر به عـلائــم واقعی بــارداری می شود. نظریه سوم این به تغییرات شیمیایی مشخصی در سیستم اعصاب و اختلالات افسردگی مربوط می شود که ممکن است این تغییرات علت عـلائــم بــارداری پــوچ باشد.

بعضی از تحقیقات نشان داده اند فقر، عدم آموزش، سوء استفاده جنسی در کودکی یا مشکلات ارتباطی ممکن است در بروز بــارداری پــوچ نقش داشته باشند. بــارداری پــوچ شباهتی با ادعای بــاردار شدن برای منافع (مثلا سود مالی) یا داشتن هذیان بــارداری (مانند آنچه بیماران اسکیزوفرنیایی تجربه می کنند) ندارد.

 

عـلائــم بــارداری پــوچ

 

عـلائــم بــارداری پــوچ از خیلی جهات به غیر از وجود نوزاد اغلب شبیه به بــارداری واقعی است. در هر دو حالت زن کاملا مطمئن است که بــاردار است.

از لحاظ فیزیکی، شایع ترین علامت شکم متورم شبیه به برآمدگی وجود یک نوزاد است. شکم می تواند همان طور که در دوران بــارداری با رشد بچه بزرگ می شود در بــارداری پــوچ هم بزرگ و برآمده شود. در بــارداری پــوچ این بزرگی شکم نتیجه وجود یک نوزاد نیست. در واقع باور بر این است که ورم کردن شکم در بــارداری پــوچ به دلایل زیر است:

  • گاز
  • چربی
  • مدفوع
  • ادرار

 

چرخه نامنظم قاعدگی زنان دومین علامت شایع فیزیکی حاملگی پــوچ است. نصف تا سه چهارم زنانی که پسودوسیز را تجربه می کنند احساس حرکت نوزاد را در شکم خود گزارش داده اند. بسیاری از زنان هم احساس می کنند نوزاد بیمار است با اینکه هیچ نوزادی وجود ندارد.

 

تشخیص عـلائــم دیگر بــارداری پــوچ از عـلائــمی که در بــارداری واقعی تجربه می شوند می توانند مشکل باشد، این عـلائــم عبارتند از:

 

  • ناخوشی و حالت تهوع صبحگاهی
  • حساس شدن سینه ها
  •  تغییرات سینه ها از جمله سایز و رنگ و شکل نوک
  • احتمال تولید شیر در سینه ها
  • افـزایــش وزن
  • دردهای زایمان
  • انحراف ناف
  • افـزایــش اشتها
  • بزرگ شدن رحم
  • نرمی گردنه رحم
  • زایمان پــوچ
  • عقب افتادن عادت ماهیانه
  • برآمدگی شکم
  • احساس حرکت نوزاد در شکم
  • حالت تهوع و استفراغ

 

عـلائــم بــارداری پــوچ یا کاذب می تواند فقط چند هفته، نه ماه یا حتی سال ها طول بکشد. درصد خیلی کمی از بیمارانی که بــارداری پــوچ دارند با درد زایمان به مطب دکتر یا بیمارستان مراجعه می کنند. با این حال، این عـلائــم می تواند آنقدر باورپذیر باشد که حتی دکترها را هم باور کنند.

 

تشخیص حاملگی پــوچ

 

برای تشخیص اینکه آیا زنی بــارداری پــوچ را تجربه می کند یا خیر پزشک معمولا عـلائــمی را که دارد بررسی می کند؛ آزمایشات بــارداری پــوچ شامل آزمایش لگنی، آزمایش فراصوت شکمی و آزمایشات مشابهی است که برای احساس کردن و نشان دادن نوزاد متولد نشده در بــارداری نرمال هم انجام می شود.

در بــارداری پــوچ، هیچ نوزادی در آزمایش فراصوت دیده نمی شود و هیچ ضربان قلبی هم نیست. با این حال، گاهی اوقات دکتر بعضی تغییرات فیزیکی را که در بــارداری پیش می آید مانند بزرگ شدن رحم و نرم شدن گردنه رحم در بیمار می بیند. تست ادرار بــارداری در بــارداری پــوچ به غیر از مواردی نادر که هـورمــون هایی شبیه به بــارداری معمول تولید می شود همیشه منفی است.

بعضی از بیماری ها مانند حاملگی خارج از رحم، مرض چاقی و سرطان هم می توانند عـلائــم بــارداری را داشته باشند که باید با آزمایشات لازم بررسی شوند.

 

درمــان بــارداری پــوچ
بــارداری پــوچ مدت زیادی ادامه پیدا نمی کند و نهایتا منجر به سقط خود بخودی می شود. برای جلوگیری از عوارض این بــارداری، بایستی بافت پــوچ به طور کامل از رحم مادر خارج شود .اگر بافت پــوچ با سقط خود بخودی به طور کامل از بدن خارج نشود، پزشک متخصص زنان از یکی از راه های زیر اقدام به درمــان فرد می کند:

 

  • تجویز دارو: گاهی برای درمــان حاملگی پــوچ، پزشک داروی خاصی را برای سقط جنین تجویز می کند.

 

  • کورتاژ: در این نوع حاملگی، پزشک برای خارج کردن بافت پــوچ از روش کورتاژ استفاده می کند. عمل کورتاژ معمولا ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد.

 

  • بیرون آوردن رحم از بدن: در حاملگی پــوچ اگر بافت پــوچ، وسیع و گسترده باشد و بعدها هم نخواهید بــاردار شوید، پزشک با عمل جراحی رحم را در می آورد.

 

  • پایش و کنترل هـورمــونHCG: در حاملگی پــوچ بعد از خارج شدن بافت پــوچ از رحم، پزشک میزان هـورمــون HCG را چند بار اندازه می گیرد تا زمانی که به حد طبیعی برگردد. اگر میزان این هـورمــون همچنان بالا باقی بماند، نیاز به درمــان های دیگری وجود دارد. پزشک برای مدت شش ماه تا یک سال بعد از درمــان کامل این مشکل، میزان هـورمــون HCG را اندازه می گیرد تا مطمئن شود بافت پــوچی در داخل رحم مادر باقی نمانده باشد. از آنجایی که بــارداری مجدد، پایش هـورمــون HCG را سخت می کند، پزشک به شما توصیه خواهد کرد که طی این مدت بــاردار نشوید.

 

مشکل بــارداری پــوچ

 

بــارداری پــوچ شاید امری طبیعی و شایع میان زنان باشد اما می تواند برای زن مشکلات متفاوتی را بعد از سقط ایجاد کند.از جمله مشکلات می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • ممکن است بعد از بــارداری پــوچ و رفع آن هنوز هم مقداری از بافت در رحم باقی بماند و رشد کند که به این وضعیت تروفوبلاستیک بــارداری گفته می شود.

 

  • یک زن از هر پنج زن مبتلا به بــارداری پــوچ دچار این بیماری می شود که معمولا هم بعد از بــارداری پــوچ کامل رخ می دهد.

 

  • ممکن است بعد از رفع بــارداری پــوچ میزان HCG همچنان بالا باقی بماند.

 

  • ممکن است بافت پــوچ به دیواره رحم نفوذ کند و خونریزی واژینال اتفاق بی افتد.

 

  • بسیار به ندرت بیماری تروفوبلاستیک ، سرطانی می شود . به بافت های دیگر نفوذ می کند اما معمولا با داروهای سرطان چندگانه رفع می شوند.

 

  • یکی از عـلائــم این بیماری این است که میزان هـورمــون HCG (یک نوع هـورمــون بــارداری) بعد از برطرف شدن بــارداری پــوچ همچنان بالا باقی می ماند و راه دیگر درمــان این بیماری، درآوردن رحم (هیسترکتومی) است.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا