اطلاعات عمومیدانستنی ها

تاریخچه طلا سازی و سیر تاریخی سکه های طلا در ایران

[ad_1]

محققان طی تحقیقات خود در رابطه با قدمت جواهر سازی به چیزی در حدود ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد دست یافته اند و نشانی جواهر سازان ابتدایی را در تمدن ابتدایی مصر و بین النهرین شناسایی کرده اند. پس از انجام تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که گذشتگان نیز با استفاده از جواهرات سعی بر نشان دادن قدرت و اهمیت خویش به زیبایی داشته اند. گفتنی است که تاریخچه طلا سازی بسیار طولانی و پر فراز نشیب است که از این رو در ادامه این مطلب به معرفی آن ها پرداخته ایم.

تاریخچه طلا سازی چگونه است

آشنایی با تاریخچه طلا سازی

گفتنی می باشد که کشور ایران بر روی کمربند جغرافیایی قرار گرفته است از این رو ذخایر بزرگ فلز های کانی با ارزش را دارا است که از نظر تاریخی این علت به گسترش دانش و صنعت آن منجر شده است. این در حالی است که کشور های مصر، بابل، هند و چین با تمام پیشرفت هایی که در طی سال های اخیر نیز کرده اند، هنوز نتوانسته اند با ایران برابری کنند و از آن نیز در این زمینه پیشی بگیرند. تولید طلا و صنعت جواهر سازی در ایران با کشور های دیگر دارای سرآمد یکسان سالانه است و می توان اثر های هنری ارزشمند و بزرگ ایرانی را در بسیاری از موزه های معتبر داخلی و حتی خارجی نیز مشاهده کرد که مجموعه کلکسیونر بسیاری ارزشمندی در جهان نیز به شمار می آید.

با مشاهده چنین مجموعه های ارزشمند زینتی می توان به این نتیجه رسید که طلا سازان ایرانی در سال های متعدد در قبل و بعد اسلام نیز از هنر ساخت جواهرات زیبا برخوردار بودند و در این رابطه از مهارت به خصوصی برخوردار بودند که در عصر امروز چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. مجسمه های مشهوری اعم از بز بالدار، جام طلایی افسانه زندگی، جام طلایی مارلیک و دیگر آثار تاریخی از صلی ترین سند های تاریخی بر مبنای فرهنگی و هنری به شمار می آیند که با گذر زمان نیز درخشش و اصالت خود را از دست نمی دهند.

هنر طلا سازی در دوره های مختلف

به طور کلی تاریخچه طلا سازی در ایران می توان به دوره های مختلف آن نیز بررسی کرد. به این صورت که در زمان هخامنشیان برای اولین بار سکه طلا توسط داریوش کبیر تولید شد که نام آن داریک بود. در دوره ساسانیان نیز استفاده از طلا بسیار رواج یافت و طبق نوشته های مورخین به مانند دورانت، گیرشمن، شاردن در دوره های مختلف استفاده از سکه های طلا برای بازرگانان و فعالیت های تجاری و تولیدی بسیار رواج داشت.

افراد متعلق به زندگی های اشرافی و ثروتمند از وسایل و اشیای قیمتی و گرانبها به مانند طلا در خانه خود نگهداری می کردند و تا هر اندازه که از زیبایی و عظمت وسایل تولید شده توسط ایرانی ها در قرون گذشته بگوییم، کم می باشد. پادشاه های این دوره به مانند هرمز اول و خسرو دوم نسبت به ساخت اشیای قیمتی و اشرافی به مانند تاج و تخت پادشاهی بسیار علاقه داشتند و چنان نسبت به ساخت آن ها توجه و اهمیت قائل می شد که شگفتی مورخان را در حال حاضر به وجود آورده است.

معرفی تاریخچه طلا سازی

ورود به قرن بیستم

گفتنی می باشد که با ورود به قرن بیستم تاریخچه طلا سازی نیز به مرحله ای جدید وارد شد. چرا که با گذشت زمان پوشش مردم از سبک های گذشته خارج شد و رفت آمدهای اروپاییان و ایرانیان بسیار افزایش یافت که از این رو صنعت طلا و جواهر سازی نیز تا حد قابل توجهی تحت تاثیر قرار گرفت. همچنین ایران بعد از حکم فرمایی پهلوی نسبت به قبل تغییرات خود را در این صنعت آغاز کرده بود و می توان آن ها را در نحوه ساخت تاج و تخت نیز به مراتب بسیار مشاهده کرد.

گفتنی می باشد که تاریخچه طلا سازی در ایران با غرور و افتخار بسیاری برخوردار است چرا که در طول تاریخ به خلق جواهرات و اشیای بی مانند پرداخته است و توجه جهانیان را به خود جلب کرده است که از این رو می توان شاهکار های هنری بسیار زیبای ایرانیان را در مرحله های مختلف بین المللی مشاهده کرد و هر سال پیش از گذشته شاهد افتخارات و کارنامه درخشان تولید کننده های طلا بود.

فلزی گرانبها

در طی مدت زمان بسیاری طولانی از طلا به عنوان فلزی بسیار گران قیمت و گرانبها یاد می کنند گه قیمت آن نیز به واحد پول هر کشور وابسته است. همچنین برخی از فرهنگ ها طلا را به عنوان نشانه پاکی، ارزش، سلطنت و در برخی مواقع ترکیبی از آن ها یاد می کنند. در اصطلاح دیگر و طی دهه های گذشته از طلا به عنوان حمایتی برای موقعیت های اقتصادی یاد می کردند که معادل یک واحد پولی رایج با مقدار معینی بود. در برخی مواقع نیز داشتن مقداری طلا می تواند بخشی از پشتوانه های مالی برای صاحبان به شمار آید.

چرا که طلا در طی مدت مان بسیار طولانی ارزش خود را حفظ کرده است و به عنوان سرمایه گذار می توان از آن به عنوان بخشی از سرمایه یاد کرد. این در حالی است که طلا هیچوقت ارزش خود را از دست نمی دهد و می توان آن را تا مدت ها به عنوان پولی ارزشمند نگهداری کرد. طلا ویژگی های منحصر به خود را دارد که علاوه بر ارزشمندی به عنوان کالا نیز می تواند در طولانی مدت به پول نیز برای صاحبان مبدل شود.

آشنایی با تاریخچه طلا سازی در ایران

خواص منحصر به فرد طلا

  • به طور کلی طلا یک فلز بسیار کمیاب، ارزشمند و درخشان است.
  • در مقایسه با سایر فلزات، خوردگی یا کدر نمی شود.
  • به راحتی ذوب می شود و شکل می گیرد که از این رو بسیار انعطاف پذیر است.
  • یک اونس طلا را می توان به ورقه نازکی به ابعاد حدود ۳۰۰ متر مربع تبدیل کرد.
  • همچنین به راحتی با فشار جوش می شود.
  • طلا به دلیل ارزش و چکش خواری یکی از اولین موادی بود که توجه عموم را به خود جلب کرد.

 گفتنی می باشد که از دوران باستان، اقلام طلا به عنوان هنر تزئینی و منبع ثروت مورد استفاده بسیاری از افراد قرار می گرفته است. به عنوان مثال، در هند، طلا به طور جهانی هم برای تزئین بدن و هم برای بیان وضعیت اقتصادی استفاده می شود.

تغییراتی که به روی آن پدید می آید

قابل به ذکر است که طلا از مقاومت به خصوصی برخوردار است و این موضع چند بار در مقابل اکسیداسیون و دیگر عوامل شیمیایی امتحان شده است چرا که شکل پذیری، کیفیت و کمیابی آن ها در طی تاریخ بسیار مطرح بوده است و از اهمیت به خصوصی نیز برخوردار می باشد. گفتنی است که طلا از اهمیت به خصوصی در جهان برخوردار می باشد و در رابطه با تولید سکه نیز بسیار کاربرد داشته است. همچنین این فلز ها به علت زیبایی و مقاومت برای تولید زیر آلات و کار های هنری بسیار کاربرد دارد و در برخی موارد می توان آن را در ساخت بعضی از لوازم الکتریکی نیز مشاهده کرد و طلا را در گروه پر کاربردترین فلزها قرار داد.

آشنایی با تاریخچه طلا سازی در عصر ها متفاوت

معادن طلا در کشورهای مختلف

هندوستان برای اولین بار چیزی در حدود ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد اسم طلا را در کتاب های مقدس شان مشاهده کردند. از قدیمی تریم معادن طلا می توان به معدن بین النهرین اشاره کرد که متعلق به چیزی در حدود ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد است و به سومریان متعلق داشته است. طی تحقیقات انجام شده چنین مشخص شد که در خیلی سال قبل از میلاد و کشور مصر از زرگری و طلاساز به عنوان مهارت های غیر قایل تکرار یاد می کردند. در طی همان زمان ها استفاده از طلا در مصر بر این قانون پابرجا بود که تنها فرعونیان و خانواده های آنان، کاهنین و مقامات بلند پایه می توانستند از این فلز استفاده کنند.

همچنین طی اطلاعات محلی به دست آمده از مصر، کارشناسان بر این باورند که طلا در ابتدا ۲۲۰۰ سال قبل از میلاد در نیل آبی کشف شد. همچنین یونانیان باستان از سکه های طلا در سده های هفت و هشت قبل از میلاد بسیار استفاده می کردند و ارمنستان نیز استفاده از سکه طلا را در سده های اول قبل از میلاد شروع کرد.

سیر تاریخی سکه های طلا در ایران

در تاریخچه طلا سازی و سکه طلا گفتنی می باشد که در زمان هخامنشیان تولید طلا در ایران و واردات آن به کشور بسیار افزایش یافت و در همین دوران سکه های طلایی نیز تولید شدند. نام این سکه ها را که در ۵۱۶ سال پیش از میلاد تولید کردند داریک نهادند و تا به کنون چنین سکه های طلایی تولید نشده است. از سکه های رایج در آن زمان می توان به مس، مفرغ و نقره اشاره کرد که بعد از داریوش نیز کشور های دیگر شروع به تولید آن کردند.

در دوره ساسانیان نیز طلا به وقور در ایران مشاهده می شد و این در حالی بود که اشیا و ظرف های متعددی از جنس طلا و نقره ساخته می شدند و این وضعیت تا بعد حمله عربستان به ایران نیز ادامه پیدا کرد.

آشنایی با هنر طلا و جواهر سازی

تاریخچه طلا سازی در ایران

طی مدارک به دست آمده چنین مشخص شد که در شمال و مرکز ایران، قدیم ترین مراکز صنعت فلز کاری و هنر های مرتبط وجود داشته است. طبیعی است که انسان تنها در منطقه ای می تواند قدرت چیزی را درک کند که فراوانی اش در آنجا زبانزد جهان باشد. از فلز کاری و هنر های مرتبط در ایران می توان به آثار ارزشمند گفته شده در ادامه مطلب اشاره داشت.

  • مفرغینه های واقع شده در لرستان
  • زیور آلات هخامنشیان
  • بشقاب های با شکوه و سیمین ساسانیان
  • مفرغ ها
  • مشبک کاری
  • طلاکوبی
  • نقره کوبی
  • مرصع کاری
  • ضریح های پرشکوه و با عظمت

در صورتی که مطالعه تاریخچه طلا سازی در این مطلب برایتان مفید واقع گشت، پیشنهاد می کنیم با کلیک بر روی تاریخچه آینه و تاریخچه لباس عروس اطلاعات کامل تری در رابطه با این موارد بدست آورید.

منبع : آرگا

برچسب :

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا