آشآش خانگیآش شلهآش شله قلم کارآش شله قلم کار رستورانیآش شله قلم کار نذریآشپزیدسته‌بندی نشدهغذاهای ایرانی

طرز تهیه آش شله قلمکار به روش خانگی و نذری | آموزش مرحله به مرحله

[ad_1]

آش شله قلمکار یکی از لذیذترین انواع آش ایرانی است که ظاهرا اصل و ریشه‌اش به شهر تهران و زمان ناصرالدین شاه برمی‌گردد. اگر چه آش شله قلمکار در اغلب شهرهای ایران مثل اصفهان و تبریز هم پخته می‌شود اما هنوز هم آش شله قلمکار تهرانی‌های قدیمی به خصوص به عنوان غذای نذری محرم زبانزد خاص و عام است. و هم چنین غذای مناسبی برای ماه رمضان مخصوصا سحری است . درقسمت آشپزی  طرز تهیه آش شله قلمکار به روش اصیل و مجلسی به سبک تهرانی‌های قدیمی  را برای شما آماده کرده‌ایم. با مزون ونوس همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه آش شله قلمکار 

پیاز ۴ عدد
سیر ۲ حبه
برنج ۱/۲ پیمانه
نخود ۱/۲ پیمانه
عدس ۱ پیمانه
گندم ۱/۲ پیمانه
لوبیا چیتی ۱/۲ پیمانه
سبزی آش ۵۰۰ گرم
کشک به مقدار لازم
گوشت بدون استخوان ۲۵۰ گرم
نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه آش شله قلمکار

مرحله 1:

ابتدا برای اینکه نفخ حبوبات از بین برود نخود و لوبیا را جداگانه در کاسه ای می ریزیم و روی آن ها آب می گیریم و به مدت ۶ ساعت اجازه می دهیم تا خیس بخورند بهتر است ۲ الی ۳ مرتبه در این ۶ ساعت آب آن ها را بیرون بریزیم و مجددا آب روی حبوبات بگیریم.می توانید از شب حبوبات را خیس کنید تا صبح آبکش کنید.

مرحله 2:

سپس ۳ تا از پیازها را پوست می گیریم و آبکش می کنیم و به صورت خلالی خرد می کنیم و در تابه ای بزرگ روغن می ریزیم و روی حرارت کم می گذاریم تا داغ شودو بعد پیاز را در روغن می ریزیم و تفت می دهیم و صبر می کنیم تا نرم و طلایی رنگ شود و در بشقابی پیازهای سرخ شده را می ریزیم و کنار می گذاریم.

مرحله 3:

آن وقت گندم را می شوییم و آبکش می کنیم و در قابلمه ای می ریزیم و ۵ لیوان آب روی آن می ریزیمو حرارت را ملایم می کنیم و تامل می کنیم تا پخته شود.نخود را در قابلمه ای می ریزیم و روی آن آب می گیریم و روی حرارت می گذاریم تا بپزد.پس از گذشت ۱ ساعت از پخت نخود لوبیا را نیز آبکش می کنیم و به نخود اضافه می کنیم تا با هم خوب مغز پخت شوند.

مرحله 4:

گوشت را می شوییم و روی تخته آشپزخانه خرد می کنیم و در قابلمه ای می ریزیم و روی آن چند لیوان آب سرد می ریزیم و پیاز باقیمانده را به همراه سیر پوست می گیریم و پیاز را به ۴ قسمت تقسیم می کنیم و داخل گوشت قرار می دهیم و روی حرارت می گذاریم تا با حرارت ملایم گوشت پخته شود. عدس را در کاسه ای می ریزیم و روی آن آب می گیریم تا به مدت ۱ساعت خیس بخورد.پس از اینکه گوشت پخت،گوشت ها را از آب گوشت جدا می کنیم و آب گوشت را صاف می کنیم و کنار می گذاریم و گوشت ها را ریش ریش می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله 5:

برنج را تمیز می شوییم و در قابلمه ای بزرگ می ریزیم و عدس را آبکشی می کنیم و به برنج اضافه می کنیم و ۶ لیوان آب روی مواد داخل قابلمه می ریزیم و روی حرارت ابتدا زیاد می گذاریم تا به جوش بیایدو بعد حرارت را ملایم می کنیم تا عدس و برنج نرم شوند.

مرحله 6:

سبزی این آش اسفناج ، مرزه ، ریحان ، جعفری ، نعناع ، گشنیز است که به مقدار یکسان از هر کدام در آش استفاده می کنیم که سبزی ها را از قبل پاک می کنیم و می شوییم و آبکش می کنیم و روی تخته آشپزخانه ساطوری خرد می کنیم.البته می توانیم در خردکن نیز سبزی ها را بریزیم تا خرد شوند. پس از پخت برنج و عدس ،قبل از اینکه سبزی ها را به مواد بیفزاییم کمی نمک روی مواد می ریزیم و بعد سبزی ها را به قابلمه اضافه می کنیم(تا رنگ سبزی تا جای ممکن تغییر نکند)و تقریبا ۲۰ دقیقه زمان کافی است تا سبزی ها نرم شوند.

مرحله 7:

آن وقت نخود و لوبیا و گندم پخته شده را نیز اضافه می کنیم و گوشت های ریش شده و آب گوشت را نیز اضافه می کنیم. ادویه ها را نیز می افزاییم که شامل زردچوبه،نمک،فلفل سیاه است

مرحله آخر:

و نصف پیاز داغ را نیز داخل آش می ریزیم و آب جوش به مواد اضافه می کنیم درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را ملایم می کنیم تا به مدت ۲ الی ۳ ساعت آش خوب بپزد و لعاب دار شود. آش آماده شده را در کاسه ای بزرگ می کشیم و با نعناع داغ و کشک و پیازداغ تزئین می کنیم.نوش جان

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا