بررسی فنی و تخصصیتجربه و آزمایشدسته‌بندی نشدهکراس اوورلکسوسلوکس

رانندگی با لکسوس TX، بازیگر تازه در کلاس شاسی بلند سه ردیفه

[ad_1]

TX با کابین جادار و دو گزینهٔ پیشرانهٔ هیبریدی، سرانجام لکسوس را صاحب یک نمایندهٔ واقعی در بخش کراس‌اوورهای سه ردیفه کرده است.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

لکسوس بدون داشتن یک کراس‌اوور سه ردیفه فقط با RX توانست بر بازار شاسی‌بلندهای لوکس سلطه پیدا کند. البته در نسل قبلی این خودرو نسخهٔ سه ردیفه با نام RX L ارائه شد اما اصلاً به‌حساب نیامد و مدل‌های شاسی مستقل GX و LX هم در بخش دیگری از بازار حضور داشتند. حال اما لکسوس TX سرانجام مستقیماً قلب بازار کراس‌اوورهای سه ردیفه را هدف قرار داده و تا حد زیادی به هدف خود رسیده است.

این خودرو که روی پلت‌فرم مشترکی با تویوتا گرند هایلندر ساخته شده، با طول ۵,۱۶۹ میلی‌متر، به‌طور قابل‌توجهی از نسل کنونی RX بزرگ‌تر است و ۱۰۱ میلی‌متر فاصلهٔ محوری بیشتری دارد. در اینجا همچنین خبری از سقف شیب‌دار نیست و فرم جعبه‌ای عقب TX نشان می‌دهد که این خودرویی است که کارایی و جابجایی‌های خانوادگی را در اولویت قرار داده است.

کابین جادار

فضای بار و سرنشین در این کلاس بسیار مهم است و این همان چیزی است که TX ارائه می‌کند. فرقی نمی‌کند نسخهٔ هفت‌نفره با صندلی ردیف دوم نیمکتی را انتخاب کنید یا نسخهٔ شش‌نفره با صندلی‌های کاپیتانی، هر سه ردیف صندلی‌های TX برای بزرگ‌سالان مناسب هستند. تنها مشکل ارتفاع پایین نشیمنگاه صندلی‌های ردیف سوم است که البته این مشکل در اکثر رقبای TX هم دیده می‌شود و لکسوس حداقل در اینجا پورت‌های USB را هم ارائه کرده است. این ماشین با ۶۶ دسی‌بل سروصدا در سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت، کابین بسیار ساکتی هم دارد.

جلوی کابین با نمایشگر لمسی بزرگ ۱۴ اینچی که بر داشبورد سلطه دارد و طراحی ساده و بدون زرق‌وبرق‌های معمول، برای هرکسی که پشت فرمان RX نشسته باشد آشنا خواهد بود. کابین بسیاری از خودروهای لوکس در ظاهر بهتر از چیزی که واقعاً هست به نظر می‌رسد اما این موضوع در کابین‌های جدید لکسوس برعکس است و هرچند شاید نمای کلی داخل خودرو چندان چشمگیر به نظر نرسد اما متریال بسیار لوکس و باکیفیت است. نمایشگر لمسی نسبتاً واضح بوده و استفاده از آن آسان است اما برخی ویژگی‌ها مثل انتخاب‌گر حالات رانندگی در منوهای مختلف پنهان شده است.

لیست متنوع پیشرانه‌ها

درحالی‌که بسیاری از رقبا صرفاً با یک پیشرانهٔ چهار سیلندر توربو یا V6 عرضه می‌شوند، لکسوس طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌ها را برای TX تدارک دیده است که شامل دو نمونهٔ هیبریدی می‌شود. نسخهٔ پایه بنام TX350 با پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر توربو عرضه می‌شود که ۲۷۵ اسب بخار قدرت دارد. این موتور برای خودرویی به این بزرگی بیشتر صدا تولید می‌کند تا پرفورمنس و ۷.۱ ثانیه طول کشید تا TX350 محرک جلوی آزمایشی ما از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد که برای این کلاس زمان برجسته‌ای نیست.

هرچند صدای این پیشرانهٔ چهار سیلندر توربو خیلی وارد کابین نمی‌شود اما گاهی آوای ناخوشایند آن باعث می‌شود دلمان برای نرمی موتور ۳.۵ لیتری V6 تنفس طبیعی لکسوس تنگ شود. با مدل TX500h هیبریدی ۳۶۶ اسب بخاری اما همه‌چیز جالب‌تر می‌شود. این قوای محرکه که صرفاً در نسخهٔ F اسپرت پرفورمنس ارائه می‌شود، پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری توربو را با موتورهای الکتریکی جلو و عقب ترکیب می‌کند که تقریباً مشابه سیستم هیبریدی تویوتا گرند هایلندر مکس است و در اینجا هم عملکرد قابل‌توجهی دارد. ما با TX500h ظرف ۵.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسیدیم که تقریباً هم‌سطح رقبایی مثل آکورا MDX تایپ S است.

بااین‌حال، مصرف سوخت لکسوس در بزرگراه مناسب یک خودروی هیبریدی نیست زیرا در شرایط واقعی ما مصرف ۹ لیتر در هر صد کیلومتر را ثبت کردیم که ۰.۶ لیتر از رقم اعلامی بیشتر است. از رانندگی با TX550h در پیچ‌ها لذت بردیم زیرا پیشرانه سریع و پاسخگو است و کمک‌فنرهای تطبیقی استاندارد F اسپرت حرکات بدنه را کنترل می‌کنند و هندلینگ شگفت‌انگیزی را برای خودرویی با این اندازه به ارمغان می‌آورند. نقطهٔ مقابل اما کیفیت سواری است زیرا مدل F اسپرت ما با رینگ‌های ۲۲ اینچی برای خودرویی در این کلاس سواری کمی سفتی را به دنبال دارند و رینگ‌های ۲۰ اینچی TX350 برای آسفالت‌های خراب مناسب‌تر هستند.

لکسوس یک نسخهٔ قوی‌تر از کراس‌اوور سه ردیفهٔ خود را هم در آیندهٔ نزدیک با نام TX550h+ به بازار خواهد فرستاد که نسخه‌ای پلاگین‌هیبریدی با پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 تنفس طبیعی و مجموعاً ۴۰۴ اسب بخار قدرت است. این نسخه اما به دلیل باطری‌های بزرگ‌تری که امکان پیمایش ۵۳ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی فراهم می‌کنند، احتمالاً به میزان قابل‌توجهی از TX350 و TX500h سنگین‌تر است و هرچند لکسوس هنوز قیمت آن را اعلام نکرده اما احتمالاً گران خواهد بود (ما قیمت پایهٔ این مدل را ۷۷,۵۰۰ دلار تخمین می‌زنیم).

قیمت

یکی از مشکلاتی که شاید مانع از موفقیت TX شود قیمت است که از ۵۵,۰۵۰ دلار آغاز می‌شود و تا بیش از ۷۷ هزار دلار برای TX500h فول آپشن بالا می‌رود و چندین هزار دلار از رقبایی مثل کادیلاک XT6، آکورا MDX و اینفینیتی QX60 گران‌تر است. همچنین گرند هایلندر هم پکیج مشابهی را با هزاران دلار قیمت کمتر ارائه می‌کند. بااین‌حال، لکسوس برای افزایش جذابیت TX ترفندهای زیادی در آستین خود دارد. این ماشین در مقایسه با دیگر رقبای سه ردیفه، لیست سخاوتمندانه‌ای از تجهیزات استاندارد و سفارشی، کابین جادار و پیشرانه‌های متنوع را ارائه می‌کند. به همین دلیل، ما فکر نمی‌کنیم لکسوس TX برای تثبیت خود به‌عنوان بازیگری اصلی در این بخش مهم بازار مشکلی داشته باشد، همان‌طور که RX چند دهه پیش این کار را انجام داد.

مشخصات فنی

لکسوس TX350

لکسوس TX550h

پیشرانه

۲.۴ لیتری I4 توربو

۲.۴ لیتری I4 توربو هیبرید

قدرت

۲۷۵ اسب بخار

۳۶۶ اسب بخار

گشتاور

۴۳۰ نیوتن متر

۵۵۰ نیوتن متر

گیربکس

۸ سرعته اتوماتیک

۶ سرعته اتوماتیک

محور محرک

جلو

چهارچرخ

شتاب صفر تا ۹۶

۷.۱ ثانیه

۵.۷ ثانیه

مسافت ۴۰۰ متر

۱۵.۴ ثانیه

۱۴.۵ ثانیه

توقف از ۱۱۰

۵۲.۴ متر

۵۳.۰ متر

شتاب جانبی

۰.۸۲ جی

۰.۸۵ جی

حداکثر سرعت

۱۸۲ کیلومتر بر ساعت

۱۸۶ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۱۰.۲ لیتر ترکیبی

۸.۷ لیتر ترکیبی

طول

۵,۱۶۹ میلی‌متر

عرض

۱,۹۹۱ میلی‌متر

ارتفاع

۱,۷۸۰ میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

۲,۹۴۹ میلی‌متر

وزن

۲۰۰۸ کیلوگرم

۲۳۲۲ کیلوگرم

حجم صندوق بار

۵۶۶ تا ۱۶۱۴ لیتر

ظرفیت سرنشین

۷ نفر

۶ نفر

قیمت پایه

۵۵,۰۵۰ دلار

۷۲,۶۵۰ دلار

قیمت تست‌شده

۵۵,۰۵۰ دلار

۷۷,۱۵۹ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۱ رای

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا