بیماریزمان رویش دندان عقلسایت تفریحیسلامتمجله سلامت

دندون عقل کی در میاد – سلامت دندان – سلامت

[ad_1]

دندون عقل کی در میاد

دندان عقل نهفته دندان های آسیایی سوم در پشت دهان است که فضای کافی برای رویش یا تکامل طبیعی ندارند. دندان عقل آخرین دندان بزرگسالی است که می روید. اکثر افراد دارای چهار دندان عقل در پشت دهان هستند – دو دندان در بالا، دو دندان در پایین. دندان عقل نهفته می تواند منجر به درد، آسیب به سایر دندان ها و سایر مشکلات دندانی شود. برای آشنایی با اینکه دندون عقل کی در میاد با بخش سلامت سایت تفریحی جیران همراه ما باشید.

دندون عقل کی در میاد

در بعضی موارد، دندان عقل نهفته ممکن است مشکلی آشکار یا فوری ایجاد نکند. اما از آنجا که تمیز کردن آنها سخت است، ممکن است در برابر پوسیدگی دندان و بیماری لثه بیش از دندانهای دیگر آسیب پذیر باشند. دندان عقل نهفته که باعث درد یا سایر عوارض دندانی می شود، معمولاً برداشته می شود.

برخی از دندانپزشکان و جراحان دهان و دندان نیز توصیه می کنند دندان های عقل نهفته را که باعث ایجاد علائمی نمی شوند، برای جلوگیری از مشکلات آینده حذف کنید.

چه چیزی در یک نام است؟

دندان عقل، شما را باهوش نمی کند. به آنها چنین گفته می شود زیرا معمولاً در سنین بالاتر، در سنین 17 تا 21 سالگی، رویش پیدا می کنند. این دندانها در پشت دهان شما هستند. شما به عنوان بخشی از یک مجموعه کامل از 32 دندان بزرگسال، دو عدد بالا و دو عدد پایین دارید.

علائم

دندان عقل نهفته همیشه علائمی ایجاد نمی کند. با این حال، هنگامی که یک دندان عقل نهفته آلوده می شود، به دندان های دیگر آسیب می رساند یا سایر مشکلات دندانی را ایجاد می کند، ممکن است برخی از این علائم یا نشانه ها را تجربه کنید:

  • لثه های قرمز یا متورم
  • لثه های حساس یا خونریزی دهنده
  • درد فک
  • تورم در اطراف فک
  • بوی بد دهان
  • طعم ناخوشایند در دهان شما
  • مشکل دهان باز کردن

موارد پیشنهادی


چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

در صورت مشاهده علائمی در ناحیه پشت دندان آخر که ممکن است با دندان عقل نهفته همراه باشد، به دندانپزشک مراجعه کنید.

علل

دندان های عقل (دندان های آسیای سوم) تحت تأثیر قرار می گیرند زیرا فضای کافی برای رویش یا رشد طبیعی ندارند.

دندان های عقل معمولاً در سنین 17 تا 25 سالگی ظاهر می شوند.

برخی از افراد دندان عقل دارند که بدون هیچ مشکلی بیرون می آیند و با دندان های دیگر پشت دندان های آسیاب دوم صف آرایی می کنند. با این حال، در بسیاری از موارد، دهان بیش از حد شلوغ است و دندان های آسیاب سوم به طور طبیعی رشد نمی کنند. این دندان های سوم شلوغ به دام افتاده (تحت تأثیر قرار می گیرند).

یک دندان عقل نهفته ممکن است تا حدی بیرون بیاید به طوری که مقداری از تاج قابل مشاهده باشد (تا حدی نهفته) ، یا ممکن است هرگز از لثه ها بیرون نزند. دندان به طور جزئی یا کاملاً تحت تأثیر قرار می گیرد:

  • با زاویه نسبت به دندان بعدی رشد کند (دندان مولر دوم)
  • با زاویه نسبت به پشت دهان رشد کند مانند دندانهای خرد شده
  • در استخوان فک، در زاویه قائم با دندانهای دیگر رشد کند مانند دندان های دیگر
  • مستقیم بالا یا پایین بروید اما در استخوان فک درگیر شود.

عوارض دندان عقل نهفته می تواند مشکلات زیادی در دهان ایجاد کند:

آسیب به دندانهای دیگر.

اگر دندان عقل به مولر دوم فشار بیاورد، ممکن است به دندان مولر دوم آسیب برساند یا خطر ابتلا به آن ناحیه را افزایش دهد. این فشار همچنین می تواند باعث ایجاد شلوغی در دندان های دیگر شود و یا نیاز به درمان ارتودنسی برای صاف کردن دندان های دیگر دارد.

کیست

دندان عقل در کیسه ای درون استخوان فک ایجاد می شود. کیسه می تواند با مایع پر شود، کیستی ایجاد می کند که می تواند به استخوان فک، دندان ها و اعصاب آسیب برساند. بندرت، توموری – معمولاً غیرسرطانی (خوش خیم) ایجاد می شود. این عارضه ممکن است نیاز به برداشتن بافت و استخوان داشته باشد.

پوسیدگی

به نظر می رسد که دندان عقل تا حدی تحت تأثیر بیشتر از سایر دندانها در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار دارد. این احتمالاً به این دلیل اتفاق می افتد که دندان های عقل به سختی تمیز می شوند و غذا و باکتری به راحتی بین لثه و دندان نیمه برآمده گیر می کنند.

بیماری لثه

مشکل در تمیز کردن دندان های عقل نهفته، تا حدی رویش داده شده، خطر ابتلا به یک بیماری لثه دردناک و التهابی به نام پریکورونیت (per-ih-kor-o-NI-tis) را در آن منطقه افزایش می دهد.

جلوگیری

شما نمی توانید مانعی از بروز آن ایجاد کنید، اما انجام قرارهای ملاقات شش ماهه برای تمیز کردن و معاینه، دندانپزشک شما را قادر می سازد تا رشد و ظهور دندان عقل شما را کنترل کند. اشعه ایکس دندانپزشکی که به طور منظم به روز می شود، ممکن است دندان عقل نهفته را قبل از بروز علائم نشان دهد.

سایر مسائل

بیشتر دندانهای عقل با علائم بیماری یا مشکلات واضح باید بیرون بیایند. دلایل آن عبارتند از:

  • عفونت
  • حفره ضایعات (بافت غیرطبیعی)
  • آسیب به دندانهای مجاور
  • از دست دادن استخوان در اطراف ریشه ها
  • فضای کافی برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در اطراف دندان وجود ندارد

کشیدن دندان عقل

این که دندانپزشک چگونه دندان شما را بیرون بیاورد بستگی به فاصله آن از لثه دارد. اگر کاملاً وارد شده باشد، دندانپزشک می تواند این کار را انجام دهد. آنها ممکن است لثه های شما را بی حس کنند، سپس با استفاده از یک سوزن داروی بی حسی قوی تری را در منطقه قرار دهند. آنها دندان را با ابزاری به نام آسانسور شل می کنند، سپس دندان را با فورسپس دندان، که شبیه انبردست است، می کشند. آنها ناحیه را تمیز کرده و با گاز بسته بندی می کنند تا خونریزی متوقف شود.

پس از کشیدن دندان چه اتفاقی می افتد؟

  • احتمالاً روز اول کمی خونریزی خواهید داشت.
  • همچنین ممکن است برای چند روز احساس درد و تورم کنید.
  • از بین رفتن هرگونه کبودی کمی بیشتر طول می کشد.
  • شما نباید به مدت 24 ساعت دندان های خود را مسواک بزنید یا شستشو دهید.
  • پس از آن، هر 2 ساعت به مدت یک هفته به آرامی با آب نمک گرم غرغره کنید.

 جراحی

اگر دندان شما هنوز زیر خط لثه است، احتمالاً باید آن را بردارید. برخی از دندانپزشکان ممکن است ترجیح دهند برای این روش به جراح دهان و دندان مراجعه کنید اما بسیاری از دندانپزشکان این عمل را به طور معمول انجام می دهند. در حین عمل، ممکن است به شما دارو داده شود تا خواب آلوده شود، بنابراین احساس درد نخواهید کرد یا چیز زیادی به خاطر نمی آورید.

جراح، لثه را برش داده و استخوان دندان را برمی دارد تا به ریشه برسد. ممکن است لازم باشد دندان را تکه تکه کنند تا حفره تا حد ممکن کوچک باشد.

بعد از جراحی

ایده خوبی است که به خانه بروید زیرا ممکن است هنوز داروی بی حسی از بین نرفته باشد و شما ممکن است بتوانید درد خود را با داروهای بدون نسخه کنترل کنید یا ممکن است جراح شما داروهای مسکن تجویز شده را توصیه کند، به خصوص اگر آنها استخوانی را خارج کنند.

خود مراقبتی

باید بتوانید روز بعد به فعالیت های عادی خود برگردید. برای تسریع بهبود و تسکین درد ، ممکن است:

  • به طور متناوب یک بسته سرد را در برابر فک خود نگه دارید تا به درد و تورم کمک کند.
  • سعی کنید زیاد تف ندهید تا لخته خونی را که باعث می شود ناحیه از خونریزی جلوگیری کند ، جابجا نکنید.
  • آب زیادی بنوشید ، اما به مدت 24 ساعت از نوشیدنی های گرم یا نوشابه های گازدار دور باشید.
  • احتمالاً تا حدود یک هفته نمی توانید دهان خود را کاملاً باز کنید.
  • به غذاهای نرم که منطقه را آزار نمی دهد، روی آورید.

بیشتر بخوانید: علت و درمان دندان قروچه


مشکلات احتمالی

مشکلات احتمالی پس از آن نادر است، اما جراح می تواند در هنگام بیرون آوردن دندان های پایین به برخی از اعصاب آسیب برساند. ممکن است لب، زبان یا چانه شما برای همیشه بی حس شود. با استفاده از دندان های فوقانی، جراحی می تواند به سینوس ها، حفره های تنفس هوا در زیر چشم آسیب برساند. اگر لخته خون شما خیلی زود برطرف شود و اعصاب و استخوان شما در معرض دید باشد، می تواند منجر به یک وضعیت دردناک به نام سوکت خشک شود. این می تواند با استخراج ساده و جراحی اتفاق بیفتد.

 

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا