درمان خانگی و طب سنتیسلامت

کنترل چربی خون چرا و چگونه؟

قابل به ذکر می باشد که چربی خون بالا را با رعایت برخی نکات تغذیه ای و مصرف مواد غذایی مناسب می ‌توان کاهش و یا درمان کرد. همچنین کنترل چربی خون کاری چندان سخت و پیچیده ای نیست و می‌توان با انجام چند ترفند ساده به آن دست پیدا کرد.

Blood lipid control 6 - کنترل چربی خون چرا و چگونه؟

چربی خون

گفتنی است که کلسترول یک ماده مومی شکل می باشد که در خون پیدا می‌شود و همچنین بدن شما به این ماده نیاز دارد تا سلول های سالمی را در بدن تولید کند. گفتنی می‌باشد که سطح بالای کلسترول در خون امکان دارد که ریسک ابتلا به بیماری قلبی را در شما بالا ببرد چرا که سبب گسترش رسوبات چربی در رگ های خونی می شود.

برای دریافت خون مناسب از طریق شریان ها به مشکل برخورد می‌کند در برخی از اوقات نیست این رسوبات می‌توانند به طور ناگهانی تجزیه شده و لخته خونی را شکل دهد که در نهایت به حمله یا علائم سکته قلبی منجر می‌شود.

بالا بودن کلسترول خون می تواند به عنوان عاملی به راستی باشد اما در اکثر اوقات به دلیل پیروی از سبک زندگی ناسالم در افراد بروز می گردد. به طور کلی بر روی کنترل چربی خون و یا درمان آن بایستی از رژیم غذایی سالم پیروی کرده و ورزش را در برنامه‌ های روزانه خود قرار دهید. در برخی از موارد نیز افراد می توانند با مصرف برخی از قرص و دارو این عامل را در بدن خود کنترل و کاهش دهید.

  • نشانه های این عارضه

به طور کلی این عارضه هیچ علائمی ندارد و تنها راه تشخیص آن انجام آزمایش خون می باشد.

روش های کنترل چربی خون

برای استفاده از دانه گشنیز برای کنترل علائم چربی خون بایستی مراحل گفته شده در ادامه مطلب را انجام دهید.

  1. ۲ الی ۳ قاشق چای خوری از دانه گشنیز نیز به خوبی خورد و پوست کرده و سپس به یک فنجان آب اضافه نمایید تا به خوبی بجوشد.
  2. دمنوش دانه گشنیز را به گوشه ای بگذارید تا خنک شود و سپس آن را بنوشید.

قابل ذکر می باشد که استفاده پیوسته از این در مورد می‌تواند تاثیر فوق‌ العاده‌ای در کاهش چربی خون داشته باشد.

Blood lipid control 4 - کنترل چربی خون چرا و چگونه؟

قابل به ذکر می باشد که در صورت استفاده از این روش درمانی باید دهان خود را پس از مصرف هر وعده غذایی به خوبی بشویید تا سبب ایجاد بوی بد در تنفس شما نشود.

  1. در این روش درمان بایست پیاز را در هر وعده غذای خود بیافزایید و یا آن را در کنار غذای خود میل نمایید.
  2. در صورت دیگر می‌توانید یک عدد پیاز را رنده کرده و با یک سوم قاشق چای خوری فلفل در یک فنجان ترکیب نمایید.
  3. در حالت دیگر نیز گل پیاز را رنده کرده و یک قاشق چای خوری از آن را به همراه یک قاشق چای خوری عسل مخلوط کرده و یک بار در طی روز مصرف نمایید.

قابل به ذکر است که سیر دارای یک ماده فعال به نام گوگرد است که در اصطلاح دیگر آلیسین نیز نامیده می شود. طبق مطالعات انجام شده می‌تواند کلسترول اضافی در کبد را کاهش داده برای استفاده از این روش درمان تنها باید آن را به عنوان یک چاشنی غذاها و وعده غذایی خود اضافه نمایید. چرا که در این صورت علاوه بر افزایش طعم بی نظیر در کنترل بیماری نیز تاثیر گذار می باشد.

  • آجیل و دانه های روغنی

آجیل‌ هایی به مانند بادام زمینی گردو و بادام سرشار از فیبر می‌باشد که از این رو در بهبود و درمان کلسترول بالا تأثیرگذاری به سزایی دارد. همچنین کارشناسان در این رابطه معتقدند که گردو می تواند سطح کلسترول و تری گلیسیرید را تا سطح قابل توجهی کاهش دهد. همچنین جوانه های لوبیا دارای فیبر ویتامین سی می باشد که می توان چربی خون بالای بدن را از بین ببرد.

Blood lipid control 2 - کنترل چربی خون چرا و چگونه؟

سیب نیز از دیگر خوراکی های دارای فیبر می باشد. همچنین ویتامین سی و پکتین موجود در سیب می‌تواند با کلسترول کبد مخلوط شده و سپس آن را از طریق صفرا خارج کند. مصرف یک عدد سیب علاوه بز کاهش چربی خون می تواند پوستی زیبا و درخشان به شما هدیه دهد.

قابل به ذکر می باشد که مرغ در مقایسه با گوشت گاو گوسفند و دیگر گوشت های قرمز از مقادیر بالای اسید چرب اشباع نشده برخوردار است. از این رو افراد مبتلا به چربی خون بالا می توانند این گوشت را با اطمینان کامل اما به صورت پوست کنده میل نمایند. چرا که پوست مرغ سرشار از پروتئین چربی می باشد.

در ادامه دانه‌های غلات دارای منگنه می باشند که می توانند از ابتلا به عروق کرونر پیشگیری نمایند. همچنین غلات می توانند افراد را در برابر ابتلا به اضافه وزن حمایت کنند. توجه داشته باشید که مصرف این غلات توسط بیماران کلسترولی می توانند شرایط شان را بهبود ببخشد.

برخی از گروه مواد تشکیل دهنده قارچ خوراکی می تواند کنترل چربی خون را برعهده بگیرند این مواد عبارتند از؛

  1. بتاگلوکان که از دیگر انواع فیبر محلول می باشد و از جذب کلسترول در خون ممانعت می کند.
  2. اربتادنین که از دیگر مواد فعال است و می تواند متابولیسم فسفو لیپیدها را در کبد متغیر نماید.
  3. و در آخر مونیولین که متابولیسم کلسترول را در کبد مهار کرده و امکان دارد بسته به نوع قارچ مصرفی مقدار آن متفاوت باشد، همچنین برای بهبود مشکلات مرتبط با کلسترول و چربی خون تاثیرگذاری به سزایی دارد.

Blood lipid control 7 - کنترل چربی خون چرا و چگونه؟

امکان دارد که کاهو درمان عجیب برای این عارضه به شمار آورد اما قابل به ذکر می باشد که از بهبود دهنده های بسیار موثر به شمار می‌آید. همچنین کاربرد دارای مقادیر بالای سلولز است که در کاهش چربی خون تاثیرگذاری به سزایی دارد. همچنین این کار برای پر کردن شکم و کم شدن توانای جذب غذا در بدن مفید می باشد.

زمان های طولانی این است که مردم از چای به عنوان یک نوشیدنی پر طرفدار به شمار می‌آورد و تاثیرات آن که آن را باور دارند و مطالعات انجام شده در عصر امروز محققان این چنین دریافتند که چای در کاهش کلسترول ldl تاثیر بسیاری دارد. همچنین می تواند تا ۱۰ درصد کاهش داده و چایی اسکواش نیز دارای محتوای چربی و بسیار کم و تاثیرات بسیار مثبتی می باشد. همچنین نوشیدنی دارای اسید مالونیک است که می تواند چربی خون را کم کرده و چربی های اضافی را از بدن دفع نماید.

همانطور که می دانید سرکه سیب دارای تاثیرات بسیار فراوانی از یکی از مزایای آن بهبود کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون است. راه های استفاده از این محلول بسیار ساده است و می توانید از مراحل گفته شده در ادامه نیز کمک بگیرید.

  1. یه قاشق چایی خوری سرکه سیب را به همراه یک فنجان آب ترکیب کرده و سپس دو الی سه هفته آن را در طی روز بنوشید. این درمان را بایستی در طی یک ماه به صورت پیوسته انجام دهید.
  2. می‌توانید مقدار آب میوه به مانند انگور، پرتقال و یا آسیب را هم به این محلول اضافه کرده و پس از ترکیب آن را میل نمایید.
  3. ۳ قاشق چای خوری عسل را به همراه یک قاشق چای خوری سرکه در دو فنجان آب داغ مخلوط کرده و سپس دو بار در طی روز آن را میل نمایید.

Blood lipid control 3 - کنترل چربی خون چرا و چگونه؟

پرتغال از دیگر میوه های دارای روغن معطر است که مقادیر بالای ویتامین سی را شامل می شود. از این رو برای تهویه بدن تاثیر بسیاری  قائل است و به علاوه بر این موارد مواد مغذی آب پرتقال یکی از تاثیرات شفا بخش برای کاهش چربی خون به شمار می‌آیند.

روغن نارگیل از موثرترین داروهای خانگی برای کلسترول به حساب می‌آید که در عصر امروز از فزاینده های محبوب در بین مردم به شمار می‌آید و می‌تواند قند خون بدن را تا حد قابل توجهی کنترل نماید. خواص ضد التهابی این روغن و جذب ویتامین ها و مواد غذایی سبب شده تا مردم آن را به غذاهای خود اضافه کنند و یا آن را به روش های دیگر استفاده نمایند.

جو علاوه بر مراقبت و سلامتی پوست می تواند برای پیشگیری و درمان برخی از بیماری های بدن موثر به شمار آید. در رابطه با کلسترول و چربی خون بالا قابل ذکر می باشد که جو دوسر از فیبر بسیار غنی است که کاهش جذب کلسترول را برعهده دارد. مصرف این خوراکی به طور مرتب می تواند به بهبود وضعیت منجر بشود.

نکات پایانی

علاوه بر طرف و نکات گفته شده در ابتدای مطلب با یک تیم به راهنمایی های گفته شده در ادامه مطلب توجه داشته باشید.

Blood lipid control 1 - کنترل چربی خون چرا و چگونه؟

  1. مصرف مواد غذایی غذایی به مانند میوه و سبزیجات تازه به مقدار ۵۰۰ گرم در طی روز
  2. مصرف ۳ وعده ماهی در طی هفته
  3. در صورت مصرف فراوان از گوشت بایستی گوشت بدون چربی را انتخاب نماید.
  4. در طی هفته تنها ۲ عدد تخم مرغ می نماید.
  5. در طی روز مصرف مقدار مناسب آب و چای سبزی را فراموش نکنید.
  6. تا حد امکان غذاهای سرخ شده را مصرف نکنید.
  7. خوراکی های بیش از حد شیرین به مانند مربا آبنبات و بستنی را وعده غذایی خود حذف نمایید.
  8. به هیچ وجه سیگار نکشید.

منبع : آرگا

برچسب :


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا